REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja księgowa zakupu paliwa do pojazdów służących działalności mieszanej

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Ewidencja księgowa zakupu paliwa do pojazdów służących działalności mieszanej
Ewidencja księgowa zakupu paliwa do pojazdów służących działalności mieszanej

REKLAMA

REKLAMA

Jak po 1 lipca 2015 r. ująć w księgach rachunkowych zakup paliwa do pojazdów wykorzystywanych w działalności mieszanej? Czy nieodliczony VAT od zakupu paliwa do firmowych samochodów osobowych można zliczyć do kosztów uzyskania przychodów? W jaki sposób wykazać kwotę netto oraz odliczony VAT w deklaracji VAT?

Począwszy od 1 lipca 2015 r., podobnie jak w przypadku pozostałych zakupów związanych z samochodami osobowymi wykorzystywanymi do celów mieszanych, nabywając paliwo, podatnicy mogą odliczyć 50 proc. VAT naliczonego.

REKLAMA

REKLAMA

Ustawodawca wprowadzając 50 proc. ograniczenie przy odliczaniu podatku naliczonego w stosunku do samochodów służących zarówno działalności gospodarczej, jak i celom prywatnym, dokonał wyliczenia wydatków objętych ww. ograniczeniem. Katalog tych wydatków został zawarty w art. 86a ust. 2 ustawy o VAT. Wśród nich w punkcie 3 zostało wymienione nabycie paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu pojazdów służących użytkowi mieszanemu.

Polecamy produkt: VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Niepodlegający odliczeniu VAT od zakupu paliwa do napędu firmowych samochodów osobowych podlega księgowaniu w koszty działalności operacyjnej (łącznie kwota netto plus VAT nieodliczony). Nieodliczony zgodnie z przepisami o VAT podatek naliczony od takich wydatków może stanowić koszt uzyskania przychodów.

REKLAMA

Niepodlegający odliczeniu VAT zwiększa cenę netto nabycia paliwa. Oznacza to, że wydatek na nabycie paliwa do samochodów osobowych należy księgować w kwocie netto plus nieodliczony VAT na jednym koncie: Zużycie materiałów i energii lub odpowiednim koncie zespołu 5.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nieodliczony VAT od samochodu może być kosztem podatkowym

Ewidencja zakupu paliwa do samochodu osobowego może przebiegać następująco:

1) wartość brutto faktury: Ma konto Rozrachunki z dostawcami (lub konto Kasa); wartość bez podlegającego odliczeniu VAT: Wn konto Rozliczenie zakupu; 50 proc. VAT do odliczenia: Wn konto VAT naliczony;

2) wartość paliwa w cenie nabycia (kwota netto plus VAT niepodlegający odliczeniu): Wn konto Zużycie materiałów i energii, Ma konto Rozliczenie zakupu.

Przepisy nie regulują precyzyjnie kwestii wykazania w deklaracji VAT kwoty netto oraz podatku naliczonego. Jest tu więc dowolność. Istotne jest jedynie to, aby prawidłowo rozliczyć podatek i wypełnić deklarację. Ustawa o VAT określa, jakie elementy powinna zawierać ewidencja VAT, ale wskazuje tylko, że w ewidencji powinny być wpisane m.in. kwoty podatku naliczonego, obniżające kwotę podatku należnego. Wynika z tego, iż obowiązek wykazania w deklaracji VAT ogranicza się wyłącznie do kwoty podatku, a nie wartości netto. Poz. 39 i 41 tejże deklaracji mogą być wykazane zarówno w kwocie całkowitej, jak i proporcjonalnej do odliczenia podatku, czyli 50 proc.

Dokumentacja VAT  po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Żaden z tych sposobów nie wpływa na ostateczny wynik rozliczenia. Oba są właściwe. Nie ma podstaw do twierdzeń, iż ujęcie całej kwoty netto jest błędne, a tym samym że cała deklaracja jest sporządzona błędnie. Ostatnio jednak organy podatkowe są zdania, iż prawidłowe jest ograniczenie nie tylko kwoty podatku, ale również podstawy opodatkowania, do 50 proc. jej wstępnej wartości.

Potwierdzeniem jest stanowisko dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z interpretacji z 9 października 2013 r. (nr akt ILPP2/443-639/13-3/JK). Wskazał on w niej, że „w części D.2. deklaracji VAT-714), w poz. 39 i w poz. 41, wnioskodawca powinien wykazywać tylko taką wartość netto nabytych towarów i usług, w jakiej przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego lub zwrot podatku naliczonego”. ©?

PRZYKŁAD 1

Faktura

Na potrzeby prowadzonej działalności podatnik wykorzystuje samochód osobowy. 20 lipca 2015 r. nabył do niego paliwo i otrzymał fakturę dokumentującą ten zakup na kwotę 200 zł netto + 46 zł VAT. Z faktury tej będzie mógł odliczyć 23 zł (46 zł x 50 proc.). Podatnik wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane.

infoRgrafika

Objaśnienia:

1. Fv – zakup paliwa:

a) kwota brutto 246 zł: strona Ma konta Kasa;

b) kwota 223 zł: strona Wn konta Rozliczenie zakupu;

c) kwota 50 proc. VAT: strona Wn konta VAT naliczony;

2. PK - rozliczenie zakupu paliwa kwota 223 zł: strona Wn konta Zużycie materiałów i energii (analityka: Zakup paliwa), strona Ma konta Rozliczenie zakupu.

Polecamy: Biuletyn VAT

Halina Zabrocka

specjalistka z zakresu rachunkowości

Podstawa prawna:

- Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.).

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA