REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja księgowa zakupu paliwa do pojazdów służących działalności mieszanej

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Ewidencja księgowa zakupu paliwa do pojazdów służących działalności mieszanej
Ewidencja księgowa zakupu paliwa do pojazdów służących działalności mieszanej

REKLAMA

REKLAMA

Jak po 1 lipca 2015 r. ująć w księgach rachunkowych zakup paliwa do pojazdów wykorzystywanych w działalności mieszanej? Czy nieodliczony VAT od zakupu paliwa do firmowych samochodów osobowych można zliczyć do kosztów uzyskania przychodów? W jaki sposób wykazać kwotę netto oraz odliczony VAT w deklaracji VAT?

Począwszy od 1 lipca 2015 r., podobnie jak w przypadku pozostałych zakupów związanych z samochodami osobowymi wykorzystywanymi do celów mieszanych, nabywając paliwo, podatnicy mogą odliczyć 50 proc. VAT naliczonego.

REKLAMA

Autopromocja

Ustawodawca wprowadzając 50 proc. ograniczenie przy odliczaniu podatku naliczonego w stosunku do samochodów służących zarówno działalności gospodarczej, jak i celom prywatnym, dokonał wyliczenia wydatków objętych ww. ograniczeniem. Katalog tych wydatków został zawarty w art. 86a ust. 2 ustawy o VAT. Wśród nich w punkcie 3 zostało wymienione nabycie paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu pojazdów służących użytkowi mieszanemu.

Polecamy produkt: VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Niepodlegający odliczeniu VAT od zakupu paliwa do napędu firmowych samochodów osobowych podlega księgowaniu w koszty działalności operacyjnej (łącznie kwota netto plus VAT nieodliczony). Nieodliczony zgodnie z przepisami o VAT podatek naliczony od takich wydatków może stanowić koszt uzyskania przychodów.

Niepodlegający odliczeniu VAT zwiększa cenę netto nabycia paliwa. Oznacza to, że wydatek na nabycie paliwa do samochodów osobowych należy księgować w kwocie netto plus nieodliczony VAT na jednym koncie: Zużycie materiałów i energii lub odpowiednim koncie zespołu 5.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nieodliczony VAT od samochodu może być kosztem podatkowym

Ewidencja zakupu paliwa do samochodu osobowego może przebiegać następująco:

1) wartość brutto faktury: Ma konto Rozrachunki z dostawcami (lub konto Kasa); wartość bez podlegającego odliczeniu VAT: Wn konto Rozliczenie zakupu; 50 proc. VAT do odliczenia: Wn konto VAT naliczony;

2) wartość paliwa w cenie nabycia (kwota netto plus VAT niepodlegający odliczeniu): Wn konto Zużycie materiałów i energii, Ma konto Rozliczenie zakupu.

Przepisy nie regulują precyzyjnie kwestii wykazania w deklaracji VAT kwoty netto oraz podatku naliczonego. Jest tu więc dowolność. Istotne jest jedynie to, aby prawidłowo rozliczyć podatek i wypełnić deklarację. Ustawa o VAT określa, jakie elementy powinna zawierać ewidencja VAT, ale wskazuje tylko, że w ewidencji powinny być wpisane m.in. kwoty podatku naliczonego, obniżające kwotę podatku należnego. Wynika z tego, iż obowiązek wykazania w deklaracji VAT ogranicza się wyłącznie do kwoty podatku, a nie wartości netto. Poz. 39 i 41 tejże deklaracji mogą być wykazane zarówno w kwocie całkowitej, jak i proporcjonalnej do odliczenia podatku, czyli 50 proc.

Dokumentacja VAT  po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Żaden z tych sposobów nie wpływa na ostateczny wynik rozliczenia. Oba są właściwe. Nie ma podstaw do twierdzeń, iż ujęcie całej kwoty netto jest błędne, a tym samym że cała deklaracja jest sporządzona błędnie. Ostatnio jednak organy podatkowe są zdania, iż prawidłowe jest ograniczenie nie tylko kwoty podatku, ale również podstawy opodatkowania, do 50 proc. jej wstępnej wartości.

Potwierdzeniem jest stanowisko dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z interpretacji z 9 października 2013 r. (nr akt ILPP2/443-639/13-3/JK). Wskazał on w niej, że „w części D.2. deklaracji VAT-714), w poz. 39 i w poz. 41, wnioskodawca powinien wykazywać tylko taką wartość netto nabytych towarów i usług, w jakiej przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego lub zwrot podatku naliczonego”. ©?

PRZYKŁAD 1

Faktura

Na potrzeby prowadzonej działalności podatnik wykorzystuje samochód osobowy. 20 lipca 2015 r. nabył do niego paliwo i otrzymał fakturę dokumentującą ten zakup na kwotę 200 zł netto + 46 zł VAT. Z faktury tej będzie mógł odliczyć 23 zł (46 zł x 50 proc.). Podatnik wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane.

infoRgrafika

Objaśnienia:

1. Fv – zakup paliwa:

a) kwota brutto 246 zł: strona Ma konta Kasa;

b) kwota 223 zł: strona Wn konta Rozliczenie zakupu;

c) kwota 50 proc. VAT: strona Wn konta VAT naliczony;

2. PK - rozliczenie zakupu paliwa kwota 223 zł: strona Wn konta Zużycie materiałów i energii (analityka: Zakup paliwa), strona Ma konta Rozliczenie zakupu.

Polecamy: Biuletyn VAT

Halina Zabrocka

specjalistka z zakresu rachunkowości

Podstawa prawna:

- Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.).

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA