REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ministerstwo Finansów udostępni aplikację do wysyłania plików JPK

Subskrybuj nas na Youtube
Ministerstwo Finansów udostępni aplikację do wysyłania plików JPK
Ministerstwo Finansów udostępni aplikację do wysyłania plików JPK

REKLAMA

REKLAMA

Pierwszy termin przesłania plików JPK przez podatników VAT mija 25 sierpnia 2016 r. Ministerstwo Finansów 3 dni przed tą datą (czyli 22 sierpnia) udostępni podatnikom aplikację umożliwiającą kompresję, podpisanie i przesłanie do resortu finansów plików w formacie JPK. Taką informację przekazał Robert Kietliński, zastępca dyrektora Departamentu Informatyzacji MF podczas spotkania z dziennikarzami.

Przepisy dotyczące Jednolitego Pliku Kontrolnego, czyli przekazywania fiskusowi danych finansowych firm fiskusowi drogą elektroniczną w ustalonym standardzie weszły w życie 1 lipca 2016 r. Początkowo objęły największe firmy. Harmonogram ich przesyłania jest zgodny z przepisami o VAT, co oznacza, że zestawienia wszystkich transakcji za lipiec, czyli rejestr VAT, podatnik musi dostarczyć do 25 sierpnia.

REKLAMA

Zgodnie z informacjami resortu finansów, do końca zeszłego tygodnia do MF trafiło 421 plików, tymczasem do 25 sierpnia dane powinno przesłać co najmniej 3,5 tys. firm.

Kietliński poinformował, że ministerstwo pracuje nad narzędziem pomocnym dla podatników, którzy lada dzień będą musieli przesłać do MF dane. "Niektórzy podatnicy sygnalizują, że nie są jeszcze gotowi, aby w tym miesiącu swój obowiązek zrealizować. Myślę, że wystarczy jakieś proste narzędzie, które pomoże wysłać do nas te dane" - powiedział.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

REKLAMA

Wskazał, że do 22 sierpnia powinna być gotowa darmowa aplikacja, która pozwoli przetworzyć dane firmowe do pliku JPK i wysłać do resortu finansów. Zaznaczył, że będzie to rozwiązanie doraźne, natomiast MF pracuje też nad przygotowaniem profesjonalnej aplikacji typu e-Deklaracje. "Docelowo chcemy udostępnić bardziej zaawansowane i profesjonalne narzędzie, które rozwiąże więcej problemów" - dodał.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kietliński zapowiedział ponadto, że resort finansów zamierza dokonać zmian w systemie uwierzytelniania danych przesyłanych w formie JPK. Obecnie potrzebny do tego jest kwalifikowany podpis elektroniczny. O ile jednak duże i średnie firmy korzystają już z tego rozwiązania, o tyle małe i mikro - nie.

"Będziemy starali się zapewnić alternatywną dla podpisu kwalifikowanego ścieżkę uwierzytelniania się dla małych i mikroprzedsiębiorców" - powiedział. Przyznał, że będę do tego potrzebne zmiany legislacyjne.

"Być może mikroprzedsiębiorcy będą wymagali wsparcia także w innych obszarach. To często jednoosobowa działalność, dlatego będziemy chcieli im pomóc. Do 2018 r. mamy czas na przeanalizowanie ich potrzeb" - dodał.

REKLAMA

Kietliński wyjaśnił, że wprowadzenie JPK wiąże się z powszechnie wskazywanym problemem luki podatkowej, która wynika głównie z oszustw w VAT. "Było kilka pomysłów załatania tej dziury, ale JPK okazał się tym, który można najszybciej przeprowadzić" - powiedział. Zaznaczył, że z powodu konieczności szybkiego załatania dziury w VAT, przepisy o JPK były wprowadzane w nadzwyczajnym tempie.

Jego zdaniem rozwiązanie to można porównać z systemem e-Deklaracje, z tym, że e-Deklaracje powstawały przez kilka lat, a JPK przez kilka miesięcy. Kietliński tłumaczył, że resort nie mógł wykorzystać systemu e-Deklaracje ze względu na limit przetwarzanych tam plików. Deklaracje elektroniczne rzadko przekraczają 5 megabajtów, podczas gdy pliki przesyłane w ramach JPK mogą mieć np. 200 gigabajtów.

Przedstawiciel MF poinformował ponadto, że dane zbierane w formie JPK przez MF mają być źródłem informacji dla systemu analitycznego. Będzie on wskazywał konkretne przypadki, którymi powinni się zainteresować kontrolerzy skarbowi. Opracowanie systemu analitycznego zostało powierzone spółce celowej Aplikacje Krytyczne, którą ministerstwo powołało w czerwcu. Stworzone przez nią narzędzie ma przetwarzać dane nie tylko pochodzące z JPK, ale także z innych systemów resortu finansów. Porównanie ich ze sobą może dostarczyć kontrolerom wielu cennych informacji.

Kietliński dodał, że samo JPK nie wystarczy, aby wykryć przestępców w VAT - tym bardziej, że początkowo obowiązek związany z JPK dotyczy tylko największych firm, a te raczej świadomie nie biorą udziału w karuzelach VAT - ale pomoże znaleźć sieć powiązań między firmami.


Obowiązujące od lipca br. przepisy przewidują, że duże firmy muszą co miesiąc przesyłać fiskusowi drogą elektroniczną, w formie JPK, swoje rejestry VAT, czyli zestawienia wszystkich transakcji. Ponadto są zobligowane do dostarczania w formie JPK danych żądanych w związku z prowadzoną kontrolą.

W styczniu 2017 do systemu przystąpi ok. 140 tys. małych i średnich firm (będą dostarczać co miesiąc ewidencję zakupu i sprzedaży VAT). W styczniu 2018 r. JPK w zakresie ewidencji VAT obejmie pozostałych podatników VAT – ok. 1,4 mln firm. Od lipca 2018 r. wszystkie mikro, małe i średnie firmy będę przekazywać pliki JPK w związku z kontrolą, co oznacza, że obowiązek ten obejmie kolejne ok. 600 tys. firm. (PAP)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA