REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ministerstwo Finansów udostępni aplikację do wysyłania plików JPK

Subskrybuj nas na Youtube
Ministerstwo Finansów udostępni aplikację do wysyłania plików JPK
Ministerstwo Finansów udostępni aplikację do wysyłania plików JPK

REKLAMA

REKLAMA

Pierwszy termin przesłania plików JPK przez podatników VAT mija 25 sierpnia 2016 r. Ministerstwo Finansów 3 dni przed tą datą (czyli 22 sierpnia) udostępni podatnikom aplikację umożliwiającą kompresję, podpisanie i przesłanie do resortu finansów plików w formacie JPK. Taką informację przekazał Robert Kietliński, zastępca dyrektora Departamentu Informatyzacji MF podczas spotkania z dziennikarzami.

Przepisy dotyczące Jednolitego Pliku Kontrolnego, czyli przekazywania fiskusowi danych finansowych firm fiskusowi drogą elektroniczną w ustalonym standardzie weszły w życie 1 lipca 2016 r. Początkowo objęły największe firmy. Harmonogram ich przesyłania jest zgodny z przepisami o VAT, co oznacza, że zestawienia wszystkich transakcji za lipiec, czyli rejestr VAT, podatnik musi dostarczyć do 25 sierpnia.

REKLAMA

Zgodnie z informacjami resortu finansów, do końca zeszłego tygodnia do MF trafiło 421 plików, tymczasem do 25 sierpnia dane powinno przesłać co najmniej 3,5 tys. firm.

Kietliński poinformował, że ministerstwo pracuje nad narzędziem pomocnym dla podatników, którzy lada dzień będą musieli przesłać do MF dane. "Niektórzy podatnicy sygnalizują, że nie są jeszcze gotowi, aby w tym miesiącu swój obowiązek zrealizować. Myślę, że wystarczy jakieś proste narzędzie, które pomoże wysłać do nas te dane" - powiedział.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

REKLAMA

Wskazał, że do 22 sierpnia powinna być gotowa darmowa aplikacja, która pozwoli przetworzyć dane firmowe do pliku JPK i wysłać do resortu finansów. Zaznaczył, że będzie to rozwiązanie doraźne, natomiast MF pracuje też nad przygotowaniem profesjonalnej aplikacji typu e-Deklaracje. "Docelowo chcemy udostępnić bardziej zaawansowane i profesjonalne narzędzie, które rozwiąże więcej problemów" - dodał.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kietliński zapowiedział ponadto, że resort finansów zamierza dokonać zmian w systemie uwierzytelniania danych przesyłanych w formie JPK. Obecnie potrzebny do tego jest kwalifikowany podpis elektroniczny. O ile jednak duże i średnie firmy korzystają już z tego rozwiązania, o tyle małe i mikro - nie.

"Będziemy starali się zapewnić alternatywną dla podpisu kwalifikowanego ścieżkę uwierzytelniania się dla małych i mikroprzedsiębiorców" - powiedział. Przyznał, że będę do tego potrzebne zmiany legislacyjne.

"Być może mikroprzedsiębiorcy będą wymagali wsparcia także w innych obszarach. To często jednoosobowa działalność, dlatego będziemy chcieli im pomóc. Do 2018 r. mamy czas na przeanalizowanie ich potrzeb" - dodał.

REKLAMA

Kietliński wyjaśnił, że wprowadzenie JPK wiąże się z powszechnie wskazywanym problemem luki podatkowej, która wynika głównie z oszustw w VAT. "Było kilka pomysłów załatania tej dziury, ale JPK okazał się tym, który można najszybciej przeprowadzić" - powiedział. Zaznaczył, że z powodu konieczności szybkiego załatania dziury w VAT, przepisy o JPK były wprowadzane w nadzwyczajnym tempie.

Jego zdaniem rozwiązanie to można porównać z systemem e-Deklaracje, z tym, że e-Deklaracje powstawały przez kilka lat, a JPK przez kilka miesięcy. Kietliński tłumaczył, że resort nie mógł wykorzystać systemu e-Deklaracje ze względu na limit przetwarzanych tam plików. Deklaracje elektroniczne rzadko przekraczają 5 megabajtów, podczas gdy pliki przesyłane w ramach JPK mogą mieć np. 200 gigabajtów.

Przedstawiciel MF poinformował ponadto, że dane zbierane w formie JPK przez MF mają być źródłem informacji dla systemu analitycznego. Będzie on wskazywał konkretne przypadki, którymi powinni się zainteresować kontrolerzy skarbowi. Opracowanie systemu analitycznego zostało powierzone spółce celowej Aplikacje Krytyczne, którą ministerstwo powołało w czerwcu. Stworzone przez nią narzędzie ma przetwarzać dane nie tylko pochodzące z JPK, ale także z innych systemów resortu finansów. Porównanie ich ze sobą może dostarczyć kontrolerom wielu cennych informacji.

Kietliński dodał, że samo JPK nie wystarczy, aby wykryć przestępców w VAT - tym bardziej, że początkowo obowiązek związany z JPK dotyczy tylko największych firm, a te raczej świadomie nie biorą udziału w karuzelach VAT - ale pomoże znaleźć sieć powiązań między firmami.


Obowiązujące od lipca br. przepisy przewidują, że duże firmy muszą co miesiąc przesyłać fiskusowi drogą elektroniczną, w formie JPK, swoje rejestry VAT, czyli zestawienia wszystkich transakcji. Ponadto są zobligowane do dostarczania w formie JPK danych żądanych w związku z prowadzoną kontrolą.

W styczniu 2017 do systemu przystąpi ok. 140 tys. małych i średnich firm (będą dostarczać co miesiąc ewidencję zakupu i sprzedaży VAT). W styczniu 2018 r. JPK w zakresie ewidencji VAT obejmie pozostałych podatników VAT – ok. 1,4 mln firm. Od lipca 2018 r. wszystkie mikro, małe i średnie firmy będę przekazywać pliki JPK w związku z kontrolą, co oznacza, że obowiązek ten obejmie kolejne ok. 600 tys. firm. (PAP)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stracił rodzinę w wypadku i miał zapłacić zaległy podatek. WSA kontra skarbówka

Mimo że jako dziecko stracił całą rodzinę w tragicznym wypadku, a wypłacone mu po latach odszkodowanie miało choć częściowo złagodzić tę krzywdę, organy skarbowe domagały się od Huberta zapłaty blisko 150 tys. zł podatku od odsetek. Sprawa trafiła aż do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który uznał stanowisko fiskusa za niesprawiedliwe. Teraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie przyznał rację Rzecznikowi Praw Obywatelskich i uchylił decyzje skarbówki — choć wyrok wciąż nie jest prawomocny.

Opłata skarbowa od pełnomocnictwa - zmiany od 2025 roku

Krajowa Informacja Skarbowa przypomniała w komunikacie, że od 1 stycznia 2025 r. zmianie uległy przepisy regulujące zasady wnoszenia opłaty skarbowej od pełnomocnictw składanych w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.

Jak Ministerstwo Finansów liczy lukę VAT? Metodą odgórną (top – down)

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 22 maja 2025 r., że metoda liczenia luki VAT od lat pozostaje niezmienna a jej opis jest opublikowany na stronie resortu. Luka VAT liczona jest względem VAT w ujęciu rachunków narodowych publikowanych przez GUS, tj. w ujęciu memoriałowym, w którym dochody ujmowane są za okres od lutego do stycznia kolejnego roku. Szacunki luki VAT dla lat 2022-2023, pomimo uwzględnienia wpływu istotnych zmian systemowych (m.in. tarcze antyinflacyjne, rekompensaty energetyczne) wskazują na znaczący wzrost luki względem poprzedzających ich lat. W 2023 roku luka VAT wynosiła 13,5%. Obecne szacunki wskazują na zmniejszenie się luki VAT w Polsce w 2024 r. do 6,9%.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

REKLAMA

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

Akcja jak z filmu! Polskie służby rozbiły gang od kontrabandy za 31 milionów

Akcja dosłownie jak z filmu – zatrzymania w kilku województwach, przeszukania, graniczny pościg i papierosy warte fortunę. Gang działał w Polsce, Czechach, Słowacji i Wielkiej Brytanii. Wpadło już 29 osób, a służby przejęły blisko 5 mln sztuk nielegalnych papierosów. Śledztwo nabiera tempa – są kolejne tropy.

Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

REKLAMA

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

REKLAMA