REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Małe firmy bez obowiązku podpisywania plików JPK kwalifikowanym podpisem elektronicznym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mikro-, mali i średni przedsiębiorcy nie będą musieli podpisywać plików JPK kwalifikowanym podpisem elektronicznym
Mikro-, mali i średni przedsiębiorcy nie będą musieli podpisywać plików JPK kwalifikowanym podpisem elektronicznym

REKLAMA

REKLAMA

Na spotkaniu z dziennikarzami 17 sierpnia 2016 r. Robert Kietliński, zastępca Zastępca Dyrektora Departamentu Informatyzacji Ministerstwa Finansów poinformował, że Ministerstwo Finansów chce dać mikro-, małym i średnim przedsiębiorcom alternatywną do kwalifikowanego podpisu elektronicznego ścieżkę uwierzytelniania plików JPK przesyłanych administracji podatkowej. Ma to być podobna forma podpisu (uwierzytelnienia się), jak stosowana w e-deklaracjach - w tym przypadku jest to kwota przychodu z poprzedniego roku.

Na razie nie wiadomo, jakie dane podatnika będą uwierzytelniały (podpisywały) pliki JPK przesyłane przez podatnika – obecnie MF pracuje nad tym rozwiązaniem. Tym niemniej jest to dobra wiadomość dla średnich i mniejszych podatników, którzy nie dysponują obecnie kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Zaoszczędzą oni wydatku na nabycie tego podpisu.

REKLAMA

Autopromocja

Przypomnijmy, że zgodnie z  rozporządzeniem Ministra Finansów z 24 czerwca 2016 r. w sprawie sposobu przesyłania za pomocą środków komunikacji elektronicznej ksiąg podatkowych oraz wymagań technicznych dla informatycznych nośników danych, na których te księgi mogą być zapisane i przekazywane (Dz. U. z 29 czerwca 2016 r. poz. 932)  -  dane w postaci JPK przesyłane przez internet za pomocą oprogramowania interfejsowego dostępnego na stronie Ministerstwa Finansów powinny być opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym w rozumieniu art. 3 pkt 12 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 23 lipca 2014 r. nr 910/2014.

Dyrektor Kietliński poinformował, że przed objęciem małych, średnich i mikroprzedsiębiorców obowiązkiem przesyłania plików JPK konieczne będą też stosowne zmiany legislacyjne (zapewne będzie to zmiana ww. rozporządzenia), które pozwolą tym podmiotom podpisywać pliki JPK w inny sposób (najprawdopodobniej w formie wskazania pewnych danych tych podmiotów).

Obowiązek przesyłania JPK

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W strukturze JPK
(na żądanie organu)

Tylko ewidencja VAT w strukturze JPK
(co miesiąc)

MIKROPRZEDSIĘBIORCY:

  • zatrudniają średniorocznie mniej niż 10 pracowników,
  • generują obrót nieprzekraczający 2 milionów euro lub
    całkowity bilans roczny nie przekroczył równowartości 2 milionów euro.

Od 1 lipca 2018 r.

Od 1 stycznia 2018 r.

MALI PRZEDSIĘBIORCY:

  • zatrudniają średniorocznie mniej niż 50 pracowników,
  • generują obrót nieprzekraczający 10 milionów euro lub
    całkowity bilans roczny nie przekracza 10 milionów euro.

Od 1 lipca 2018 r.

Od 1 stycznia 2017 r.

ŚREDNI PRZEDSIĘBIORCY:

  • zatrudniają średniorocznie mniej niż 250 pracowników,
  • generują obrót nieprzekraczający 50 milionów euro lub
    całkowity bilans roczny nie przekracza 43 milionów euro.

Od 1 lipca 2018 r.

Od 1 stycznia 2017 r.

DUZI PRZEDSIĘBIORCY:

  • zatrudniają średniorocznie 250 lub więcej pracowników,
  • generują obrót 50 milionów euro lub
    całkowity bilans roczny jest wyższy niż 43 milionów euro.

Od 1 lipca 2016 r.

Od 1 lipca 2016 r.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

Warto podkreślić, że w interpretacji ogólnej z 20 czerwca 2016 r. minister finansów stwierdził, że do podmiotów (także podatników VAT), prowadzących księgi rachunkowe przy użyciu programów komputerowych, które nie posiadają statusu przedsiębiorcy (chodzi tu m.in. o jednostki samorządu terytorialnego, fundacje, stowarzyszenia), należy odpowiednio zastosować okresy przejściowe do wdrożenia Jednolitego Pliku Kontrolnego, jakie zostały przewidziane dla mikro-, małych i średnich przedsiębiorców. Oznacza to, że te podmioty są objęte obowiązkiem dot. generowania i przesyłania plików JPK w ww. terminach w zależności od wielkości danego podmiotu, rozmiaru jego działalności i poziomu zatrudnienia.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat MF: Groźne próby oszustw "na e-sprawozdanie finansowe". Jak nie stracić cennych danych

W komunikacie z 4 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów ostrzegło przed nową formą oszustwa, której ofiarami mogą paść osoby zainteresowane elektronicznymi sprawozdaniami finansowymi. Próba oszustwa polega na tym, że cyberprzestępcy wysyłają wiadomości e-mail z linkami do fałszywej strony na temat e-Sprawozdań Finansowych i chcą w ten sposób wyłudzać dane osobowe, czy firmowe. Ministerstwo Finansów wyraźnie informuje, że jego pracownicy nie wysyłają tego typu wiadomości. A korzystanie z ministerialnej aplikacji e-Sprawozdania Finansowe nie wymaga podawania loginu ani hasła do poczty elektronicznej.

Obniżka stóp procentowych NBP już w maju 2025 r.? Prezes NBP, członkowie RPP i ekonomiści uważają, że to możliwe

Zdaniem Prezesa NBP prof. Adama Glapińskiego, Rada Polityki Pieniężnej przymierza się do cięcia stóp procentowych NBP, być może już w maju, w zależności od danych. Zdaniem Glapińskiego w 2025 roku możliwe są obniżki dwa razy po 0,5 pp., a w 2026 r. stopy mogą spaść do 3,5 proc. Podobnego zdania są niektórzy członkowie RPP a także analitycy i ekonomiści.

Kompromitacja „JPK-ów” – zwroty VAT-u w 2024 r. wyniosły 188 mld zł. Prof. Modzelewski: Jest źle ale nie beznadziejnie; trzeba rozszerzyć stosowanie MPP

Według najnowszych informacji kwoty zwrotów podatku od towarów i usług wciąż są bardzo wysokie i wyniosły w 2024 r. 188 mld zł. Co prawda spadły o 31 mld zł w stosunku do rekordowej kwoty z 2023 r. Są jednak wciąż wyższe od kwoty wypłaconej w 2022 r. (177 mld zł) i o ponad 70 mld zł niż w ostatnim „normalnym” roku, czyli w 2021 (113 mld zł). Czyli rok poprzedni zakończył się jednak jakimś sukcesem – rozdano trochę mniej pieniędzy niż w poprzednich latach. Udział zwrotów we wpływach z tego podatku jest wciąż na alarmującym poziomie – wyniósł około 40%: jest więc źle, a nie beznadziejnie – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Cła wzajemne Trumpa: Gospodarcza rewolucja czy ryzyko recesji?

Amerykański prezydent Donald Trump wprowadził nowe cła na importowane towary, określając je jako "deklarację niepodległości gospodarczej" USA. Eksperci jednak ostrzegają przed możliwymi skutkami ekonomicznymi, takimi jak wzrost inflacji, kryzys gospodarczy i problemy na rynku pracy. Jakie będą konsekwencje tej decyzji dla gospodarki USA i jej partnerów handlowych?

REKLAMA

Dobroczynność, dzięki której zapłacisz niższy podatek. Sprawdź, jak to zrobić!

Angażujesz się w działania filantropijne? Wspierasz darowiznami fundacje i stowarzyszenia? Choć robisz to bezinteresownie, możesz na tym zyskać nie tylko w wymiarze społeczno-emocjonalnym. Darowiznę możesz odliczyć od dochodu przed opodatkowaniem podatku. Pamiętaj jednak, że to nie jest to samo co przekazanie 1,5% podatku.

Rozliczenie VAT przy uznanej reklamacji, gdy kupujący zatrzymuje część wadliwego towaru

Zgłosiliśmy reklamację w związku z wadliwym towarem. Kontrahent uznał reklamację, ale zamiast wystawić fakturę korygującą, wystawił notę uznaniową. Zwrócił nam zapłatę za część towaru, który został u nas i który sami zutylizujemy. Część towaru została wymieniona na towar wolny od wad. Czy korygujemy odliczony VAT? Czy dokonując utylizacji we własnym zakresie świadczymy usługę na rzecz sprzedawcy? Czy ta wymiana towaru powinna być rozliczona w VAT?

Odstąpienie od umowy: kiedy trzeba skorygować VAT z faktury zaliczkowej

Otrzymanie zaliczki na poczet dostawy towarów lub świadczenia usług wiąże się zasadniczo z powstaniem obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. Rezygnacja z transakcji, skutkująca zwrotem zaliczki i wystawieniem faktury korygującej, umożliwia sprzedawcy obniżenie kwoty podatku należnego. Nabywca jest z kolei obowiązany do odpowiedniej korekty odliczonego wcześniej podatku naliczonego. Jak jednak postąpić w sytuacji, gdy kontrahenci odstępują wprawdzie od zawartej umowy, lecz zaliczka zostaje zwrócona znacznie później lub jej zwrot w ogóle nie następuje. Transakcja nie dochodzi ostatecznie do skutku. Nie ma jednak również zwrotu zaliczki, a to jej wpłata generowała powstanie obowiązku podatkowego.

Ulga na ekspansję

Ulga na ekspansję to jedno z rozwiązań podatkowych, które miało na celu wsparcie przedsiębiorców w pozyskiwaniu nowych rynków poprzez możliwość zaliczenia do kosztów wydatków na reklamę nowych produktów oraz udział w targach. Przepisy w tym zakresie budzą jednak liczne wątpliwości interpretacyjne, zwłaszcza w odniesieniu do podmiotów, które nie wytwarzają fizycznie produktów, lecz jedynie sprzedają je pod własną marką.

REKLAMA

Czy można sprzedać środek trwały w czasie zawieszenia działalności gospodarczej.? Jak rozliczyć podatki od tej sprzedaży?

Wielu przedsiębiorców, którzy decydują się na zawieszenie działalności gospodarczej, zastanawia się, jak prawidłowo rozliczyć sprzedaż środków trwałych. Często pojawiają się pytania, czy w trakcie zawieszenia można sprzedać firmowy majątek i czy od takiej transakcji należy odprowadzić podatek. Wbrew pozorom, sprawa nie jest skomplikowana.

CFO w firmie – dlaczego warto go docenić, zwłaszcza w sytuacji kryzysowej

O roli dyrektorów finansowych w zarządzaniu kryzysowym na przykładzie sytuacji, w jakiej znalazły się międzynarodowe organizacje pozarządowe – pisze Jarosław Czubacki, Head of Finance w Fundacji Save the Children Polska.

REKLAMA