REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obsługa transakcji przy zastosowaniu kart płatniczych nie zawsze zwolniona z VAT

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Obsługa transakcji przy zastosowaniu kart płatniczych nie zawsze zwolniona z VAT
Obsługa transakcji przy zastosowaniu kart płatniczych nie zawsze zwolniona z VAT

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z zagadnień wywołujących szczególne wątpliwości odnośnie podatku VAT jest zakres niektórych zwolnień z tego podatku. Spory zarówno na gruncie prawa krajowego, jak i wspólnotowego, wywołuje art. 135 ust. 1 lit d unijnej dyrektywy VAT, odnoszący się m.in. do zwolnienia z opodatkowania transakcji dotyczących płatności oraz przelewów.

Regulacji tej odpowiada art. 43 ust. 1 pkt 40 polskiej ustawy o VAT, zwalniający usługi w zakresie wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych. Rozpatrując tę kwestię podatnicy powinni mieć na uwadze wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 26.5.2016 r. w sprawie Bookit, sygn. C-607/14.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Przetwarzanie płatności

Brytyjska spółka Bookit, działalność której była przedmiotem przywołanego wyroku, świadczyła usługi odnoszące się do przetwarzania płatności za pomocą karty debetowej lub kredytowej. Jej czynności dotyczyły obsługi transakcji zakupu biletów w kinach Odeon (innego podmiotu). Rola Bookit sprowadzała się, po pierwsze do świadczenia usług jako przedstawiciel Odeonu w ramach sprzedaży biletów. Po drugie Spółka świadczyła nabywcom biletów usługi przetwarzania płatności dokonywanych za pomocą kart polegających na uzyskiwaniu informacji o karcie od klienta i przekazywaniu tej informacji do agenta rozliczeniowego, uzyskiwaniu kodu autoryzacyjnego od agenta rozliczeniowego i ponownym przekazywaniu informacji dotyczących karty, w tym kodu autoryzacji, do agenta rozliczeniowego w ramach procesu rozliczeniowego.

TSUE musiał orzec, czy czynności przetwarzania płatności wykonywane przez Bookit są zwolnione z VAT jako transakcje dotyczące płatności.

REKLAMA

Polecamy: Biuletyn VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zakres zwolnienia z VAT według Trybunału Sprawiedliwości UE

W pierwszym rzędzie, Trybunał przypomniał swoje wcześniejsze orzecznictwo, w którym wskazano, że usługi przelewu lub usługi dotyczące płatności polegają na realizacji dyspozycji przekazania określonej sumy pieniędzy z jednego rachunku na drugi. Transakcje ta cechują się w szczególności tym, że powoduje zmianę sytuacji prawnej i finansowej istniejącej z jednej strony między udzielającym dyspozycji a beneficjentem, a z drugiej strony między nimi a ich bankiem, jak również, w odpowiednim przypadku, między bankami. Trybunał jednoznacznie ocenił, że usługi wykonywane przez Bookit nie są, tak zdefiniowanymi, usługami dotyczącymi płatności lub przelewów.

Jednocześnie wskazano, że zwolnienie z VAT może dotyczyć także niektórych czynności pomocniczych do tego typu usług. Trybunał stwierdził bowiem, że zwolnienie może obejmować niektóre usługi niebędące w swej istocie przelewami (płatnościami). Niemniej jednak, chodzi tu o świadczenia, których skutkiem jest pełnienie szczególnych i istotnych funkcji takich przelewów. Skutkiem tego typu usług powinno być przeniesienie środków pieniężnych, lub decydowanie o obciążeniu i uznaniu rachunków. Przy ocenie tej kwestii istotne jest zwłaszcza to, czy dany usługodawca, uczestniczący w przetwarzaniu płatności, przejmuje odpowiedzialność w zakresie przekształceń prawnych i finansowych odnoszących się do przelewu lub innej płatności zwolnionej z VAT.

Tak więc, Trybunał podzielił usługi pomocnicze, związane z przelewami lub płatnościami (które można określić jako usługi przetwarzania płatności) na dwie grupy:

  1. usługi zwolnione z VAT- muszą one jednakże pełnić szczególne i istotne funkcje przelewów (lub innych płatności);
  2. inne usługi, które nie spełniają powyższego warunku, a tym samym nie korzystają ze zwolnienia.

Jak więc widać, TSUE przyjął wąskie kryteria oceny możliwości zastosowania zwolnienia do poszczególnych czynności związanych z przetwarzaniem płatności. W konsekwencji, nawet ścisły związek danej usługi z dokonaniem przelewu lub innych płatności nie zawsze będzie skutkował zwolnieniem z VAT. Dotyczy to także wielu czynności, które są, co prawda, niezbędne do przeprowadzenia transakcji finansowej, ale nie spełniają istotnych funkcji tych transakcji.

Zastosowanie powyższych kryteriów przesądziło o tym, że usługi Bookit uznano za niekorzystające ze zwolnienia z VAT. Czynności tej Spółki, mimo że były niezbędne do pomyślnego przeprowadzenia transakcji przy zastosowaniu kart debetowych lub kredytowych, nie pełniły istotnych ich funkcji. Spółka co prawda, uczestniczyła w autoryzacji transakcji, ale to nie ona przekazywała środki pieniężne.

Stanowisko Trybunału a polska praktyka

TSUE, kierując się przepisami wspólnotowej dyrektywy w sprawie VAT przyjął, że ze zwolnienia korzystają także niektóre czynności pomocnicze do usług zwolnionych z podatku – w analizowanym przypadku do usług związanych z dokonywaniem przelewów lub płatności. Jednocześnie Trybunał zastrzegł, że dotyczy to jedynie wąsko rozumianych czynności.

Warto jednakże zauważyć, że regulacje przewidziane przez polskiego ustawodawcę pozwalają zapewne na szersze zastosowanie zwolnień z VAT w tym zakresie. Należy bowiem zwrócić uwagę na art. 43 ust. 13 ustawy o VAT. W świetle tego przepisu, zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element niektórych usług (min. usług w zakresie, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych), który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej. Powyższy, niemający odpowiednika w unijnej Dyrektywie VAT, przepis zwalnia także czynności pomocnicze stanowiące element usługi zwolnionej, które są właściwego i niezbędnego do jej świadczenia. Według oceny wyrażonej w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 30.10.2014 r., sygn. I FSK 1489/13, regulacja ta dotyczy także części usługi zwolnionej, które są charakterystyczne, typowe i zarazem niezbędne do jej świadczenia. Jest to kryterium szersze niż przyjęte w orzecznictwie Trybunału, który wymaga by czynności pomocnicze posiadały istotne i specyficzne cechy usługi zwolnionej.

Wyrok NSA dotyczył innego stanu faktycznego, niż rozpatrywany w sprawie Bookit, ale także odnosił się do czynności związanych z obsługą transakcji przy zastosowaniu kart. Wydaje się, uwzględniając stanowisko NSA, że ustawa o VAT daje podstawy do zwolnienia w sytuacjach takich jak rozpatrzona przez Trybunał. Świadczenie Bookit było bowiem właściwe i niezbędne dla dokonania transakcji. Czynności te sprowadzały się w zasadzie do uczestniczenia w autoryzowaniu płatności, a więc nie miałby ekonomicznego sensu poza samą transakcją finansową. Bez takiej autoryzacji płatności przy zastosowaniu karty nie doszłyby natomiast do skutku.


Pamiętać należy, że polscy podatnicy mogą się powoływać na zwolnienie z ustawy o VAT nawet jeśli, jest ono sprzeczne (w naszym przypadku zbyt szerokie) z prawem unijnym. Niemniej jednak, trzeba zauważyć, że organy podatkowe wielokrotnie przyjmowały ścisłe rozumienie analizowanych zwolnień z VAT.

Przykładowo można wskazać na interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 29.1.2015 r., znak IPPP3/443-1091/14-2/ISZ, oraz na interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 18 listopada 2014 r., znak ILPP4/443-426/14-2/ISN.

W rozstrzygnięciach tych organy powoływały się na, wynikające z orzecznictwa TSUE, wąskie kryteria do zastosowania zwolnienia z VAT do czynności pomocniczych do usług finansowych. Nie odnoszono się w nich natomiast do zaprezentowanej w orzecznictwie NSA tezy o szerszym zakresie zwolnienia przyjętym w polskiej ustawie o VAT w porównaniu do regulacji unijnych.

Biorąc powyższe pod uwagę, w obecnym stanie prawnym, podatnicy nie powinni wykluczać sporów z fiskusem w tej kwestii.

Michał Samborski, konsultant podatkowy ECDDP Sp. z o.o.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA