REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obsługa transakcji przy zastosowaniu kart płatniczych nie zawsze zwolniona z VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Obsługa transakcji przy zastosowaniu kart płatniczych nie zawsze zwolniona z VAT
Obsługa transakcji przy zastosowaniu kart płatniczych nie zawsze zwolniona z VAT

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z zagadnień wywołujących szczególne wątpliwości odnośnie podatku VAT jest zakres niektórych zwolnień z tego podatku. Spory zarówno na gruncie prawa krajowego, jak i wspólnotowego, wywołuje art. 135 ust. 1 lit d unijnej dyrektywy VAT, odnoszący się m.in. do zwolnienia z opodatkowania transakcji dotyczących płatności oraz przelewów.

Regulacji tej odpowiada art. 43 ust. 1 pkt 40 polskiej ustawy o VAT, zwalniający usługi w zakresie wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych. Rozpatrując tę kwestię podatnicy powinni mieć na uwadze wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 26.5.2016 r. w sprawie Bookit, sygn. C-607/14.

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Przetwarzanie płatności

Brytyjska spółka Bookit, działalność której była przedmiotem przywołanego wyroku, świadczyła usługi odnoszące się do przetwarzania płatności za pomocą karty debetowej lub kredytowej. Jej czynności dotyczyły obsługi transakcji zakupu biletów w kinach Odeon (innego podmiotu). Rola Bookit sprowadzała się, po pierwsze do świadczenia usług jako przedstawiciel Odeonu w ramach sprzedaży biletów. Po drugie Spółka świadczyła nabywcom biletów usługi przetwarzania płatności dokonywanych za pomocą kart polegających na uzyskiwaniu informacji o karcie od klienta i przekazywaniu tej informacji do agenta rozliczeniowego, uzyskiwaniu kodu autoryzacyjnego od agenta rozliczeniowego i ponownym przekazywaniu informacji dotyczących karty, w tym kodu autoryzacji, do agenta rozliczeniowego w ramach procesu rozliczeniowego.

TSUE musiał orzec, czy czynności przetwarzania płatności wykonywane przez Bookit są zwolnione z VAT jako transakcje dotyczące płatności.

Polecamy: Biuletyn VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zakres zwolnienia z VAT według Trybunału Sprawiedliwości UE

W pierwszym rzędzie, Trybunał przypomniał swoje wcześniejsze orzecznictwo, w którym wskazano, że usługi przelewu lub usługi dotyczące płatności polegają na realizacji dyspozycji przekazania określonej sumy pieniędzy z jednego rachunku na drugi. Transakcje ta cechują się w szczególności tym, że powoduje zmianę sytuacji prawnej i finansowej istniejącej z jednej strony między udzielającym dyspozycji a beneficjentem, a z drugiej strony między nimi a ich bankiem, jak również, w odpowiednim przypadku, między bankami. Trybunał jednoznacznie ocenił, że usługi wykonywane przez Bookit nie są, tak zdefiniowanymi, usługami dotyczącymi płatności lub przelewów.

Jednocześnie wskazano, że zwolnienie z VAT może dotyczyć także niektórych czynności pomocniczych do tego typu usług. Trybunał stwierdził bowiem, że zwolnienie może obejmować niektóre usługi niebędące w swej istocie przelewami (płatnościami). Niemniej jednak, chodzi tu o świadczenia, których skutkiem jest pełnienie szczególnych i istotnych funkcji takich przelewów. Skutkiem tego typu usług powinno być przeniesienie środków pieniężnych, lub decydowanie o obciążeniu i uznaniu rachunków. Przy ocenie tej kwestii istotne jest zwłaszcza to, czy dany usługodawca, uczestniczący w przetwarzaniu płatności, przejmuje odpowiedzialność w zakresie przekształceń prawnych i finansowych odnoszących się do przelewu lub innej płatności zwolnionej z VAT.

Tak więc, Trybunał podzielił usługi pomocnicze, związane z przelewami lub płatnościami (które można określić jako usługi przetwarzania płatności) na dwie grupy:

  1. usługi zwolnione z VAT- muszą one jednakże pełnić szczególne i istotne funkcje przelewów (lub innych płatności);
  2. inne usługi, które nie spełniają powyższego warunku, a tym samym nie korzystają ze zwolnienia.

Jak więc widać, TSUE przyjął wąskie kryteria oceny możliwości zastosowania zwolnienia do poszczególnych czynności związanych z przetwarzaniem płatności. W konsekwencji, nawet ścisły związek danej usługi z dokonaniem przelewu lub innych płatności nie zawsze będzie skutkował zwolnieniem z VAT. Dotyczy to także wielu czynności, które są, co prawda, niezbędne do przeprowadzenia transakcji finansowej, ale nie spełniają istotnych funkcji tych transakcji.

Zastosowanie powyższych kryteriów przesądziło o tym, że usługi Bookit uznano za niekorzystające ze zwolnienia z VAT. Czynności tej Spółki, mimo że były niezbędne do pomyślnego przeprowadzenia transakcji przy zastosowaniu kart debetowych lub kredytowych, nie pełniły istotnych ich funkcji. Spółka co prawda, uczestniczyła w autoryzacji transakcji, ale to nie ona przekazywała środki pieniężne.

Stanowisko Trybunału a polska praktyka

TSUE, kierując się przepisami wspólnotowej dyrektywy w sprawie VAT przyjął, że ze zwolnienia korzystają także niektóre czynności pomocnicze do usług zwolnionych z podatku – w analizowanym przypadku do usług związanych z dokonywaniem przelewów lub płatności. Jednocześnie Trybunał zastrzegł, że dotyczy to jedynie wąsko rozumianych czynności.

Warto jednakże zauważyć, że regulacje przewidziane przez polskiego ustawodawcę pozwalają zapewne na szersze zastosowanie zwolnień z VAT w tym zakresie. Należy bowiem zwrócić uwagę na art. 43 ust. 13 ustawy o VAT. W świetle tego przepisu, zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element niektórych usług (min. usług w zakresie, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych), który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej. Powyższy, niemający odpowiednika w unijnej Dyrektywie VAT, przepis zwalnia także czynności pomocnicze stanowiące element usługi zwolnionej, które są właściwego i niezbędnego do jej świadczenia. Według oceny wyrażonej w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 30.10.2014 r., sygn. I FSK 1489/13, regulacja ta dotyczy także części usługi zwolnionej, które są charakterystyczne, typowe i zarazem niezbędne do jej świadczenia. Jest to kryterium szersze niż przyjęte w orzecznictwie Trybunału, który wymaga by czynności pomocnicze posiadały istotne i specyficzne cechy usługi zwolnionej.

Wyrok NSA dotyczył innego stanu faktycznego, niż rozpatrywany w sprawie Bookit, ale także odnosił się do czynności związanych z obsługą transakcji przy zastosowaniu kart. Wydaje się, uwzględniając stanowisko NSA, że ustawa o VAT daje podstawy do zwolnienia w sytuacjach takich jak rozpatrzona przez Trybunał. Świadczenie Bookit było bowiem właściwe i niezbędne dla dokonania transakcji. Czynności te sprowadzały się w zasadzie do uczestniczenia w autoryzowaniu płatności, a więc nie miałby ekonomicznego sensu poza samą transakcją finansową. Bez takiej autoryzacji płatności przy zastosowaniu karty nie doszłyby natomiast do skutku.


Pamiętać należy, że polscy podatnicy mogą się powoływać na zwolnienie z ustawy o VAT nawet jeśli, jest ono sprzeczne (w naszym przypadku zbyt szerokie) z prawem unijnym. Niemniej jednak, trzeba zauważyć, że organy podatkowe wielokrotnie przyjmowały ścisłe rozumienie analizowanych zwolnień z VAT.

Przykładowo można wskazać na interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 29.1.2015 r., znak IPPP3/443-1091/14-2/ISZ, oraz na interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 18 listopada 2014 r., znak ILPP4/443-426/14-2/ISN.

W rozstrzygnięciach tych organy powoływały się na, wynikające z orzecznictwa TSUE, wąskie kryteria do zastosowania zwolnienia z VAT do czynności pomocniczych do usług finansowych. Nie odnoszono się w nich natomiast do zaprezentowanej w orzecznictwie NSA tezy o szerszym zakresie zwolnienia przyjętym w polskiej ustawie o VAT w porównaniu do regulacji unijnych.

Biorąc powyższe pod uwagę, w obecnym stanie prawnym, podatnicy nie powinni wykluczać sporów z fiskusem w tej kwestii.

Michał Samborski, konsultant podatkowy ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA