REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obsługa transakcji przy zastosowaniu kart płatniczych nie zawsze zwolniona z VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Obsługa transakcji przy zastosowaniu kart płatniczych nie zawsze zwolniona z VAT
Obsługa transakcji przy zastosowaniu kart płatniczych nie zawsze zwolniona z VAT

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z zagadnień wywołujących szczególne wątpliwości odnośnie podatku VAT jest zakres niektórych zwolnień z tego podatku. Spory zarówno na gruncie prawa krajowego, jak i wspólnotowego, wywołuje art. 135 ust. 1 lit d unijnej dyrektywy VAT, odnoszący się m.in. do zwolnienia z opodatkowania transakcji dotyczących płatności oraz przelewów.

Regulacji tej odpowiada art. 43 ust. 1 pkt 40 polskiej ustawy o VAT, zwalniający usługi w zakresie wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych. Rozpatrując tę kwestię podatnicy powinni mieć na uwadze wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 26.5.2016 r. w sprawie Bookit, sygn. C-607/14.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Przetwarzanie płatności

Brytyjska spółka Bookit, działalność której była przedmiotem przywołanego wyroku, świadczyła usługi odnoszące się do przetwarzania płatności za pomocą karty debetowej lub kredytowej. Jej czynności dotyczyły obsługi transakcji zakupu biletów w kinach Odeon (innego podmiotu). Rola Bookit sprowadzała się, po pierwsze do świadczenia usług jako przedstawiciel Odeonu w ramach sprzedaży biletów. Po drugie Spółka świadczyła nabywcom biletów usługi przetwarzania płatności dokonywanych za pomocą kart polegających na uzyskiwaniu informacji o karcie od klienta i przekazywaniu tej informacji do agenta rozliczeniowego, uzyskiwaniu kodu autoryzacyjnego od agenta rozliczeniowego i ponownym przekazywaniu informacji dotyczących karty, w tym kodu autoryzacji, do agenta rozliczeniowego w ramach procesu rozliczeniowego.

TSUE musiał orzec, czy czynności przetwarzania płatności wykonywane przez Bookit są zwolnione z VAT jako transakcje dotyczące płatności.

REKLAMA

Polecamy: Biuletyn VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zakres zwolnienia z VAT według Trybunału Sprawiedliwości UE

W pierwszym rzędzie, Trybunał przypomniał swoje wcześniejsze orzecznictwo, w którym wskazano, że usługi przelewu lub usługi dotyczące płatności polegają na realizacji dyspozycji przekazania określonej sumy pieniędzy z jednego rachunku na drugi. Transakcje ta cechują się w szczególności tym, że powoduje zmianę sytuacji prawnej i finansowej istniejącej z jednej strony między udzielającym dyspozycji a beneficjentem, a z drugiej strony między nimi a ich bankiem, jak również, w odpowiednim przypadku, między bankami. Trybunał jednoznacznie ocenił, że usługi wykonywane przez Bookit nie są, tak zdefiniowanymi, usługami dotyczącymi płatności lub przelewów.

Jednocześnie wskazano, że zwolnienie z VAT może dotyczyć także niektórych czynności pomocniczych do tego typu usług. Trybunał stwierdził bowiem, że zwolnienie może obejmować niektóre usługi niebędące w swej istocie przelewami (płatnościami). Niemniej jednak, chodzi tu o świadczenia, których skutkiem jest pełnienie szczególnych i istotnych funkcji takich przelewów. Skutkiem tego typu usług powinno być przeniesienie środków pieniężnych, lub decydowanie o obciążeniu i uznaniu rachunków. Przy ocenie tej kwestii istotne jest zwłaszcza to, czy dany usługodawca, uczestniczący w przetwarzaniu płatności, przejmuje odpowiedzialność w zakresie przekształceń prawnych i finansowych odnoszących się do przelewu lub innej płatności zwolnionej z VAT.

Tak więc, Trybunał podzielił usługi pomocnicze, związane z przelewami lub płatnościami (które można określić jako usługi przetwarzania płatności) na dwie grupy:

  1. usługi zwolnione z VAT- muszą one jednakże pełnić szczególne i istotne funkcje przelewów (lub innych płatności);
  2. inne usługi, które nie spełniają powyższego warunku, a tym samym nie korzystają ze zwolnienia.

Jak więc widać, TSUE przyjął wąskie kryteria oceny możliwości zastosowania zwolnienia do poszczególnych czynności związanych z przetwarzaniem płatności. W konsekwencji, nawet ścisły związek danej usługi z dokonaniem przelewu lub innych płatności nie zawsze będzie skutkował zwolnieniem z VAT. Dotyczy to także wielu czynności, które są, co prawda, niezbędne do przeprowadzenia transakcji finansowej, ale nie spełniają istotnych funkcji tych transakcji.

Zastosowanie powyższych kryteriów przesądziło o tym, że usługi Bookit uznano za niekorzystające ze zwolnienia z VAT. Czynności tej Spółki, mimo że były niezbędne do pomyślnego przeprowadzenia transakcji przy zastosowaniu kart debetowych lub kredytowych, nie pełniły istotnych ich funkcji. Spółka co prawda, uczestniczyła w autoryzacji transakcji, ale to nie ona przekazywała środki pieniężne.

Stanowisko Trybunału a polska praktyka

TSUE, kierując się przepisami wspólnotowej dyrektywy w sprawie VAT przyjął, że ze zwolnienia korzystają także niektóre czynności pomocnicze do usług zwolnionych z podatku – w analizowanym przypadku do usług związanych z dokonywaniem przelewów lub płatności. Jednocześnie Trybunał zastrzegł, że dotyczy to jedynie wąsko rozumianych czynności.

Warto jednakże zauważyć, że regulacje przewidziane przez polskiego ustawodawcę pozwalają zapewne na szersze zastosowanie zwolnień z VAT w tym zakresie. Należy bowiem zwrócić uwagę na art. 43 ust. 13 ustawy o VAT. W świetle tego przepisu, zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element niektórych usług (min. usług w zakresie, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych), który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej. Powyższy, niemający odpowiednika w unijnej Dyrektywie VAT, przepis zwalnia także czynności pomocnicze stanowiące element usługi zwolnionej, które są właściwego i niezbędnego do jej świadczenia. Według oceny wyrażonej w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 30.10.2014 r., sygn. I FSK 1489/13, regulacja ta dotyczy także części usługi zwolnionej, które są charakterystyczne, typowe i zarazem niezbędne do jej świadczenia. Jest to kryterium szersze niż przyjęte w orzecznictwie Trybunału, który wymaga by czynności pomocnicze posiadały istotne i specyficzne cechy usługi zwolnionej.

Wyrok NSA dotyczył innego stanu faktycznego, niż rozpatrywany w sprawie Bookit, ale także odnosił się do czynności związanych z obsługą transakcji przy zastosowaniu kart. Wydaje się, uwzględniając stanowisko NSA, że ustawa o VAT daje podstawy do zwolnienia w sytuacjach takich jak rozpatrzona przez Trybunał. Świadczenie Bookit było bowiem właściwe i niezbędne dla dokonania transakcji. Czynności te sprowadzały się w zasadzie do uczestniczenia w autoryzowaniu płatności, a więc nie miałby ekonomicznego sensu poza samą transakcją finansową. Bez takiej autoryzacji płatności przy zastosowaniu karty nie doszłyby natomiast do skutku.


Pamiętać należy, że polscy podatnicy mogą się powoływać na zwolnienie z ustawy o VAT nawet jeśli, jest ono sprzeczne (w naszym przypadku zbyt szerokie) z prawem unijnym. Niemniej jednak, trzeba zauważyć, że organy podatkowe wielokrotnie przyjmowały ścisłe rozumienie analizowanych zwolnień z VAT.

Przykładowo można wskazać na interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 29.1.2015 r., znak IPPP3/443-1091/14-2/ISZ, oraz na interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 18 listopada 2014 r., znak ILPP4/443-426/14-2/ISN.

W rozstrzygnięciach tych organy powoływały się na, wynikające z orzecznictwa TSUE, wąskie kryteria do zastosowania zwolnienia z VAT do czynności pomocniczych do usług finansowych. Nie odnoszono się w nich natomiast do zaprezentowanej w orzecznictwie NSA tezy o szerszym zakresie zwolnienia przyjętym w polskiej ustawie o VAT w porównaniu do regulacji unijnych.

Biorąc powyższe pod uwagę, w obecnym stanie prawnym, podatnicy nie powinni wykluczać sporów z fiskusem w tej kwestii.

Michał Samborski, konsultant podatkowy ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Tryby wystawiania faktur w KSeF – jak i kiedy z nich korzystać?

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

REKLAMA

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

REKLAMA

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA