REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Utrata prawa do zwolnienia podmiotowego w VAT po przekroczeniu limitu wartości sprzedaży

Utrata prawa do zwolnienia podmiotowego w VAT po przekroczeniu limitu wartości sprzedaży
Utrata prawa do zwolnienia podmiotowego w VAT po przekroczeniu limitu wartości sprzedaży

REKLAMA

REKLAMA

Za przedsiębiorcami już połowa roku. Ci, którzy korzystają ze zwolnienia w VAT, powinni zacząć uważniej monitorować wartość sprzedaży. Przekroczenie 150 000 zł spowoduje u nich utratę prawa do zwolnienia, a co za tym idzie, zrodzi obowiązek rozliczania VAT-u.

Ustawodawca pozwala niektórym przedsiębiorcom nie naliczać i nie płacić w danym roku VAT-u, o ile wartość ich sprzedaży nie przekracza w roku poprzednim wartości 150 000 zł, bez kwoty podatku (art. 113 ust. 1 ustawy o VAT).

REKLAMA

Autopromocja

Zwolnienie od podatku od towarów i usług jest też dostępne dla osób, które zaczynają prowadzić działalność gospodarczą w trakcie roku, jednakże tutaj limit zwolnienia jest przeliczany proporcjonalnie do okresu prowadzenia biznesu na przestrzeni roku – co oznacza, że jest siłą rzeczy mniejszy niż 150 000 zł.

Jeśli otwieramy firmę w trakcie roku, granicę obrotu wyznaczy iloczyn 150 000 zł i ilorazu liczby dni prowadzenia działalności, jaka pozostała do końca roku przez liczbę dni w roku. Załóżmy, że otwarcie firmy ma miejsce 31 maja 2016 r.:

- wyliczenie, ile dni pozostało do końca roku: 366 – (31+29+31+30+30) = 215

- limit sprzedaży, którego przekroczenie odbierze zwolnienie w VAT = 150 000 zł * 215/366 = 88 114,75 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Polecamy: Biuletyn VAT

Powrót co najmniej po roku przerwy

Po utracie prawa do zwolnienia sprzedaży od podatku od towarów i usług przedsiębiorca może do niego powrócić i ponownie z niego korzystać. Musi natomiast odczekać minimum rok, licząc od końca roku, w którym utracił przywilej (art. 113 ust. 11 ww. ustawy). Zatem utrata prawa do zwolnienia np. w lutym 2016 r. pozwala na powrót do zwolnienia dopiero w styczniu 2018 r. (o ile spełnione są oczywiście podstawowe warunki).

Zwolniony zyskuje w handlu ze zwolnionymi

Podatnik korzystający ze zwolnienia w VAT nie rozróżnia u siebie sprzedaży netto i brutto. Musi natomiast prowadzić ewidencję sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym (art. 109 ust. 1). Zwolnienie oznacza zatem mniej papierkowej roboty, ale eliminuje odliczanie VAT-u naliczonego z faktur zakupowych. Korzystne okazuje się zatem dla przedsiębiorców, których odbiorcami są inni zwolnieni z VAT podatnicy. W praktyce o wyborze bądź nie prawa do zwolnienia zadecydować może indywidualna sytuacja każdego z przedsiębiorców (branża, rodzaj sprzedawanych produktów czy świadczonych usług itp.).

Formalności po przekroczeniu limitu, czyli rejestracja

Co w przypadku wystawienia faktury sprzedaży, która swoją wartością „przebija” naliczany od początku roku limit 150 000 zł? Zwolnienie traci moc z chwilą wykonania dokładnie tej czynności sprzedaży, a opodatkowaniu VAT-em podlega cała kwota uzyskana z tej sprzedaży, a nie tylko nadwyżka ponad limit.

Do obowiązków przedsiębiorcy, który utracił prawo do zwolnienia w VAT należą przede wszystkim dokonanie rejestracji dla VAT-u poprzez złożenie formularzu VAT-R we właściwym urzędzie skarbowym. Poza tym, od dnia przekroczenia granicy 150 000 zł, trzeba prowadzić już bardziej szczegółową ewidencję sprzedaży oraz dokonywanych firmowych zakupów. Podstawowym obowiązkiem pełnoprawnego VAT-owca jest też oczywiście składanie do fiskusa deklaracji VAT-owskich.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA