REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Utrata prawa do zwolnienia podmiotowego w VAT po przekroczeniu limitu wartości sprzedaży

Utrata prawa do zwolnienia podmiotowego w VAT po przekroczeniu limitu wartości sprzedaży
Utrata prawa do zwolnienia podmiotowego w VAT po przekroczeniu limitu wartości sprzedaży

REKLAMA

REKLAMA

Za przedsiębiorcami już połowa roku. Ci, którzy korzystają ze zwolnienia w VAT, powinni zacząć uważniej monitorować wartość sprzedaży. Przekroczenie 150 000 zł spowoduje u nich utratę prawa do zwolnienia, a co za tym idzie, zrodzi obowiązek rozliczania VAT-u.

Ustawodawca pozwala niektórym przedsiębiorcom nie naliczać i nie płacić w danym roku VAT-u, o ile wartość ich sprzedaży nie przekracza w roku poprzednim wartości 150 000 zł, bez kwoty podatku (art. 113 ust. 1 ustawy o VAT).

REKLAMA

REKLAMA

Zwolnienie od podatku od towarów i usług jest też dostępne dla osób, które zaczynają prowadzić działalność gospodarczą w trakcie roku, jednakże tutaj limit zwolnienia jest przeliczany proporcjonalnie do okresu prowadzenia biznesu na przestrzeni roku – co oznacza, że jest siłą rzeczy mniejszy niż 150 000 zł.

Jeśli otwieramy firmę w trakcie roku, granicę obrotu wyznaczy iloczyn 150 000 zł i ilorazu liczby dni prowadzenia działalności, jaka pozostała do końca roku przez liczbę dni w roku. Załóżmy, że otwarcie firmy ma miejsce 31 maja 2016 r.:

- wyliczenie, ile dni pozostało do końca roku: 366 – (31+29+31+30+30) = 215

REKLAMA

- limit sprzedaży, którego przekroczenie odbierze zwolnienie w VAT = 150 000 zł * 215/366 = 88 114,75 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Polecamy: Biuletyn VAT

Powrót co najmniej po roku przerwy

Po utracie prawa do zwolnienia sprzedaży od podatku od towarów i usług przedsiębiorca może do niego powrócić i ponownie z niego korzystać. Musi natomiast odczekać minimum rok, licząc od końca roku, w którym utracił przywilej (art. 113 ust. 11 ww. ustawy). Zatem utrata prawa do zwolnienia np. w lutym 2016 r. pozwala na powrót do zwolnienia dopiero w styczniu 2018 r. (o ile spełnione są oczywiście podstawowe warunki).

Zwolniony zyskuje w handlu ze zwolnionymi

Podatnik korzystający ze zwolnienia w VAT nie rozróżnia u siebie sprzedaży netto i brutto. Musi natomiast prowadzić ewidencję sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym (art. 109 ust. 1). Zwolnienie oznacza zatem mniej papierkowej roboty, ale eliminuje odliczanie VAT-u naliczonego z faktur zakupowych. Korzystne okazuje się zatem dla przedsiębiorców, których odbiorcami są inni zwolnieni z VAT podatnicy. W praktyce o wyborze bądź nie prawa do zwolnienia zadecydować może indywidualna sytuacja każdego z przedsiębiorców (branża, rodzaj sprzedawanych produktów czy świadczonych usług itp.).

Formalności po przekroczeniu limitu, czyli rejestracja

Co w przypadku wystawienia faktury sprzedaży, która swoją wartością „przebija” naliczany od początku roku limit 150 000 zł? Zwolnienie traci moc z chwilą wykonania dokładnie tej czynności sprzedaży, a opodatkowaniu VAT-em podlega cała kwota uzyskana z tej sprzedaży, a nie tylko nadwyżka ponad limit.

Do obowiązków przedsiębiorcy, który utracił prawo do zwolnienia w VAT należą przede wszystkim dokonanie rejestracji dla VAT-u poprzez złożenie formularzu VAT-R we właściwym urzędzie skarbowym. Poza tym, od dnia przekroczenia granicy 150 000 zł, trzeba prowadzić już bardziej szczegółową ewidencję sprzedaży oraz dokonywanych firmowych zakupów. Podstawowym obowiązkiem pełnoprawnego VAT-owca jest też oczywiście składanie do fiskusa deklaracji VAT-owskich.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA