REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

WSA nie uznaje komornika za podatnika VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małopolski Instytut Studiów Podatkowych
Doradztwo podatkowe, rachunkowość, audyt, obsługa i pomoc w trakcie postępowań z organami podatkowymi, ceny transferowe
WSA nie uznaje komornika za podatnika VAT
WSA nie uznaje komornika za podatnika VAT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 14 czerwca 2016 r. przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Poznaniu zapadł precedensowy wyrok w sprawie podatku od towarów i usług od opłat za czynności wykonywane przez komorników sądowych (sygn. I SA/Po 309/16). W wydanym w wyniku skargi na niekorzystną interpretację indywidualną prawa podatkowego wyroku WSA uznał, iż komornik nie jest podatnikiem podatku VAT. Sąd w sposób wyraźny stanął więc w opozycji do stanowiska Ministerstwa Finansów, zaprezentowanego w zmienionej w dniu 9 czerwca 2015 r. interpretacji ogólnej numer PT1.050.1.2015.LJU.19.

Od czerwca 2015 roku zarówno Krajowa Rada Komornicza, jak i poszczególni komornicy sądowi toczą nieustanny spór z Ministerstwem Finansów w przedmiocie zasad opodatkowania ich działań podatkiem VAT. Zgodnie bowiem z dokonaną w dniu 9 czerwca 2015 r. zmianą stanowiska Ministerstwa Finansów, komornik sądowy został uznany za czynnego podatnika podatku od towarów i usług. W interpretacji ogólnej numer PT1.050.1.2015.LJU.19 Minister Finansów stwierdził, iż komornicy dokonujący czynności egzekucyjnych powinni być traktowani jako czynni podatnicy VAT wykonujący działalność gospodarczą na równi z innymi podmiotami. Mocą postanowień zmienionej interpretacji ogólnej, komornicy stali się od dnia 1 października 2015 r. czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług.

REKLAMA

REKLAMA

Zmieniając postanowienia interpretacji ogólnej ustawodawca wprowadził w drodze rozporządzenia specjalny moment powstania obowiązku podatkowego dla usług egzekucyjnych. Zgodnie z paragrafem 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie późniejszego terminu powstania obowiązku podatkowego z dnia 18 września 2015 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 1504, dalej jako: rozporządzenie) w przypadku usług wykonywanych przez komornika sądowego w ramach czynności egzekucyjnych (lub innych czynności przekazanych do kompetencji komornika sądowego na podstawie odrębnych przepisów) obowiązek podatkowy z tytułu tych usług powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty w odniesieniu do otrzymanej kwoty. Zgodnie z paragrafem 3 rozporządzenia, jego wejście w życie nastąpiło w dniu 1 października 2015 r. Jednocześnie, Ministerstwo dokonało publikacji specjalnej broszury, zawierającej wskazówki dla komorników w zakresie zasad opodatkowania ich czynności podatkiem VAT.

Wprowadzone zmiany w sposób istotny skomplikowały działalność organów egzekucyjnych. Działania Ministerstwa wzbudziły wątpliwości na wielu polach, począwszy od zgodności sposobu wprowadzanych zmian z ustawą zasadniczą (stworzenie nowej kategorii podatników podatku w drodze zmiany interpretacji ogólnej, która to nie stanowi źródła powszechnie obowiązującego prawa), poprzez praktyczne zastosowanie nowych, lakonicznych regulacji do szeregów skomplikowanych stanów faktycznych. Zasadniczą osią prowadzonego przez komorników z Ministerstwem sporu było jednak kwestionowanie przez nich samego statusu komornika jako podatnika podatku VAT.

Polecamy: Praktyczny leksykon VAT 2016

REKLAMA

Polecamy: Biuletyn VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Krajowa Rada Komornicza oraz poszczególni przedstawiciele organów egzekucyjnych wielokrotnie podkreślali bowiem w swych oficjalnych i nieoficjalnych wystąpieniach szczególny charakter komornika sądowego – organu wykonującego władztwo i przymus państwowy w zakresie czynności związanych z egzekucją w sprawach cywilnych. Jak wynika przy tym wprost z art. 1 ustawy o komornikach sądowych i egzekucji, komornik sądowy jest funkcjonariuszem publicznym działającym przy sądzie rejonowym.

Taki status komorników sądowych powinien, ich zdaniem, skutkować brakiem uznania czynności egzekucyjnych wykonywanych przez komorników za czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług. W myśl bowiem regulacji art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Liczne wątpliwości dotyczące wprowadzonych zmian spowodowały lawinę wniosków komorników sądowych o wydanie interpretacji indywidualnych dotyczących ich statusu jako podatników podatku VAT oraz zasad opodatkowania poszczególnych stanów faktycznych. Do chwili obecnej, organy podatkowe w swych interpretacjach zajmowały jednolicie niekorzystne dla komorników stanowisko, iż są oni podatnikami podatku od towarów i usług (zob. chociażby interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 5 kwietnia 2016 r., znak ILPP2/4512-1-41/16-4/AW czy też interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 25 marca 2016 r., znak IPPP1/4512-1325/15-3/JL).

W ślad za niekorzystnymi interpretacjami, większość niezadowolonych z treści uzyskanych interpretacji komorników postanowiła złożyć skargi do sądów administracyjnych. Jedną z takich spraw rozstrzygał w ostatnim czasie WSA w Poznaniu uznając w swym wyroku, iż usługi egzekucyjne komornika sądowego nie spełniają przesłanek do uznania je za czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.  

To precedensowe orzeczenie w tej sprawie w Polsce. Jako, że nie jest ono jeszcze prawomocne, spodziewać należy się, iż Ministerstwo Finansów nie podda sprawy i złoży od wyroku skargę kasacyjną, a zagadnienie trafi przed oblicze Naczelnego Sądu Administracyjnego. Tymczasem jednak, orzeczenie WSA w Poznaniu może stanowić zachętę dla innych sądów administracyjnych w podobnych sprawach. Niemniej jednak, obie strony konfliktu – Ministerstwo Finansów oraz komornicy – mają silne argumenty na poparcie swych stanowisk. Nie należy więc spodziewać się szybkiego rozwiania wszelkich wątpliwości w sprawie opodatkowania czynności egzekucyjnych.

Zamęt informacyjny wciąż niestety trwa – organy podatkowe są związane interpretacją ogólną Ministerstwa Finansów, która jednak nie wiąże sądów administracyjnych. Zdarzają się przypadki, że skarżone przed sądami rejonowymi są czynności komorników polegające na niedoliczaniu VAT do czynności egzekucyjnych. Konieczna jest zatem szybka interwencja ustawodawcy aby raz na zawsze przesądzić przedmiotowy spór.

Mateusz Kozieł,  Jarosław Włoch

Departament Doradztwa Podatkowego Małopolskiego Instytutu Studiów Podatkowych w Krakowie

Artykuł ma charakter jedynie informacyjny i stanowi publikację zainspirowaną treścią artykułów prasowych, interpretacji organów podatkowych i orzeczeń sądów administracyjnych. Nie stanowi porady ani opinii podatkowej czy prawnej w rozumieniu art. 2 ust. 1 i art. 31 ustawy o doradztwie podatkowym (Dz. U. z 1996 r. Nr 102, poz. 475, ze zm.) i jest odzwierciedleniem poglądów wyrażanych przez autorów publikacji. Małopolski Instytut Studiów Podatkowych Sp. z o.o. nie bierze odpowiedzialności za ewentualne skutki podejmowanych decyzji na ich podstawie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Paradoks: Rentowność obligacji skarbowych spadała w minionym tygodniu, a ich ceny rosły. Co będzie dalej?

Rentowność obligacji skarbowych spadała w minionym tygodniu, a ich ceny rosły, na przekór narracji płynącej z rynku złota i innych metali szlachetnych, których rajd miałby być wyrazem spadającego zaufania do dolara, obligacji i całego systemu fiducjarnego. Czy można pogodzić dwa trendy o przeciwnym charakterze? Na to pytanie, w cotygodniowym komentarzu Catalyst odpowiada Emil Szweda (Obligacje.pl).

Skarbówka wchodzi na nasze konta i sprawdza transakcje bez nakazu jak się fiskusowi tylko podoba: STIR, DAC7 – warto wiedzieć, co to jest i jak działa

Fiskus ma prawo do prowadzenia kontroli kont bankowych. Dotyczy to osób prywatnych oraz przedsiębiorców i firm. Dla sprawdzenia historii transakcji na koncie bankowym nie musi być prowadzone przeciwko nam żadne postępowanie ani wszczęta kontrola. Skarbówce wystarczy samo podejrzenie popełnienia wykroczenia lub przestępstwa skarbowego, aby sięgnąć do banku po informacje o dokonywanych przez nas transakcjach. Poza tym zautomatyzowane systemy same badają na bieżąco historię bankową naszych kont i wyłapują transakcje podejrzane.

Firmowe to firmowe. Dlaczego warto oddzielić finanse prywatne od firmowych. Cztery konta, które dają przedsiębiorcy spokój

Właściciele małych firm często powtarzają: „to przecież wszystko moje pieniądze”. I rzeczywiście – formalnie tak jest. Ale kiedy pieniądze są wspólne, problemy finansowe też robią się wspólne. Dopóki na koncie jest płynność, granica między finansami firmowymi a prywatnymi wydaje się niewidoczna. Ale wystarczy większy wydatek, spadek sprzedaży albo poślizg w płatnościach od klientów – i zaczyna się chaos. Nie w dokumentach – w codziennym zarządzaniu.

Dwie ważne nowości w podatku od spadków i darowizn. Przywrócenie terminu do zwolnienia i zmiana przepisów dot. obowiązku podatkowego i złożenia zeznania

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła i przesłała do Sejmu RP projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który przewiduje w szczególności ochronę spadkobierców przed utratą zwolnień podatkowych. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów, nowe przepisy przewidują możliwość przywrócenia terminu, który będzie miał zastosowanie do wszystkich tytułów nabycia majątku podlegającego podatkowi od spadków i darowizn. Ponadto przywrócenie terminu dotyczyć będzie poza zwolnieniem dla najbliższej rodziny, także zwolnienia nabycia przedsiębiorstw zmarłej osoby fizycznej, gdzie warunkiem zwolnienia jest również konieczność terminowego złożenia zgłoszenia. Dodatkowo nowe przepisy doprecyzują moment powstania obowiązku podatkowego przy nabyciu spadku i obowiązku złożenia zeznania podatkowego. Jest możliwe, że zmiany przepisów wejdą w życie jeszcze w 2025 roku.

REKLAMA

API KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo interfejsu programistycznego

W dniu 15 października 2025 r. Ministerstwo Finansów udostępniło środowisko przedprodukcyjne (Demo) interfejsu programistycznego API KSeF 2.0.Środowisko daje możliwość sprawdzenia systemów finansowo-księgowych z wykorzystaniem rzeczywistych metod uwierzytelniania. Resort finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego (Demo) pod adresem: podatki.gov.pl/formularz. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że integracja ze środowiskiem API KSeF 2.0 jest konieczna, aby zapewnić kompatybilność systemów finansowo-księgowych z obligatoryjną wersją systemu KSeF 2.0.

Od 2026 r. zmiany w księgowości podatników PIT. Nowe pliki JPK i rozporządzenia Ministra Finansów i Gospodarki

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 16 października 2025 r., że od 2026 r. wchodzą w życie nowe obowiązki dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą i rozliczających się w ramach podatku PIT. Podmioty prowadzące działalność gospodarczą podlegające podatkowi PIT, które co miesiąc przekazują ewidencję JPK_V7M, będą zobowiązane do prowadzenia przy użyciu programów komputerowych ksiąg rachunkowych, podatkowej księgi przychodów i rozchodów lub ewidencji przychodów. Ministerstwo Finansów udostępni bezpłatne narzędzia pozwalające na realizację obowiązków w zakresie przesyłania nowych obligatoryjnych plików JPK.

Rachunki nie będą trafiały do KSeF. Czy to oznacza, że wrócą do łask?

Już od 2026 roku podatnicy będą zobowiązani do wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). System obejmie faktury ustrukturyzowane, natomiast nie dotyczy innych dokumentów, takich jak rachunki. Oznacza to, że przedsiębiorcy dokumentujący sprzedaż zwolnioną z VAT mogą wystawiać rachunki poza KSeF.

Darowizna samochodu żonie po wycofaniu z firmy. Czy to na pewno bezpieczne podatkowo? Skarbówka rozwiewa wątpliwości

Czy przekazanie żonie samochodu wycofanego z działalności gospodarczej może sprowadzić na przedsiębiorcę problemy z fiskusem? Najnowsza interpretacja skarbówki rozwiewa te wątpliwości. Urząd jasno wskazał, że darowizna auta po wycofaniu z firmy nie powoduje powstania przychodu w PIT, o ile spełnione są określone warunki. To ważna wiadomość dla przedsiębiorców, którzy zastanawiają się, jak bezpiecznie przekazać majątek firmowy do majątku prywatnego.

REKLAMA

Opodatkowanie donejtów dla twórców internetowych (PIT, VAT). Czy to naprawdę darowizna?

Przez lata środowisko twórców internetowych – streamerów, youtuberów czy użytkowników Patronite – żyło w przekonaniu, że donate’y (czyli dobrowolne wpłaty od widzów) to darowizny, a więc – do określonego limitu – nieopodatkowane. Takie podejście miało swoje źródło w języku – słowo „donate” pochodzi przecież od angielskiego „donation”, czyli darowizna.

KSeF 2.0. Co ważniejsze – prawo podatkowe, czy podręczniki Ministerstwa Finansów? Faktura ustrukturyzowana istnieje tylko wirtualnie

Opublikowany przez resort finansów, liczący kilkaset stron (!) dokument pod nazwą „Podręcznik KSeF 2.0.” (w 4. częściach), jest w wielu miejscach nie tylko sprzeczny z projektowanymi przepisami, lecz również z uchwaloną już nowelizacją ustawy o VAT – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA