REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

WSA nie uznaje komornika za podatnika VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małopolski Instytut Studiów Podatkowych
Doradztwo podatkowe, rachunkowość, audyt, obsługa i pomoc w trakcie postępowań z organami podatkowymi, ceny transferowe
WSA nie uznaje komornika za podatnika VAT
WSA nie uznaje komornika za podatnika VAT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 14 czerwca 2016 r. przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Poznaniu zapadł precedensowy wyrok w sprawie podatku od towarów i usług od opłat za czynności wykonywane przez komorników sądowych (sygn. I SA/Po 309/16). W wydanym w wyniku skargi na niekorzystną interpretację indywidualną prawa podatkowego wyroku WSA uznał, iż komornik nie jest podatnikiem podatku VAT. Sąd w sposób wyraźny stanął więc w opozycji do stanowiska Ministerstwa Finansów, zaprezentowanego w zmienionej w dniu 9 czerwca 2015 r. interpretacji ogólnej numer PT1.050.1.2015.LJU.19.

Od czerwca 2015 roku zarówno Krajowa Rada Komornicza, jak i poszczególni komornicy sądowi toczą nieustanny spór z Ministerstwem Finansów w przedmiocie zasad opodatkowania ich działań podatkiem VAT. Zgodnie bowiem z dokonaną w dniu 9 czerwca 2015 r. zmianą stanowiska Ministerstwa Finansów, komornik sądowy został uznany za czynnego podatnika podatku od towarów i usług. W interpretacji ogólnej numer PT1.050.1.2015.LJU.19 Minister Finansów stwierdził, iż komornicy dokonujący czynności egzekucyjnych powinni być traktowani jako czynni podatnicy VAT wykonujący działalność gospodarczą na równi z innymi podmiotami. Mocą postanowień zmienionej interpretacji ogólnej, komornicy stali się od dnia 1 października 2015 r. czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zmieniając postanowienia interpretacji ogólnej ustawodawca wprowadził w drodze rozporządzenia specjalny moment powstania obowiązku podatkowego dla usług egzekucyjnych. Zgodnie z paragrafem 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie późniejszego terminu powstania obowiązku podatkowego z dnia 18 września 2015 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 1504, dalej jako: rozporządzenie) w przypadku usług wykonywanych przez komornika sądowego w ramach czynności egzekucyjnych (lub innych czynności przekazanych do kompetencji komornika sądowego na podstawie odrębnych przepisów) obowiązek podatkowy z tytułu tych usług powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty w odniesieniu do otrzymanej kwoty. Zgodnie z paragrafem 3 rozporządzenia, jego wejście w życie nastąpiło w dniu 1 października 2015 r. Jednocześnie, Ministerstwo dokonało publikacji specjalnej broszury, zawierającej wskazówki dla komorników w zakresie zasad opodatkowania ich czynności podatkiem VAT.

Wprowadzone zmiany w sposób istotny skomplikowały działalność organów egzekucyjnych. Działania Ministerstwa wzbudziły wątpliwości na wielu polach, począwszy od zgodności sposobu wprowadzanych zmian z ustawą zasadniczą (stworzenie nowej kategorii podatników podatku w drodze zmiany interpretacji ogólnej, która to nie stanowi źródła powszechnie obowiązującego prawa), poprzez praktyczne zastosowanie nowych, lakonicznych regulacji do szeregów skomplikowanych stanów faktycznych. Zasadniczą osią prowadzonego przez komorników z Ministerstwem sporu było jednak kwestionowanie przez nich samego statusu komornika jako podatnika podatku VAT.

Polecamy: Praktyczny leksykon VAT 2016

REKLAMA

Polecamy: Biuletyn VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Krajowa Rada Komornicza oraz poszczególni przedstawiciele organów egzekucyjnych wielokrotnie podkreślali bowiem w swych oficjalnych i nieoficjalnych wystąpieniach szczególny charakter komornika sądowego – organu wykonującego władztwo i przymus państwowy w zakresie czynności związanych z egzekucją w sprawach cywilnych. Jak wynika przy tym wprost z art. 1 ustawy o komornikach sądowych i egzekucji, komornik sądowy jest funkcjonariuszem publicznym działającym przy sądzie rejonowym.

Taki status komorników sądowych powinien, ich zdaniem, skutkować brakiem uznania czynności egzekucyjnych wykonywanych przez komorników za czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług. W myśl bowiem regulacji art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Liczne wątpliwości dotyczące wprowadzonych zmian spowodowały lawinę wniosków komorników sądowych o wydanie interpretacji indywidualnych dotyczących ich statusu jako podatników podatku VAT oraz zasad opodatkowania poszczególnych stanów faktycznych. Do chwili obecnej, organy podatkowe w swych interpretacjach zajmowały jednolicie niekorzystne dla komorników stanowisko, iż są oni podatnikami podatku od towarów i usług (zob. chociażby interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 5 kwietnia 2016 r., znak ILPP2/4512-1-41/16-4/AW czy też interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 25 marca 2016 r., znak IPPP1/4512-1325/15-3/JL).

W ślad za niekorzystnymi interpretacjami, większość niezadowolonych z treści uzyskanych interpretacji komorników postanowiła złożyć skargi do sądów administracyjnych. Jedną z takich spraw rozstrzygał w ostatnim czasie WSA w Poznaniu uznając w swym wyroku, iż usługi egzekucyjne komornika sądowego nie spełniają przesłanek do uznania je za czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.  

To precedensowe orzeczenie w tej sprawie w Polsce. Jako, że nie jest ono jeszcze prawomocne, spodziewać należy się, iż Ministerstwo Finansów nie podda sprawy i złoży od wyroku skargę kasacyjną, a zagadnienie trafi przed oblicze Naczelnego Sądu Administracyjnego. Tymczasem jednak, orzeczenie WSA w Poznaniu może stanowić zachętę dla innych sądów administracyjnych w podobnych sprawach. Niemniej jednak, obie strony konfliktu – Ministerstwo Finansów oraz komornicy – mają silne argumenty na poparcie swych stanowisk. Nie należy więc spodziewać się szybkiego rozwiania wszelkich wątpliwości w sprawie opodatkowania czynności egzekucyjnych.

Zamęt informacyjny wciąż niestety trwa – organy podatkowe są związane interpretacją ogólną Ministerstwa Finansów, która jednak nie wiąże sądów administracyjnych. Zdarzają się przypadki, że skarżone przed sądami rejonowymi są czynności komorników polegające na niedoliczaniu VAT do czynności egzekucyjnych. Konieczna jest zatem szybka interwencja ustawodawcy aby raz na zawsze przesądzić przedmiotowy spór.

Mateusz Kozieł,  Jarosław Włoch

Departament Doradztwa Podatkowego Małopolskiego Instytutu Studiów Podatkowych w Krakowie

Artykuł ma charakter jedynie informacyjny i stanowi publikację zainspirowaną treścią artykułów prasowych, interpretacji organów podatkowych i orzeczeń sądów administracyjnych. Nie stanowi porady ani opinii podatkowej czy prawnej w rozumieniu art. 2 ust. 1 i art. 31 ustawy o doradztwie podatkowym (Dz. U. z 1996 r. Nr 102, poz. 475, ze zm.) i jest odzwierciedleniem poglądów wyrażanych przez autorów publikacji. Małopolski Instytut Studiów Podatkowych Sp. z o.o. nie bierze odpowiedzialności za ewentualne skutki podejmowanych decyzji na ich podstawie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
"Podatek" (opłata) od psa w 2026 roku. Każda gmina ustala samodzielnie - nie więcej niż 186,29 zł rocznie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Tryby wystawiania faktur w KSeF – jak i kiedy z nich korzystać?

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

REKLAMA