REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Udzielenie skonta przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów (WDT) - wystawienie faktur korygujących

Rödl & Partner
Audyt, BPO, doradztwo podatkowe, doradztwo prawne, consulting
Udzielenie skonta przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów (WDT) - wystawienie faktur korygujących
Udzielenie skonta przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów (WDT) - wystawienie faktur korygujących

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy ustawy o VAT nakładają na przedsiębiorców szereg powinności związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. Jeden z nich dotyczy obowiązku wystawiania faktur korygujących przez sprzedawcę w sytuacji kiedy po wystawieniu faktury pierwotnej dojdzie do udzielenia rabatu.

Polski ustawodawca nie przewidział jednak sytuacji kiedy już na fakturze pierwotnej sprzedawca umieści informacje dotyczące możliwości skorzystania z rabatu przez kupującego, pomimo że tego typu rozwiązania są coraz częściej spotykane w transakcjach z kontrahentami unijnymi.  Czy polski sprzedawca w ww. opisanej sytuacji również powinien wystawić fakturę korygującą po skorzystaniu ze skonta przez kupującego?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Kupujący korzysta ze skonta – co z fakturą korygującą

Odpowiedź na to pytanie należy rozpocząć od wytłumaczenia pojęcia „skonta”.

Skonto jest rodzajem rabatu, w którym sprzedawca oferuje niższą cenę za dany towarów lub usługę jeżeli nabywca dokona płatności we wcześniejszym terminie niż wynika to z terminu płatności określonego na fakturze (np. w przeciągu 14 dni od daty dokonania transakcji). Jest to coraz częstsza forma zachęcenia klientów do zakupu towarów lub usług, zwłaszcza w transakcjach wewnątrzwspólnotowych.

REKLAMA

Kwestia dotycząca obowiązku wystawienia faktury VAT korygującej w przypadku udzielenia rabatu nie budzi wątpliwości. Obowiązek ten wynika wprost z art. 106j ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pytanie dotyczy jednak sytuacji, w której sprzedawca już na pierwotnej fakturze VAT umieści informację o tym, że nabywca ma możliwość skorzystania z rabatu, jeżeli dokona wcześniejszej zapłaty. Rabat byłby określony jako ustalony procent od wartości brutto dostawy towarów, np. w wysokości 5%. Sama wartość brutto wykazana na fakturze VAT nie zawierałaby obniżonej o dokonany rabat ceny. Faktura VAT zawierałaby równocześnie informacje o rabacie przyznawanym „automatycznie” w razie dokonania płatności. W ten sposób nabywca od początku dysponowałby wiedzą o kwocie brutto dotyczącej ceny za całą dostawę, możliwości skorzystania ze skonta oraz wysokości rabatu - określonego procentowo od ceny brutto, a zatem także o wartości brutto po udzielonym rabacie. Nabywca byłby w stanie „sam” wyliczyć wartość "nominalną" przysługującego mu skonta. Rabat tym samym byłby już udzielony na podstawie faktury pierwotnej jeżeli nabywca tylko skorzystałby ze skonta.

Z logicznego punktu widzenia taka sytuacja czyniłaby zbędnym obowiązek wystawienia faktury korygującej, ponieważ sprzedawca oraz nabywca towaru od początku dysponowaliby wiedzą o udzielonym rabacie w określonym terminie.

Polecamy: Praktyczny leksykon VAT 2016

Polecamy: Biuletyn VAT

Stanowisko organów podatkowych oraz sądów administracyjnych

Zarówno organy podatkowe jak i sądy administracyjne instytucje prezentują stanowisko, według którego w sytuacji, w której nabywca skorzysta ze skonta to każdorazowo dochodzi do udzielenia rabatu, co oznacza że sprzedawca powinien wystawić fakturę korygująca według literalnej wykładni przepisu art. 106j ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Np. w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 12 stycznia 2016 r., sygn. akt I SA/Wr 1718/15 (orzeczenie nieprawomocne), stwierdzono że skorzystanie z wcześniejszej zapłaty (skonto) ma charakter warunkowy i dopiero z chwilą ziszczenia się warunku, tj. wcześniejszej zapłaty – jest ono udzielone.

Nie ma więc znaczenia fakt, czy wszelkie potrzebne informacje o skorzystaniu z rabatu są już zawarte na pierwotnej fakturze VAT, czy też nie (podobnie stwierdzono również w wyroku WSA we Wrocławiu z dnia 5 listopada 2015, sygn. akt I SA/Wr 1506/15  – nieprawomocne). W wyżej wymienionych wyrokach stwierdzono również, iż obowiązek wystawiania faktur korygujących w omawianej sytuacji „nie jest przejawem nadmiernego formalizmu”.

Co to oznacza dla przedsiębiorców?

Przedsiębiorcy muszą więc uważać, czy dany kontrahent skorzystał ze skonta w określonym terminie, np. poprzez monitoring otrzymanych płatności, z albo bez wartości skonta. Jeżeli nabywca skorzysta ze skonta, to sprzedawca powinien wystawić fakturę korygującą licząc od daty otrzymania płatności ze skontem – data udzielenia rabatu, nie zaś od daty wystawienia faktury pierwotnej. Sytuacja może się komplikować w stosunku do kontrahentów unijnych, którzy często nie rozumieją, iż polscy sprzedawcy mają obowiązek wystawiania faktur korygujących w sytuacji skorzystania przez nich ze skonta. Warto w tym miejscu przytoczyć przepis art. 90 ust. 1 Dyrektywy VAT, według którego państwa członkowskie same ustalają zasady związane np. z obniżaniem cen po dokonaniu dostawy. Może to pomóc przy ewentualnych rozmowach z kontrahentami unijnymi, którzy będą mogli posiadać inne doświadczenia w zakresie faktur VAT wykazujących wartości ze skontem.

Wystarczy jednak, iż polscy przedsiębiorcy jedynie wyślą do kontrahenta unijnego fakturę korygującą bez żądania potwierdzenia jej otrzymania przez drugą stronę danej transakcji w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów (por. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 30 września 2014 r., znak nr ILPP2/443-708/14-2/MR).

Powyższe wskazuje literalną i nazbyt restrykcyjną interpretację przepisu art. 106j ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Miejmy nadzieję, iż Naczelny Sąd Administracyjny zweryfikuje tezy postawione ww. wyrokach WSA we Wrocławiu.

Mateusz Baszczyński, młodszy konsultant podatkowy w Rödl & Partner

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA