REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Udzielenie skonta przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów (WDT) - wystawienie faktur korygujących

Rödl & Partner
Audyt, BPO, doradztwo podatkowe, doradztwo prawne, consulting
Udzielenie skonta przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów (WDT) - wystawienie faktur korygujących
Udzielenie skonta przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów (WDT) - wystawienie faktur korygujących

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy ustawy o VAT nakładają na przedsiębiorców szereg powinności związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. Jeden z nich dotyczy obowiązku wystawiania faktur korygujących przez sprzedawcę w sytuacji kiedy po wystawieniu faktury pierwotnej dojdzie do udzielenia rabatu.

Polski ustawodawca nie przewidział jednak sytuacji kiedy już na fakturze pierwotnej sprzedawca umieści informacje dotyczące możliwości skorzystania z rabatu przez kupującego, pomimo że tego typu rozwiązania są coraz częściej spotykane w transakcjach z kontrahentami unijnymi.  Czy polski sprzedawca w ww. opisanej sytuacji również powinien wystawić fakturę korygującą po skorzystaniu ze skonta przez kupującego?

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Kupujący korzysta ze skonta – co z fakturą korygującą

Odpowiedź na to pytanie należy rozpocząć od wytłumaczenia pojęcia „skonta”.

Skonto jest rodzajem rabatu, w którym sprzedawca oferuje niższą cenę za dany towarów lub usługę jeżeli nabywca dokona płatności we wcześniejszym terminie niż wynika to z terminu płatności określonego na fakturze (np. w przeciągu 14 dni od daty dokonania transakcji). Jest to coraz częstsza forma zachęcenia klientów do zakupu towarów lub usług, zwłaszcza w transakcjach wewnątrzwspólnotowych.

Kwestia dotycząca obowiązku wystawienia faktury VAT korygującej w przypadku udzielenia rabatu nie budzi wątpliwości. Obowiązek ten wynika wprost z art. 106j ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pytanie dotyczy jednak sytuacji, w której sprzedawca już na pierwotnej fakturze VAT umieści informację o tym, że nabywca ma możliwość skorzystania z rabatu, jeżeli dokona wcześniejszej zapłaty. Rabat byłby określony jako ustalony procent od wartości brutto dostawy towarów, np. w wysokości 5%. Sama wartość brutto wykazana na fakturze VAT nie zawierałaby obniżonej o dokonany rabat ceny. Faktura VAT zawierałaby równocześnie informacje o rabacie przyznawanym „automatycznie” w razie dokonania płatności. W ten sposób nabywca od początku dysponowałby wiedzą o kwocie brutto dotyczącej ceny za całą dostawę, możliwości skorzystania ze skonta oraz wysokości rabatu - określonego procentowo od ceny brutto, a zatem także o wartości brutto po udzielonym rabacie. Nabywca byłby w stanie „sam” wyliczyć wartość "nominalną" przysługującego mu skonta. Rabat tym samym byłby już udzielony na podstawie faktury pierwotnej jeżeli nabywca tylko skorzystałby ze skonta.

Z logicznego punktu widzenia taka sytuacja czyniłaby zbędnym obowiązek wystawienia faktury korygującej, ponieważ sprzedawca oraz nabywca towaru od początku dysponowaliby wiedzą o udzielonym rabacie w określonym terminie.

Polecamy: Praktyczny leksykon VAT 2016

Polecamy: Biuletyn VAT

Stanowisko organów podatkowych oraz sądów administracyjnych

REKLAMA

Zarówno organy podatkowe jak i sądy administracyjne instytucje prezentują stanowisko, według którego w sytuacji, w której nabywca skorzysta ze skonta to każdorazowo dochodzi do udzielenia rabatu, co oznacza że sprzedawca powinien wystawić fakturę korygująca według literalnej wykładni przepisu art. 106j ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Np. w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 12 stycznia 2016 r., sygn. akt I SA/Wr 1718/15 (orzeczenie nieprawomocne), stwierdzono że skorzystanie z wcześniejszej zapłaty (skonto) ma charakter warunkowy i dopiero z chwilą ziszczenia się warunku, tj. wcześniejszej zapłaty – jest ono udzielone.

Nie ma więc znaczenia fakt, czy wszelkie potrzebne informacje o skorzystaniu z rabatu są już zawarte na pierwotnej fakturze VAT, czy też nie (podobnie stwierdzono również w wyroku WSA we Wrocławiu z dnia 5 listopada 2015, sygn. akt I SA/Wr 1506/15  – nieprawomocne). W wyżej wymienionych wyrokach stwierdzono również, iż obowiązek wystawiania faktur korygujących w omawianej sytuacji „nie jest przejawem nadmiernego formalizmu”.

Co to oznacza dla przedsiębiorców?

Przedsiębiorcy muszą więc uważać, czy dany kontrahent skorzystał ze skonta w określonym terminie, np. poprzez monitoring otrzymanych płatności, z albo bez wartości skonta. Jeżeli nabywca skorzysta ze skonta, to sprzedawca powinien wystawić fakturę korygującą licząc od daty otrzymania płatności ze skontem – data udzielenia rabatu, nie zaś od daty wystawienia faktury pierwotnej. Sytuacja może się komplikować w stosunku do kontrahentów unijnych, którzy często nie rozumieją, iż polscy sprzedawcy mają obowiązek wystawiania faktur korygujących w sytuacji skorzystania przez nich ze skonta. Warto w tym miejscu przytoczyć przepis art. 90 ust. 1 Dyrektywy VAT, według którego państwa członkowskie same ustalają zasady związane np. z obniżaniem cen po dokonaniu dostawy. Może to pomóc przy ewentualnych rozmowach z kontrahentami unijnymi, którzy będą mogli posiadać inne doświadczenia w zakresie faktur VAT wykazujących wartości ze skontem.

Wystarczy jednak, iż polscy przedsiębiorcy jedynie wyślą do kontrahenta unijnego fakturę korygującą bez żądania potwierdzenia jej otrzymania przez drugą stronę danej transakcji w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów (por. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 30 września 2014 r., znak nr ILPP2/443-708/14-2/MR).

Powyższe wskazuje literalną i nazbyt restrykcyjną interpretację przepisu art. 106j ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Miejmy nadzieję, iż Naczelny Sąd Administracyjny zweryfikuje tezy postawione ww. wyrokach WSA we Wrocławiu.

Mateusz Baszczyński, młodszy konsultant podatkowy w Rödl & Partner

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA