Kategorie

Rabat

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W transakcjach handlowych rozróżniamy różnego rodzaju obniżki cen. Wśród najczęściej stosowanych są skonta i rabaty. Należy jednak pamiętać, że ich udzielenie ma wpływ na podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług (VAT), a tym samym także na wysokość podatku jaki zapłaci przedsiębiorca.
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowania wyjaśniające, w których sprawdza, czy sieci handlowe poprzez stosowane rabaty retrospektywne nie wykorzystują przewagi kontraktowej wobec małych i średnich przedsiębiorców, dostarczających produkty do ich sklepów.
Ministerstwo Finansów opublikowało stanowisko Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie rozrachunków z kontrahentami. Ma ono zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań finansowych sporządzonych za rok obrotowy rozpoczynający się od 1 stycznia 2019 r., z możliwością jego wcześniejszego zastosowania.
Do wypłacanych przez spółkę nagród (premii pieniężnych) uczestnikom programów rabatowych (osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej), związanych ze sprzedażą premiową, ma zastosowanie zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, jeżeli jednorazowa wartość nagrody nie przekroczy kwoty 760 zł. Nagrody przyznawane w ramach programów rabatowych uczestnikom będącym klientami spółki za skuteczne polecenie oferty spółki, stanowią nagrody związane ze sprzedażą premiową.
Firmy, które udzielają rabatów z tytułu wcześniejszej płatności, nie uciekną przed obowiązkową korektą faktur – wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego. Sąd kasacyjny potwierdził stanowisko fiskusa, że w takiej sytuacji faktura musi zostać wystawiona na pełną kwotę sprzedaży, a po rabacie skorygowana in minus (wyrok NSA z 30 maja 2018 r., sygn. akt I FSK 325/16).
Fakt skorzystania przez konkretne osoby z przyznanych rabatów (tj. ich realizacja przy zakupach towarów dokonywanych za pośrednictwem platformy) nie prowadzi do powstania po ich stronie przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Uzyskany w ten sposób rabat nie stanowi przychodu w rozumieniu ustawy o PIT.
Kwota udzielonego „prerabatu” nie będzie stanowiła przychodu podatkowego związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą. Podatnik rozlicza „prerabat”, ujmując w kosztach podatkowych wydatki na zakup towaru w wysokości uwzględniającej kwotę udzielonego „prerabatu”.
Aby można było określone świadczenie zaliczyć do kategorii świadczeń nieodpłatnych stanowiących źródło przychodu podlegającego opodatkowaniu, w świetle art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, musi dojść do stosunku prawnego, w wyniku którego jeden podmiot dokonuje określonego świadczenia, drugi natomiast to świadczenie otrzymuje nieodpłatnie.
Podatnicy mają wątpliwości jak zakwalifikować podatkowo uzyskany od kontrahenta rabat posprzedażowy – przykładowo za dobre wyniki sprzedaży. Czy jest to premia, a w związku z tym przychód? Okazuje się jednak, że nie jest to przychód podatkowy a korekta kosztów uzyskania przychodów. Kiedy trzeba dokonać takiej korekty?
Przepisy ustawy o VAT nakładają na przedsiębiorców szereg powinności związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. Jeden z nich dotyczy obowiązku wystawiania faktur korygujących przez sprzedawcę w sytuacji kiedy po wystawieniu faktury pierwotnej dojdzie do udzielenia rabatu.
Przedsiębiorcy w ramach organizowanych przez siebie akcji promocyjnych w przypadku zakupu przez kontrahentów określonej ilości towaru przekazują im gratisowe produkty. Powyższe skutkuje u nabywcy tym, że za tę samą cenę otrzymuje dodatkowy towar. Czy nabywca powinien otrzymane gratisy rozpoznać w podatku dochodowym od osób prawnych jako przychód?
Jesteśmy dystrybutorem narzędzi elektrycznych. Naszym odbiorcom hurtowym udzielamy rocznych rabatów. Ich wartość jest ustalana dopiero około 3 miesięcy od zakończenia roku. Chodzi o to, aby wyeliminować pozorne sprzedaże. Jak w kontekście nowych przepisów podatkowych obowiązujących od 1 stycznia br. powinnam ująć taki rabat? Czy mam to zrobić w 2015 roku (sprawozdanie jeszcze nie jest sporządzone), czy już w 2016 roku?
Podatnik VAT może udokumentować przyznawane współpracującym firmom premie pieniężne (rabaty) za pomocą zbiorczych korekt, jeżeli dany rabat był udzielany w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów zrealizowanych w danym okresie na rzecz konkretnego nabywcy.
Przedsiębiorcy w celu zwiększenia udziału w rynku, wielkości sprzedaży, a w konsekwencji poziomu generowanych zysków, powinni dbać o rozwijanie stabilnych relacji z kontrahentami. Mogą temu służyć różnego rodzaju narzędzia marketingowe mające zachęcać i motywować klientów (zarówno tych dotychczasowych, jak i potencjalnych) do nabywania oferowanych przez firmę świadczeń. Przykładem takiego instrumentu jest sprzedaż rabatowa, której przedmiotem może być rabat cenowy, rabat towarowy, sprzedaż premiowa, premia pieniężna.
W wyroku z 28 sierpnia 2015 r. (sygn. akt I FSK 1281/14) Naczelny Sąd Administracyjny rozwiał wątpliwości, które pojawiały się podczas rozliczania podatku VAT przy otrzymaniu rabatu pośredniego.
Sprzedałem klientowi z rabatem kafelki do łazienki. Na fakturze napisałem już jednak cenę towaru po uwzględnieniu obniżki. Czy muszę teraz poprawić fakturę i wykazać na niej rabat przyznany kupującemu?
Firma prowadzi akcje promocyjne, w czasie których klienci otrzymują vouchery uprawniające do otrzymania rabatu przy kolejnych zakupach. Przy realizacji vouchera w sytuacji, gdy wartość rabatu jest równa wartości sprzedawanego towaru generuje się faktura VAT z wartościami netto, VAT i brutto równymi zero. Czy taka „zerowa" faktura jest prawidłowa?
20 marca 2015 r. na stronie Sejmu została zamieszczona odpowiedź Ministra Finansów na zapytanie posła Stanisława Pięty w sprawie obciążania podatkiem dochodowym rabatów, które banki oferują swoim klientom.
W coraz bogatszej praktyce gospodarczej rabaty to chętnie stosowane narzędzie intensyfikacji sprzedaży. Przybierają one najróżniejsze formy, od klasycznego rabatu pieniężnego, przez skonta, do rabatów towarowych, czy nawet tzw. rabatów pośrednich (udzielanych nie nabywcy, lecz kolejnemu podmiotowi w łańcuchu transakcyjnym).