REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od rabatów przyznawanych klientom przez banki

Marlena Widawska
Podatek od rabatów przyznawanych klientom przez banki
Podatek od rabatów przyznawanych klientom przez banki
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

20 marca 2015 r. na stronie Sejmu została zamieszczona odpowiedź Ministra Finansów na zapytanie posła Stanisława Pięty w sprawie obciążania podatkiem dochodowym rabatów, które banki oferują swoim klientom.

PIT od rabatów

Poseł w swoim zapytaniu wyraził wątpliwość czy organy podatkowe mają prawo do klasyfikacji punktów przyznawanych klientom przez banki i umożliwiających zakup pewnych produktów z rabatem jako przychodu podlegającego opodatkowaniu. Jego zdaniem jest to interpretacja zbyt restrykcyjna i niekorzystna dla podatnika, tym bardziej, że opodatkowaniu mogą podlegać także zniżki, z których klient banku nie skorzystał.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Minister Finansów w swojej odpowiedzi stanął na stanowisku, że przedmiotowe zagadnienie należy rozpatrywać każdorazowo na gruncie konkretnego przypadku klienta banku, któremu udzielono rabatu. Temu służą podatkowe interpretacje indywidualne, które on stara się na bieżąco korygować w razie jakiś nieprawidłowości ze strony organów podatkowych.

Każdy rabat jest inny

W swoim stanowisku Minister Finansów powołał się na art. 30 ust. 1 pkt 4b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), który stanowi, że: „Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy: z tytułu świadczeń otrzymanych od banków, spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych lub instytucji finansowych w rozumieniu odrębnych przepisów, w związku z promocjami oferowanymi przez te podmioty – w wysokości 19% świadczenia”. Z przepisu tego wynika, że organy podatkowe mają ogólne prawo pobierać podatek od rabatów udzielanych m. in. przez banki.

Minister Finansów jednak podkreśla, że: „w praktyce występuje duże zróżnicowanie stanów faktycznych w zakresie akcji promocyjnych jakie banki organizują dla obecnych lub potencjalnych klientów, co powoduje, iż dopiero po zapoznaniu się z uwarunkowaniami konkretnego przedsięwzięcia (np. regulaminem akcji promocyjnej) można ocenić, czy wartość otrzymanego świadczenia podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym oraz na jakich zasadach”.

REKLAMA

Rozlicz szybko PITY 2015 z płytą CD

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dlatego czy rabat przysługujący konkretnemu klientowi banku będzie podlegał opodatkowaniu, czy tez nie należy oceniać w sposób indywidualny. Ocenie powinno podlegać w szczególności: czy w danym przypadku nie zachodzi np.: sytuacja całkowitego zwolnienia od podatku danej kategorii przychodu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych  oraz czy otrzymane świadczenie w ogóle ma jakąś wartość rynkową i czy w związku z tym jest przychodem w rozumieniu art. 11 ust. 1 tejże ustawy.

Szczegółowej ocenie danego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego dotyczącego konkretnej osoby służy np. mechanizm podatkowych interpretacji indywidualnych wydawanych z upoważnienia Ministra Finansów przez Dyrektorów 5 głównych Izb Skarbowych. Działalność tych organów jest na bieżąco kontrolowana przez Ministra Finansów poprzez możliwość dokonania korekty wydanej interpretacji indywidualnej z urzędu. Możliwość taka istnieje także w  przypadku wydania nieprawidłowej interpretacji w odniesieniu do rabatów bankowych. Przykładem na aktywną działalność Ministra w tym obszarze jest korekta dwóch, początkowo niekorzystnych dla wnioskodawcy, tegorocznych interpretacji o sygnaturach IBPBII/1/415-834/14/JP oraz IBPBII/1/415-835/14/JP.

Limity ulg i odliczeń w PIT 2014 / 2015

Dodatkowo zdaniem Ministra w chwili obecnej nie zachodzi konieczność wydania w przedmiotowej kwestii interpretacji ogólnej, gdyż do tej pory nie zostało zauważone niejednolite stosowanie przepisów prawa podatkowego w tym zakresie. Przede wszystkim nie ma rozbieżności w tej interpretacji, która prowadzi do różnicowania sytuacji prawnej osób znajdujących się w takiej samej lub podobnej sytuacji prawnej i faktycznej, a dokonywane interpretacje podatkowe nie stoją w sprzeczności z linią orzeczniczą sądów administracyjnych.

W opisywanym stanowisku Minister Finansów odniósł się także do kwestii dopuszczalności dokonywania niekorzystnych i restrykcyjnych interpretacji prawa podatkowego. Podniósł, że dopóki takie interpretacje nie godzą w konstytucyjne wymogi dotyczące przyzwoitej legislacji, ani nie łamią innych postanowień ustawy zasadniczej, dopóty są one dopuszczalne ze względu na konieczność wyważenia, który interes – indywidualny czy ogólny – w danym przypadku jest ważniejszy. W związku z tym obecnie nie zachodzi konieczność zmiany przepisów w zakresie opodatkowania świadczeń udzielanych przez banki w ramach akcji promocyjnych.

Formularze PIT 2014/2015

Marlena Widawska

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

REKLAMA

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA