REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od rabatów przyznawanych klientom przez banki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marlena Widawska
Podatek od rabatów przyznawanych klientom przez banki
Podatek od rabatów przyznawanych klientom przez banki
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

20 marca 2015 r. na stronie Sejmu została zamieszczona odpowiedź Ministra Finansów na zapytanie posła Stanisława Pięty w sprawie obciążania podatkiem dochodowym rabatów, które banki oferują swoim klientom.

PIT od rabatów

Poseł w swoim zapytaniu wyraził wątpliwość czy organy podatkowe mają prawo do klasyfikacji punktów przyznawanych klientom przez banki i umożliwiających zakup pewnych produktów z rabatem jako przychodu podlegającego opodatkowaniu. Jego zdaniem jest to interpretacja zbyt restrykcyjna i niekorzystna dla podatnika, tym bardziej, że opodatkowaniu mogą podlegać także zniżki, z których klient banku nie skorzystał.

REKLAMA

REKLAMA

Minister Finansów w swojej odpowiedzi stanął na stanowisku, że przedmiotowe zagadnienie należy rozpatrywać każdorazowo na gruncie konkretnego przypadku klienta banku, któremu udzielono rabatu. Temu służą podatkowe interpretacje indywidualne, które on stara się na bieżąco korygować w razie jakiś nieprawidłowości ze strony organów podatkowych.

Każdy rabat jest inny

W swoim stanowisku Minister Finansów powołał się na art. 30 ust. 1 pkt 4b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), który stanowi, że: „Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy: z tytułu świadczeń otrzymanych od banków, spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych lub instytucji finansowych w rozumieniu odrębnych przepisów, w związku z promocjami oferowanymi przez te podmioty – w wysokości 19% świadczenia”. Z przepisu tego wynika, że organy podatkowe mają ogólne prawo pobierać podatek od rabatów udzielanych m. in. przez banki.

Minister Finansów jednak podkreśla, że: „w praktyce występuje duże zróżnicowanie stanów faktycznych w zakresie akcji promocyjnych jakie banki organizują dla obecnych lub potencjalnych klientów, co powoduje, iż dopiero po zapoznaniu się z uwarunkowaniami konkretnego przedsięwzięcia (np. regulaminem akcji promocyjnej) można ocenić, czy wartość otrzymanego świadczenia podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym oraz na jakich zasadach”.

REKLAMA

Rozlicz szybko PITY 2015 z płytą CD

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dlatego czy rabat przysługujący konkretnemu klientowi banku będzie podlegał opodatkowaniu, czy tez nie należy oceniać w sposób indywidualny. Ocenie powinno podlegać w szczególności: czy w danym przypadku nie zachodzi np.: sytuacja całkowitego zwolnienia od podatku danej kategorii przychodu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych  oraz czy otrzymane świadczenie w ogóle ma jakąś wartość rynkową i czy w związku z tym jest przychodem w rozumieniu art. 11 ust. 1 tejże ustawy.

Szczegółowej ocenie danego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego dotyczącego konkretnej osoby służy np. mechanizm podatkowych interpretacji indywidualnych wydawanych z upoważnienia Ministra Finansów przez Dyrektorów 5 głównych Izb Skarbowych. Działalność tych organów jest na bieżąco kontrolowana przez Ministra Finansów poprzez możliwość dokonania korekty wydanej interpretacji indywidualnej z urzędu. Możliwość taka istnieje także w  przypadku wydania nieprawidłowej interpretacji w odniesieniu do rabatów bankowych. Przykładem na aktywną działalność Ministra w tym obszarze jest korekta dwóch, początkowo niekorzystnych dla wnioskodawcy, tegorocznych interpretacji o sygnaturach IBPBII/1/415-834/14/JP oraz IBPBII/1/415-835/14/JP.

Limity ulg i odliczeń w PIT 2014 / 2015

Dodatkowo zdaniem Ministra w chwili obecnej nie zachodzi konieczność wydania w przedmiotowej kwestii interpretacji ogólnej, gdyż do tej pory nie zostało zauważone niejednolite stosowanie przepisów prawa podatkowego w tym zakresie. Przede wszystkim nie ma rozbieżności w tej interpretacji, która prowadzi do różnicowania sytuacji prawnej osób znajdujących się w takiej samej lub podobnej sytuacji prawnej i faktycznej, a dokonywane interpretacje podatkowe nie stoją w sprzeczności z linią orzeczniczą sądów administracyjnych.

W opisywanym stanowisku Minister Finansów odniósł się także do kwestii dopuszczalności dokonywania niekorzystnych i restrykcyjnych interpretacji prawa podatkowego. Podniósł, że dopóki takie interpretacje nie godzą w konstytucyjne wymogi dotyczące przyzwoitej legislacji, ani nie łamią innych postanowień ustawy zasadniczej, dopóty są one dopuszczalne ze względu na konieczność wyważenia, który interes – indywidualny czy ogólny – w danym przypadku jest ważniejszy. W związku z tym obecnie nie zachodzi konieczność zmiany przepisów w zakresie opodatkowania świadczeń udzielanych przez banki w ramach akcji promocyjnych.

Formularze PIT 2014/2015

Marlena Widawska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury w zamówieniach publicznych – integracja PEF z KSeF od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

REKLAMA

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA

Samochód w JDG – zakup, leasing, VAT, koszty (100%, 75%, czy 50%), sprzedaż. To przedsiębiorca musi wiedzieć koniecznie

Mobilność to często klucz do efektywnego działania przedsiębiorcy, zwłaszcza w usługach, handlu czy transporcie. Prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) mogą skorzystać z licznych udogodnień podatkowych, które umożliwiają nie tylko częściowe odliczenie kosztów zakupu pojazdu, ale także rozliczanie wydatków związanych z jego użytkowaniem i eksploatacją. Bierzemy pod lupę najpopularniejsze ulgi i odliczenia samochodowe przysługujące od momentu zakupu, poprzez jego użytkowanie aż po sprzedaż.

KSeF zmienia zasady gry. Jak biura rachunkowe mogą zabezpieczyć siebie i klientów?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zautomatyzuje obieg dokumentów, ale jednocześnie zrodzi fundamentalne pytanie o odpowiedzialność za kwalifikację kosztów. Obowiązek ten spoczywa na przedsiębiorcy, jednak w praktyce to biura rachunkowe znajdą się na pierwszej linii jeśli idzie o nowe wyzwanie. Niewdrożenie odpowiednich procedur może prowadzić do chaosu komunikacyjnego, sporów z klientami, a nawet do procesów sądowych.

REKLAMA