Podatek od rabatów przyznawanych klientom przez banki
REKLAMA
REKLAMA
PIT od rabatów
Poseł w swoim zapytaniu wyraził wątpliwość czy organy podatkowe mają prawo do klasyfikacji punktów przyznawanych klientom przez banki i umożliwiających zakup pewnych produktów z rabatem jako przychodu podlegającego opodatkowaniu. Jego zdaniem jest to interpretacja zbyt restrykcyjna i niekorzystna dla podatnika, tym bardziej, że opodatkowaniu mogą podlegać także zniżki, z których klient banku nie skorzystał.
REKLAMA
Minister Finansów w swojej odpowiedzi stanął na stanowisku, że przedmiotowe zagadnienie należy rozpatrywać każdorazowo na gruncie konkretnego przypadku klienta banku, któremu udzielono rabatu. Temu służą podatkowe interpretacje indywidualne, które on stara się na bieżąco korygować w razie jakiś nieprawidłowości ze strony organów podatkowych.
Każdy rabat jest inny
W swoim stanowisku Minister Finansów powołał się na art. 30 ust. 1 pkt 4b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), który stanowi, że: „Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy: z tytułu świadczeń otrzymanych od banków, spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych lub instytucji finansowych w rozumieniu odrębnych przepisów, w związku z promocjami oferowanymi przez te podmioty – w wysokości 19% świadczenia”. Z przepisu tego wynika, że organy podatkowe mają ogólne prawo pobierać podatek od rabatów udzielanych m. in. przez banki.
Minister Finansów jednak podkreśla, że: „w praktyce występuje duże zróżnicowanie stanów faktycznych w zakresie akcji promocyjnych jakie banki organizują dla obecnych lub potencjalnych klientów, co powoduje, iż dopiero po zapoznaniu się z uwarunkowaniami konkretnego przedsięwzięcia (np. regulaminem akcji promocyjnej) można ocenić, czy wartość otrzymanego świadczenia podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym oraz na jakich zasadach”.
Rozlicz szybko PITY 2015 z płytą CD
REKLAMA
Dlatego czy rabat przysługujący konkretnemu klientowi banku będzie podlegał opodatkowaniu, czy tez nie należy oceniać w sposób indywidualny. Ocenie powinno podlegać w szczególności: czy w danym przypadku nie zachodzi np.: sytuacja całkowitego zwolnienia od podatku danej kategorii przychodu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz czy otrzymane świadczenie w ogóle ma jakąś wartość rynkową i czy w związku z tym jest przychodem w rozumieniu art. 11 ust. 1 tejże ustawy.
Szczegółowej ocenie danego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego dotyczącego konkretnej osoby służy np. mechanizm podatkowych interpretacji indywidualnych wydawanych z upoważnienia Ministra Finansów przez Dyrektorów 5 głównych Izb Skarbowych. Działalność tych organów jest na bieżąco kontrolowana przez Ministra Finansów poprzez możliwość dokonania korekty wydanej interpretacji indywidualnej z urzędu. Możliwość taka istnieje także w przypadku wydania nieprawidłowej interpretacji w odniesieniu do rabatów bankowych. Przykładem na aktywną działalność Ministra w tym obszarze jest korekta dwóch, początkowo niekorzystnych dla wnioskodawcy, tegorocznych interpretacji o sygnaturach IBPBII/1/415-834/14/JP oraz IBPBII/1/415-835/14/JP.
Limity ulg i odliczeń w PIT 2014 / 2015
Dodatkowo zdaniem Ministra w chwili obecnej nie zachodzi konieczność wydania w przedmiotowej kwestii interpretacji ogólnej, gdyż do tej pory nie zostało zauważone niejednolite stosowanie przepisów prawa podatkowego w tym zakresie. Przede wszystkim nie ma rozbieżności w tej interpretacji, która prowadzi do różnicowania sytuacji prawnej osób znajdujących się w takiej samej lub podobnej sytuacji prawnej i faktycznej, a dokonywane interpretacje podatkowe nie stoją w sprzeczności z linią orzeczniczą sądów administracyjnych.
W opisywanym stanowisku Minister Finansów odniósł się także do kwestii dopuszczalności dokonywania niekorzystnych i restrykcyjnych interpretacji prawa podatkowego. Podniósł, że dopóki takie interpretacje nie godzą w konstytucyjne wymogi dotyczące przyzwoitej legislacji, ani nie łamią innych postanowień ustawy zasadniczej, dopóty są one dopuszczalne ze względu na konieczność wyważenia, który interes – indywidualny czy ogólny – w danym przypadku jest ważniejszy. W związku z tym obecnie nie zachodzi konieczność zmiany przepisów w zakresie opodatkowania świadczeń udzielanych przez banki w ramach akcji promocyjnych.
Marlena Widawska
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat