REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od rabatów przyznawanych klientom przez banki

Marlena Widawska
Podatek od rabatów przyznawanych klientom przez banki
Podatek od rabatów przyznawanych klientom przez banki
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

20 marca 2015 r. na stronie Sejmu została zamieszczona odpowiedź Ministra Finansów na zapytanie posła Stanisława Pięty w sprawie obciążania podatkiem dochodowym rabatów, które banki oferują swoim klientom.

PIT od rabatów

Poseł w swoim zapytaniu wyraził wątpliwość czy organy podatkowe mają prawo do klasyfikacji punktów przyznawanych klientom przez banki i umożliwiających zakup pewnych produktów z rabatem jako przychodu podlegającego opodatkowaniu. Jego zdaniem jest to interpretacja zbyt restrykcyjna i niekorzystna dla podatnika, tym bardziej, że opodatkowaniu mogą podlegać także zniżki, z których klient banku nie skorzystał.

REKLAMA

Autopromocja

Minister Finansów w swojej odpowiedzi stanął na stanowisku, że przedmiotowe zagadnienie należy rozpatrywać każdorazowo na gruncie konkretnego przypadku klienta banku, któremu udzielono rabatu. Temu służą podatkowe interpretacje indywidualne, które on stara się na bieżąco korygować w razie jakiś nieprawidłowości ze strony organów podatkowych.

Każdy rabat jest inny

W swoim stanowisku Minister Finansów powołał się na art. 30 ust. 1 pkt 4b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), który stanowi, że: „Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy: z tytułu świadczeń otrzymanych od banków, spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych lub instytucji finansowych w rozumieniu odrębnych przepisów, w związku z promocjami oferowanymi przez te podmioty – w wysokości 19% świadczenia”. Z przepisu tego wynika, że organy podatkowe mają ogólne prawo pobierać podatek od rabatów udzielanych m. in. przez banki.

Minister Finansów jednak podkreśla, że: „w praktyce występuje duże zróżnicowanie stanów faktycznych w zakresie akcji promocyjnych jakie banki organizują dla obecnych lub potencjalnych klientów, co powoduje, iż dopiero po zapoznaniu się z uwarunkowaniami konkretnego przedsięwzięcia (np. regulaminem akcji promocyjnej) można ocenić, czy wartość otrzymanego świadczenia podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym oraz na jakich zasadach”.

Rozlicz szybko PITY 2015 z płytą CD

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Dlatego czy rabat przysługujący konkretnemu klientowi banku będzie podlegał opodatkowaniu, czy tez nie należy oceniać w sposób indywidualny. Ocenie powinno podlegać w szczególności: czy w danym przypadku nie zachodzi np.: sytuacja całkowitego zwolnienia od podatku danej kategorii przychodu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych  oraz czy otrzymane świadczenie w ogóle ma jakąś wartość rynkową i czy w związku z tym jest przychodem w rozumieniu art. 11 ust. 1 tejże ustawy.

Szczegółowej ocenie danego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego dotyczącego konkretnej osoby służy np. mechanizm podatkowych interpretacji indywidualnych wydawanych z upoważnienia Ministra Finansów przez Dyrektorów 5 głównych Izb Skarbowych. Działalność tych organów jest na bieżąco kontrolowana przez Ministra Finansów poprzez możliwość dokonania korekty wydanej interpretacji indywidualnej z urzędu. Możliwość taka istnieje także w  przypadku wydania nieprawidłowej interpretacji w odniesieniu do rabatów bankowych. Przykładem na aktywną działalność Ministra w tym obszarze jest korekta dwóch, początkowo niekorzystnych dla wnioskodawcy, tegorocznych interpretacji o sygnaturach IBPBII/1/415-834/14/JP oraz IBPBII/1/415-835/14/JP.

Limity ulg i odliczeń w PIT 2014 / 2015

Dodatkowo zdaniem Ministra w chwili obecnej nie zachodzi konieczność wydania w przedmiotowej kwestii interpretacji ogólnej, gdyż do tej pory nie zostało zauważone niejednolite stosowanie przepisów prawa podatkowego w tym zakresie. Przede wszystkim nie ma rozbieżności w tej interpretacji, która prowadzi do różnicowania sytuacji prawnej osób znajdujących się w takiej samej lub podobnej sytuacji prawnej i faktycznej, a dokonywane interpretacje podatkowe nie stoją w sprzeczności z linią orzeczniczą sądów administracyjnych.

W opisywanym stanowisku Minister Finansów odniósł się także do kwestii dopuszczalności dokonywania niekorzystnych i restrykcyjnych interpretacji prawa podatkowego. Podniósł, że dopóki takie interpretacje nie godzą w konstytucyjne wymogi dotyczące przyzwoitej legislacji, ani nie łamią innych postanowień ustawy zasadniczej, dopóty są one dopuszczalne ze względu na konieczność wyważenia, który interes – indywidualny czy ogólny – w danym przypadku jest ważniejszy. W związku z tym obecnie nie zachodzi konieczność zmiany przepisów w zakresie opodatkowania świadczeń udzielanych przez banki w ramach akcji promocyjnych.

Formularze PIT 2014/2015

Marlena Widawska

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno zdrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

REKLAMA

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

REKLAMA

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

Dość biurokratycznych absurdów! 14 kluczowych zmian, które uwolnią firmy od zbędnych ograniczeń

Mikro, małe i średnie firmy od lat duszą się pod ciężarem skomplikowanych przepisów i biurokratycznych wymagań. Rzecznik MŚP, Agnieszka Majewska, przekazała premierowi Donaldowi Tuskowi listę 14 postulatów, które mogą zrewolucjonizować prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Uproszczenia podatkowe, ograniczenie kontroli, mniej biurokracji i szybsze procedury inwestycyjne – te zmiany mogą zdecydować o przyszłości setek tysięcy przedsiębiorstw. Czy rząd odpowie na ten apel?

REKLAMA