REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie podatkowe okazjonalnego najmu mieszkania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paulina Piekarska
Radca prawny
Rozliczenie podatkowe okazjonalnego najmu mieszkania
Rozliczenie podatkowe okazjonalnego najmu mieszkania
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przychód uzyskiwany z tytułu najmu mieszkania podlega opodatkowaniu PIT. Wysokość podatku dochodowego uzależniona jest jednak od wybrania formy opodatkowania uzyskiwanych w ten sposób przychodów.

Przychody od osób fizycznych z tytułu najmu lokalu mogą zostać opodatkowane  w dwojaki sposób, zależnie od źródła przychodów. Pierwszym z nich jest pozarolnicza działalność gospodarcza, drugim zaś może być całkiem odrębne źródło przychodów np. najem lub dzierżawa.

REKLAMA

REKLAMA

Pozarolnicza działalność gospodarcza

Zgodnie z definicją zawartą w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej, działalnością gospodarczą jest „zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.” Chcąc rozpocząć działalność gospodarczą w zakresie wynajmu mieszkań, mając na względzie powyższe należy zauważyć że przedsięwzięcie takie będzie opłacalne w zasadzie wówczas, gdy zamiar, z jakim podatnik zamierza uzyskiwać przychód z tego tytułu, nie będzie incydentalny, czyli ma w planach uzyskiwanie przychodu z tego tytułu przez dłuższy czas.

Nadto na gruncie prawa podatkowego ważnym jest, aby działalność ta związana była z dużymi nakładami, by można je było zaliczyć do kosztów podatkowych. Prowadząc działalność gospodarczą w zakresie najmu mieszkań, istnieją dwie sposoby opodatkowania uzyskiwanych w ten sposób dochodów: pierwszym z nich jest podatek liniowy – stawka wynosi 19% niezależnie od wysokości dochodów, drugim są zasady ogóle – opodatkowanie następuje według stawki progresywnej. Podkreślić należy, że zarówno przy pierwszej jak i drugiej formie opodatkowana podatnik może potrącać od przychodu koszty jego uzyskania. W przypadku wybrania formy podatku liniowego co prawda katalog odliczeń jest mniejszy, jednak odliczyć można:

a.  od dochodu – składki ZUS a także stratę z lat poprzednich,

REKLAMA

b. od podatku – składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli zatem podatnik nie zamierza uczynić z najmu lokalu długotrwałego źródła dochodu, rozpoczynanie prowadzenia działalności gospodarczej od strony podatkowej będzie dla niego mało opłacalne, bowiem nie osiągnie wówczas korzyści podatkowej, a spowodowałoby jedynie konieczność załatwienia wielu formalności związanych z samym założeniem działalności i najprawdopodobniej obowiązek opłacenia składek ZUS – w tym wypadku co najmniej składki zdrowotnej, jeżeli wystąpiłby zbieg z innymi tytułami do ubezpieczenia.

Limity ulg i odliczeń w PIT 2014 / 2015

Warto jednak pamiętać, że podatkowa opłacalność przyjęcia jednej z w/w form opodatkowania zależy tak naprawdę od wielkości uzyskiwanych z najmu przychodów oraz kosztów z nim związanych.

Odrębne źródło przychodów

Rozważając przyjęcie drugiego źródła uzyskiwania przychodów z najmu w postaci odrębnego źródła jakim będą najem i dzierżawa wskazuję, że również w tym przypadku podatnik może dokonać wyboru pomiędzy dwoma formami opodatkowania. Dochody mogą zostać opodatkowane według skali podatkowej lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.  

Przychody, jakie podatnik uzyskuje z tytułu najmu lub dzierżawy, powinny zostać opodatkowane ryczałtem w momencie otrzymania lub też powstania do dyspozycji podatnika pieniędzy, czy innych nieodpłatnych świadczeń jakie uzyskał z tytułu czynszu. Jeśli zatem wynajmujący otrzyma czynsz na koniec kwietnia, wtedy też powstanie dla niego przychód, który podlegał będzie opodatkowaniu.

Wskazać przy tym należy, że nie będą dla wynajmującego przychodem te świadczenia, jakie ponosi najemca w związku z użytkowaniem przedmiotu najmu. Ważnym jest jednak warunek, by do ponoszenia w/w wymienionych świadczeń najemca zobowiązany był umową najmu. Wartym uwagi jest zatem fakt, by ustalany między stronami najmu zwrot przez najemcę należności z tytułu wszelkich opłat takich jak: opłata za wodę, energię elektryczną i gaz zapisany został w umowie. Brak takiego postanowienia w umowie powoduje dla wynajmującego  obowiązek doliczenia otrzymanego zwrotu w/w należności do przychodów podlegających opodatkowaniu.

Wybierając formę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wskazać należy, że powinien on być wpłacony do 20. dnia następnego miesiąca. Jeżeli zatem całość czynszu otrzymana zostanie w kwietniu, to ryczałt będzie należało zapłacić do 20 maja. Roczne rozliczenie przychodów opodatkowanych ryczałtem dokonane powinno być w zeznaniu PIT-28, które należy złożyć we właściwym Urzędzie Skarbowym w terminie do dnia 31 stycznia następnego roku podatkowego.

Rozlicz szybko PITY 2015 z płytą CD

Taka forma opodatkowania częstokroć jest najbardziej opłacalna i wybierana najczęściej w przypadkach, gdy przychody uzyskiwane z najmu są rzeczywiście okazjonalne i nie stanowią przychodu w dłuższym czasie.

Paulina Piekarska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury w zamówieniach publicznych – integracja PEF z KSeF od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

REKLAMA

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA

Samochód w JDG – zakup, leasing, VAT, koszty (100%, 75%, czy 50%), sprzedaż. To przedsiębiorca musi wiedzieć koniecznie

Mobilność to często klucz do efektywnego działania przedsiębiorcy, zwłaszcza w usługach, handlu czy transporcie. Prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) mogą skorzystać z licznych udogodnień podatkowych, które umożliwiają nie tylko częściowe odliczenie kosztów zakupu pojazdu, ale także rozliczanie wydatków związanych z jego użytkowaniem i eksploatacją. Bierzemy pod lupę najpopularniejsze ulgi i odliczenia samochodowe przysługujące od momentu zakupu, poprzez jego użytkowanie aż po sprzedaż.

KSeF zmienia zasady gry. Jak biura rachunkowe mogą zabezpieczyć siebie i klientów?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zautomatyzuje obieg dokumentów, ale jednocześnie zrodzi fundamentalne pytanie o odpowiedzialność za kwalifikację kosztów. Obowiązek ten spoczywa na przedsiębiorcy, jednak w praktyce to biura rachunkowe znajdą się na pierwszej linii jeśli idzie o nowe wyzwanie. Niewdrożenie odpowiednich procedur może prowadzić do chaosu komunikacyjnego, sporów z klientami, a nawet do procesów sądowych.

REKLAMA