REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie podatkowe okazjonalnego najmu mieszkania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paulina Piekarska
Radca prawny
Rozliczenie podatkowe okazjonalnego najmu mieszkania
Rozliczenie podatkowe okazjonalnego najmu mieszkania
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przychód uzyskiwany z tytułu najmu mieszkania podlega opodatkowaniu PIT. Wysokość podatku dochodowego uzależniona jest jednak od wybrania formy opodatkowania uzyskiwanych w ten sposób przychodów.

Przychody od osób fizycznych z tytułu najmu lokalu mogą zostać opodatkowane  w dwojaki sposób, zależnie od źródła przychodów. Pierwszym z nich jest pozarolnicza działalność gospodarcza, drugim zaś może być całkiem odrębne źródło przychodów np. najem lub dzierżawa.

REKLAMA

Pozarolnicza działalność gospodarcza

REKLAMA

Zgodnie z definicją zawartą w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej, działalnością gospodarczą jest „zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.” Chcąc rozpocząć działalność gospodarczą w zakresie wynajmu mieszkań, mając na względzie powyższe należy zauważyć że przedsięwzięcie takie będzie opłacalne w zasadzie wówczas, gdy zamiar, z jakim podatnik zamierza uzyskiwać przychód z tego tytułu, nie będzie incydentalny, czyli ma w planach uzyskiwanie przychodu z tego tytułu przez dłuższy czas.

Nadto na gruncie prawa podatkowego ważnym jest, aby działalność ta związana była z dużymi nakładami, by można je było zaliczyć do kosztów podatkowych. Prowadząc działalność gospodarczą w zakresie najmu mieszkań, istnieją dwie sposoby opodatkowania uzyskiwanych w ten sposób dochodów: pierwszym z nich jest podatek liniowy – stawka wynosi 19% niezależnie od wysokości dochodów, drugim są zasady ogóle – opodatkowanie następuje według stawki progresywnej. Podkreślić należy, że zarówno przy pierwszej jak i drugiej formie opodatkowana podatnik może potrącać od przychodu koszty jego uzyskania. W przypadku wybrania formy podatku liniowego co prawda katalog odliczeń jest mniejszy, jednak odliczyć można:

a.  od dochodu – składki ZUS a także stratę z lat poprzednich,

b. od podatku – składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli zatem podatnik nie zamierza uczynić z najmu lokalu długotrwałego źródła dochodu, rozpoczynanie prowadzenia działalności gospodarczej od strony podatkowej będzie dla niego mało opłacalne, bowiem nie osiągnie wówczas korzyści podatkowej, a spowodowałoby jedynie konieczność załatwienia wielu formalności związanych z samym założeniem działalności i najprawdopodobniej obowiązek opłacenia składek ZUS – w tym wypadku co najmniej składki zdrowotnej, jeżeli wystąpiłby zbieg z innymi tytułami do ubezpieczenia.

Limity ulg i odliczeń w PIT 2014 / 2015

Warto jednak pamiętać, że podatkowa opłacalność przyjęcia jednej z w/w form opodatkowania zależy tak naprawdę od wielkości uzyskiwanych z najmu przychodów oraz kosztów z nim związanych.

Odrębne źródło przychodów

REKLAMA

Rozważając przyjęcie drugiego źródła uzyskiwania przychodów z najmu w postaci odrębnego źródła jakim będą najem i dzierżawa wskazuję, że również w tym przypadku podatnik może dokonać wyboru pomiędzy dwoma formami opodatkowania. Dochody mogą zostać opodatkowane według skali podatkowej lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.  

Przychody, jakie podatnik uzyskuje z tytułu najmu lub dzierżawy, powinny zostać opodatkowane ryczałtem w momencie otrzymania lub też powstania do dyspozycji podatnika pieniędzy, czy innych nieodpłatnych świadczeń jakie uzyskał z tytułu czynszu. Jeśli zatem wynajmujący otrzyma czynsz na koniec kwietnia, wtedy też powstanie dla niego przychód, który podlegał będzie opodatkowaniu.

Wskazać przy tym należy, że nie będą dla wynajmującego przychodem te świadczenia, jakie ponosi najemca w związku z użytkowaniem przedmiotu najmu. Ważnym jest jednak warunek, by do ponoszenia w/w wymienionych świadczeń najemca zobowiązany był umową najmu. Wartym uwagi jest zatem fakt, by ustalany między stronami najmu zwrot przez najemcę należności z tytułu wszelkich opłat takich jak: opłata za wodę, energię elektryczną i gaz zapisany został w umowie. Brak takiego postanowienia w umowie powoduje dla wynajmującego  obowiązek doliczenia otrzymanego zwrotu w/w należności do przychodów podlegających opodatkowaniu.

Wybierając formę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wskazać należy, że powinien on być wpłacony do 20. dnia następnego miesiąca. Jeżeli zatem całość czynszu otrzymana zostanie w kwietniu, to ryczałt będzie należało zapłacić do 20 maja. Roczne rozliczenie przychodów opodatkowanych ryczałtem dokonane powinno być w zeznaniu PIT-28, które należy złożyć we właściwym Urzędzie Skarbowym w terminie do dnia 31 stycznia następnego roku podatkowego.

Rozlicz szybko PITY 2015 z płytą CD

Taka forma opodatkowania częstokroć jest najbardziej opłacalna i wybierana najczęściej w przypadkach, gdy przychody uzyskiwane z najmu są rzeczywiście okazjonalne i nie stanowią przychodu w dłuższym czasie.

Paulina Piekarska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

Między niedopatrzeniem a przemytem. Dlaczego firmy spedycyjne nie wypełniają swoich obowiązków?

W dobie sankcji, wojny za granicą i zaostrzonego nadzoru eksportu, firmy spedycyjne nie mogą działać automatycznie. Brak weryfikacji dokumentów, analizy zleceń czy ryzyk sankcyjnych może prowadzić do współodpowiedzialności prawnej, utraty licencji i długofalowych strat reputacyjnych.

Ministerstwo Finansów przedłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków – jest już nowy projekt rozporządzenia!

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, który wydłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków o 2 lata – do końca 2027 r. Zmiana jest korzystna dla podatników i ma na celu zapewnienie, że podatek zostanie zapłacony dopiero wtedy, gdy faktycznie dojdzie do zbycia majątku lub jego utraty.

REKLAMA

Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

REKLAMA