REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie podatkowe okazjonalnego najmu mieszkania

Paulina Piekarska
Radca prawny
Rozliczenie podatkowe okazjonalnego najmu mieszkania
Rozliczenie podatkowe okazjonalnego najmu mieszkania
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przychód uzyskiwany z tytułu najmu mieszkania podlega opodatkowaniu PIT. Wysokość podatku dochodowego uzależniona jest jednak od wybrania formy opodatkowania uzyskiwanych w ten sposób przychodów.

Przychody od osób fizycznych z tytułu najmu lokalu mogą zostać opodatkowane  w dwojaki sposób, zależnie od źródła przychodów. Pierwszym z nich jest pozarolnicza działalność gospodarcza, drugim zaś może być całkiem odrębne źródło przychodów np. najem lub dzierżawa.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Pozarolnicza działalność gospodarcza

Zgodnie z definicją zawartą w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej, działalnością gospodarczą jest „zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.” Chcąc rozpocząć działalność gospodarczą w zakresie wynajmu mieszkań, mając na względzie powyższe należy zauważyć że przedsięwzięcie takie będzie opłacalne w zasadzie wówczas, gdy zamiar, z jakim podatnik zamierza uzyskiwać przychód z tego tytułu, nie będzie incydentalny, czyli ma w planach uzyskiwanie przychodu z tego tytułu przez dłuższy czas.

Nadto na gruncie prawa podatkowego ważnym jest, aby działalność ta związana była z dużymi nakładami, by można je było zaliczyć do kosztów podatkowych. Prowadząc działalność gospodarczą w zakresie najmu mieszkań, istnieją dwie sposoby opodatkowania uzyskiwanych w ten sposób dochodów: pierwszym z nich jest podatek liniowy – stawka wynosi 19% niezależnie od wysokości dochodów, drugim są zasady ogóle – opodatkowanie następuje według stawki progresywnej. Podkreślić należy, że zarówno przy pierwszej jak i drugiej formie opodatkowana podatnik może potrącać od przychodu koszty jego uzyskania. W przypadku wybrania formy podatku liniowego co prawda katalog odliczeń jest mniejszy, jednak odliczyć można:

a.  od dochodu – składki ZUS a także stratę z lat poprzednich,

REKLAMA

b. od podatku – składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli zatem podatnik nie zamierza uczynić z najmu lokalu długotrwałego źródła dochodu, rozpoczynanie prowadzenia działalności gospodarczej od strony podatkowej będzie dla niego mało opłacalne, bowiem nie osiągnie wówczas korzyści podatkowej, a spowodowałoby jedynie konieczność załatwienia wielu formalności związanych z samym założeniem działalności i najprawdopodobniej obowiązek opłacenia składek ZUS – w tym wypadku co najmniej składki zdrowotnej, jeżeli wystąpiłby zbieg z innymi tytułami do ubezpieczenia.

Limity ulg i odliczeń w PIT 2014 / 2015

Warto jednak pamiętać, że podatkowa opłacalność przyjęcia jednej z w/w form opodatkowania zależy tak naprawdę od wielkości uzyskiwanych z najmu przychodów oraz kosztów z nim związanych.

Odrębne źródło przychodów

Rozważając przyjęcie drugiego źródła uzyskiwania przychodów z najmu w postaci odrębnego źródła jakim będą najem i dzierżawa wskazuję, że również w tym przypadku podatnik może dokonać wyboru pomiędzy dwoma formami opodatkowania. Dochody mogą zostać opodatkowane według skali podatkowej lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.  

Przychody, jakie podatnik uzyskuje z tytułu najmu lub dzierżawy, powinny zostać opodatkowane ryczałtem w momencie otrzymania lub też powstania do dyspozycji podatnika pieniędzy, czy innych nieodpłatnych świadczeń jakie uzyskał z tytułu czynszu. Jeśli zatem wynajmujący otrzyma czynsz na koniec kwietnia, wtedy też powstanie dla niego przychód, który podlegał będzie opodatkowaniu.

Wskazać przy tym należy, że nie będą dla wynajmującego przychodem te świadczenia, jakie ponosi najemca w związku z użytkowaniem przedmiotu najmu. Ważnym jest jednak warunek, by do ponoszenia w/w wymienionych świadczeń najemca zobowiązany był umową najmu. Wartym uwagi jest zatem fakt, by ustalany między stronami najmu zwrot przez najemcę należności z tytułu wszelkich opłat takich jak: opłata za wodę, energię elektryczną i gaz zapisany został w umowie. Brak takiego postanowienia w umowie powoduje dla wynajmującego  obowiązek doliczenia otrzymanego zwrotu w/w należności do przychodów podlegających opodatkowaniu.

Wybierając formę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wskazać należy, że powinien on być wpłacony do 20. dnia następnego miesiąca. Jeżeli zatem całość czynszu otrzymana zostanie w kwietniu, to ryczałt będzie należało zapłacić do 20 maja. Roczne rozliczenie przychodów opodatkowanych ryczałtem dokonane powinno być w zeznaniu PIT-28, które należy złożyć we właściwym Urzędzie Skarbowym w terminie do dnia 31 stycznia następnego roku podatkowego.

Rozlicz szybko PITY 2015 z płytą CD

Taka forma opodatkowania częstokroć jest najbardziej opłacalna i wybierana najczęściej w przypadkach, gdy przychody uzyskiwane z najmu są rzeczywiście okazjonalne i nie stanowią przychodu w dłuższym czasie.

Paulina Piekarska

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026: ZUS wyjaśnia na przykładach co się zmienia. Niższe składki ZUS przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA