REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie podatkowe okazjonalnego najmu mieszkania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paulina Piekarska
Radca prawny
Rozliczenie podatkowe okazjonalnego najmu mieszkania
Rozliczenie podatkowe okazjonalnego najmu mieszkania
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przychód uzyskiwany z tytułu najmu mieszkania podlega opodatkowaniu PIT. Wysokość podatku dochodowego uzależniona jest jednak od wybrania formy opodatkowania uzyskiwanych w ten sposób przychodów.

Przychody od osób fizycznych z tytułu najmu lokalu mogą zostać opodatkowane  w dwojaki sposób, zależnie od źródła przychodów. Pierwszym z nich jest pozarolnicza działalność gospodarcza, drugim zaś może być całkiem odrębne źródło przychodów np. najem lub dzierżawa.

REKLAMA

REKLAMA

Pozarolnicza działalność gospodarcza

Zgodnie z definicją zawartą w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej, działalnością gospodarczą jest „zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.” Chcąc rozpocząć działalność gospodarczą w zakresie wynajmu mieszkań, mając na względzie powyższe należy zauważyć że przedsięwzięcie takie będzie opłacalne w zasadzie wówczas, gdy zamiar, z jakim podatnik zamierza uzyskiwać przychód z tego tytułu, nie będzie incydentalny, czyli ma w planach uzyskiwanie przychodu z tego tytułu przez dłuższy czas.

Nadto na gruncie prawa podatkowego ważnym jest, aby działalność ta związana była z dużymi nakładami, by można je było zaliczyć do kosztów podatkowych. Prowadząc działalność gospodarczą w zakresie najmu mieszkań, istnieją dwie sposoby opodatkowania uzyskiwanych w ten sposób dochodów: pierwszym z nich jest podatek liniowy – stawka wynosi 19% niezależnie od wysokości dochodów, drugim są zasady ogóle – opodatkowanie następuje według stawki progresywnej. Podkreślić należy, że zarówno przy pierwszej jak i drugiej formie opodatkowana podatnik może potrącać od przychodu koszty jego uzyskania. W przypadku wybrania formy podatku liniowego co prawda katalog odliczeń jest mniejszy, jednak odliczyć można:

a.  od dochodu – składki ZUS a także stratę z lat poprzednich,

REKLAMA

b. od podatku – składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli zatem podatnik nie zamierza uczynić z najmu lokalu długotrwałego źródła dochodu, rozpoczynanie prowadzenia działalności gospodarczej od strony podatkowej będzie dla niego mało opłacalne, bowiem nie osiągnie wówczas korzyści podatkowej, a spowodowałoby jedynie konieczność załatwienia wielu formalności związanych z samym założeniem działalności i najprawdopodobniej obowiązek opłacenia składek ZUS – w tym wypadku co najmniej składki zdrowotnej, jeżeli wystąpiłby zbieg z innymi tytułami do ubezpieczenia.

Limity ulg i odliczeń w PIT 2014 / 2015

Warto jednak pamiętać, że podatkowa opłacalność przyjęcia jednej z w/w form opodatkowania zależy tak naprawdę od wielkości uzyskiwanych z najmu przychodów oraz kosztów z nim związanych.

Odrębne źródło przychodów

Rozważając przyjęcie drugiego źródła uzyskiwania przychodów z najmu w postaci odrębnego źródła jakim będą najem i dzierżawa wskazuję, że również w tym przypadku podatnik może dokonać wyboru pomiędzy dwoma formami opodatkowania. Dochody mogą zostać opodatkowane według skali podatkowej lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.  

Przychody, jakie podatnik uzyskuje z tytułu najmu lub dzierżawy, powinny zostać opodatkowane ryczałtem w momencie otrzymania lub też powstania do dyspozycji podatnika pieniędzy, czy innych nieodpłatnych świadczeń jakie uzyskał z tytułu czynszu. Jeśli zatem wynajmujący otrzyma czynsz na koniec kwietnia, wtedy też powstanie dla niego przychód, który podlegał będzie opodatkowaniu.

Wskazać przy tym należy, że nie będą dla wynajmującego przychodem te świadczenia, jakie ponosi najemca w związku z użytkowaniem przedmiotu najmu. Ważnym jest jednak warunek, by do ponoszenia w/w wymienionych świadczeń najemca zobowiązany był umową najmu. Wartym uwagi jest zatem fakt, by ustalany między stronami najmu zwrot przez najemcę należności z tytułu wszelkich opłat takich jak: opłata za wodę, energię elektryczną i gaz zapisany został w umowie. Brak takiego postanowienia w umowie powoduje dla wynajmującego  obowiązek doliczenia otrzymanego zwrotu w/w należności do przychodów podlegających opodatkowaniu.

Wybierając formę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wskazać należy, że powinien on być wpłacony do 20. dnia następnego miesiąca. Jeżeli zatem całość czynszu otrzymana zostanie w kwietniu, to ryczałt będzie należało zapłacić do 20 maja. Roczne rozliczenie przychodów opodatkowanych ryczałtem dokonane powinno być w zeznaniu PIT-28, które należy złożyć we właściwym Urzędzie Skarbowym w terminie do dnia 31 stycznia następnego roku podatkowego.

Rozlicz szybko PITY 2015 z płytą CD

Taka forma opodatkowania częstokroć jest najbardziej opłacalna i wybierana najczęściej w przypadkach, gdy przychody uzyskiwane z najmu są rzeczywiście okazjonalne i nie stanowią przychodu w dłuższym czasie.

Paulina Piekarska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Szokujące dane GUS i Eurostatu: Deficyt Polski może przekroczyć 7 proc. PKB, a dług rośnie najszybciej w UE

Polska stoi w obliczu rosnącego deficytu finansów publicznych – najnowsze dane GUS i Eurostatu wskazują, że na koniec 2025 roku deficyt może przekroczyć 7 proc. PKB, a dług publiczny rośnie najszybciej w Unii Europejskiej. Sprawdź, co oznaczają te liczby dla polskiej gospodarki.

REKLAMA

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

KSeF to prawdziwa rewolucja w fakturowaniu. Firmy mają mało czasu i dużo pracy – ostrzega doradca podatkowy Radosław Kowalski

Obowiązkowy KSeF wprowadzi prawdziwą rewolucję w fakturowaniu. Firmy muszą przygotować nie tylko systemy informatyczne, ale też ludzi i procedury – inaczej ryzykują chaos i błędy w rozliczeniach. O największych wyzwaniach, które czekają przedsiębiorców, księgowych i biura rachunkowe, mówi doradca podatkowy Radosław Kowalski, prelegent Kongresu KSeF.

REKLAMA