reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > CIT > CIT > Przychody i dochód > Czy otrzymanie przez spółkę gratisowych produktów za zakup określonej ilości towaru generuje po jej stronie przychód w CIT?

Czy otrzymanie przez spółkę gratisowych produktów za zakup określonej ilości towaru generuje po jej stronie przychód w CIT?

Przedsiębiorcy w ramach organizowanych przez siebie akcji promocyjnych w przypadku zakupu przez kontrahentów określonej ilości towaru przekazują im gratisowe produkty. Powyższe skutkuje u nabywcy tym, że za tę samą cenę otrzymuje dodatkowy towar. Czy nabywca powinien otrzymane gratisy rozpoznać w podatku dochodowym od osób prawnych jako przychód?

W przypadku przekazania nabywcy dodatkowego produktu w związku z zakupem pakietu określonej ilość towaru mamy do czynienia z nagradzaniem dużych zakupów w ramach tzw. sprzedaży premiowej. Sprzedaż premiowa co do zasady polega na tym, że do każdego sprzedawanego w danym okresie wyrobu dołączana jest nagroda (gratis). Sprzedaż premiowa polega więc na uatrakcyjnieniu zakupu danych towarów. Cechami sprzedaży premiowej jest:

  1. powiązanie przekazania nagrody z faktem zakupu przez osobę otrzymującą premię promocyjnego towaru lub usługi, lub też zakupu za określoną kwotę, bądź zebrania określonej ilości punktów,
  2. gwarancja otrzymania premii po spełnieniu ustalonych warunków.

Uwzględniając, że uczestnikami sprzedaży premiowej są osoby prawne a tym samym, że ich udział w promocji jest związany z prowadzoną działalnością, należy wskazać, że na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – dalej jako ustawa o CIT (art. 12 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy), nagroda (gratis) przyznana w ramach sprzedaży premiowej co do zasady oznacza nieodpłatne świadczenie, stanowiące przychód podatkowy. Wartość tego przychodu powinna być ustalana na podstawie art. 12 ust. 6 ustawy o CIT a obowiązki jego rozpoznania spoczywają na uczestniku - osobie prawnej.

W tym miejscu należy jednak wskazać na pojawiający się odmienny pogląd, zgodnie z którym jeśli klient płaci określoną cenę za towary wraz z dołączanymi do nich gratisami i jest uprawniony do otrzymywania gratisów dołączanych do tych towarów tylko w przypadku zakupu tych towarów, to nie można mówić o nieodpłatnym świadczeniu. Przyjmuje się bowiem, że nabywca płacąc uzgodnioną w umowie cenę za towary wraz z dołączanymi do nich gratisami płaci zarówno za kupowane towary, jak i gratisy (por. przykładowo interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu: z 12.11.2013 r. znak ILPB3/423-377/13-3/PR).

Przyjęcie powyższego poglądu mogłoby mieć miejsce w przypadku kiedy producent/ dystrybutor kalkulując wartość sprzedawanych towarów doliczałby do nich wartość gratisów, ustalając tym samym cenę zarówno za pakiet towarów warunkujących otrzymanie gratisu, jak i za sam gratis. Jeżeli jednak wartość gratisowych produktów nie jest wkalkulowana w cenę nabycia pakietu towarów, ich otrzymanie będzie rodziło obowiązek rozpoznania przez nabywcę przychodu z nieodpłatnych świadczeń.

Tomasz Pastuszka, Konsultant Podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.

reklama

Czytaj także

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Nowy JPK_VAT

Oznaczenia dostawy towarów i świadczenia usług (kody GTU) w nowym JPK_VAT z deklaracją

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Zierke

Ekspert z zakresu prawa, biznesu i ekonomii

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama