Czy otrzymanie przez spółkę gratisowych produktów za zakup określonej ilości towaru generuje po jej stronie przychód w CIT?

REKLAMA
REKLAMA
W przypadku przekazania nabywcy dodatkowego produktu w związku z zakupem pakietu określonej ilość towaru mamy do czynienia z nagradzaniem dużych zakupów w ramach tzw. sprzedaży premiowej. Sprzedaż premiowa co do zasady polega na tym, że do każdego sprzedawanego w danym okresie wyrobu dołączana jest nagroda (gratis). Sprzedaż premiowa polega więc na uatrakcyjnieniu zakupu danych towarów. Cechami sprzedaży premiowej jest:
REKLAMA
- powiązanie przekazania nagrody z faktem zakupu przez osobę otrzymującą premię promocyjnego towaru lub usługi, lub też zakupu za określoną kwotę, bądź zebrania określonej ilości punktów,
- gwarancja otrzymania premii po spełnieniu ustalonych warunków.
Uwzględniając, że uczestnikami sprzedaży premiowej są osoby prawne a tym samym, że ich udział w promocji jest związany z prowadzoną działalnością, należy wskazać, że na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – dalej jako ustawa o CIT (art. 12 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy), nagroda (gratis) przyznana w ramach sprzedaży premiowej co do zasady oznacza nieodpłatne świadczenie, stanowiące przychód podatkowy. Wartość tego przychodu powinna być ustalana na podstawie art. 12 ust. 6 ustawy o CIT a obowiązki jego rozpoznania spoczywają na uczestniku - osobie prawnej.
W tym miejscu należy jednak wskazać na pojawiający się odmienny pogląd, zgodnie z którym jeśli klient płaci określoną cenę za towary wraz z dołączanymi do nich gratisami i jest uprawniony do otrzymywania gratisów dołączanych do tych towarów tylko w przypadku zakupu tych towarów, to nie można mówić o nieodpłatnym świadczeniu. Przyjmuje się bowiem, że nabywca płacąc uzgodnioną w umowie cenę za towary wraz z dołączanymi do nich gratisami płaci zarówno za kupowane towary, jak i gratisy (por. przykładowo interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu: z 12.11.2013 r. znak ILPB3/423-377/13-3/PR).
Przyjęcie powyższego poglądu mogłoby mieć miejsce w przypadku kiedy producent/ dystrybutor kalkulując wartość sprzedawanych towarów doliczałby do nich wartość gratisów, ustalając tym samym cenę zarówno za pakiet towarów warunkujących otrzymanie gratisu, jak i za sam gratis. Jeżeli jednak wartość gratisowych produktów nie jest wkalkulowana w cenę nabycia pakietu towarów, ich otrzymanie będzie rodziło obowiązek rozpoznania przez nabywcę przychodu z nieodpłatnych świadczeń.
Tomasz Pastuszka, Konsultant Podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.
REKLAMA
REKLAMA