REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynagrodzenie za przeniesienie działalności a koszt uzyskania przychodów

Opłata z tytułu przeniesienia działalności a koszt uzyskania przychodów /Fot. Fotolia
Opłata z tytułu przeniesienia działalności a koszt uzyskania przychodów /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wynagrodzenie uiszczone podmiotowi powiązanemu w zamian za odstąpienie przez ten podmiot od wykonywanej przez niego działalności (i przeniesienie jej na rzecz podatnika) można rozliczyć jako koszt uzyskania przychodów.

W orzeczeniu z dnia 5 kwietnia 2016 r. (sygn. akt II FSK 308/14) Naczelny Sąd Administracyjny orzekł, że wynagrodzenie, jakie spółka płaci podmiotowi powiązanemu za zaprzestanie prowadzenia dotychczasowej działalności i przeniesienie na nią funkcji i aktywów związanych z tą działalnością, nie stanowi dla tej spółki kosztu uzyskania przychodów.

Autopromocja

W powyższym orzeczeniu NSA zakwalifikował wynagrodzenie, które polska spółka wypłaciła podmiotowi zagranicznemu, jako odszkodowanie i w rezultacie uznał, że tego rodzaju wydatek nie ma na celu zabezpieczenia przyszłych zysków spółki, w związku z czym podatnik nie może zaliczyć go do kosztów podatkowych.

Ceny transferowe 2017 – jak przygotować się do zmian

Przedstawiamy też drugie (i zarazem w naszej opinii właściwe) oblicze przedmiotowego zagadnienia opierając niniejsze rozważania na treści interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 22 stycznia 2016 r. (nr IBPB-1-3/4510-611/15/APO). W interpretacji tej wskazano, że podatnik (dalej: „Wnioskodawca”, „Spółka”, „Podatnik”) ma możliwość rozliczenia jako koszt uzyskania przychodów opłaty uiszczonej podmiotowi powiązanemu w zamian za odstąpienie przez ten podmiot od wykonywanej przez niego działalności i przeniesienie jej na rzecz Podatnika.

Stan faktyczny

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wnioskodawca to spółka dominująca w grupie kapitałowej prowadzącej działalność gospodarczą w zakresie produkcji oraz sprzedaży kabli i przewodów na skalę międzynarodową.

Spółki zależne (w tym zagraniczne) zajmowały się zawieraniem umów z klientami lokalnymi, odpowiadały za kontakty i relacje z kontrahentami oraz prowadziły sprzedaż produktów wytworzonych przez Wnioskodawcę.

W 2014 r. grupa kapitałowa podjęła decyzję o restrukturyzacji i zmianie dotychczasowego modelu funkcjonowania poszczególnych podmiotów w ramach struktury. Zmiana ta polegała na odejściu od modelu sprzedaży pośredniej, realizowanej przez spółki zależne, i wprowadzeniu systemu sprzedaży bezpośredniej prowadzonej przez Wnioskodawcę.

Celem restrukturyzacji biznesowej podjętej przez grupę było przejęcie przez Spółkę funkcji bezpośredniego sprzedawcy produktów na rynkach zagranicznych. Wnioskodawca miał przejąć funkcje właściwe dla dystrybutora, zaś spółki zależne pełniąc funkcje agentów sprzedaży miały skoncentrować posiadane zasoby na wsparciu sprzedaży prowadzonej przez Podatnika oraz obsłudze kontrahentów.

Warunki zaliczania nieściągalnych wierzytelności do kosztów uzyskania przychodów

Wnioskodawca, przejmując rolę dystrybutora od spółki zależnej na danym rynku, zobowiązany był do zapłaty na jej rzecz exit fee, tj. opłaty stanowiącej wynagrodzenie dla spółki zależnej za odstąpienie od prowadzonej działalności sprzedażowej i przekazanie tej części działalności biznesowej na rzecz Podatnika. Wartość exit fee została skalkulowana w oparciu o 5-letnie prognozy zdyskontowanych przepływów pieniężnych z tego tytułu.

Spółka zwróciła się z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej zadając organowi pytanie, czy będzie uprawniona do zaliczenia wydatków poniesionych z tytułu exit fee na poczet kosztów uzyskania przychodu.

Organ w wydanej interpretacji potwierdził stanowisko Wnioskodawcy, zdaniem którego wydatek taki będzie stanowił dla niego koszt uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów ustawy o CIT. Biorąc pod uwagę brak możliwości uznania wydatku na exit fee zarówno za koszt bezpośredni, jak i za koszt podlegający amortyzacji, Podatnik powinien potrącić wydatek tego rodzaju w dacie jego poniesienia, tj. na zasadach przewidzianych dla ujmowania kosztów pośrednich.


Podsumowanie

Stanowisko organu podatkowego w przedstawionej sprawie należy uznać za pożądane i prawidłowe z punktu widzenia zarówno praktyki stosowania przepisów o cenach transferowych, jak również wniosków płynących z wytycznych OECD.

W sytuacji, w której działalność biznesowa lub jej część przekazana zostaje innemu podmiotowi, racjonalnie działający przedsiębiorca oczekiwałby z tego tytułu bezpośredniej korzyści. W zaprezentowanym stanie faktycznym, dzięki przejęciu działalności sprzedażowej Wnioskodawca w sposób uzasadniony mógł prognozować, iż będzie osiągać większe przychody oraz realizować dzięki temu wyższą zyskowność, a zatem osiągnie ekonomiczne korzyści z przedmiotowych transakcji. Podatnik potwierdził zresztą taką możliwość przygotowanymi na potrzeby przeprowadzenia procesu restrukturyzacji 5-letnimi prognozami finansowymi.

Czy są kosztem podatkowym odsetki od pożyczki zaciągniętej przez spółkę od jej wspólnika na sfinansowanie umorzenia udziałów?

Tak duża rozbieżność interpretacyjna dotycząca tzw. exit fee może wynikać z braku praktycznego zrozumienia tego typu rozliczeń w obrocie gospodarczym, jak również ich specyficznej roli dla międzynarodowych grup podmiotów powiązanych.

Autor: Adrian Kardaś, Konsultant w Zespole Doradztwa Podatkowego Accreo Sp. z o.o.

Autopromocja
Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie

Karty podarunkowe to coraz popularniejszy benefit pracowniczy. Najczęściej wręcza się go okazjonalnie jako prezent świąteczny. To też narzędzie doceniania, które można wykorzystywać z innych okazji: jubileuszy, Dnia Dziecka, Dnia Kobiet, świąt branżowych czy jako specjalne nagrody pracownicze. Sprawdź, czy karty podarunkowe wiążą się z obowiązkiem podatkowym i jak je rozliczyć. 

Transport drogowy 2024 – zmiana przepisów dot. pojazdów wynajmowanych

Gotowy jest projekt ustawy, który umożliwi przewoźnikom prowadzącym działalność na terytorium Polski na czasowe korzystanie z pojazdu najmowanego, zarejestrowanego na terytorium innego państwa UE. Do tej pory nasz kraj nie dopuszczał takiej możliwości, obecnie chcemy dostosować polskie prawo do unijnego. Najmowanie pojazdów niesie ze sobą szereg korzyści, które mogą poprawić elastyczność operacyjną firm transportowych. 

Ceny prądu w górę o 30% a gazu o 15% - od lipca 2024 r. w Polsce. Jak wpłynie to na inflację?

Ministerstwo Klimatu i Środowiska szacuje, że na mocy projektowanej ustawy o bonie energetycznym (zakładającej częściowe "odmrożenie" cen za energię elektryczną i gaz), od 1 lipca 2024 r. dla odbiorców taryfowanych rachunki za energię elektryczną mogą wzrosnąć o 29 proc., a za gaz o 15 proc. - o ile zajdzie odpowiednie obniżenie cen w taryfach. Proponowanie przez MKiŚ częściowe odmrożenie cen prądu i gazu podbije ścieżkę inflacji o ok. 1 pp., a CPI w grudniu może wynieść ok. 5,5 proc. - oceniają ekonomiści ING. Zdaniem ministra finansów Andrzeja Domańskiego działania osłonowe w zakresie cen energii (np. bon energetyczny) spowodują, że średnioroczna inflacja CPI w Polsce może być niższa przynajmniej o 1 pkt proc. w 2024 r. i o ok. 0,9 pkt. proc. w 2025 r. niż zakładają prognozy zawarte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa.

Dwadzieścia lat unijnego VAT-u w Polsce. Prof. Modzelewski: ciszej nad tą trumną

Czy unijna wersja VAT jest aż tak patologiczna, że państwa członkowskie były skazane na masową grabież środków publicznych? Zdaniem prof. Modzelewskiego nie, bo część państw UE umiejętnie implementowała dyrektywę VAT. Ale – zdaniem Profesora – nam się to nie udało.

Preferencje w podatku u źródła - NSA orzeka na niekorzyść podatników

Naczelny Sąd Administracyjny w wyrokach zapadłych pod koniec 2023 r. (sygn. II FSK 27/23, II FSK 28/23, II FSK 29/23) oddalił trzy skargi kasacyjne w sprawach rozstrzygniętych przez WSA w Lublinie na niekorzyść podatników i zgodził się z sądem pierwszej instancji w kwestii odmowy wydania opinii o stosowaniu preferencji w podatku u źródła (WHT). W lutym 2024 r. NSA opublikował pisemne uzasadnienia tych wyroków. Wnioski płynące z ich analiz potwierdzają nieprzychylne stanowisko organów podatkowych w kwestii możliwości korzystania ze zwolnienia WHT przez spółki holdingowe oraz fundusze inwestycyjne.

Dofinansowanie z PFRON 2024 do pensji niepełnosprawnego pracownika - podwyżka od lipca [nowelizacja ustawy]

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowuje kolejną nowelizację ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Tym razem ma nastąpić wzrost wysokości miesięcznego dofinansowania do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego finansowanego ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON), a także zmiana wysokości dotacji celowej z budżetu państwa na realizację tego zadania. Ta nowelizacja ma wejść w życie od lipca 2024 r. razem ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia za pracę.

REKLAMA