REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Świadczenia dla uczestników programów rabatowych - rozliczenie PIT

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Świadczenia dla uczestników programów rabatowych - rozliczenie PIT
Świadczenia dla uczestników programów rabatowych - rozliczenie PIT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Do wypłacanych przez spółkę nagród (premii pieniężnych) uczestnikom programów rabatowych (osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej), związanych ze sprzedażą premiową, ma zastosowanie zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, jeżeli jednorazowa wartość nagrody nie przekroczy kwoty 760 zł. Nagrody przyznawane w ramach programów rabatowych uczestnikom będącym klientami spółki za skuteczne polecenie oferty spółki, stanowią nagrody związane ze sprzedażą premiową.

Tak wynika z wyroku WSA w Warszawie z 29 sierpnia 2018 r., III SA/Wa 3493/17.

REKLAMA

REKLAMA

Sprawa dotyczyła spółki będącej dystrybutorem luksusowych produktów oferowanych w ramach grupy. Sprzedaż odbywa się głównie za pośrednictwem przedstawicieli. Spółka wprowadza zachęty sprzedażowe dla swoich klientów. Są to na ogół programy rabatowo-lojalnościowe. Udział w obecnie obowiązującym programie jest nieodpłatny i dobrowolny dla uczestników. Uczestnikami mogą być wyłącznie konsumenci. Zgodnie z regulaminem programu, dla uczestników programu oferowane są dwa rodzaje korzyści:

Polecamy: 11 kluczowych zmian 2019 – PODATKI I KADRY

Polecamy: Jak przygotować się do zmian 2019. Podatki, rachunkowość, prawo pracy i ZUS

REKLAMA

- możliwość nabywania przez uczestnika towarów spółki z ustalonymi rabatami, czyli po cenie klubowej. Cena klubowa to cena obniżona o rabat kwotowy (rabat klubowy), określona indywidualnie dla każdego produktu i zamieszczona w ofercie spółki. Cena klubowa przyznaje rabaty maksymalnie do 20% ceny regularnej (zwykłej) oraz odpowiednio do 30% ceny zwykłej w przypadku kosmetyków. Dokonanie zakupu w cenie klubowej nie wymaga od uczestnika programu spełnienia żadnych dodatkowych warunków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- uczestnik ma możliwość uzyskania tzw. premii w postaci świadczenia pieniężnego wyrażonego w złotych polskich. Premia jest przyznawana i wypłacana przez spółkę uczestnikowi z tytułu tzw. polecenia uczestnictwa w programie spółki. Wysokość premii dla uczestnika „zachęcającego” kalkulowana jest jako pewien procent ceny pierwszego zakupu dokonanego przez nowego, „zachęconego” uczestnika klubu.

Spółka planuje w najbliższej przyszłości wprowadzić jednak zmiany do regulaminu. Będą one polegać na tym, że do klubu będą mogły przystąpić także osoby będące członkami rodzin pracowników i przedstawicieli spółki. Po zmianie regulaminu do programu nie będą mogli należeć jedynie pracownicy i przedstawiciele spółki.

Na tym tle spółka zapytała organ podatkowy:

Czy wartość otrzymanych premii pieniężnych za „polecenie” uczestnictwa w jednym z programów rabatowych spółki będzie stanowić przychód podatkowy dla uczestnika programu, a w związku z tym, czy spółka będzie zobowiązana do sporządzenia informacji o przychodach z innych źródeł (PIT-8C) i przekazania jej podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu?

Czy dokonywanie wielokrotnych „poleceń” uczestnictwa w programach rabatowych spółki przez uczestników klubu, w sytuacji gdy zostanie rozszerzona możliwość zachęcania nowych uczestników do dwóch programów rabatowych, może zostać uznane za świadczenie usług przez uczestników na rzecz spółki, a wypłacane premie uznane za przychody z działalności wykonywanej osobiście, wobec czego spółka byłaby zobowiązana jako płatnik do pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłacanych uczestnikowi premii?

Prezentując własne stanowisko spółka wskazała, że na spółce będzie spoczywał obowiązek sporządzenia i przekazania imiennej informacji PIT-8C uczestnikom, którzy otrzymali premie pieniężne oraz właściwym dla tych uczestników urzędom skarbowym. Uczestnicy będą zaś zobowiązani do rozliczenia przychodów z premii pieniężnych w swoich rocznych zeznaniach podatkowych. Ponadto, w sytuacji gdy zostanie rozszerzona możliwość zachęcania nowych uczestników do dwóch programów rabatowych, nie może to zostać uznane za świadczenie usług przez uczestników na rzecz spółki, w szczególności na podstawie umowy zlecenia. A zatem, wypłacane uczestnikom premie pieniężne nie mogą zostać uznane za przychody z działalności wykonywanej osobiście.

Organ uznał to stanowisko za nieprawidłowe. W jego ocenie, nagrody przyznawane w ramach programów rabatowych uczestnikom będącym klientami spółki (osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej) za skuteczne polecenie oferty spółki stanowią nagrody związane ze sprzedażą premiową, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT. Zatem, skuteczne polecenie oferty spółki nie stanowi świadczenia usług, a w konsekwencji otrzymane nagrody nie mogą zostać uznane za przychody z działalności wykonywanej osobiście.

WSA w Warszawie również nie podzielił stanowiska spółki. W uzasadnieniu podkreślił, że skoro spółka nie zastrzegła, że chodzi jej o uzyskanie odpowiedzi dotyczącej premii wypłacanych dla uczestników programów rabatowych, niebędących klientami spółki, to organ podatkowy słusznie przyjął, że sprawa dotyczy premii wypłacanych uczestnikom programu, którzy są klientami spółki. W takiej sytuacji słusznie organ podatkowy przyjął, że mamy do czynienia ze sprzedażą premiową.

Patrycja Łukasiewicz

Źródło: taxonline.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA