REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

rozwiń >

Nowe zasady zatrudniania cudzoziemców - zabezpieczenie polskiego rynku pracy

Głównym celem nowej ustawy jest ochrona polskiego rynku pracy przed napływem nielegalnych pracowników. Jednocześnie przepisy upraszczają dotychczasowe postępowanie administracyjne związane z zatrudnianiem cudzoziemców.

Te dwa różne dążenia tylko pozornie się wykluczają, ponieważ prostsze procedury legalnego zatrudnienia mają zniechęcać pracodawców do oferowania pracy „na czarno” oraz wzmocnić kontrolę nad legalnością i warunkami zatrudnienia. Nowe przepisy mają ułatwić firmom dostęp do legalnej siły roboczej, a zarazem skuteczniej eliminować patologie związane z obchodzeniem prawa.

REKLAMA

REKLAMA

Legalność pobytu i zatrudnienia

Najważniejszy warunek związany z zatrudnianiem cudzoziemców wiąże się z legalnością ich pobytu na terenie Polski. Ustawa precyzuje i porządkuje definicję nielegalnego powierzenia pracy cudzoziemcowi i to właśnie legalność pobytu jest przesłanką, którą należy zweryfikować jako pierwszą. Ponadto nielegalne zatrudnienie obejmuje m.in. sytuacje kiedy:
- cudzoziemiec nie ma uprawnień lub odpowiedniego zezwolenia do wykonywania pracy,
- jego podstawa pobytu nie uprawnia do wykonywania pracy,
- umowy nie zawarto w formie pisemnej,
- powierzono mu pracę na innych warunkach lub na innym stanowisku niż określone w odpowiednim zezwoleniu.

Zdaniem Arkadiusza Kacperka, Lidera zespołu księgowego w CashDirector S.A. wypunktowanie konkretnych cech nielegalnego zatrudnienia to spora pomoc dla pracodawców:
- Dużym ułatwieniem dla osób planujących legalne zatrudnianie cudzoziemców jest przedstawienie konkretnych przesłanek, które jasno określają kiedy zatrudnienie będzie uznane za nielegalne. Dzięki temu pracodawcy mogą skuteczniej weryfikować dokumenty i unikać nieświadomego łamania przepisów. To istotne wsparcie zwłaszcza dla firm, które nie mają dużego doświadczenia w zatrudnianiu obcokrajowców.

Rejestr umów o pracę

Pracodawcy oraz agencje pracy tymczasowej są zobowiązani do przesyłania drogą elektroniczną kopii umów zawartych z cudzoziemcami do urzędu, który wydał zezwolenie na pracę. Należy to zrobić jeszcze przed zatrudnieniem pracownika. Organami, które będą prowadziły centralny rejestr tych umów, będą wojewodowie i starości. Są oni także odpowiedzialni za prowadzenie ewidencji oświadczeń o powierzeniu pracy cudzoziemcom.

Wprowadzenie tego obowiązku ma zapobiec “dorabianiu” umów na ostatnią chwilę lub dopiero w trakcie kontroli.

Nowy cyfrowy wniosek o zezwolenie na pracę

Wniosek online o zezwolenie na pracę to korzystna zmiana, ponieważ przyspiesza procedurę, ogranicza błędy formalne i eliminuje konieczność wizyt w urzędzie. Dzięki cyfryzacji pracodawcy łatwiej sprawdzą status sprawy, a urzędy sprawniej przetworzą dokumenty – co przełoży się na większą przejrzystość i wygodę dla wszystkich stron.

Wniosek o zezwolenie na pracę należy złożyć w formie elektronicznej przez portal praca.gov.pl. Kieruje się go do wojewody właściwego dla miejsca zamieszkania lub siedziby podmiotu zatrudniającego. Dotychczas obcokrajowcy musieli składać wnioski w formie pisemnej. Cyfryzacja całego postępowania umożliwi śledzenie jego wyników na każdym etapie.

Procedura uzyskania zezwolenia o pracę jest teraz prostsza i bardziej przystępna. Do tej pory obowiązywał test rynku pracy, który wiązał się ze sprawdzeniem, czy w danym powiecie nie ma dostępnych bezrobotnych pracowników lokalnych. Cały proces był czasochłonny i nieefektywny, dodatkowo angażował powiatowe urzędy pracy i starostę. W nowej ustawie zlikwidowano ten obowiązek.

REKLAMA

Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia na pracę

Do tej pory wojewoda mógł odmówić wydania zezwolenia na pracę m.in. wtedy, gdy pracodawca był ukarany za zatrudnianie cudzoziemców bez wymaganych dokumentów albo utrudniał kontrolę inspekcji pracy. Te powody nadal obowiązują i pozostają ważnym elementem weryfikacji pracodawców.

Nowe przepisy wprowadzają jednak dodatkowe kryteria, które mają uszczelnić system i ograniczyć nadużycia. Odmowa wydania zezwolenia nastąpi także, gdy:
- pracodawca nie opłaca składek na ZUS lub podatków (obowiązkowa przesłanka),
- firma została utworzona tylko po to, by ułatwiać wjazd cudzoziemcom, bez realnego zamiaru ich zatrudnienia,
- pracę miałby powierzyć podmiot niebędący legalnie działającą agencją pracy tymczasowej, a miałaby być ona wykonywana na rzecz osoby trzeciej (nielegalny outsourcing),
- cudzoziemiec, który wcześniej uzyskał zezwolenie i przyjechał do Polski, w ciągu ostatnich 2 lat faktycznie nie podjął pracy.

Nowe regulacje mają na celu zwiększenie kontroli nad rzeczywistym celem zatrudnienia oraz przeciwdziałanie wykorzystywaniu zezwoleń do celów innych niż praca.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Kodeks pracy 2025. Praktyczny komentarz z przykładami

Zatrudnianie obywateli Ukrainy

Jeżeli obywatel Ukrainy wjechał legalnie na terytorium Polski od 24 lutego 2022 r. i deklaruje zamiar pozostania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jego pobyt na tym terytorium uznaje się za legalny do 30 września 2025 r. Jak podpowiada Arkadiusz Kacperek:
- Po tej dacie, o ile nie zostaną wprowadzone nowe przepisy, aby kontynuować legalny pobyt i pracę w Polsce, obywatele Ukrainy będą musieli ubiegać się o odpowiednie zezwolenia na pobyt czasowy lub stały. Warto zatem już teraz zaplanować proces legalizacji pobytu po 30 września 2025 roku, aby uniknąć ewentualnych komplikacji.

Dla pracodawców oznacza to konieczność monitorowania statusu pobytowego swoich pracowników z Ukrainy i wspierania ich w procesie uzyskiwania odpowiednich zezwoleń, aby zapewnić ciągłość zatrudnienia i zgodność z przepisami prawa.

Wyższe kary za nielegalne zatrudnianie

Ustawa podwyższa kary za nielegalne zatrudnianie cudzoziemców. Pracodawca, który zignoruje obowiązki i wymogi wynikające z obowiązujących przepisów, naraża się na grzywnę w wysokości od 3000 zł za pracownika. Kara będzie więc nie tylko bardziej dotkliwa niż do tej pory, ale zmieni się również sposób jej naliczania - od pojedynczego pracownika. Nie będzie więc ustalana jako jedna stała kwota za naruszenie, lecz zostanie naliczona osobno za każdego nielegalnie zatrudnionego pracownika.

Maksymalna grzywna to 50 000 zł w przypadku umyślnego naruszenia prawa. W takiej sytuacji wzrasta także wysokość grzywny za osobę - do 6000 zł.

Wprowadzone zmiany mają na celu zwiększenie przejrzystości, bezpieczeństwa oraz dostosowanie rynku pracy do aktualnych potrzeb gospodarczych. Choć nowe przepisy nakładają na pracodawców większą odpowiedzialność, dają też jasność co do zasad, jakie obowiązują przy zatrudnianiu cudzoziemców. Dzięki temu przedsiębiorcy zyskują przewidywalność i lepszą ochronę przed nieuczciwą konkurencją, a legalnie zatrudnieni pracownicy – poczucie stabilizacji i większego bezpieczeństwa prawnego.

Polecamy: Zatrudnianie cudzoziemców 2025. Nowe zasady i procedury

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA