REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prezenty dla pracownika z ZFŚS 2018/2019 - do 1000 zł bez PIT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Prezenty dla pracownika z ZFŚS 2018/2019 -  do 1000 zł bez PIT
Prezenty dla pracownika z ZFŚS 2018/2019 - do 1000 zł bez PIT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W 2018 roku świadczenia z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych są zwolnione z podatku dochodowego do kwoty 1000 zł rocznie (limit ten nie ulegnie zmianie także w 2019 roku). Ze zwolnienia tego korzystają świadczenia pieniężne i rzeczowe otrzymane zgodnie z regulaminem ZFŚS, tj. w szczególności z uwzględnieniem tzw. kryterium socjalnego. Zwolnienie nie dotyczy jednak bonów, talonów, kart upominkowych i innych tego typu kuponów uprawniających do ich wymiany na towary lub usługi. Natomiast zwolnienie dotyczy środków na karcie przedpłaconej, bo zdaniem organów podatkowych jest to rodzaj świadczenia pieniężnego.

Świadczenia z ZFŚS – zwolnienie z PIT

REKLAMA

Od 2018 roku obowiązuje wyższy limit zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) dla świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych. Przez wiele lat limit ten wynosił 380 zł rocznie a od 2018 roku wynosi aż 1000 zł rocznie. Limit ten nie zmieni się także w 2019 roku.

REKLAMA

Zgodnie bowiem z art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o PIT, wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych przez pracownika w związku z finansowaniem działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, rzeczowych świadczeń oraz otrzymanych przez niego w tym zakresie świadczeń pieniężnych, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych, łącznie do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 1000 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

Powszechne jest w firmach wręczanie prezentów świątecznych swoim pracownikom, zwłaszcza przez Bożym Narodzeniem a także przed Wielkanocą.

REKLAMA

Nie wszystkie firmy mają fundusze socjalne i wtedy prezenty finansowane są ze środków obrotowych. Wartość prezentów dla pracowników sfinansowanych ze środków obrotowych podlega podatkowi dochodowemu (a także składkom na ubezpieczenia społeczne) tak jak wynagrodzenie czy premia. Pracodawca musi więc pobrać od takiego prezentu zaliczkę na PIT i składki ZUS.

Inaczej jest w przypadku prezentów sfinansowanych ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Świadczenia z ZFŚS są wyłączone z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe  (na podstawie § 2 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe a także zwolnione z PIT do kwoty 1000 zł rocznie (na podstawie ww. art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o PIT).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: 11 kluczowych zmian 2019 – PODATKI I KADRY

Polecamy: Jak przygotować się do zmian 2019. Podatki, rachunkowość, prawo pracy i ZUS

Kryterium socjalne

Kluczową kwestią odnośnie świadczeń z ZFŚS jest to, że owe świadczenia powinny być przyznawane pracownikom z uwzględnieniem tzw. kryterium socjalnego, tj. z uwzględnieniem sytuacji rodzinnej, życiowej i materialnej pracownika na zasadach określonych w stosownym regulaminie.

Zgodnie bowiem z art. 8 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych przyznawanie świadczeń z ZFŚS powinno być

- uzależnione od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z ZFŚS.

- dokonywane na zasadach ustalonych w regulaminie ZFŚS.

Z reguły pracodawcy różnicują świadczenia z ZFŚS w zależności od dochodu przypadającego na członka rodziny pracownika. W tym celu pracownicy są obligowani do składania stosownych oświadczeń.

Jednak warto wskazać, że w wyroku z 23 października 2008 r. (II PK 74/08) Sąd Najwyższy  uznał, że kryterium socjalne zapisane w art. 8 ust. 1 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych nie odnosi się do całości działalności socjalnej w rozumieniu art. 2 pkt 1 tej ustawy, a jedynie do ulgowych świadczeń i usług. W sentencji tego wyroku stwierdzono, że "Regulamin może przewidywać wydatkowanie środków funduszu na inne cele mieszczące się w ramach działalności socjalnej oraz ustalać inne zasady korzystania z tych świadczeń, np. powszechnej dostępności na równych zasadach w zakresie imprez integracyjnych". Imprezą integracyjną jest z pewnością spotkanie przedświąteczne pracowników (np. z okazji Świąt Bożego Narodzenia lub Wielkanocy).

Także w wyroku z 10 lipca 2014 r. (II UK 472/13) Sąd Najwyższy stwierdził, że działalność socjalna może być skierowana nie tylko do indywidualnego pracownika, ale także do większej liczby uprawnionych, a regulamin ZFŚS może przewidywać gospodarowanie jego środkami finansowymi na zasadzie powszechności i równej dostępności dla każdego pracownika. Jednak zdaniem SN odstąpienie od kryteriów socjalnych przyznawania świadczeń z ZFŚS powinno być zjawiskiem wyjątkowym i mieć przekonywające uzasadnienie w okolicznościach danej sprawy, a także umocowanie w regulaminie funduszu.

Karty przedpłacone jako świadczenie z ZFŚS

Czasem podatnicy mają wątpliwości, czy karty przedpłacone (pre-paid) wręczanie pracownikom i finansowane z ZFŚS są zwolnione z PIT. Czy nie powinny być traktowane jak bony i talony, które z tego zwolnienia z PIT nie korzystają.

Różne bywały też interpretacja organów podatkowych w tym temacie. Jednak ostatnio przeważają korzystne dla podatników interpretacje.

Przykładem może być interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 30 listopada 2018 r. (sygn.. 0114-KDIP3-3.4011.496.2018.1.MS).

O interpretację wystąpił pracodawca, który z okazji świąt (dwa razy w roku) zamierzał wręczać pracownikom takie karty przedpłacone (zasilone określoną kwotą środków pieniężnych) finansowane z ZFŚS jako forma zapomogi (wsparcia materialnego).

Dyrektor KIS zgodził się z podatnikiem, że wydanie pracownikowi karty przedpłaconej trzeba potraktować jako świadczenie pieniężne, w odniesieniu do którego znajduje zastosowanie zwolnienie podatkowe z art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o PIT.

Karta przedpłacona jest bowiem rodzajem karty płatniczej a zgodnie z art. 63 ust. 3 pkt 4 Prawa bankowego, rozliczenia bezgotówkowe (rodzaj rozliczeń pieniężnych) przeprowadza się w szczególności kartą płatniczą.

Karty przedpłacone nie są więc bonami talonami ani innymi znakami uprawniającymi do wymiany na towary i usługi. Wręczenie karty pre-paid należy traktować jako przekazanie środków pieniężnych, które mogą zostać wydatkowane w podobny sposób, jak środki zgromadzone na rachunku bankowym poprzez zapłatę kartą płatniczą.

Tak samo Dyrektor KIS zinterpretował przepisy w interpretacji z 29 sierpnia 2018 r. (sygn. 0112-KDIL3-1.4011.341.2018.1.AG).

Prezenty rzeczowe

Nie ma natomiast wątpliwości, że prezenty rzeczowe (paczki świąteczne i inne rzeczy wręczone jako prezent z okazji świąt) sfinansowane z ZFŚS są wolne od podatku dochodowego i składek ZUS. Pamiętać jednocześnie należy, że z tych zwolnień wyłączone są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA