REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prezenty dla pracownika z ZFŚS 2018/2019 - do 1000 zł bez PIT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Prezenty dla pracownika z ZFŚS 2018/2019 -  do 1000 zł bez PIT
Prezenty dla pracownika z ZFŚS 2018/2019 - do 1000 zł bez PIT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W 2018 roku świadczenia z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych są zwolnione z podatku dochodowego do kwoty 1000 zł rocznie (limit ten nie ulegnie zmianie także w 2019 roku). Ze zwolnienia tego korzystają świadczenia pieniężne i rzeczowe otrzymane zgodnie z regulaminem ZFŚS, tj. w szczególności z uwzględnieniem tzw. kryterium socjalnego. Zwolnienie nie dotyczy jednak bonów, talonów, kart upominkowych i innych tego typu kuponów uprawniających do ich wymiany na towary lub usługi. Natomiast zwolnienie dotyczy środków na karcie przedpłaconej, bo zdaniem organów podatkowych jest to rodzaj świadczenia pieniężnego.

Świadczenia z ZFŚS – zwolnienie z PIT

Od 2018 roku obowiązuje wyższy limit zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) dla świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych. Przez wiele lat limit ten wynosił 380 zł rocznie a od 2018 roku wynosi aż 1000 zł rocznie. Limit ten nie zmieni się także w 2019 roku.

REKLAMA

Autopromocja

Zgodnie bowiem z art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o PIT, wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych przez pracownika w związku z finansowaniem działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, rzeczowych świadczeń oraz otrzymanych przez niego w tym zakresie świadczeń pieniężnych, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych, łącznie do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 1000 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

Powszechne jest w firmach wręczanie prezentów świątecznych swoim pracownikom, zwłaszcza przez Bożym Narodzeniem a także przed Wielkanocą.

Nie wszystkie firmy mają fundusze socjalne i wtedy prezenty finansowane są ze środków obrotowych. Wartość prezentów dla pracowników sfinansowanych ze środków obrotowych podlega podatkowi dochodowemu (a także składkom na ubezpieczenia społeczne) tak jak wynagrodzenie czy premia. Pracodawca musi więc pobrać od takiego prezentu zaliczkę na PIT i składki ZUS.

Inaczej jest w przypadku prezentów sfinansowanych ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Świadczenia z ZFŚS są wyłączone z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe  (na podstawie § 2 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe a także zwolnione z PIT do kwoty 1000 zł rocznie (na podstawie ww. art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o PIT).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: 11 kluczowych zmian 2019 – PODATKI I KADRY

Polecamy: Jak przygotować się do zmian 2019. Podatki, rachunkowość, prawo pracy i ZUS

Kryterium socjalne

Kluczową kwestią odnośnie świadczeń z ZFŚS jest to, że owe świadczenia powinny być przyznawane pracownikom z uwzględnieniem tzw. kryterium socjalnego, tj. z uwzględnieniem sytuacji rodzinnej, życiowej i materialnej pracownika na zasadach określonych w stosownym regulaminie.

Zgodnie bowiem z art. 8 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych przyznawanie świadczeń z ZFŚS powinno być

- uzależnione od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z ZFŚS.

- dokonywane na zasadach ustalonych w regulaminie ZFŚS.

Z reguły pracodawcy różnicują świadczenia z ZFŚS w zależności od dochodu przypadającego na członka rodziny pracownika. W tym celu pracownicy są obligowani do składania stosownych oświadczeń.

REKLAMA

Jednak warto wskazać, że w wyroku z 23 października 2008 r. (II PK 74/08) Sąd Najwyższy  uznał, że kryterium socjalne zapisane w art. 8 ust. 1 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych nie odnosi się do całości działalności socjalnej w rozumieniu art. 2 pkt 1 tej ustawy, a jedynie do ulgowych świadczeń i usług. W sentencji tego wyroku stwierdzono, że "Regulamin może przewidywać wydatkowanie środków funduszu na inne cele mieszczące się w ramach działalności socjalnej oraz ustalać inne zasady korzystania z tych świadczeń, np. powszechnej dostępności na równych zasadach w zakresie imprez integracyjnych". Imprezą integracyjną jest z pewnością spotkanie przedświąteczne pracowników (np. z okazji Świąt Bożego Narodzenia lub Wielkanocy).

Także w wyroku z 10 lipca 2014 r. (II UK 472/13) Sąd Najwyższy stwierdził, że działalność socjalna może być skierowana nie tylko do indywidualnego pracownika, ale także do większej liczby uprawnionych, a regulamin ZFŚS może przewidywać gospodarowanie jego środkami finansowymi na zasadzie powszechności i równej dostępności dla każdego pracownika. Jednak zdaniem SN odstąpienie od kryteriów socjalnych przyznawania świadczeń z ZFŚS powinno być zjawiskiem wyjątkowym i mieć przekonywające uzasadnienie w okolicznościach danej sprawy, a także umocowanie w regulaminie funduszu.

Karty przedpłacone jako świadczenie z ZFŚS

Czasem podatnicy mają wątpliwości, czy karty przedpłacone (pre-paid) wręczanie pracownikom i finansowane z ZFŚS są zwolnione z PIT. Czy nie powinny być traktowane jak bony i talony, które z tego zwolnienia z PIT nie korzystają.

Różne bywały też interpretacja organów podatkowych w tym temacie. Jednak ostatnio przeważają korzystne dla podatników interpretacje.

Przykładem może być interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 30 listopada 2018 r. (sygn.. 0114-KDIP3-3.4011.496.2018.1.MS).

REKLAMA

O interpretację wystąpił pracodawca, który z okazji świąt (dwa razy w roku) zamierzał wręczać pracownikom takie karty przedpłacone (zasilone określoną kwotą środków pieniężnych) finansowane z ZFŚS jako forma zapomogi (wsparcia materialnego).

Dyrektor KIS zgodził się z podatnikiem, że wydanie pracownikowi karty przedpłaconej trzeba potraktować jako świadczenie pieniężne, w odniesieniu do którego znajduje zastosowanie zwolnienie podatkowe z art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o PIT.

Karta przedpłacona jest bowiem rodzajem karty płatniczej a zgodnie z art. 63 ust. 3 pkt 4 Prawa bankowego, rozliczenia bezgotówkowe (rodzaj rozliczeń pieniężnych) przeprowadza się w szczególności kartą płatniczą.

Karty przedpłacone nie są więc bonami talonami ani innymi znakami uprawniającymi do wymiany na towary i usługi. Wręczenie karty pre-paid należy traktować jako przekazanie środków pieniężnych, które mogą zostać wydatkowane w podobny sposób, jak środki zgromadzone na rachunku bankowym poprzez zapłatę kartą płatniczą.

Tak samo Dyrektor KIS zinterpretował przepisy w interpretacji z 29 sierpnia 2018 r. (sygn. 0112-KDIL3-1.4011.341.2018.1.AG).

Prezenty rzeczowe

Nie ma natomiast wątpliwości, że prezenty rzeczowe (paczki świąteczne i inne rzeczy wręczone jako prezent z okazji świąt) sfinansowane z ZFŚS są wolne od podatku dochodowego i składek ZUS. Pamiętać jednocześnie należy, że z tych zwolnień wyłączone są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonego księgowania

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA