REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Udzielasz rabatu - musisz skorygować fakturę

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Udzielasz rabatu - musisz skorygować fakturę
Udzielasz rabatu - musisz skorygować fakturę

REKLAMA

REKLAMA

Firmy, które udzielają rabatów z tytułu wcześniejszej płatności, nie uciekną przed obowiązkową korektą faktur – wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego. Sąd kasacyjny potwierdził stanowisko fiskusa, że w takiej sytuacji faktura musi zostać wystawiona na pełną kwotę sprzedaży, a po rabacie skorygowana in minus (wyrok NSA z 30 maja 2018 r., sygn. akt I FSK 325/16).

– Takie podejście ma negatywne skutki przede wszystkim dla dostawców – komentuje Agnieszka Bieńkowska, doradca podatkowy i partner w Gekko Taxens. Co to w praktyce oznacza? Dostawca w momencie skorzystania ze skonta przez nabywcę, nie może obniżyć u siebie podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego.

REKLAMA

REKLAMA

– Musi najpierw wystawić korektę, wysłać ją do nabywcy, zaczekać na potwierdzenie jej odbioru i dopiero po jego otrzymaniu może obniżyć VAT należny – tłumaczy Agnieszka Bieńkowska. (Patrz przykład).

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: Biuletyn VAT

REKLAMA

Pierwszy rabat czy faktura

Chodzi o podatkowe rozliczenie skonta, czyli powszechnie stosowanej metody zachęcania nabywców do szybszego regulowania płatności poprzez udzielenie im rabatu. O tym, że taki rabat jest należny wiadomo jeszcze przed wystawieniem faktury (ewentualnie w chwili jej wystawienia). Decyzję o tym, czy zostanie on zrealizowany, podejmuje kupujący. Jeśli ureguluje płatność po otrzymaniu faktury, ale przed terminem zapłaty, to należność będzie mniejsza, jeśli nie – rabatu nie dostanie. Nie jest jasne, w jaki sposób dostawca powinien dokumentować (a tym samym rozliczać) skonto.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z przepisami podstawa opodatkowania wykazywana na fakturze dokumentującej sprzedaż nie obejmuje obniżki cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty (art. 29a ust. 7 ustawy o VAT). Kwota skonta jest jednak elementem tej faktury (art. 106e ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT). Korekta jest konieczna, gdy sprzedawca udzielił rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty już po wystawieniu faktury (art. 106j ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT).

Spór sprowadza się więc do ustalenia momentu przyznania obniżki. Podatnicy twierdzą, że rabatu udzielają przed wystawieniem faktury i wówczas (zgodnie z przepisami) – nie muszą robić korekty. Fiskus jest przeciwnego zdania.

Urząd nie policzy

W sprawie rozstrzyganej przed NSA firma skalkulowała wysokość skonta jako procent wartości brutto dokonanej dostawy. Informacje o rabacie zamieszczała na fakturach oraz w ogólnych warunkach dostaw. Uważała, że nie musi korygować faktur, gdy nabywcy skorzystają ze skonta. Zwracała uwagę na dwie rzeczy. Po pierwsze, że rabat zostaje udzielony jeszcze przed wystawieniem faktury, a więc korekta nie jest obowiązkowa. Po drugie, jej bezprzedmiotowość, bo jak przekonywała – pierwotna faktura jest poprawna, skoro zamieszczono na niej informację o wysokości skonta.

Firma argumentowała, że wystarczy wykonać proste działanie matematyczne, żeby obliczyć rabat i kwotę do zapłaty. Można tym samym uniknąć niepotrzebnej papierologii i pobierania przez fiskusa nienależnego podatku od dostawców.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu się z tym nie zgodził. Stwierdził, że w opisanej sytuacji rabat jest udzielany po wystawieniu faktury, gdyż ma charakter warunkowy – nabywca może z niego skorzystać lub nie. Dodał, że podanie na fakturze kwoty skonta jest konieczne, ale to tylko informacja dla nabywcy. Faktura musi zaś wykazywać rzeczywiste kwoty. Dlatego jej korekta jest potrzebna. Rację przyznały mu sądy administracyjne.

WSA we Wrocławiu wyjaśnił, że faktura ma odzwierciedlać zaistniałe zdarzenie gospodarcze. Ustawodawca nie przewidział sytuacji, w której należność z tytułu zapłaty byłaby ustalana w oparciu o dodatkowe działania matematyczne i dokumenty dotyczące daty jej dokonania. Nie zgodził się też, że obowiązek korekty to wyraz nadmiernego formalizmu. Podobnie orzekł NSA.

– Informacja o kwocie skonta zawarta na fakturze pierwotnej nie jest równoznaczna z udzieleniem rabatu, w związku z tym korekta jest konieczna – uzasadniała wyrok sędzia Izabela Najda-Ossowska.

Potrzebne numery

Okazuje się też, że firmy udzielające rabatów nie uciekną przed koniecznością udoskonalenia systemów rachunkowo-księgowych o dodatkowe nakładki. Tego samego dnia NSA orzekł bowiem, że zbiorcza faktura korygująca oprócz wskazania okresu, którego dotyczy musi zawierać także numery wszystkich korygowanych faktur oraz daty ich wystawienia (wyrok o sygn. akt I FSK 397/16).

Taki wymóg wynika z art. 106j ust.2 pkt. 2 ustawy o VAT. Zdaniem Agnieszki Bieńkowskiej to duży kłopot dla firm. – Kupione przez nie systemy rachunkowo-księgowe przeważnie nie są do tego przystosowane – mówi ekspertka Gekko Taxens. Wyjaśnia, że zasadniczo pozwalają one na wpisanie tylko jednego numeru korygowanej faktury, a tym samym na wystawienie korekty do jednej faktury pierwotnej.  ⒸⓅ

Rabat ma charakter warunkowy – nabywca może z niego skorzystać lub nie

Skutki wyroku NSA – (przykład)

Data dostawy – 31 maja. Nabywca skorzystał ze skonta 28 czerwca.

Gdyby uznać, że faktur korygujących wystawiać nie trzeba, to dostawca obniżyłby podstawę opodatkowania w czerwcu.

Jeśli przyjąć, że korekta jest niezbędna i dostawca wystawi ją przykładowo 15 lipca, obniżenie podstawy opodatkowania i VAT należnego po jego stronie możliwe będzie dopiero w rozliczeniu za lipiec, sierpień lub później. Będzie to zależeć od tego, kiedy dostawca otrzyma potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę. Do tego czasu fiskus będzie dysponował nadwyżką podatku w związku z udzieleniem rabatu. ⒸⓅ


Korekta to jedyne słuszne rozwiązanie - opinia

dr Michał Wilk radca prawny i doradca podatkowy w Kancelarii Wilk Latkowski

Stanowisko organów podatkowych i sądów administracyjnych w zakresie rozliczania skont w VAT jest rygorystyczne i może prowadzić do utrudnień administracyjnych po stronie sprzedających. Muszą oni na bieżąco monitorować saldo rozliczeń z kontrahentami, aby wychwycić w stosunku, do których transakcji skorzystano z rabatu i wówczas wystawić fakturę korygującą. W mojej ocenie to słuszne stanowisko. Przemawia za nim argument, że dopiero faktyczne obniżenie ceny (a nie tylko „obietnica” rabatu) skutkuje obniżeniem podstawy opodatkowania. W takim ujęciu nieprawidłowe byłoby ujawnienie potencjalnego obniżenia ceny na fakturze i odstąpienie od wystawienia faktury korygującej w razie skorzystania przez kupującego z rabatu.

Nieprawidłowe byłoby również np. obniżenie podstawy opodatkowania już w momencie sprzedaży, a następnie (w razie nieskorzystania z rabatu przez kupującego) wystawianie korekty „in plus”. W takich przypadkach obydwie faktury – pierwotna i korekta – pozostawałyby w sprzeczności z faktycznym przebiegiem transakcji gospodarczej. ⒸⓅ

Patrycja Dudek

patrycja.dudek@infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA