REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Limit zwolnienia podmiotowego z VAT 2017 - czy będzie 200 tysięcy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Limit zwolnienia podmiotowego z VAT 2017 - czy będzie 200 tysięcy?
Limit zwolnienia podmiotowego z VAT 2017 - czy będzie 200 tysięcy?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów chce podnieść limit zwolnienia z VAT ze 150 tys. zł do 200 tys. zł od 2017 roku. Rząd wystąpił już do Komisji Europejskiej z wnioskiem o podniesienie limitu zwolnienia podmiotowego w VAT. Szacuje, że skorzysta na tym ok. 24 tys. podatników. Ale dziś prawie 900 tys. podatnikom bardziej opłaca się płacić VAT niż być zwolnionym.

Nie ma danych dotyczących liczby podmiotów korzystających obecnie ze zwolnienia. Wiadomo natomiast, że w zeszłym roku 873 tys. podatników, u których obroty nie przekraczały 150 tys. zł, a więc którzy mogli być zwolnieni z VAT, wolało jednak rozliczać się z podatku (dane ze złożonych deklaracji gromadzone w hurtowni SPR/VAT).

REKLAMA

Dlaczego, mimo takiego uprawnienia, podatnicy rezygnują z niego? Odpowiedź jest prosta – rozliczanie VAT jest często bardziej opłacalne niż zwolnienie. I dotyczy to nie tylko podmiotów, których obroty nie przekraczają 150 tys. zł, ale również np. rolników ryczałtowych.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Przy dużych zakupach

Ze zwolnienia podmiotowego (czyli przysługującego do 150 tys. zł obrotu) chętnie rezygnują podatnicy rozpoczynający działalność, w tym zwłaszcza ci, którzy muszą ponieść duże zakupy. – Jeśli są czynnymi podatnikami VAT, mogą odliczyć podatek naliczony przy zakupach. Jeśli korzystają ze zwolnienia, pozbawiają się tego prawa do momentu, aż ich obrót w ciągu roku przekroczy limit 150 tys. zł – wyjaśnia Tomasz Michalik, doradca podatkowy i partner w MDDP.

Dodaje, że VAT wolą również naliczać podatnicy, którzy działają w obszarze B2B (obrót między firmami), a więc gdy ich klienci mogą odliczać podatek (nie są np. bankami).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Biuletyn VAT

Lepszy VAT niż PCC

REKLAMA

Często zwolnienie nie jest również opłacalne w transakcjach nieruchomościowych. Podmioty nabywające np. kamienice do remontu wolą zapłacić podatek i go odliczyć, mimo że taka transakcja będzie wiązała się z koniecznością uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC). Grzegorz Wachołek z Kancelarii Prawno-Podatkowej Mariański Group tłumaczy to na przykładzie. Zakładając, że wartość nieruchomości wynosi 1 mln zł, transakcja opodatkowana VAT będzie neutralna dla nabywcy będącego podatnikiem tej daniny, bo może on odliczyć podatek naliczony. Natomiast analogiczna transakcja zwolniona z opodatkowania będzie się wiązać z koniecznością uiszczenia PCC w wysokości 20 tys. zł. Często więc korzystniej jest kupić nieruchomość w ramach transakcji opodatkowanej VAT. Organy podatkowe preferują natomiast zwolnienie z VAT, bo to wiąże się dla kupującego z obowiązkiem odprowadzenia PCC. Wskazuje na to przykładowo interpretacja indywidualna dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 14 kwietnia 2016 r. (nr IPPP3/4512-873/15-3/S/RD).

Grzegorz Wachołek zastrzega jednak, że nie zawsze nabycie nieruchomości w ramach transakcji opodatkowanej VAT będzie korzystne dla nabywcy. – Jeżeli bowiem nabędzie on nieruchomość opodatkowaną VAT, a następnie sprzeda ją ze zwolnieniem, to może wystąpić konieczność korekty podatku naliczonego, o której mowa w art. 91 ustawy o VAT – wyjaśnia ekspert.

Roman Namysłowski, doradca podatkowy i partner w Crido Taxand, przyznaje, że podatnicy, którzy mają działalność opodatkowaną i zwolnioną, wolą, aby ta ostatnia się nie pojawiała. W przeciwnym razie muszą stosować współczynnik, co oznacza, że odliczą mniej VAT. Odliczyć można bowiem tylko tę część podatku naliczonego, która dotyczy zakupów służących działalności opodatkowanej.

Grzegorz Wachołek dodaje, że korzystniejsze byłoby też opodatkowanie sprzedaży przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. Gdyby takie transakcje były objęte VAT, w ostatecznym rozrachunku mogłyby być neutralne podatkowo dla nabywcy. Ale w tym wypadku nie ma wyboru, bo transakcje te w ogóle nie podlegają opodatkowaniu VAT, co zawsze wiąże się z obowiązkiem zapłaty PCC – stwierdza ekspert.

Rolnicy też wybierają

REKLAMA

Kolejną grupą, której bardziej opłaca się rozliczać VAT na ogólnych zasadach, są rolnicy ryczałtowi. Marcin Szymankiewicz, doradca podatkowy, zaznacza jednak, że jest to korzystne tylko dla rolników ponoszących znaczne nakłady, w szczególności inwestycyjne. Większość produktów rolnych objęta jest bowiem stawką 5 proc. VAT, a większość towarów na potrzeby prowadzonej działalności jest nabywana z 23-proc. podatkiem (np. ciągniki, maszyny i urządzenia rolnicze, środki ochrony roślin, nawozy sztuczne, paliwo, energia elektryczna). – Dla rolnika oznacza to, że ponosząc znaczne nakłady na swoją działalność, ma wyższy podatek naliczony niż należny i może ubiegać się o zwrot różnicy– wyjaśnia Marcin Szymankiewicz.

Przypomina jednak, że wybór opodatkowania wiąże co najmniej na trzy lata. Dlatego należy zawsze przeanalizować, co się bardziej opłaca. – Podatnicy muszą wziąć pod uwagę to, że jako rolnicy ryczałtowi są zwolnieni z obowiązku: wystawiania faktur, prowadzenia ewidencji dostaw i nabyć towarów i usług, składania w urzędzie skarbowym deklaracji VAT-7 (VAT-7K albo VAT-7D), zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R. – Wybierając status podatnika VAT czynnego, rolnik zostanie obciążony wszystkimi tymi obowiązkami – ostrzega Marcin Szymankiewicz.

Łukasz Zalewski

lukasz.zalewski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA