Kategorie

Jak skorygować błędne dane nabywcy na fakturze

Adam Kuchta
Redaktor portalu Infor.pl
Jak korygować błędne dane nabywcy na fakturze/ Fot. Fotolia
Fotolia
W przypadku, gdy nabywca otrzyma fakturę zawierającą błędy w elementach nazwy sprzedawcy lub nabywcy albo oznaczenia towaru lub usługi, może je skorygować notą korygującą. Należy jednak podkreślić, że wystawienie noty korygującej nie może prowadzić do zmiany podmiotu umowy sprzedaży. W przypadku, gdy błędne są wszystkie dane nabywcy wskazane na fakturze, nie jest dopuszczalne jej korygowanie w drodze noty korygującej. Jedynym sposobem naprawienia tego typu błędu jest wystawienie faktury korygującej przez sprzedawcę.

Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 12 kwietnia 2016 r., sygn. IPPP1/4512-82/16-4/KR.

Reklama

Wniosek o interpretację złożyła Spółka, która prowadzi sprzedaż detaliczną szerokiego asortymentu towarów drogą elektroniczną za pośrednictwem internetu. Nabywcami towarów są zarówno przedsiębiorcy, jak i osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej (konsumenci).

Z uwagi na wolumen obrotów i liczbę transakcji dokonywanych każdego dnia zdarza się, że w wystawianych na rzecz klientów fakturach pojawiają się drobne błędy w pozycji dotyczącej nabywcy towarów. Przykładowo, omyłki mogą polegać na wskazaniu w fakturze jedynie imienia i nazwiska nabywcy, podczas gdy pełna nazwa powinna obejmować także nazwę jego firmy (jako osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą) bądź polegają np. na drobnych błędach w adresie (np. kodzie pocztowym) czy pomyłki w kilku cyfrach numeru NIP. Nie są to natomiast zasadniczo błędy polegające na wskazaniu na fakturze zupełnie innego podmiotu niż rzeczywistego nabywcy towarów. Powstałe drobne omyłki zawsze dotyczą jednej faktury, jednej transakcji dostawy towarów i jednego podmiotu nabywającego te towary.

Polecamy: Nowa matryca stawek VAT

Reklama

Wnioskodawca pragnie wskazać, że z uwagi na ograniczenia systemu księgowego używanego w Spółce, nie jest możliwe wprowadzenie do niego not korygujących, które potencjalnie mogliby wystawiać nabywcy ani także wystawienie faktur korygujących zmieniających jedynie elementy nazwy czy adresu kontrahenta w zakresie drobnych omyłek. Jedyną praktyczną możliwością, na którą pozwala system księgowy w takim przypadku jest wystawienie przez Spółkę faktury korygującej „do zera”, a następnie - wystawienie kolejnej faktury z prawidłowo wskazaną nazwą lub/i adresem nabywcy.

Spółka podkreśla, że pierwotnie wystawiona przez Wnioskodawcę faktura VAT dokumentuje transakcję sprzedaży towarów, która rzeczywiście miała miejsce pomiędzy Wnioskodawcą, a nabywcą towaru, jednakże w treści faktury dokonano drobnych omyłek w zakresie np. elementów nazwy czy adresu faktycznego nabywcy towarów. Tak więc zmiana pewnych elementów w zakresie danych nabywcy w kolejnej fakturze wystawionej przez Spółkę nie jest zasadniczo spowodowana zmianą strony umowy sprzedaży (jest to nadal ten sam podmiot), lecz koniecznością udokumentowania tej czynności w sposób precyzyjnie odzwierciedlający dane identyfikujące nabywcę - zgodnie z prośbą nabywcy.

W chwili obecnej, Spółka deklaruje VAT wynikający zarówno z faktury pierwotnej, jak i z kolejnej faktury przez nią wystawionej, tj. pomimo faktu, że w praktyce miała miejsce tylko jedna transakcja sprzedaży towarów, Wnioskodawca dwukrotnie uiszcza VAT należny od takiej sprzedaży. Spółka wskazała, że wystawienie faktury korygującej fakturę pierwotną do zera nie skutkuje po jej stronie obniżeniem VATu należnego w rejestrze sprzedaży VAT i deklaracji VAT-7. Tym samym, Spółka ponosi podwójny koszt ekonomiczny w zakresie VAT dotyczący sprzedaży jednego towaru.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy w analizowanym stanie faktycznym, w sytuacji gdy w ekonomicznym sensie korygowany jest błąd dotyczący nabywcy (na wniosek nabywcy) czy Wnioskodawca powinien wyłącznie raz efektywnie zadeklarować kwotę VAT od sprzedaży towaru, w związku z którą dokonywana jest faktura korygująca „do zera”, a następnie wystawiana kolejna faktura z poprawioną nazwą/adresem nabywcy tego towaru?
  2. Czy Wnioskodawca zobowiązany jest do zadeklarowania VAT stosownie do daty dokonania sprzedaży udokumentowanej fakturą pierwotną?

Zdaniem Wnioskodawcy, w analizowanym stanie faktycznym, w sytuacji gdy w ekonomicznym sensie korygowany jest błąd dotyczący nabywcy (na wniosek nabywcy), Wnioskodawca powinien wyłącznie raz zadeklarować kwotę VAT od sprzedaży towaru, w związku z którą dokonywana jest korekta do zera, a następnie wystawiona kolejna faktura z poprawioną nazwą/adresem nabywcy tego towaru.

Zdaniem Spółki, w sytuacji gdy w ekonomicznym sensie korygowany jest błąd dotyczący nabywcy (na wniosek nabywcy), zobowiązana jest ona do jednorazowego zadeklarowania VAT zgodnie z datą dokonanej sprzedaży udokumentowanej pierwotnie wystawioną fakturą. Wnioskodawca nie powinien zarówno uwzględniać w swojej ewidencji VAT „drugiej” faktury VAT wystawianej na nabywcę (z prawidłowymi danymi nabywcy) oraz korekty wystawionej „do zera”.

Zgodnie z art. 106k ust. 1 Ustawy o VAT, nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę zawierającą pomyłki, z wyjątkiem pomyłek w zakresie danych określonych w art. 106e ust. 1 pkt 8-15, może wystawić fakturę nazywaną notą korygującą. Oznacza to, że notę korygującą wystawia się w przypadku, gdy w fakturze pierwotnej wystąpiła pomyłka wiążąca się w szczególności z określeniem danych sprzedawcy lub nabywcy lub oznaczeniem towaru albo usługi. Co do zasady więc, w opisywanym stanie faktycznym, istnieje podstawa prawna do wystawiania not korygujących przez nabywców towarów. Niemniej, jak wskazuje Spółka, aktualnie używany system księgowy nie pozwala na wprowadzenie do niego not korygujących.

Z kolei, zgodnie z art. 106j ust. 1 Ustawy o VAT, w przypadku gdy po wystawieniu faktury:

  1. udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,
  2. udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,
  3. dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
  4. dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
  5. podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury

- podatnik wystawia fakturę korygującą.

Co do zasady zatem, jeżeli sprzedawca stwierdzi omyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury (również na prośbę zgłoszoną przez nabywcę), nie musi czekać, aż nabywca wystawi notę korygującą, ponieważ faktura korygująca może zostać zastosowana również do poprawiania pozostałych pozycji faktury. Jeżeli do poprawienia jest jakakolwiek inna pozycja faktury niż wskazana w art. 106e ust. 1 pkt 8-15 (np. poszczególne elementy identyfikujące danego nabywcę, data, opis, numer faktury), korekty można dokonać zarówno za pomocą noty, jak i faktury korygującej wystawianej przez sprzedawcę (vide: interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 1 lutego 2012 r., nr IBPP3/443-1209/11/AM czy Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 21 stycznia 2009 r., nr IPPP3/443-2/09-2/MM).


Wnioskodawca ma świadomość, że w analizowanym stanie faktycznym optymalnym rozwiązaniem jest wystawienie faktury korygującej, na której dokonuje się odpowiednich poprawek omyłek dokonanych na fakturze pierwotnej, tj. w przypadku Spółki - jedynie doprecyzowanie nazwy nabywcy czy jego adresu.

Spółka wskazała, że o prawidłowości wystawianych przez podatników faktur powinny decydować przede wszystkim ustalenia, czy dokumenty te potwierdzają rzeczywiste transakcje handlowe. Jeżeli w fakturach dokumentujących transakcje występują tzw. wadliwości mniejszej wagi, należy uznać, że nie ma podstawy do kwestionowania tych faktur jako nieodpowiadających zaistniałemu stanowi faktycznemu (dokonanej przez Spółkę transakcji). Są to tego rodzaju wadliwości, które, co prawda, powodują, że faktura nie odpowiada wymogom określonym w przepisach Ustawy o VAT, jednak - co jest kluczowe w przedmiotowej sprawie - same w sobie nie wpływają na przedmiot i podstawę opodatkowania. Innymi słowy, powyższe omyłki są jedynie wadą techniczną, niewyłączającą możliwości prawidłowego określenia nabywcy towaru, a jednocześnie pozostającą bez znaczenia dla wysokości zobowiązania podatkowego. Z taką sytuacją mamy do czynienia w analizowanym stanie faktycznym - gdy to nabywca podaje swoje dane.

Z uwagi bowiem na fakt, że w przypadku Spółki przedmiotem korekty nie byłyby pozycje wskazane w art. 106e pkt 8-15 Ustawy o VAT (m. in. cena towaru, jego ilość, stawka podatku, suma wartości sprzedaży, kwota podatku, kwota należności ogółem), w sytuacji, gdyby system księgowy pozwalał na wystawienie tego typu faktury korygującej nie nastąpiłaby jakakolwiek konieczność korygowania rozliczeń w zakresie VAT, tj. dla tych celów Spółka deklarowałaby VAT od dokonanej sprzedaży jedynie raz, stosownie do art. 19a Ustawy o VAT (w dacie dokonania dostawy towaru).

Spółka podkreśliła, iż w sensie ekonomicznym - korygowane są wyłącznie drobne pomyłki występujące w danych nabywcy - na jego prośbę i w sytuacji gdy pomyłka została popełniona przez błędne podanie danych przez samego nabywcę.

Niemniej, jak wskazano na wstępie, ze względów na ograniczenia systemu księgowego, Spółka nie ma możliwości akceptowania not korygujących, które potencjalnie mogliby wystawiać nabywcy ani wystawiania faktur korygujących, które korygowałyby drobne omyłki dotyczące danych identyfikujących nabywcę towarów.

W związku zatem z koniecznością dokonania odpowiednich poprawek dotyczących faktur pierwotnych, jedyną praktyczną możliwością, na którą pozwala system księgowy w takim przypadku jest wystawienie przez Spółkę faktury korygującej do zera, a następnie - wystawienie kolejnej faktury z prawidłowo wskazaną nazwą lub/i adresem nabywcy. Pomimo faktu, że Spółka dokonała jednej transakcji sprzedaży towaru na rzecz jednego nabywcy, jak dotąd, dwukrotnie deklarowała ona VAT od takiej sprzedaży, tj. raz w dacie dokonania sprzedaży, a drugi raz - w dacie wystawienia kolejnej faktury z poprawionymi danymi nabywcy.

W opinii Spółki, taka praktyka jest nieprawidłowa i winna ona jedynie jednorazowo uiszczać VAT od takiej dostawy, stosownie do daty dokonania sprzedaży. Wnioskodawca nie powinien zarówno uwzględniać w swojej ewidencji VAT „drugiej” faktury VAT wystawianej na nabywcę (z prawidłowymi danymi nabywcy) oraz korekty wystawionej „do zera”.

Po pierwsze, Wnioskodawca wskazał, iż w sytuacji, w której system księgowy umożliwiałby wystawienie faktury korygującej jedynie drobne błędy wykazane na fakturze pierwotnej, fakt wystawienia takiej korekty w żaden sposób nie rzutowałby na konieczność jakichkolwiek dodatkowych rozliczeń w zakresie VAT, tj. Spółka wykazywałby VAT wyłącznie od dokonanej sprzedaży udokumentowanej fakturą pierwotną. Niemożność zastosowania takiej procedury wynika jedynie z ograniczeń funkcjonalności systemu używanego przez Spółkę, przez co zmuszona jest ona do wystawienia w takiej sytuacji faktury korygującej do zera, a następnie kolejnej faktury już z poprawionymi danymi nabywcy.

Nie ulega zatem wątpliwości, że z perspektywy ekonomicznej w obu powyższych przypadkach mamy do czynienia z tożsamą sytuacją, tj.: miała miejsce jedna dostawa towaru, sprzedaż została dokonana na rzecz jednego podmiotu w określonej ilości i wartości z prawidłowo wykazaną stawką VAT (nie uległa zmianie ani cena towaru, jego ilość, stawka podatku, suma wartości sprzedaży, kwota podatku, kwota należności ogółem etc.), a pierwotnie wystawiona faktura zasadniczo zawierała jedynie drobne omyłki dotyczące danych nabywcy (ale nie zmiany nabywcy). Z tym, że nie ma wątpliwości, że w pierwszym przypadku okoliczność wystawienia faktury korygującej w żaden sposób nie rzutuje na obowiązki podatnika w zakresie rozliczeń VAT, natomiast w drugim przypadku, Spółka dwukrotnie deklaruje VAT, co wynika jedynie z ograniczeń systemu księgowego w zakresie korygowania faktur. Tym samym, z uwagi na analogiczną w swej treści ekonomicznej czynność polegającą na korekcie pewnych danych nabywcy, w ocenie Spółki, powinna ona jedynie raz deklarować VAT, zgodnie z datą sprzedaży towaru udokumentowaną fakturą pierwotną.

Po drugie, powyższe stanowisko wynika także z powszechnie przyjętych: zasady jednokrotności poboru podatku oraz zasady opodatkowania konsumpcji.

Zasada jednokrotności poboru podatku oparta jest na regule jednokrotnego obciążenia podatkiem w stosunku do jednej czynności. Zasada ta jest ściśle związana z zasadą proporcjonalności VAT, ale także i z innymi zasadami prawa wspólnotowego - równości i nienaruszania warunków konkurencji. Pobranie podatku dwukrotnie od tej samej transakcji lub niepobranie podatku w ogóle bez wątpienia narusza te zasady.

Z kolei zasada opodatkowania konsumpcji sprowadza się do tego, że ekonomiczny ciężar podatku ponosi ostateczny nabywca towaru lub usługi, który nie wykorzystuje ich do wykonywania przez siebie czynności opodatkowanych. W opisywanym stanie faktycznym, Spółka ponosi ekonomiczny ciężar podatku VAT z uwagi na to, że dwukrotnie go deklaruje.

Podsumowując, w ocenie Spółki nie powinna ona dwukrotnie deklarować podatku VAT od jednokrotnie dokonanej transakcji tylko z tej przyczyny, że system księgowy nie pozwala na wystawienie faktury korygującej jedynie drobne omyłki w danych identyfikacyjnych nabywcy, a umożliwia wyłącznie wystawienie faktury korygującej do zera, a następnie - kolejnej faktury z odpowiednio poprawionymi danymi nabywcy. W opinii Wnioskodawcy, prawidłowym rozwiązaniem jest deklarowanie VAT wyłącznie od dokonanej sprzedaży udokumentowanej fakturą pierwotną.

W związku z powyższym, Spółka wnioskuje jak na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznał nieprawidłowe w zakresie pytania nr 1 i prawidłowe w zakresie pytania nr 2.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast, towarami zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy są rzeczy oraz ich części a także wszelkie postacie energii.

Przez sprzedaż - stosownie do treści art. 2 pkt 22 ustawy - rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 19a ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Jak stanowi art. 106b ust. 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

Według regulacji art. 106e ust. 1 tej ustawy, faktura powinna zawierać:

  1. datę wystawienia;
  2. kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
  3. imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
  4. numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;
  5. numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;
  6. datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;
  7. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  8. miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;
  9. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  10. kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;
  11. wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  12. stawkę podatku;
  13. sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
  14. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  15. kwotę należności ogółem;

(…).

W art. 106j ust. 1 ustawy wskazano, że w przypadku gdy po wystawieniu faktury:

  1. udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,
  2. udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,
  3. dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
  4. dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
  5. podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury

- podatnik wystawia fakturę korygującą.


Jak wynika z treści ust. 2 tego artykułu, faktura korygująca powinna zawierać:

  1. wyrazy „FAKTURA KORYGUJĄCA” albo wyraz „KOREKTA”;
  2. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  3. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    • określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6,
    • nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;
  4. przyczynę korekty;
  5. jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego - odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;
  6. w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 - prawidłową treść korygowanych pozycji.

W myśl art. 106k ust. 1 ustawy, nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę zawierającą pomyłki, z wyjątkiem pomyłek w zakresie danych określonych w art. 106e ust. 1 pkt 8-15, może wystawić fakturę nazywaną notą korygującą.

Według regulacji ust. 2 tego artykułu, faktura, o której mowa w ust. 1, wymaga akceptacji wystawcy faktury.

Na podstawie ust. 3 wskazanego artykułu, faktura, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać:

  1. wyrazy „NOTA KORYGUJĄCA”;
  2. numer kolejny i datę jej wystawienia;
  3. imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy i numer za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, a także numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej;
  4. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura, o której mowa w ust. 1, określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6;
  5. wskazanie treści korygowanej informacji oraz treści prawidłowej.

Zgodnie z ust. 4 ww. artykułu, przepisy ust. 1-3 nie naruszają przepisów dotyczących wystawiania faktur korygujących.

Z powołanych przepisów wynika, że w sytuacji, gdy nabywca otrzyma fakturę zawierającą błędy w elementach nazwy sprzedawcy lub nabywcy albo oznaczenia towaru lub usługi, może je skorygować notą korygującą. Należy jednak podkreślić, że wystawienie noty korygującej nie może prowadzić do zmiany podmiotu umowy sprzedaży. W przypadku, gdy błędne są wszystkie dane nabywcy wskazane na fakturze, nie jest dopuszczalne jej korygowanie w drodze noty korygującej. Jedynym sposobem naprawienia tego typu błędu jest wystawienie faktury korygującej przez sprzedawcę.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w ramach działalności gospodarczej prowadzi sprzedaż detaliczną szerokiego asortymentu towarów drogą elektroniczną za pośrednictwem internetu. Nabywcami towarów są zarówno przedsiębiorcy, jak i osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej (konsumenci).

Z uwagi na wolumen obrotów i liczbę transakcji dokonywanych każdego dnia zdarza się, że w wystawianych na rzecz klientów fakturach pojawiają się drobne błędy w pozycji dotyczącej nabywcy towarów. Przykładowo, omyłki mogą polegać na wskazaniu w fakturze jedynie imienia i nazwiska nabywcy, podczas gdy pełna nazwa powinna obejmować także nazwę jego firmy (jako osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą) bądź polegają np. na drobnych błędach w adresie (np. kodzie pocztowym) czy pomyłki w kilku cyfrach numeru NIP. Nie są to natomiast zasadniczo błędy polegające na wskazaniu na fakturze zupełnie innego podmiotu niż rzeczywistego nabywcy towarów. Powstałe drobne omyłki zawsze dotyczą jednej faktury, jednej transakcji dostawy towarów i jednego podmiotu nabywającego te towary.

Wnioskodawca wskazał, że z uwagi na ograniczenia systemu księgowego używanego w Spółce, nie jest możliwe wprowadzenie do niego not korygujących, które potencjalnie mogliby wystawiać nabywcy ani wystawienie faktur korygujących zmieniających jedynie elementy nazwy czy adresu kontrahenta w zakresie drobnych omyłek.

Jedyną praktyczną możliwością, na którą pozwala system księgowy w takim przypadku jest wystawienie przez Spółkę faktury korygującej „do zera”, a następnie - wystawienie kolejnej faktury z prawidłowo wskazaną nazwą lub/i adresem nabywcy.

Spółka podkreśliła, że pierwotnie wystawiona przez Wnioskodawcę faktura VAT dokumentuje transakcję sprzedaży towarów, która rzeczywiście miała miejsce pomiędzy Wnioskodawcą, a nabywcą towaru, jednakże w treści faktury dokonano drobnych omyłek w zakresie np. elementów nazwy czy adresu faktycznego nabywcy towarów. Tak więc zmiana pewnych elementów w zakresie danych nabywcy w kolejnej fakturze wystawionej przez Spółkę nie jest zasadniczo spowodowana zmianą strony umowy sprzedaży (jest to nadal ten sam podmiot), lecz koniecznością udokumentowania tej czynności w sposób precyzyjnie odzwierciedlający dane identyfikujące nabywcę - zgodnie z prośbą nabywcy.

W chwili obecnej, Spółka deklaruje VAT wynikający zarówno z faktury pierwotnej, jak i z kolejnej faktury przez nią wystawionej, tj. pomimo faktu, że w praktyce miała miejsce tylko jedna transakcja sprzedaży towarów, Wnioskodawca dwukrotnie uiszcza VAT należny od takiej sprzedaży. Spółka wskazała również, że wystawienie faktury korygującej fakturę pierwotną do zera nie skutkuje po jej stronie obniżeniem VATu należnego w rejestrze sprzedaży VAT i deklaracji VAT-7. Tym samym, Spółka ponosi podwójny koszt ekonomiczny w zakresie VAT dotyczący sprzedaży jednego towaru.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy w związku z błędami w danych nabywcy w wystawionych fakturach powinien On raz deklarować podatek VAT od dokonanej sprzedaży oraz kiedy powinien deklarować podatek VAT od dokonanej dostawy towarów.

Pojedyncze błędne dane np. imię i nazwisko nabywcy, dane adresowe, bądź kilka cyfr numeru identyfikacji podatkowej nabywcy, przy jednoczesnej prawidłowości pozostałych danych są jedynie wadą techniczną, niewyłączającą możliwości prawidłowego określenia nabywcy towaru, a jednocześnie pozostającą bez znaczenia dla wysokości zobowiązania podatkowego.

O prawidłowości faktur VAT wystawianych i otrzymywanych przez podatników powinny decydować przede wszystkim ustalenia, czy dokumenty te potwierdzają rzeczywiste transakcje handlowe. A zatem, jeżeli w fakturach dokumentujących transakcje występują tzw. wadliwości mniejszej wagi, należy uznać, że nie ma podstawy do kwestionowania faktur VAT wyłącznie z powodu wspomnianych błędów w nazwie nabywcy, danych adresowych bądź numeru identyfikacji podatkowej, mających charakter wadliwości mniejszej wagi.

W związku z tym, że chociaż faktury VAT, w których nabywca figuruje z błędnym imieniem i nazwiskiem, adresem bądź numerem NIP, nie spełniają wymogów określonych przepisami prawa, nie można uznać, że faktury te zawierają błędy, które nie pozwalają na rzeczywiste odzwierciedlenie przebiegu zdarzeń gospodarczych.

Z treści powołanych przepisów wynika, że konieczne jest, aby faktury VAT, jako dokumenty potwierdzające rzeczywiste transakcje gospodarcze, zawierały nazwy określające strony transakcji, ich adresy, a także numery identyfikacji podatkowej. Podkreślić należy, że prawidłowe oznaczenie tych treści faktury VAT jest bardzo istotne, bowiem posługiwanie się błędnie wystawioną fakturą rodzi określone konsekwencje prawno - podatkowe.

W praktyce, przy dokumentowaniu obrotu gospodarczego przez podatników podatku od towarów i usług, zdarzają się pomyłki. W celu ich korekty ustawodawca przewidział dokumenty faktur korygujących oraz not korygujących.

Z ww. przepisów wynika, że dopuszczalne jest korygowanie „pomyłek (…) w jakiejkolwiek pozycji faktury”. Jednocześnie nie dokonano żadnych zastrzeżeń, co do charakteru tych pomyłek. Mogą to być więc wszelkie możliwe pomyłki.

Nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę zawierającą pomyłki dotyczące jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą lub oznaczeniem towaru lub usługi, z wyjątkiem pomyłek w pozycjach faktury określonych w art. 106e ust. 1 pkt 8-15, zgodnie z art. 106k ust. 1 ustawy może wystawić fakturę nazywaną notą korygującą, ale nie jest to jego obowiązkiem.

Nota korygująca wymaga akceptacji wystawcy faktury. Zatem, notę korygującą wystawia się w sytuacji gdy faktura lub faktura korygująca zawiera pomyłki dotyczące jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą lub oznaczeniem towaru lub usługi, lecz tylko wtedy jeśli są to wadliwości mniejszej wagi.

Zatem, stwierdzić należy, że w sytuacji, gdy na fakturze otrzymanej od dostawcy towaru występują drobne pomyłki w imieniu i nazwisku, danych adresowych bądź numerze identyfikacji podatkowej, to nabywca może wystawić notę korygującą, którą skoryguje błędne dane widniejące na otrzymanej fakturze.

Zaznaczyć należy, że na mocy ww. uregulowań nota korygująca jest dokumentem, do wystawienia którego uprawniony jest wyłącznie nabywca towaru. Natomiast, w przypadku, gdy korekty faktury dokonuje jej wystawca, zobowiązany jest on wystawić fakturę korygującą.

Jednocześnie należy stwierdzić, że nie można poprzez wystawienie noty korygującej zmieniać podmiotu umowy sprzedaży. W przypadku bowiem, gdy błędne są wszystkie dane nabywcy towaru lub usługi wskazane na fakturze, wówczas nie jest dopuszczalne jej korygowanie przez nabywcę notą korygującą. Faktura wystawiona na innego podatnika dokumentuje czynności, które faktycznie nie zostały wykonane.

Reasumując, w niniejszej sprawie w przypadku wystąpienia pomyłki w imieniu, nazwisku lub nazwie skróconej nabywcy oraz w adresie bądź numerze identyfikacji podatkowej nabywcy, dostawca (jako wystawca faktury) zobowiązany jest do skorygowania błędów za pomocą faktury korygującej bądź nabywca towaru dokonuje korekty danych za pomocą noty korygującej.

Z konstrukcji podatku od towarów i usług wynika, że podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego. Powołany art. 19a ust. 1 ustawy formułuje zasadę ogólną, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towaru bądź wykonania usługi co oznacza, że podatek staje się wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym dokonana została dostawa towarów powinien być rozliczony za ten okres.

Z uwagi na to, że wystawione przez Wnioskodawcę dokumentu korygujące pozostają bez wpływu na wysokość Jego zobowiązania podatkowego, Wnioskodawca winien wyłącznie raz zadeklarować kwotę podatku VAT w dacie powstania obowiązku podatkowego, zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy.

Ponadto, należy zaznaczyć, że występujące w systemie księgowym ograniczenia nie mogą mieć wpływu na prawidłowość wystawianych dokumentów. W związku z tym, to Wnioskodawca jest zobowiązany do stosowania metod pozwalających na dokumentowanie przeprowadzonych transakcji zgodnie z przepisami prawa obowiązującymi w tym zakresie. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do wystawienia faktury korygującej fakturę pierwotną do zera wyłącznie ze względu na ograniczenia systemu księgowego.

Analiza przedstawionych okoliczności sprawy oraz treści przywołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że skorygowanie błędu polegającego na nieprawidłowym wskazaniu nazwy, NIP i adresu nabywcy powinno nastąpić poprzez wystawienie faktury korygującej, zawierającej dane określone w art. 106j ust. 2 ustawy, w szczególności wskazującej jako przyczynę korekty błędne określenie danych nabywcy oraz prawidłową treść korygowanych pozycji, czyli prawidłowe dane nabywcy. Nieprawidłowym byłoby w takim przypadku wystawienie faktury korygującej „do zera” i ponowne wystawienie faktury zawierającej już prawidłowe dane nabywcy.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy dotyczące ustalenia, czy w związku z błędami w danych nabywcy w wystawionych fakturach powinien On raz deklarować podatek VAT od dokonanej sprzedaży należało uznać za nieprawidłowe, natomiast stanowisko dotyczące wskazania kiedy powinien deklarować podatek VAT od dokonanej dostawy towarów za prawidłowe.

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość
    1 sty 2000
    17 maja 2021
    Zakres dat:

    Polski Ład. Oddzielenie składek zdrowotnych od PIT-u

    Polski Ład. Oddzielenie składek zdrowotnych od PIT-u. Oddzielenie składek zdrowotnych od PIT-u to najważniejszy podatkowy element Polskiego Ładu - uważa dyrektor Fundacji Centrum Analiz Ekonomicznych CenEA dr Michał Myck. Jego zdaniem ciekawym rozwiązaniem jest zwolnienie z podatku dochodów z pracy uzyskiwanych przez osoby w wieku emerytalnym.

    Polski Ład. Zwrot akcyzy za paliwo rolnicze - 110 zł za ha

    Polski Ład - zwrot akcyzy za paliwo rolnicze. Zwiększenie stawki dopłat do paliwa rolniczego ze 100 do 110 zł za ha; przygotowanie ustawy o rodzinnym gospodarstwie rolnym; mniejsza biurokracja i większa możliwość prowadzenia działalności gospodarczej - m.in. takie rozwiązania przygotowano w "Polskim Ładzie" dla rolników.

    Prawo celne - zmiany od 1 czerwca 2021

    Prawo celne. W Dzienniku Ustaw ogłoszona została ustawa z dnia 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy – Prawo celne oraz niektórych innych ustaw. Zmiany od 1 czerwca 2021 r.

    Mariański: podniesienie kwoty wolnej do 30 tys. zł jak najbardziej zasadne

    Kwota wolna od podatku. Zaprezentowany 15 maja w Polskim Ładzie program podatkowy zakładający poprawę sytuacji osób o dochodach minimalnych należy ocenić pozytywnie, a podniesienie kwoty wolnej do 30 tys. zł jest jak najbardziej zasadne - uważa przewodniczący Krajowej Izby Doradców Podatkowych prof. Adam Mariański.

    Kościński: Restart podatkowy zajmuje ważne miejsce w Polskim Ładzie

    Polski Ład a podatki. Restart podatkowy zajmuje ważne miejsce w Polskim Ładzie; chcemy, by w kieszeniach Polaków zostawało więcej pieniędzy - zapewnia minister finansów, funduszy i polityki regionalnej Tadeusz Kościński.

    Polski Ład: emerytury do 2,5 tys. zł bez podatku

    Polski Ład a emerytury. W ramach reformy systemu podatkowego emerytury i renty zostaną podwyższone o wysokość podatku dla świadczeń do poziomu 2500 zł – przewiduje Polski Ład. Są również rozwiązania na rzecz wydłużania okresu aktywności zawodowej seniorów.

    Polski Ład. Drugi próg podatkowy z 85 tys. zł do 120 tys. zł

    Polski Ład. Drugi próg podatkowy zostanie podniesiony z obecnych 85 tys. zł do 120 tys. zł. Polski Ład zakłada również podniesienie kwoty wolnej od podatków dla wszystkich pracujących Polaków (18 mln osób) do 30 tys. zł. Jakie jeszcze zmiany podatkowe przewiduje Polski Ład?

    Kwota wolna od podatku PIT - 30 tys. zł od 2022 roku

    Kwota wolna od PIT. Nowa kwota wolna od podatku w wysokości 30 tys. zł będzie dotyczyć wszystkich podatników PIT rozliczanych wg skali podatkowej, czyli nie tylko pracowników ale również m.in. przedsiębiorców. Będzie powszechna, nie będzie maleć z rosnącymi dochodami. Wejdzie w życie w styczniu 2022, czyli będzie obowiązywać w rozliczeniu za przyszły rok. Tak doprecyzował Jan Sarnowski, wiceminister finansów, informacje podane podczas prezentacji Polskiego Ładu w dniu 15 maja 2021 r.

    Prezentacja Polskiego Ładu [spot]

    Nowy Polski Ład. W sobotę o godz. 10 rozpocznie się konwencja programowa Prawa i Sprawiedliwości, na której zostanie zaprezentowany Polski Ład, czyli nowy społeczno-gospodarczy program ugrupowania na okres pocovidowy. [Spot zapowiadający Polski Ład]

    Wymiana udziałów lub akcji a podatek dochodowy - interpretacja ogólna

    Wymiana udziałów lub akcji a podatek dochodowy. 7 maja 2021 r. Minister Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej wydał interpretację ogólną w sprawie stosowania przepisów o podatku dochodowym regulujących transakcje wymiany udziałów (akcji). Przyjęta przez Ministra wykładnia uznaje za prawidłową taką interpretację przepisów art. 24 ust. 8a- 8c ustawy PIT oraz art. 12 ust. 4d, 11 i 12 ustawy CIT, która dopuszcza ich stosowanie również w modelu, w którym większość głosów w spółce nabywanej jest uzyskiwana przez spółkę nabywającą w wyniku nabycia udziałów (akcji) w tej spółce od większej liczby udziałowców (akcjonariuszy) tej spółki w drodze odrębnych transakcji zawartych w okresie 6 miesięcy. Publikujemy pełną treść tej interpretacji.

    Jak chronić dane firmy na pendrive'ach (przenośnych pamięciach USB)?

    Ochrona danych. Po 25 latach od premiery oficjalnej specyfikacji USB 1.0, USB pozostaje kamieniem węgielnym w kategorii interfejsu sprzętu komputerowego – poczynając od serwerów, a kończąc na smartfonach. Przenośne pamięci USB zyskały ogromną popularność dzięki prostocie rozwiązania typu plug-and-play. Ta wygoda wiąże się z pewnym kompromisem, jeśli chodzi o bezpieczeństwo danych. Zabezpieczenia mogą przybrać różne formy: od wykorzystania gotowych do użycia urządzeń szyfrowanych sprzętowo, po bardziej rozbudowane i dopasowane do konkretnej firmy rozwiązania. Jak skutecznie zapewnić ochronę?

    Czy kara umowna wypłacona przez dłużnika solidarnego jest kosztem?

    Kara umowna wypłacona przez dłużnika solidarnego stanowi jego koszt uzyskania przychodu. Przedsiębiorca wygrał w NSA spór z fiskusem w tej sprawie.

    Korekta JPK_V7 bez czynnego żalu

    Korekta JPK_V7. Złożenie korekty Jednolitego Pliku Kontrolnego JPK_V7 nie będzie wymagało przesłania tzw. czynnego żalu. W sprawie interweniował Rzecznik MŚP.

    Rozliczenia VAT między centralą a zagranicznym zakładem - wyrok TSUE

    Rozliczenia VAT między centralą a zagranicznym zakładem były przedmiotem wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE z 11 marca 2021 roku w sprawie C‑812/19 Danske Bank.

    System szybkiego zwrotu VAT (AUTO ZWROT)

    System szybkiego zwrotu VAT. Jeszcze w tym roku system szybkiego zwrotu podatku, którego zastosowanie widoczne było np. w przypadku zwrotów nadpłat PIT za 2020 r., zostanie rozszerzony na VAT - zapowiedział w rozmowie z PAP dyrektor departamentu poboru podatków w Ministerstwie Finansów Arkadiusz Jedynak.

    Jakie zmiany wprowadził pakiet akcyzowy?

    Pakiet akcyzowy. Podmioty zużywające wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem z tego podatku lub objęte zerową stawką będą musiały raz na kwartał składać deklaracje akcyzowe. Jakie jeszcze nowe obowiązku wprowadził pakiet akcyzowy?

    Rekompensata dla gmin za zmianę opodatkowania wiatraków

    Opodatkowanie elektrowni wiatrowych. Senat podjął uchwałę o przekazaniu do Sejmu projektu ustawy o wypłacie gminom rekompensaty za dochody, utracone w 2018 r. w wyniku zmiany opodatkowania budowli wchodzących w skład elektrowni wiatrowych. Projekt to inicjatywa ustawodawcza Senatu.

    MF chce usprawnić proces egzekucji wierzytelności

    Egzekucja wierzytelności publicznoprawnych. Resort finansów zamierza usprawnić proces egzekucji wierzytelności publicznoprawnych; chce m.in. uzyskiwać jak najwięcej informacji o majątku dłużników w sposób elektroniczny i zautomatyzowany - mówi dyrektor departamentu poboru podatków w Ministerstwie Finansów Arkadiusz Jedynak.

    Prawie 20 mln e-PITów za 2020 rok - nowy rekord

    e-PIT za 2020 rok. Ministerstwo Finansów poinformowało, że 19,6 mln deklaracji podatkowych PIT za 2020 r. złożono elektronicznie, z czego ponad połowę (10,1 mln) przez usługę Twój e-PIT. Tylko 2,1 mln zeznań rocznych zostało przesłanych w wersji papierowej. Dużą popularnością cieszy się cały serwis e-Urząd Skarbowy, do którego logowano się już 26,3 mln razy. Klientom e-Urzędu Skarbowego Ministerstwo Finansów i KAS udostępniły kolejną usługę – możliwość złożenia zgłoszenia aktualizacyjnego ZAP-3.

    Jak złożyć zawiadomienie ZAW-NR?

    ZAW-NR - jak złożyć zawiadomienie przez e-Urząd Skarbowy? Kto może złożyć zawiadomienie? Ile czasu ma podatnik na złożenie ZAW-NR w czasie trwania COVID-19? Jak wypełnić ZAW-NR?

    VAT od taksy notarialnej - RPO dostrzega błędną praktykę notariuszy

    VAT od taksy notarialnej. W odpowiedzi na zgłoszenie redakcji portalu INFOR.pl, Rzecznik Praw Obywatelskich wystosował 12 maja 2021 r. pismo do Prezesa Krajowej Rady Notarialnej. Zdaniem RPO powszechna praktyka doliczania podatku VAT od taksy notarialnej budzi poważne zaniepokojenie. Obowiązujące regulacje w zakresie wynagrodzenia notariusza mające bez wątpienia charakter gwarancyjny i ochronny przemawiają, w opinii RPO, przeciwko dopuszczalności doliczania do wynagrodzenia notariusza stawki podatku od towarów i usług. Rzecznik zaprezentował w piśmie do Prezesa KRN obszerną argumentację prawną opartą zarówno o obowiązujące przepisy, jak i orzecznictwo Sądu Najwyższego oraz Trybunału Sprawiedliwości UE.

    Nowy Ład - prezentacja, założenia

    Nowy Ład. Prezentacja nowego programu, czyli Nowego Ładu, zgodnie z planem nastąpi w sobotę (15 maja) - oświadczył wicepremier Jacek Sasin. Nowy Ład ma zawierać m.in. zmiany w systemie podatkowym.

    Krajowa Izba Doradców Podatkowych - nowe logo na 25-lecie

    Krajowa Izba Doradców Podatkowych (KIDP). Samorząd doradców podatkowych w Polsce świętuje swoje 25-lecie prezentując nowe logo organizacji. Nowy znak doradców został wybrany w drodze konkursu, który wygrało studio graficzne Podpunkt. Jego autorką jest Zuza Charkiewicz.

    PKPiR – co warto wiedzieć?

    KPiR – kiedy można stosować? Jak zgłosić i jak prawidłowo prowadzić KPiR? Kiedy KPiR jest nierzetelna? Kiedy struktura JPK_PKPiR na żądanie organu podatkowego? Jak wygląda KPiR?

    Data minimalnej trwałości żywności a termin przydatności do spożycia - czym się różnią?

    Data minimalnej trwałości żywności. Wielu konsumentów nie rozróżnia umieszczonych na opakowaniach produktów żywnościowych daty minimalnej trwałości żywności i terminu przydatności do spożycia. To jeden z powodów marnowania (wyrzucania) żywności, która jest nadal zdatna do spożycia. Zgodnie z unijnym prawem od końca marca 2021 roku w obrocie niekomercyjnym mogą się znaleźć produkty po upływie daty minimalnej trwałości podanej na opakowaniu. Kolejne planowane kroki w tej walce dotyczą również rozszerzenia listy produktów zwolnionych z obowiązku podawania daty minimalnej trwałości lub nawet zupełnej rezygnacji z jej podawania i pozostania tylko przy terminie przydatności do spożycia, czyli przy sformułowaniu „należy spożyć do”.