REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odstąpienie od umowy, zwrot towaru - czy można (trzeba?) wystawić fakturę

Odstąpienie od umowy, zwrot towaru - czy można (trzeba?) wystawić fakturę
Odstąpienie od umowy, zwrot towaru - czy można (trzeba?) wystawić fakturę

REKLAMA

REKLAMA

Klient odstąpił od umowy sprzedaży i zwrócił towar. W momencie sprzedaży został wystawiony paragon, czyli rozliczyłem VAT na podstawie paragonu. Po odstąpieniu przez klienta od umowy sporządziłem wewnętrzny dokument korygujący. W przypadku odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa umowę uważa się za niezawartą. Jednak po odstąpieniu od umowy klient zażyczył sobie wystawienia faktury do paragonu. Czy mam taki obowiązek? Jeżeli nie mam obowiązku, to czy mam takie prawo?

Na żądanie nabywcy powinien Pan wystawić fakturę składającą się z dwóch części, tj. części dokumentującej dostawę towarów oraz części korygującej zmniejszającej kwoty wykazane w pierwszej części do 0 zł. Szczegóły poniżej.

REKLAMA

Autopromocja

Faktura czasem tylko na żądanie nabywcy

Nie zawsze sprzedaż dokonywana przez podatników musi być dokumentowana fakturami. W określonych przepisami przypadkach faktury muszą być wystawiane tylko na żądanie nabywców. Żądanie powinno być zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty. Dotyczy to m.in. sprzedaży na rzecz osób prywatnych (art. 106b ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 106b ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT).

Nie ma jednocześnie przepisu, który zabraniałby wystawiania faktur, gdy przed wystawieniem faktury nabywca zwrócił towar. Z drugiej jednak strony w takich przypadkach nie jest możliwe wystawianie faktur korygujących. Mogą być one wystawiane tylko na skutek zdarzeń, które mają miejsce po wystawieniu faktury (art. 106j ust. 1 ustawy o VAT). A zatem wszelkie zdarzenia powstałe przed wystawieniem faktury muszą być uwzględnione w jej treści.

Podatnik ma obowiązek wystawić fakturę na żądanie nabywcy, który nie jest podatnikiem, o ile żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

W przedstawionej sytuacji odrzucić zatem należy postępowanie polegające na wystawieniu dwóch faktur, tj. zwykłej faktury oraz faktury korygującej dokumentującej zwrot towaru.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z tym w grę wchodzi przyjęcie jednego z trzech stanowisk, a mianowicie że:

1) ma Pan obowiązek wystawić na żądanie nabywcy fakturę składającą się z dwóch części, tj. części dokumentującej dostawę towarów oraz części korygującej zmniejszającej do 0 zł kwoty wykazane w pierwszej części,

2) ma Pan obowiązek wystawić fakturę „zerową” (tj. bez wykazywania jakichkolwiek kwot z tytułu dostawy zwróconego towaru),

3) nie ma Pan obowiązku ani prawa wystawienia faktury.

W ocenie autora najwięcej przemawia za pierwszym ze wskazanych stanowisk, gdyż mimo wszystko w przedstawionej sytuacji dostawa towarów miała miejsce. Nie wyłącza tego fakt, że na mocy art. 31 ust. 1 ustawy o prawach konsumenta umowę sprzedaży uważa się za niezawartą. Opodatkowaniu VAT nie podlega sprzedaż ani umowy sprzedaży, lecz dostawy towarów, czyli przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Jednocześnie faktura składająca się z dwóch wskazanych części najlepiej odzwierciedla przebieg transakcji.

W przypadku jakichkolwiek wątpliwości może Pan wystąpić z wnioskiem o interpretację przepisów we wskazanym w pytaniu stanie prawnym.

Podatnik prowadzący salon rowerowy 10 marca 2016 r. sprzedał rower. Nabywcą była osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej. Sprzedawca udokumentował sprzedaż poprzez wystawienie paragonu z kasy rejestrującej. Nabywca zwrócił jednak rower 18 marca 2016 r. i zażądał wystawienia faktury na tę sprzedaż. Jak wynika z dat, nie minął jeszcze okres 3 miesięcy, kiedy to podatnik ma obowiązek wystawić fakturę na żądanie nabywcy. W takiej sytuacji podatnik-sprzedawca powinien wystawić na żądanie nabywcy fakturę składającą się z dwóch części, tj. części dokumentującej dostawę towarów oraz części korygującej zmniejszającej do 0 zł kwoty wykazane w pierwszej części.

Wzór faktury dokumentującej dostawę towarów i ich zwrot

Podstawa prawna:

• art. 106b ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 106b ust. 3 pkt 1, art. 106e oraz art. 106j ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 1649

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA