REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odstąpienie od umowy, zwrot towaru - czy można (trzeba?) wystawić fakturę

Subskrybuj nas na Youtube
Odstąpienie od umowy, zwrot towaru - czy można (trzeba?) wystawić fakturę
Odstąpienie od umowy, zwrot towaru - czy można (trzeba?) wystawić fakturę

REKLAMA

REKLAMA

Klient odstąpił od umowy sprzedaży i zwrócił towar. W momencie sprzedaży został wystawiony paragon, czyli rozliczyłem VAT na podstawie paragonu. Po odstąpieniu przez klienta od umowy sporządziłem wewnętrzny dokument korygujący. W przypadku odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa umowę uważa się za niezawartą. Jednak po odstąpieniu od umowy klient zażyczył sobie wystawienia faktury do paragonu. Czy mam taki obowiązek? Jeżeli nie mam obowiązku, to czy mam takie prawo?

Na żądanie nabywcy powinien Pan wystawić fakturę składającą się z dwóch części, tj. części dokumentującej dostawę towarów oraz części korygującej zmniejszającej kwoty wykazane w pierwszej części do 0 zł. Szczegóły poniżej.

REKLAMA

Autopromocja

Faktura czasem tylko na żądanie nabywcy

Nie zawsze sprzedaż dokonywana przez podatników musi być dokumentowana fakturami. W określonych przepisami przypadkach faktury muszą być wystawiane tylko na żądanie nabywców. Żądanie powinno być zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty. Dotyczy to m.in. sprzedaży na rzecz osób prywatnych (art. 106b ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 106b ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT).

Nie ma jednocześnie przepisu, który zabraniałby wystawiania faktur, gdy przed wystawieniem faktury nabywca zwrócił towar. Z drugiej jednak strony w takich przypadkach nie jest możliwe wystawianie faktur korygujących. Mogą być one wystawiane tylko na skutek zdarzeń, które mają miejsce po wystawieniu faktury (art. 106j ust. 1 ustawy o VAT). A zatem wszelkie zdarzenia powstałe przed wystawieniem faktury muszą być uwzględnione w jej treści.

Podatnik ma obowiązek wystawić fakturę na żądanie nabywcy, który nie jest podatnikiem, o ile żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

W przedstawionej sytuacji odrzucić zatem należy postępowanie polegające na wystawieniu dwóch faktur, tj. zwykłej faktury oraz faktury korygującej dokumentującej zwrot towaru.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z tym w grę wchodzi przyjęcie jednego z trzech stanowisk, a mianowicie że:

1) ma Pan obowiązek wystawić na żądanie nabywcy fakturę składającą się z dwóch części, tj. części dokumentującej dostawę towarów oraz części korygującej zmniejszającej do 0 zł kwoty wykazane w pierwszej części,

2) ma Pan obowiązek wystawić fakturę „zerową” (tj. bez wykazywania jakichkolwiek kwot z tytułu dostawy zwróconego towaru),

3) nie ma Pan obowiązku ani prawa wystawienia faktury.

W ocenie autora najwięcej przemawia za pierwszym ze wskazanych stanowisk, gdyż mimo wszystko w przedstawionej sytuacji dostawa towarów miała miejsce. Nie wyłącza tego fakt, że na mocy art. 31 ust. 1 ustawy o prawach konsumenta umowę sprzedaży uważa się za niezawartą. Opodatkowaniu VAT nie podlega sprzedaż ani umowy sprzedaży, lecz dostawy towarów, czyli przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Jednocześnie faktura składająca się z dwóch wskazanych części najlepiej odzwierciedla przebieg transakcji.

W przypadku jakichkolwiek wątpliwości może Pan wystąpić z wnioskiem o interpretację przepisów we wskazanym w pytaniu stanie prawnym.

Podatnik prowadzący salon rowerowy 10 marca 2016 r. sprzedał rower. Nabywcą była osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej. Sprzedawca udokumentował sprzedaż poprzez wystawienie paragonu z kasy rejestrującej. Nabywca zwrócił jednak rower 18 marca 2016 r. i zażądał wystawienia faktury na tę sprzedaż. Jak wynika z dat, nie minął jeszcze okres 3 miesięcy, kiedy to podatnik ma obowiązek wystawić fakturę na żądanie nabywcy. W takiej sytuacji podatnik-sprzedawca powinien wystawić na żądanie nabywcy fakturę składającą się z dwóch części, tj. części dokumentującej dostawę towarów oraz części korygującej zmniejszającej do 0 zł kwoty wykazane w pierwszej części.

Wzór faktury dokumentującej dostawę towarów i ich zwrot

Podstawa prawna:

• art. 106b ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 106b ust. 3 pkt 1, art. 106e oraz art. 106j ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 1649

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA