REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaki skutki wywołuje wystawienie błędnej faktury przy zleceniu transportowym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Prawo i Logistyka
PrawoiLogistyka.pl to serwis tematyczny zajmujący się prawnymi aspektami działalności transportowej.
Czy wystawienie błędnej faktury stanowi przyczynę do braku jej zapłaty za wykonany przewóz towarów? /Fot. Fotolia
Czy wystawienie błędnej faktury stanowi przyczynę do braku jej zapłaty za wykonany przewóz towarów? /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W wyniku rozwoju branży transportowej pojawiło się wiele praktyk oraz zapisów umownych, które z powodu ich wielokrotnego powielania wpisały się na stałe do kanonu umów transportowych. Jednym z takich standardowych zapisów w zleceniu transportowym jest ten wskazujący, że kontrahentowi przysługuje prawo do wstrzymania lub odmowy zapłaty przewoźnego z uwagi na błędy w wystawionej przez przewoźnika fakturze VAT.

Nie oceniając skuteczności poszczególnych zapisów umownych, warto zastanowić się czy ewentualne błędy w fakturach VAT mogą powodować wstrzymanie wypłaty wynagrodzenia przewoźnikowi.

REKLAMA

REKLAMA

Czy faktura VAT stanowi dowód wykonania umowy?

Na gruncie prawa cywilnego faktura VAT ma walor dokumentu prywatnego i może jedynie dowodzić, iż osoba, która ją podpisała, złożyła oświadczenie w niej zawarte. Faktura stanowi powszechnie przyjęty dokument rozliczeniowy, albowiem jej doręczenie umożliwia dłużnikowi podjęcie czynności mających na celu sprawdzenie, czy jest ona w ogóle zasadna. Umożliwia także podjęcie czynności finansowych zmierzających do spełnienia świadczenia, tj. polegającej na jej zapłacie. Faktura, jako dokument rozrachunkowy nie stanowi jednak dowodu wykonania umowy w sposób uzasadniający żądane wynagrodzenie.

W praktyce często w kontaktach handlowych pomiędzy przedsiębiorcami, szczególnie w zakresie świadczenia usług, na potwierdzenie dokonanej transakcji wystawiane są faktury służące obu stronom do rozliczeń. Tym samym uznać należy, iż w sytuacji związanej z wykonaniem umowy przewozu faktura VAT będzie miała drugorzędne znaczenie, albowiem o wykonaniu umowy świadczą w głównej mierze dokumenty przewozowe, w tym szczególności list przewozowy.

Koszty transportu w podstawie opodatkowania VAT

REKLAMA

Praktyka

W praktyce często spotykaną sytuacją jest to, że kontrahent odmawia zapłaty przewoźnego z uwagi na wpisanie błędnych danych w fakturze VAT, w szczególności terminu zapłaty, jeżeli jest on liczony od dnia doręczenia dokumentów przewozowych kontrahentowi. Zgodnie jednak z najnowszym orzecznictwem Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie (Wyrok NSA z 22 października 2015 r., sygn. akt I FSK 1131/14) wystawienie faktury VAT z błędami formalnymi, które nie powodują, że faktura VAT nie odzwierciedla rzeczywistej transakcji handlowej, umożliwia podatnikowi realizację prawa do odliczenia naliczonego podatku, niezależnie od tego, czy formalne wady faktury zostaną skorygowane:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Faktura dotknięta wadą formalną, która z uwagi na wagę uchybienia, może zostać skorygowana notą korygującą (np. dane nabywcy), umożliwia podatnikowi na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1065 ze zm.) realizację prawa do odliczenia z niej podatku naliczonego w terminach przewidzianych w ustawie (art. 86 ust.10 pkt 1 u.p.t.u.; od 1 stycznia 2014 r. – art. 86 ust. 10 i ust. 10b pkt 1 u.p.t.u.) niezależnie od tego, czy formalne wady faktury zostaną skorygowane – jeżeli nie zachodzi ryzyko oszustwa lub nadużycia (czynności udokumentowane fakturą zostały wykonane na rzecz podatnika i służyły jego działalności opodatkowanej)".

Tym samym drobne błędy w fakturach VAT nie powodują, że strony transakcji handlowej zostają pozbawione prawa do dokonania rozliczeń finansowych. Co więcej, zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, w przypadku błędów w fakturze VAT, nabywca usługi – kontrahent przewoźnika jest uprawniony do wystawienia tzw. noty korygującej:

Art. 106 k:

  1. Nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę zawierającą pomyłki, z wyjątkiem pomyłek w zakresie danych określonych w art. 106e ust. 1 pkt 8-15, może wystawić fakturę nazywaną notą korygującą.
  2. Faktura, o której mowa w ust. 1, wymaga akceptacji wystawcy faktury.

Kiedy wystawia się fakturę pro forma?

Jak wystawiać faktury zaliczkowe

W szczególności można wskazać, iż uprawnienie do wystawienia noty korygującej kierowane do nabywcy usługi przysługuje w przypadku błędów dotyczących danych określonych w art. 106e ust. 1 pkt 1-7 ustawy o podatku od towarów i usług:

Art. 106 e:

1. Faktura powinna zawierać:

1) datę wystawienia;

2) kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;

3) imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;

4) numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;


5) numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi6) datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;

7) nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

8) miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług.

Jakie są wymogi formalne dotyczące zawartości faktury VAT

Należy podkreślić, iż termin zapłaty faktury VAT nie jest elementem obligatoryjnym treści faktury VAT.

Podsumowanie

Mając na uwadze powyższe należy wskazać, iż powielanie w swoich zleceniach transportowych postanowień, które od wielu lat istnieją może nie zapewnić należytej ochrony prawnej. W sytuacji dokonania odmowy zapłaty przewoźnego z uwagi na błędy w fakturze VAT – gdy przewóz został dokonany prawidłowo – takie działanie uznać należałoby za działanie sprzeczne z dobrymi obyczajami kupieckimi, w sytuacji gdy podatnik nie został pozbawiony prawa do dokonania rozliczeń finansowych na podstawie błędnie wystawionej faktury VAT.

Co więcej, ustawodawca przyznał nabywcy usługi uprawnienie do dokonanie korekty błędnych danych znajdujących się w fakturze VAT. Oznacza to, że kontrahent może sam wystawić dokument księgowy i przesłać go do akceptacji przewoźnikowi. Tym samym sztuczne wydłużanie płatności poprzez odsyłanie faktur VAT nie powinno mieć miejsca i może stanowić przejaw nienależytego wykonania zobowiązania kontrahenta, tj. brak zapłaty umówionego wynagrodzenia w terminie.

Autor: Piotr Michałowski, radca prawny

Źródło: Prawo i Logistyka

Podstawa prawna:

- Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny

- Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług

- Wyrok NSA z 22 października 2015 r., sygn. akt I FSK 1131/14

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA