Kategorie

Potwierdzenie odbioru faktury korygującej do faktury zaliczkowej

Adam Kuchta
Redaktor portalu Infor.pl
Potwierdzenie odbioru faktury korygującej do faktury zaliczkowej
Potwierdzenie odbioru faktury korygującej do faktury zaliczkowej
Fotolia
W jakich sytuacjach występuje obowiązek posiadania odbioru faktury korygującej wystawionej do faktury zaliczkowej?

Czy należy posiadać potwierdzenia odbioru faktury korygującej w sytuacji gdy: 

- faktura korygująca do faktury zaliczkowej wystawiona została przed otrzymaniem zapłaty i w stosunku do faktury pierwotnej nie powstał jeszcze obowiązek podatkowy? 

- faktura korygująca do faktury zaliczkowej wystawiona została po otrzymaniu zapłaty i w stosunku do faktury pierwotnej powstał już obowiązek podatkowy? 

- zarówno faktura pierwotna dotycząca zaliczki, jak i faktura ją korygująca nie zostały wysłane do kontrahenta? 

- wystawiono fakturę korygującą w związku z faktem nieuiszczenia zaliczki przez kontrahenta w terminie 30 dni od dnia wystawienia pierwotnej faktury zaliczkowej?

Do powyższych pytań odniósł się Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 2 lutego 2016 r., sygn. ITPP2/4512-1070/15/AK. O interpretację przepisów w tym zakresie wystąpiła Spółka, która jest firmą produkującą detale z tworzyw sztucznych oraz formy wtryskowe ze stali, wyjaśniając, że w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą klient zamówił produkcję wyrobów z tworzywa sztucznego oraz wykonanie formy wtryskowej do produkcji tych detali. Forma wtryskowa to rodzaj narzędzia, które zakłada się do maszyny wtryskowej i za jego pomocą można wyprodukować poszczególne detale z tworzywa sztucznego.

Klient ma siedzibę na terenie UE i jest podatnikiem VAT czynnym na terenie innego kraju UE niż Polska. Zgodnie z umową, Spółka ma wystawić trzy dokumenty sprzedaży stosownie do rat 50%, 40% i 10% ceny formy. Faktury na pierwszą i drugą ratę są przedpłatami i obowiązek podatkowy powstaje po zapłacie. Dopiero trzecia rata dokumentuje sprzedaż formy. W związku z tym, iż klient zapowiedział, że po wyprodukowaniu nie będzie wywoził formy z kraju, dokumenty sprzedaży wystawiane były ze stawką VAT 23% i wykazywane w deklaracji VAT-7 jako sprzedaż krajowa a nie jako WDT.

Przypadek 1.

Fakturę na 1 ratę wystawiono w kwietniu 2014 r. (fv nr 1) i przesłano do klienta. Po wystawieniu dokumentu sprzedaży na pierwszą ratę 50% okazało się, że na fakturze pomyłkowo wybrano złego klienta (inną firmę na terenie UE). W związku z pomyłką wystawiono fv korygującą (fv nr 2) na całą wartość faktury (zerującą) oraz wystawiono nową fakturę na 1 ratę na prawidłowego kontrahenta w maju 2014 r. (fv nr 3). Korekta wystawiona została przed zapłatą za fakturę i nie nastąpił jeszcze obowiązek podatkowy. Wszystkie fv zostały przesłane do kontrahenta. Oczywiście następnie były jeszcze fv na 2 i 3 ratę. Po rozliczeniu projektu forma zgodnie z założeniami nie wyjechała z kraju ale została w Polsce.

Jak wystawiać faktury zaliczkowe

Przypadek 2.

Fakturę na 1 ratę wystawiono w kwietniu 2014 r. (fv nr 1) i przesłano do klienta. Po wystawieniu dokumentu sprzedaży na pierwszą ratę 50% okazało się, że na fakturze pomyłkowo wybrano złego klienta (inną firmę na terenie UE). W związku z pomyłką wystawiono fv korygującą (fv nr 2) na całą wartość faktury (zerującą) oraz wystawiono nową fakturę na 1 ratę na prawidłowego kontrahenta w maju 2014 r. (fv nr 3). Korekta (fv nr 2) wystawiona została po zapłacie za fakturę przez kontrahenta (poprawnego z fv nr 3) i nastąpił już obowiązek podatkowy. Wszystkie fv zostały przesłane do kontrahenta. Oczywiście następnie były jeszcze fv na 2 i 3 ratę. Po rozliczeniu projektu forma zgodnie z założeniami nie wyjechała z kraju ale została w Polsce.

Przypadek 3.

W innym przypadku, bardzo podobnym do powyższego, również nastąpił błąd w fakturze pierwotnej na 1 ratę (fv nr 1). Tzn. wystawiono fv sprzedaży z VAT 23% na 1 ratę formy na klienta z terenu UE. Po wykonaniu formy miała ona zostać na terenie Polski w związku z tym sprzedaż wystawiana była z VAT 23%. Faktura została wystawiona błędnie i w związku z tym konieczne było wystawienie faktury korygującej na całą wartość faktury (fv nr 2). Wykrycie błędu było natychmiastowe i faktura (fv nr 1), jak i korekta wystawiona do niej (fv nr 2), nie zostały wysłane do klienta. Po wykonaniu korekty wystawiono kolejną fv już prawidłową (fv nr 3). Klient z terenu UE otrzymał wyłącznie fv sprzedaży wystawioną już poprawnie (fv nr 3). Faktura nr 1 i 2 nie zostały wprowadzona do obiegu.

Przypadek 4.

W innym przypadku, bardzo podobnym do powyższych, również nastąpił błąd w fakturze pierwotnej na 1 ratę (fv nr 1). Tzn. wystawiono fv sprzedaży z VAT 23% na 1 ratę formy na klienta z terenu UE. Po wykonaniu formy miała ona zostać na terenie Polski w związku z tym sprzedaż wystawiana była z VAT 23%. Faktura została wystawiona prawidłowo. Niestety klient nie zapłacił jej w terminie 30 dni od wystawienia i konieczne było wystawienie korekty faktury sprzedaży na całą wartość (fv nr 2) oraz wystawienie nowej faktury prawidłowej ze względu na dokonanie płatności i powstanie obowiązku podatkowego. Wszystkie faktury trafiły do klienta czyli zostały wprowadzone do obiegu. Klient jest z terenu UE.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  • Przypadek 1 - Czy dla VAT korekta faktury sprzedaży na 1 ratę w wysokości 50% wymaga potwierdzenia przez klienta odbioru korekty faktury sprzedaży by móc skorygować VAT należny w miesiącu wystawienia korekty, tj. maju 2014 r.?
  • Przypadek 2 - Czy dla VAT korekta faktury sprzedaży na 1 ratę w wysokości 50% wymaga potwierdzenia przez klienta odbioru korekty faktury sprzedaży by móc skorygować VAT należny w miesiącu wystawienia korekty, tj. maju 2014 r.?
  • Przypadek 3 - Czy dla VAT korekta faktury sprzedaży na 1 ratę wymaga potwierdzenia przez klienta odbioru korekty faktury sprzedaży by móc skorygować VAT należny w miesiącu wystawienia korekty?
  • Przypadek 4 - Czy dla VAT korekta faktury sprzedaży na 1 ratę wymaga potwierdzenia przez klienta odbioru korekty faktury sprzedaży by móc skorygować VAT należny w miesiącu wystawienia korekty?

Jak rozliczać faktury korygujące

Zdaniem Wnioskodawcy:

Przypadek 1 - W świetle Ustawy o VAT korekta faktury sprzedaży na 1 ratę w wysokości 50% nie wymaga potwierdzenia przez klienta odbioru korekty faktury sprzedaży by móc skorygować VAT należny w miesiącu wystawienia korekty, tj. maju 2014 r. Faktura korekta (fv nr 2) wystawiona była przed zapłatą i nie powstał jeszcze obowiązek podatkowy, co, zdaniem Spółki, powoduje brak konieczności posiadania potwierdzenia odbioru korekty dla celów korekty VAT należnego w deklaracji VAT-7. Dodatkowo faktura korygująca jest wystawiona ze stawką 23% ale na kontrahenta unijnego i zgodnie z art. 29 pkt 4b nie wymaga ona potwierdzenia otrzymania korekty przez klienta.

Przypadek 2 - W świetle Ustawy o VAT korekta faktury sprzedaży na 1 ratę w wysokości 50% nie wymaga potwierdzenia przez klienta odbioru korekty faktury sprzedaży by móc skorygować VAT należny w miesiącu wystawienia korekty, tj. maju 2014 r. Faktura korekta (fv nr 2) wystawiona była po zapłacie i powstał już obowiązek podatkowy jednak faktura korygująca jest wystawiona na kontrahenta unijnego i zgodnie z art. 29 pkt 4b nie wymaga ona potwierdzenia otrzymania korekty przez klienta, mimo że wystawiona jest ze stawką 23%.

Przypadek 3 - W świetle Ustawy o VAT korekta faktury sprzedaży na 1 ratę nie wymaga potwierdzenia przez klienta odbioru korekty faktury sprzedaży by móc skorygować VAT należny w miesiącu wystawienia korekty, gdyż mamy do czynienia z fakturami nie wprowadzonymi do obiegu. Nie powstał obowiązek podatkowy i w związku z tym można skorygować VAT należny bez posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez klienta.

Przypadek 4 - W świetle Ustawy o VAT korekta faktury sprzedaży na 1 ratę nie wymaga potwierdzenia przez klienta odbioru korekty faktury sprzedaży by móc skorygować VAT należny w miesiącu wystawienia korekty. Faktura na 1 ratę (fv nr l), korekta (dot. nieterminowej zapłaty - fv nr 2) wystawione były przed zapłatą i nie powstał jeszcze obowiązek podatkowy, co, zdaniem Spółki, powoduje brak konieczności posiadania potwierdzenia odbioru korekty dla celów korekty VAT należnego w deklaracji VAT-7. Natomiast wszystkie trzy fv (nr l, 2, 3) wystawione były na kontrahenta unijnego i zgodnie z art. 29 pkt 4b nie wymagały i tak potwierdzenia otrzymania korekty przez klienta.


W świetle obowiązującego stanu prawnego Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy uznał, że stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest:

  • prawidłowe - w zakresie braku obowiązku posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej w sytuacji gdy faktura korygująca do faktury zaliczkowej wystawiona została przed otrzymaniem zapłaty i w stosunku do faktury pierwotnej nie powstał jeszcze obowiązek podatkowy,
  • nieprawidłowe - w zakresie braku obowiązku posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej w sytuacji gdy faktura korygująca do faktury zaliczkowej wystawiona została po otrzymaniu zapłaty i w stosunku do faktury pierwotnej powstał już obowiązek podatkowy,
  • prawidłowe - w zakresie braku obowiązku posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej w sytuacji gdy zarówno faktura pierwotna dotycząca zaliczki, jak i faktura ją korygująca nie zostały wysłane do kontrahenta,
  • nieprawidłowe - w zakresie braku obowiązku posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej w sytuacji wystawienia faktury korygującej w związku z faktem nieuiszczenia zaliczki przez kontrahenta w terminie 30 dni od dnia wystawienia pierwotnej faktury zaliczkowej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 13 ust. 1 omawianej ustawy, przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Odliczenie VAT z duplikatu faktury

W myśl art. 13 ust. 2 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:

  1. podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
  2. osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
  3. podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;
  4. podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.

Stosownie do dyspozycji art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.

Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 19a ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Z treści art. 19a ust. 8 ustawy wynika, że jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z zastrzeżeniem ust. 5 pkt 4.

Zgodnie z przepisem art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W myśl ust. 6 tego artykułu, podstawa opodatkowania obejmuje:

  1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
  2. koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

W ust. 10 tego artykułu wskazano, że podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 13, obniża się o:

  1. kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
  2. wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
  3. zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
  4. wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

Ustęp 13 analizowanego artykułu określa, że w przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.


Przepis ust. 13 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna - art. 29a ust. 14 ustawy.

Z treści art. 29a ust. 15 ustawy wynika, że warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę nie stosuje się w przypadku:

  1. eksportu towarów i wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów;
  2. dostawy towarów i świadczenia usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;
  3. sprzedaży: energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy;
  4. gdy podatnik nie uzyskał potwierdzenia mimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej i z posiadanej dokumentacji wynika, że nabywca towaru lub usługobiorca wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej.

Zgodnie z art. 29a ust. 16 ustawy, w przypadku, o którym mowa w ust. 15 pkt 4, obniżenie podstawy opodatkowania następuje nie wcześniej niż w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym zostały łącznie spełnione przesłanki określone w ust. 15 pkt 4.

Jak stanowi art. 106b ust. 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

W myśl art. 106i ust. 1 ustawy, fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Zgodnie z ust. 2 tego artykułu - jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymano całość lub część zapłaty od nabywcy.

Jak stanowi ust. 7 tego artykułu, faktury nie kogą być wystawione wcześniej niż 30. dnia przed:

  1. dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi;
  2. otrzymaniem, przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi, całości lub części zapłaty.

Według art. 106j ust. 1 ustawy, w przypadku gdy po wystawieniu faktury:

  1. udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,
  2. udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,
  3. dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
  4. dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
  5. podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek i

- podatnik wystawia fakturę korygującą.

Jak wynika z ust. 2 tego artykułu, faktura korygująca powinna zawierać:

  1. wyrazy „FAKTURA KORYGUJĄCA” albo wyraz „KOREKTA”;
  2. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  3. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;
  4. przyczynę korekty;
  5. jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego - odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;
  6. w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 - prawidłową treść korygowanych pozycji.

Faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur. Celem ich wystawienia jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości. Warunkiem obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego na podstawie wystawionej faktury korygującej jest posiadanie przez wystawcę potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę.

Korekta faktury zaliczkowej po zmianie zamówienia

Z literalnej wykładni cytowanego art. 29a ust. 13 ustawy, wynika, że warunkiem obniżenia przez sprzedawcę kwoty podstawy opodatkowania oraz podatku należnego na podstawie wystawionej faktury korygującej jest posiadanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę (z zastrzeżeniem art. 29a ust. 15 ustawy). Oznacza to, że faktura korygująca musi dotrzeć do nabywcy, a nabywca musi potwierdzić jej otrzymanie, by wystawca miał możliwość obniżenia podatku należnego w związku z jej wystawieniem. Dopiero posiadanie takiego potwierdzenia uprawnia sprzedawcę do stosownego obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku należnego.

Przytoczone regulacje stanowią, że kwoty, o które zmniejsza się podstawę opodatkowania oraz podatek należny, muszą zostać udokumentowane fakturą korygującą. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę powoduje akceptację zmiany wartości zawartych na fakturze i daje prawo do takiego obniżenia. Należy podkreślić, że potwierdzenie odbioru faktury korygującej pełni istotną rolę w systemie podatku od towarów i usług opartym na metodzie fakturowej, gdyż zapobiega nieuzasadnionym obniżkom podstawy opodatkowania u dostawcy.

Wskazać przy tym należy, że ustawodawca nie sprecyzował, w jakiej formie nabywca ma dokonać potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Potwierdzenie otrzymania przez nabywcę towarów i usług faktury korygującej, może być dokonane w dowolnej formie, np. poprzez zwrotne potwierdzenie odbioru wysłanej pocztą - w formie listu poleconego - przesyłki zawierającej fakturę korygującą, może to być odrębne pisemne potwierdzenie otrzymania faktury korygującej, również w formie elektronicznej, lub przesłana zwrotnie kopia podpisanej faktury korygującej. Żaden przepis nie określa specjalnej formy, w jakiej potwierdzenie odbioru faktury korygującej byłoby wymagane. Istotne jest, aby sprzedawca towarów lub usług dla celów rozliczenia podatku należnego od sprzedaży posiadał informację, z której jednoznacznie wynika, że nabywca otrzymał fakturę korygującą sprzedaż.


Zatem, w przypadku posiadania potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej dokumentującej pomyłki w wystawionych pierwotnie fakturach, zwroty towarów, czy udzielone po dokonaniu sprzedaży rabaty, opusty lub obniżki cen, a także dokonane nabywcy zwroty całości lub części zapłaty - podatnik jest uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania oraz należnego podatku.

Jak wynika z powołanych przepisów, w odniesieniu do zaliczki obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania. Faktura dokumentująca zaliczkę powinna być wystawiona nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymano całość lub część zapłaty od nabywcy, przy czym równocześnie nie może być wystawiona wcześniej niż 30. dnia przed otrzymaniem, przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi, całości lub części zapłaty.

Analiza okoliczności faktycznych sprawy w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa pozwala stwierdzić, że w Przypadku nr 1, w sytuacji gdy faktura korygująca do faktury zaliczkowej wystawiona została przed otrzymaniem zapłaty i w stosunku do faktury pierwotnej nie powstał jeszcze obowiązek podatkowy, jak słusznie Spółka zauważyła, nie jest zobligowana do posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez kontrahenta, aby móc skorygować podatek należny w miesiącu wystawienia faktury korygującej, o ile w tym miesiącu powstał obowiązek podatkowy.

W Przypadku nr 2, w sytuacji gdy faktura korygująca do faktury zaliczkowej wystawiona została po otrzymaniu zapłaty i w stosunku do faktury pierwotnej powstał już obowiązek podatkowy, wbrew stanowisku wyrażonemu we wniosku, Spółka jest zobligowana do posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez kontrahenta, aby móc skorygować podatek należny. Skoro nie dochodzi do przemieszczenia formy wtryskowej z terytorium kraju do innego państwa członkowskiego, miejscem opodatkowania jej dostawy, stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy, jest miejsce, w którym towar znajduje się w momencie dostawy, czyli terytorium kraju. Oznacza to, że nie zachodzą okoliczności wymienione w art. 29a ust. 15 ustawy wyłączające obowiązek posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez kontrahenta - w szczególności nie występuje wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, jak również dostawa towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju. Wyraźnie należy podkreślić, że fakt, że klient ma siedzibę na terenie innego niż Polska kraju UE nie stanowi wymienionej w przepisach ustawy samoistnej przesłanki braku obowiązku posiadania potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę.

Potwierdzenie dostarczenia faktury korygującej w formie elektronicznej

W Przypadku nr 3, w sytuacji gdy zarówno faktura pierwotna dotycząca zaliczki, jak i faktura ją korygująca nie zostały wysłane do kontrahenta, nie zostały one wprowadzone do obrotu prawnego. Zatem jako faktury dokumentujące czynności niedokonane, istnieje możliwość ich anulowania. Tym samym, jak słusznie Spółka wskazała, nie jest zobligowana do posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez kontrahenta.

W Przypadku nr 4, w sytuacji wystawienia faktury korygującej w związku z faktem nieuiszczenia zaliczki przez kontrahenta w terminie 30 dni od dnia wystawienia pierwotnej faktury zaliczkowej, analogicznie jak w Przypadku nr 2, wbrew stanowisku wyrażonemu we wniosku, Spółka jest zobligowana do posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez kontrahenta, aby móc skorygować podatek należny.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Poszerzaj swoją wiedzę, korzystając z naszej oferty
Webinarium: SLIM VAT 2 – Ulga na złe długi + Certyfikat gwarantowany
Webinarium: SLIM VAT 2 – Ulga na złe długi + Certyfikat gwarantowany
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość
    1 sty 2000
    23 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Pośrednictwo w sprzedaży gwarancji a odliczenie VAT

    Transakcje pośrednictwa w sprzedaży rozszerzenia gwarancji. Podatnik prowadzący działalność handlową powinien ujmować w mianowniku proporcji VAT również, zwolnione z VAT, transakcje pośrednictwa w sprzedaży rozszerzenia gwarancji. Nie są one bowiem „pomocniczymi transakcjami finansowymi” - tak orzekł Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

    Zerowy PIT dla rodzin 4 plus

    Zerowy PIT. Rodzice co najmniej czwórki dzieci nie zapłacą podatku, jeśli ich wspólne dochody nie przekroczą 170 tys. zł rocznie. Taki jest najbardziej prawdopodobny wariant kolejnej poprawki klubu PiS do Polskiego Ładu - pisze "Dziennik Gazeta Prawna".

    Międzynarodowy Kongres Biur Rachunkowych już w październiku w Targach Kielce

    Spotkanie, to coś czego brakowało nam wszystkim w ostatnim czasie. A jeśli połączyć to z merytorycznymi wystąpieniami, warsztatami ze specjalistami, a także bankietem? To równanie oznacza tylko jedno – II Międzynarodowy Kongres Biur Rachunkowych! Patronem medialnym wydarzenia jest Infor.

    Usługi świadczone przez wspólnika na rzecz spółki komandytowej

    Spółka komandytowa. Organy podatkowe nie kwestionują zakupu usług doradczych od komplementariusza, o ile spełnione będą warunki uznania wydatku za koszt uzyskania przychodu.

    Efekty zwalczania luki VAT

    Zwalczanie luki VAT przyczynia się do tego, że rząd może o 80 mld zł zwiększyć prognozę dochodów na rok 2021 – powiedział wiceminister finansów Piotr Patkowski podczas konferencji „Uczciwy VAT, zysk dla wszystkich”.

    Orzecznictwo TSUE chroni oszustwa podatkowe w VAT

    Skuteczne działania legislacyjne państw członkowskich mające na celu wyeliminowanie oszustw podatkowych okazują się być (w świetle orzecznictwa TSUE) sprzeczne z prawem wspólnotowym – pisze profesor Witold Modzelewski. Najlepszym tego przykładem jest wyrok z 9 września 2021 r., który na podstawie jakiś mętnych wywodów uzasadnia pogląd, że wprowadzenie w Polsce w 2016 roku granicznej płatności podatnika z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w celu eliminacji oszustw na rynku paliwowym, jest sprzeczny z prawem unijnym.

    Ulga dla klasy średniej - jakie są założenia Polskiego Ładu?

    Ulga dla klasy średniej to jedno z rozwiązań podatkowych w ramach Polskiego Ładu. Kto będzie miał prawo do ulgi? Jak wygląda algorytm dla ulgi przygotowany przez ustawodawcę?

    Opłaty drogowe - zmiany od 1 października

    Opłaty drogowe - zmiany od 1 października. Pozostało już tylko 8 dni do wygaszenia viaTOLL, który to system będzie działał tylko do 30 września 2021 r. Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa apelują, by nie zwlekać i zmienić system na e-TOLL. Z nowym systemem można zapłacić zarówno za przejazd po drogach krajowych, jak i po autostradach zarządzanych przez GDDKiA. Od 1 października 2021 r. wprowadzona zostanie nowa organizacja ruchu w Miejscach Poboru Opłat na autostradach A2 (Konin- Stryków) oraz A4 (Wrocław-Sośnica). Od tego dnia nie będą działać viaBOX i viaAUTO. Dotychczasowi użytkownicy tych urządzeń powinni korzystać z aplikacji mobilnej e-TOLL PL lub urządzeń pokładowych kompatybilnych z e-TOLL.

    Aktuariusz, wycena aktuarialna i raport aktuarialny - rola aktuariusza przy wycenie rezerw pracowniczych wg UoR, MSR 19 i KSR 6

    Wycena aktuarialna rezerw na świadczenia pracownicze - aktuariusz i jego rola (wycena aktuarialna rezerw na odprawy emerytalne, rentowe, nagrody jubileuszowe itp.)

    Zakup obywatelstwa z paszportem - nowy kierunek optymalizacji podatkowej

    Optymalizacja podatkowa. W internecie pojawiły się oferty w rodzaju: Kup paszport - obywatelstwo. Uzyskaj rezydencję podatkową. Eksperci radzą, by dobrze przemyśleć odpowiedź.

    Polski Ład. Ułatwienia związane z rozliczaniem składki zdrowotnej

    Polski Ład jest w tej chwili w Sejmie, jest po pierwszym czytaniu, za chwilę zaczną się prace komisyjne. Jakich zmian możemy się jeszcze spodziewać w trakcie tych prac? W studio DGP rozmawiamy z wiceministrem finansów Janem Sarnowskim.

    Wiążące polecenie dotyczące prowadzenia spraw w grupie spółek

    Wiążące polecenie w grupie spółek. Spółka dominująca uczestnicząca w grupie spółek będzie mogła wydawać spółce zależnej wiążące polecenia – nie zawsze jednak spółka zależna będzie nimi związana. Skutki wiążącego polecenia w grupie spółek i okoliczności odmowy jego wykonania wyjaśnia Bartosz Lewandowski – aplikant radcowski z Lubasz i Wspólnicy – Kancelarii Radców Prawnych.

    Będą wyjaśnienia podatkowe do Polskiego Ładu

    Polski Ład. Chcemy opublikować wyjaśnienia podatkowe, dotyczące rozwiązań wprowadzonych w ramach Polskiego Ładu dla przedsiębiorców, które będą wiążące dla administracji – powiedział wiceminister finansów Jan Sarnowski podczas EKG w Katowicach

    Ekologia coraz ważniejsza w strategiach firm

    Ekologia w strategiach firm. Prawie 57% firm na świecie uważa, że pandemia przyspieszyła realizację celów środowiskowych w firmie. Instytucje finansowe i rosnące oczekiwania społeczne są głównym katalizatorem zmian – wynika z najnowszego raportu ING i EY Biznes dla klimatu. Raport o zmianie priorytetów.

    Gadżety reklamowe a koszty uzyskania przychodów

    Gadżety reklamowe a koszty. Wydatki poniesione na nabycie drobnych gadżetów z logo podatnika, które są rozdawane dobrowolnie i nieodpłatnie, stanowią wydatki reklamowe. Tego rodzaju wydatki, jako spełniające kryteria z art. 15 ust 1 ustawy o CIT, mogą być w całości uznane za koszty uzyskania przychodów. Tak uznał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 17 września 2021 r.

    Kiedy można odliczyć VAT od zakupu artykułów spożywczych?

    Odliczenie VAT od artykułów spożywczych. Podatnicy w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą nabywają różnego rodzaju artykuły spożywcze wpływające na komfort organizowania spotkań, motywację pracowników czy postrzeganie przedsiębiorcy na rynku. Kiedy możliwe jest odliczenie VAT od tych artykułów?

    Crowdsourcing jako model wsparcia i rozwoju biznesu

    Crowdsourcing można określić jako tzw. mądrość ludu czy wiedzę tłumu. Wbrew pozorom i anglojęzycznej nazwie, zjawisko to miało swoje odzwierciedlenie w życiu społecznym już w XVIII wieku. Wtedy to brytyjski rząd ogłosił konkurs dla obywateli na opracowanie najlepszego sposobu określania dokładnej pozycji statku na morzu. Ustalono nagrodę w wys. 20 tys. funtów, a proporcjonalnie otrzymywał ją każdy, kto miał choćby minimalny udział w rozwiązanie problemu. To jedna z pierwszych sytuacji, w których pojawiła się idea crowdsourcingu. Jak wykorzystać ją we współczesnym biznesie?

    Sprzedaż firmowego laptopa osobie prywatnej a kasa fiskalna

    Sprzedaż firmowego laptopa osobie prywatnej a kasa fiskalna. Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, zarejestrowana jako czynny podatnik VAT, zamierza sprzedać firmowy laptop. Czy jeżeli laptop zostanie sprzedany osobie prywatnej, konieczne będzie nabycie przez osobę fizyczną kasy fiskalnej? Dodam, że obecnie osoba ta nie ma kasy fiskalnej.

    Zakup samochodu w innym kraju UE przez podatnika zwolnionego z VAT

    Zakup samochodu a zwolnienie z VAT. Nasz klient, który korzysta ze zwolnienia z VAT ze względu na obrót, chce kupić w Niemczech, na firmę, używany samochód o wartości około 60 000 zł. Czy należy rozliczyć VAT z tego tytułu? Czy nasz klient straci prawo do zastosowania zwolnienia?

    Zakup pieca gazowego w ramach ulgi rehabilitacyjnej

    Ulga rehabilitacyjna. Czy zakup grzewczego pieca gazowego, zapewniającego ciepło w mieszkaniu oraz ciepłą, bieżącą wodę stanowi wydatek ułatwiający wykonywanie czynności życiowych, w związku z niepełnosprawnością związaną z narządami ruchu? Czy kwota tego zakupu podlega odliczeniu w ramach ulgi rehabilitacyjnej?

    Zmiany w VAT - SLIM VAT 2

    Zmiany w VAT. 1 października 2021 r. wchodzi w życie zdecydowana większość przepisów ustawy z 11 sierpnia 2021 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo bankowe wprowadzającej tzw. pakiet SLIM VAT 2, która została opublikowana w Dzienniku Ustaw 6 września 2021 r. Część zmian weszła w życie już 7 września br. Co się zmienia w rozliczeniach VAT?

    Polski Ład. Propozycje zmian w VAT

    Polski Ład, wśród licznych zmian przepisów prawa podatkowego, zawiera także nowe propozycje w zakresie ustawy o VAT, które mogą zacząć obowiązywać już od 2022 r. Oto najważniejsze zmiany w VAT w ramach Polskiego Ładu.

    Kościński o Polskim Ładzie: Zostawiamy więcej pieniędzy dla tych co zarabiają mniej

    Polski Ład. Chodzi tu o elementarną sprawiedliwość. Nie może być tak, że pracodawca który zarabia 30 tys. płaci mniejsze podatni niż pracownik co zarabia 3 tys. - mówi w wywiadzie minister finansów Tadeusz Kościński.

    Polski Ład ma zresetować regresywny klin podatkowy

    Polski Ład a klin podatkowy. Polski Ład ma zresetować regresywny klin podatkowy i podtrzymać wzrost gospodarczy; myślę, że to, co proponujemy, zda egzamin – powiedział minister finansów Tadeusz Kościński podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

    Ryczałt w 2022 r. Co zmieni Polski Ład?

    Ryczałt 2022. W ramach Polskiego Ładu mają zostać ujednolicone zasady opodatkowania przychodów z najmu lub dzierżawy. Ustawodawca planuje także zmiany w stawkach ryczałtu. Jakie nowości mogą się pojawić od przyszłego roku?