REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać faktury korygujące

Jak rozliczać faktury korygujące
Jak rozliczać faktury korygujące

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o VAT określa termin rozliczeń faktur korygujących tylko w przypadku, gdy jest konieczne uzyskanie potwierdzenia ich odbioru. W pozostałych sytuacjach nie ma takich regulacji. Terminy te często wyznacza praktyka organów podatkowych, które w ostatnim czasie w wielu przypadkach zmieniły stanowisko na temat rozliczania korekt.

Zasady rozliczania faktur korygujących

Faktury korygujące faktury krajowe z naliczonym VAT

Autopromocja

Rodzaj faktury korygującej

Sposób rozliczenia

Czy konieczne jest posiadanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej

1

2

3

Faktura korygująca
„in minus”

1) w rozliczeniu za okres, w którym nabywca otrzymał fakturę korygującą, pod warunkiem uzyskania przed upływem terminu do złożenia deklaracji za ten okres rozliczeniowy potwierdzenia odbioru tej faktury

2) w rozliczeniu za okres, w którym otrzymano potwierdzenie odbioru faktury korygującej – w pozostałych przypadkach

Tak, uzyskanie potwierdzenia odbioru faktury jest konieczne.

Gdy podatnik nie uzyskał potwierdzenia mimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej,
a z posiadanej dokumentacji wynika, że nabywca towaru lub usługobiorca wie, iż transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej – rozlicza ją nie wcześniej niż w deklaracji składanej za okres rozliczeniowy, w którym łącznie zostały spełnione wskazane przesłanki

Faktura korygująca „in plus”

1) w rozliczeniu za okres, w którym wykazano fakturę pierwotną, gdy przyczyną wystawienia faktury korygującej był błąd istniejący w chwili wystawienia faktury pierwotnej

2) w rozliczeniu za okres, w którym powstała przyczyna wystawienia faktury korygującej, gdy nie można było jej przewidzieć w chwili wystawienia faktury pierwotnej (tzw. nowa okoliczność)

Nie, uzyskanie potwierdzenia faktury korygującej nie jest konieczne

Faktura
korygująca
dokumentująca skonto

W rozliczeniu za okres, w którym wystawiono fakturę korygującą (patrz m.in. pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 7 stycznia 2016 r., sygn. ILPP4/4512-1-
-378/15-2/JN0)

Nie, uzyskanie potwierdzenia odbioru faktury nie jest konieczne

Faktura korygująca rozliczenie,
gdy zastosowano stawkę 23%
zamiast odwrotnego obciążenia

W rozliczeniu za okres, kiedy powstał obowiązek podatkowy (patrz pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 4 grudnia 2015 r., sygn. IPPP3/4512-743/15-2/JŻ)

Nie, uzyskanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej nie jest konieczne

Faktura korygująca faktury za media „in minus”

W rozliczeniu za okres, w którym wystawiono fakturę korygującą (patrz m.in. pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 24 listopada 2015 r., sygn. IPTPP2/4512-470/15-2/SM)

Nie, uzyskanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej nie jest konieczne

Faktura korygująca faktury za media „in plus”

1) w rozliczeniu za okres, w którym wykazano fakturę pierwotną, gdy przyczyną wystawienia faktury korygującej był błąd istniejący w chwili wystawienia faktury pierwotnej

2) w rozliczeniu za okres, w którym powstała przyczyna wystawienia faktury korygującej, gdy nie można było jej przewidzieć w chwili wystawienia faktury pierwotnej

Nie, uzyskanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej nie jest konieczne

REKLAMA

Polecamy: Biuletyn VAT

Faktury korygujące faktury krajowe bez naliczonego VAT

Rodzaj faktury korygującej

Sposób rozliczenia

Czy konieczne jest posiadanie potwierdzenie odbioru faktury korygującej

1

2

3

Faktura korygująca „in minus”

Większość organów podatkowych uznaje, że należy ją rozliczyć za okres, w którym faktura ta została wystawiona (patrz m.in. pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 12 sierpnia 2014 r., sygn. IPTPP4/443-
318/14-4/MK).

Pojawiają się ostatnio również opinie, że wykazujemy takie faktury w rozliczeniu za okres, w którym powstała przyczyna wystawienia faktury korygującej. Dotyczy to szczególnie faktur uproszczonych z oznaczeniem „odwrotne obciążenie”.

Z powodu braku regulacji w ustawie o VAT na ten temat oba terminy należy uznać za prawidłowe

Nie, potwierdzenie odbioru faktury korygującej nie jest konieczne

Faktura korygująca „in plus”

1) w rozliczeniu za okres, w którym wykazano fakturę pierwotną, gdy przyczyną wystawienia faktury korygującej był błąd istniejący w chwili wystawienia faktury pierwotnej

2) w rozliczeniu za okres, w którym powstała przyczyna wystawienia faktury korygującej, gdy nie można było jej przewidzieć w chwili wystawienia faktury pierwotnej

Nie, potwierdzenie odbioru faktury korygującej nie jest konieczne

Faktury korygujące faktury dokumentujące WDT, eksport

Rodzaj faktury korygującej

Sposób rozliczenia

Kurs walut

1

2

3

Faktura korygująca „in minus”

1) w rozliczeniu za okres, w którym wykazano pierwotną fakturę, gdy przyczyną wystawienia faktury korygującej był błąd istniejący w chwili wystawienia faktury pierwotnej

Posiadanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej nie jest konieczne

Taki sam kurs waluty, jaki zastosowano przy rozliczeniu faktury pierwotnej

2) w rozliczeniu za okres, w którym powstała przyczyna wystawienia faktury korygującej, gdy nie można było jej przewidzieć w chwili wystawienia faktury pierwotnej, np. zwrot towarów, rabat (patrz pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 2 stycznia 2015 r., sygn. ILPP4/443-528/14-2/BA)

Posiadanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej nie jest konieczne

Kurs z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień wystawienia faktury korygującej

Faktura korygująca „in plus”

1) w rozliczeniu za okres, w którym wykazano fakturę pierwotną, gdy przyczyną wystawienia faktury korygującej był błąd istniejący w chwili wystawienia faktury pierwotnej

Posiadanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej nie jest konieczne

Taki sam kurs waluty, jaki zastosowano przy rozliczeniu faktury pierwotnej

2) w rozliczeniu za okres, w którym powstała przyczyna wystawienia faktury korygującej, gdy nie można było jej przewidzieć w chwili wystawienia faktury pierwotnej

Posiadanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej nie jest konieczne

Kurs z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień wystawienia faktury korygującej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Korekta WNT

Rodzaj korekty

Sposób rozliczenia

Kurs walut

Z powodu otrzymanych rabatów, uznanych reklamacji

W rozliczeniu za okres, kiedy podatnik otrzyma fakturę od zagranicznego kontrahenta (patrz pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 21 października 2014 r., sygn. IPPP3/443-726/14-2/JF)

Taki sam kurs waluty, jaki zastosowano przy rozliczeniu faktury pierwotnej*

Zwrot towarów

W rozliczeniu za okres, kiedy dokonano zwrotu towarów (patrz m.in. pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 9 lipca 2014 r., sygn. IBPP4/443-150/14/PK)

Taki sam kurs waluty, jaki zastosowano przy rozliczeniu faktury pierwotnej*

Pomyłki, błędy
powodujące zawyżenie lub zaniżenie podstawy
opodatkowania

W rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu WNT

Taki sam kurs waluty, jaki zastosowano przy rozliczeniu faktury pierwotnej*

Skonto

W rozliczeniu za okres, kiedy spełnione zostały warunki uzyskania skonta, niezależnie od tego, czy nabywca otrzymał dokument korygujący.

Gdy jednak do dnia złożenia deklaracji VAT-7 za okres, kiedy powstał obowiązek podatkowy z tytułu WNT, podatnik spełni warunki do uzyskania skonta (tj. dokona zapłaty w uzgodnionym, wcześniejszym terminie), może uwzględnić skonto w deklaracji za ten okres (patrz pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 26 października 2015 r., sygn. IPPP3/4512-654/15-2/KT)

Taki sam kurs waluty, jaki zastosowano przy rozliczeniu faktury pierwotnej

Podwyższenie podstawy opodatkowania w związku z nowymi
okolicznościami

W rozliczeniu za okres, kiedy podatnik otrzyma fakturę od zagranicznego kontrahenta

Kurs z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień wystawienia faktury korygującej

* Do tej pory organy podatkowe jednomyślnie uznawały, że w przypadku tych korekt WNT należy stosować kurs pierwotny. Ostatnio pojawiają się interpretacje, że powinien to być kurs aktualny z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień wystawienia dokumentu korygującego (patrz pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 29 kwietnia 2015 r., sygn. IPPP3/4512-118/15-2/JF).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA