REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Potwierdzenie otrzymania faktury korygującej w formie elektronicznej

Andersen w Polsce
Andersen w Polsce tworzy zespół doświadczonych ekspertów oferujących kompleksową obsługę prawną, najwyższej klasy doradztwo podatkowe, compliance, doradztwo w zakresie cen transferowych i outsourcing księgowy.
Potwierdzenie otrzymania faktury korygującej w formie elektronicznej /fot.shutterstock
Potwierdzenie otrzymania faktury korygującej w formie elektronicznej /fot.shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z pierwszych skutków wystąpienia pandemii SARS-COV-2 widocznych u przedsiębiorców była rezygnacja z tradycyjnej formy pracy – przedstawiciele wielu branży z dnia na dzień opuścili biura i przenieśli się na kanapę w salonie, stawiając czoła wyzwaniom w systemie home office. Praca z domu wymusiła na pracodawcach przyspieszoną cyfryzację i informatyzację biznesu, w tym zastąpienie formy papierowej dokumentów, formą elektroniczną. Jednym z dokumentów, obecnym w życiu każdego przedsiębiorcy, jest faktura.

Zdarza się, że po wystawieniu faktury wystąpią okoliczności mogące mieć wpływ na jej treść lub w treści faktury wystąpią błędy. Wówczas podatnik jest zobowiązany do wystawienia faktury korygującej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Obowiązek uzyskania potwierdzenia otrzymania faktury przez nabywcę

Stosownie do przepisów ustawy o VAT, warunkiem obniżenia przez sprzedawcę podstawy opodatkowania oraz podatku należnego na podstawie wystawionej faktury korygującej (in minus) jest posiadanie przez niego potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę. Przepis ten stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

Posiadanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę nie jest natomiast wymagane, w przypadku faktury korygującej in plus. W tym wypadku należy wykazać korektę sprzedaży, która zwiększa podstawę opodatkowania, niezależnie od otrzymania potwierdzenia odbioru faktury przez kontrahenta.

Podatnicy nie muszą dysponować potwierdzeniami odbioru faktur korygujących, również w przypadku rozliczeń z tytułu eksportu towarów oraz wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (WNT), dostaw towarów i świadczenia usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju, a także przy sprzedaży energii elektrycznej, cieplnej, gazu przewodowego i usług telekomunikacyjnych. Ponadto sprzedawca nie ma obowiązku posiadania potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę, jeżeli nie uzyskał go mimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej, a z posiadanej przez niego dokumentacji wynika, że nabywca towaru lub usługobiorca wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej.

REKLAMA

Termin otrzymania potwierdzenia

Określenie momentu, w którym nabywca otrzymał fakturę korygującą, stanowi przesłankę uprawniającą sprzedawcę do obniżenia podstawy opodatkowania. Sprzedawca może dokonać obniżenia podstawy opodatkowania, jeżeli uzyskał potwierdzenie odbioru faktury korygującej przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nabywca otrzymał korektę faktury. Podatnik nie traci prawa do obniżenia podstawy opodatkowania, w przypadku uzyskania potwierdzenia po terminie złożenia deklaracji za dany okres rozliczeniowy. W tej sytuacji podatnik będzie mógł uwzględnić korektę dopiero w okresie rozliczeniowym, w którym potwierdzenie to faktycznie otrzymał. Termin otrzymania faktury przez nabywcę należy rozumieć jako obiektywną możliwość nabywcy zapoznania się z treścią faktury.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W jaki sposób potwierdzić otrzymanie faktury korygującej?

Wciąż aktualna jest dyskusja, jaką formę powinno przybrać potwierdzenie odbioru faktury przez nabywcę, żeby móc uznać, że doszło do zapoznania się z treścią faktury. Przepisy ustawy o VAT nie określają, w jakiej formie powinno nastąpić potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę. Organy podatkowe wskazują, że właściwą formą będzie więc każda forma potwierdzenia, z której jednoznacznie wynika, że nabywca otrzymał fakturę korygującą.

W praktyce stosowane są różne formy potwierdzeń. Do najbardziej popularnych należy zwrotne potwierdzenie odbioru przesyłki pocztowej zawierającej fakturę korygującą (żółte zwrotki), pisemne oświadczenie nabywcy, w którym potwierdza on otrzymanie faktury, czy odesłanie sprzedawcy podpisanej kopii korekty faktury.

Potwierdzenie odbioru faktury w formie elektronicznej

W przypadku faktur korygujących przesłanych w formie papierowej, przy zastosowaniu zwrotnego potwierdzenia odbioru (zwrotki pocztowej), nie ma wątpliwości, że nabywca odebrał fakturę korygującą. Sytuacja kształtuje się odmiennie, jeżeli faktura korygująca została wystawiona w formie elektronicznej i przesłana nabywcy za pośrednictwem np. wiadomości email. Czy można uznać, że w tym przypadku nabywca otrzymał fakturę korygującą?

Jak wskazano wcześniej, przepisy ustawy o VAT nie precyzują, w jakiej formie powinno nastąpić potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę. Jeżeli kontrahenci wyrazili zgodę na stosowanie we wzajemnych stosunkach faktur elektronicznych, fakturę korygującą sprzedawca może przesłać drogą mailową.

Organy podatkowe wskazują, że momentem otrzymania elektronicznej faktury korygującej przez kontrahenta jest moment, w którym faktura ta staje się w jakikolwiek sposób dla niego dostępna, w rezultacie czego, uzyskuje on możliwość zapoznania się z jej treścią. „W przypadku wiadomości email, za moment uzyskania potwierdzenia, może być traktowana data wysłania korespondencji elektronicznej z załączoną fakturą elektroniczną korygującą z serwera poczty wychodzącej sprzedawcy; przy założeniu, że Spółka nie otrzyma informacji zwrotnej, że korespondencja nie dotarła na serwer poczty przychodzącej klienta" (zob. np. interpretację indywidualną Dyrektora KIS z 8 listopada 2019 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.639.2019.1.AZ).

Analogicznie, za moment potwierdzenia odbioru faktury przez nabywcę, należy przyjąć datę, w której sprzedawca uzyskał potwierdzenie odbioru, np. w momencie odesłania przez nabywcę maila, w którym dokona on takiego potwierdzenia.

Autoresponder jako potwierdzenie odbioru faktury korygującej

Czy otrzymanie przez sprzedawcę automatycznego komunikatu zwrotnego (tzw. autorespondera), informującego o dotarciu do kontrahenta wiadomości w formie elektronicznej, zawierającej fakturę korygującą, może być uznane za potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez kontrahenta?

Według aktualnie obowiązującej linii orzeczniczej i interpretacyjnej autoresponder posiada walor wiarygodnego potwierdzenia, pozwalającego sprzedawcy na przyjęcie, że faktura dotarła do kontrahenta, zgodnie z wymogiem art. 29a ust. 13 ustawy o VAT. W tym temacie wypowiedział się m. in. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 5 lutego 2019 r., sygn. I FSK 230/17, stwierdzając, że „autoresponder stanowić będzie swego rodzaju zdarzenia faktyczne a zarazem dowód, z którego wynika, że adresat faktury korygującej ją otrzymał, a tym samym, że została mu ona udostępniona w taki sposób, że mógł w normalnym toku czynności zapoznać się z jej treścią. Z tego względu, wbrew odmiennym zapatrywaniom organu fakt otrzymania informacji zwrotnej o doręczeniu wiadomości e-mail zawierającej elektroniczną wersję faktury korygującej (tj. w postaci autorespondera), uprawniona spółkę do obniżenia podstawy opodatkowania na zasadach określonych w art. 29a ust. 13 u.p.t.u.” (zob. też IBPP2/4512-22/16-2/KO, 0114-KDIP1-3.4012.85.2019.1.MT, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.434.2019.1.JG.).

Podsumowując, w przypadku dokonania korekty faktury, podatnicy mogą zrezygnować z wizyt na poczcie i obniżyć podatek należny na podstawie potwierdzenia odbioru otrzymanego elektronicznie za pomocą maila, a nawet autorespondera.

Kinga Rabęda – konsultantka podatkowa w Andersen Tax & Legal, Poland

Podstawa prawna:

- art. 29a ust. 13 -15 oraz art. 106n Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.).

[RAPORT] KORONAWIRUS – podatki, prawo pracy, biznes

Polecamy: Nowy JPK_VAT z deklaracją i ewidencją. Poradnik Gazety Prawnej 4/2020

Kinga Rabęda – konsultantka podatkowa w Andersen Tax & Legal, Poland
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

REKLAMA

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA