REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Potwierdzenie otrzymania faktury korygującej w formie elektronicznej

Andersen w Polsce
Andersen w Polsce tworzy zespół doświadczonych ekspertów oferujących kompleksową obsługę prawną, najwyższej klasy doradztwo podatkowe, compliance, doradztwo w zakresie cen transferowych i outsourcing księgowy.
Potwierdzenie otrzymania faktury korygującej w formie elektronicznej /fot.shutterstock
Potwierdzenie otrzymania faktury korygującej w formie elektronicznej /fot.shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z pierwszych skutków wystąpienia pandemii SARS-COV-2 widocznych u przedsiębiorców była rezygnacja z tradycyjnej formy pracy – przedstawiciele wielu branży z dnia na dzień opuścili biura i przenieśli się na kanapę w salonie, stawiając czoła wyzwaniom w systemie home office. Praca z domu wymusiła na pracodawcach przyspieszoną cyfryzację i informatyzację biznesu, w tym zastąpienie formy papierowej dokumentów, formą elektroniczną. Jednym z dokumentów, obecnym w życiu każdego przedsiębiorcy, jest faktura.

Zdarza się, że po wystawieniu faktury wystąpią okoliczności mogące mieć wpływ na jej treść lub w treści faktury wystąpią błędy. Wówczas podatnik jest zobowiązany do wystawienia faktury korygującej.

REKLAMA

Autopromocja

Obowiązek uzyskania potwierdzenia otrzymania faktury przez nabywcę

Stosownie do przepisów ustawy o VAT, warunkiem obniżenia przez sprzedawcę podstawy opodatkowania oraz podatku należnego na podstawie wystawionej faktury korygującej (in minus) jest posiadanie przez niego potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę. Przepis ten stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

Posiadanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę nie jest natomiast wymagane, w przypadku faktury korygującej in plus. W tym wypadku należy wykazać korektę sprzedaży, która zwiększa podstawę opodatkowania, niezależnie od otrzymania potwierdzenia odbioru faktury przez kontrahenta.

Podatnicy nie muszą dysponować potwierdzeniami odbioru faktur korygujących, również w przypadku rozliczeń z tytułu eksportu towarów oraz wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (WNT), dostaw towarów i świadczenia usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju, a także przy sprzedaży energii elektrycznej, cieplnej, gazu przewodowego i usług telekomunikacyjnych. Ponadto sprzedawca nie ma obowiązku posiadania potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę, jeżeli nie uzyskał go mimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej, a z posiadanej przez niego dokumentacji wynika, że nabywca towaru lub usługobiorca wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej.

Termin otrzymania potwierdzenia

Określenie momentu, w którym nabywca otrzymał fakturę korygującą, stanowi przesłankę uprawniającą sprzedawcę do obniżenia podstawy opodatkowania. Sprzedawca może dokonać obniżenia podstawy opodatkowania, jeżeli uzyskał potwierdzenie odbioru faktury korygującej przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nabywca otrzymał korektę faktury. Podatnik nie traci prawa do obniżenia podstawy opodatkowania, w przypadku uzyskania potwierdzenia po terminie złożenia deklaracji za dany okres rozliczeniowy. W tej sytuacji podatnik będzie mógł uwzględnić korektę dopiero w okresie rozliczeniowym, w którym potwierdzenie to faktycznie otrzymał. Termin otrzymania faktury przez nabywcę należy rozumieć jako obiektywną możliwość nabywcy zapoznania się z treścią faktury.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W jaki sposób potwierdzić otrzymanie faktury korygującej?

REKLAMA

Wciąż aktualna jest dyskusja, jaką formę powinno przybrać potwierdzenie odbioru faktury przez nabywcę, żeby móc uznać, że doszło do zapoznania się z treścią faktury. Przepisy ustawy o VAT nie określają, w jakiej formie powinno nastąpić potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę. Organy podatkowe wskazują, że właściwą formą będzie więc każda forma potwierdzenia, z której jednoznacznie wynika, że nabywca otrzymał fakturę korygującą.

W praktyce stosowane są różne formy potwierdzeń. Do najbardziej popularnych należy zwrotne potwierdzenie odbioru przesyłki pocztowej zawierającej fakturę korygującą (żółte zwrotki), pisemne oświadczenie nabywcy, w którym potwierdza on otrzymanie faktury, czy odesłanie sprzedawcy podpisanej kopii korekty faktury.

Potwierdzenie odbioru faktury w formie elektronicznej

W przypadku faktur korygujących przesłanych w formie papierowej, przy zastosowaniu zwrotnego potwierdzenia odbioru (zwrotki pocztowej), nie ma wątpliwości, że nabywca odebrał fakturę korygującą. Sytuacja kształtuje się odmiennie, jeżeli faktura korygująca została wystawiona w formie elektronicznej i przesłana nabywcy za pośrednictwem np. wiadomości email. Czy można uznać, że w tym przypadku nabywca otrzymał fakturę korygującą?

Jak wskazano wcześniej, przepisy ustawy o VAT nie precyzują, w jakiej formie powinno nastąpić potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę. Jeżeli kontrahenci wyrazili zgodę na stosowanie we wzajemnych stosunkach faktur elektronicznych, fakturę korygującą sprzedawca może przesłać drogą mailową.

Organy podatkowe wskazują, że momentem otrzymania elektronicznej faktury korygującej przez kontrahenta jest moment, w którym faktura ta staje się w jakikolwiek sposób dla niego dostępna, w rezultacie czego, uzyskuje on możliwość zapoznania się z jej treścią. „W przypadku wiadomości email, za moment uzyskania potwierdzenia, może być traktowana data wysłania korespondencji elektronicznej z załączoną fakturą elektroniczną korygującą z serwera poczty wychodzącej sprzedawcy; przy założeniu, że Spółka nie otrzyma informacji zwrotnej, że korespondencja nie dotarła na serwer poczty przychodzącej klienta" (zob. np. interpretację indywidualną Dyrektora KIS z 8 listopada 2019 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.639.2019.1.AZ).

Analogicznie, za moment potwierdzenia odbioru faktury przez nabywcę, należy przyjąć datę, w której sprzedawca uzyskał potwierdzenie odbioru, np. w momencie odesłania przez nabywcę maila, w którym dokona on takiego potwierdzenia.

Autoresponder jako potwierdzenie odbioru faktury korygującej

Czy otrzymanie przez sprzedawcę automatycznego komunikatu zwrotnego (tzw. autorespondera), informującego o dotarciu do kontrahenta wiadomości w formie elektronicznej, zawierającej fakturę korygującą, może być uznane za potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez kontrahenta?

Według aktualnie obowiązującej linii orzeczniczej i interpretacyjnej autoresponder posiada walor wiarygodnego potwierdzenia, pozwalającego sprzedawcy na przyjęcie, że faktura dotarła do kontrahenta, zgodnie z wymogiem art. 29a ust. 13 ustawy o VAT. W tym temacie wypowiedział się m. in. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 5 lutego 2019 r., sygn. I FSK 230/17, stwierdzając, że „autoresponder stanowić będzie swego rodzaju zdarzenia faktyczne a zarazem dowód, z którego wynika, że adresat faktury korygującej ją otrzymał, a tym samym, że została mu ona udostępniona w taki sposób, że mógł w normalnym toku czynności zapoznać się z jej treścią. Z tego względu, wbrew odmiennym zapatrywaniom organu fakt otrzymania informacji zwrotnej o doręczeniu wiadomości e-mail zawierającej elektroniczną wersję faktury korygującej (tj. w postaci autorespondera), uprawniona spółkę do obniżenia podstawy opodatkowania na zasadach określonych w art. 29a ust. 13 u.p.t.u.” (zob. też IBPP2/4512-22/16-2/KO, 0114-KDIP1-3.4012.85.2019.1.MT, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.434.2019.1.JG.).

Podsumowując, w przypadku dokonania korekty faktury, podatnicy mogą zrezygnować z wizyt na poczcie i obniżyć podatek należny na podstawie potwierdzenia odbioru otrzymanego elektronicznie za pomocą maila, a nawet autorespondera.

Kinga Rabęda – konsultantka podatkowa w Andersen Tax & Legal, Poland

Podstawa prawna:

- art. 29a ust. 13 -15 oraz art. 106n Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.).

[RAPORT] KORONAWIRUS – podatki, prawo pracy, biznes

Polecamy: Nowy JPK_VAT z deklaracją i ewidencją. Poradnik Gazety Prawnej 4/2020

Kinga Rabęda – konsultantka podatkowa w Andersen Tax & Legal, Poland
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

Będą zmiany w L4, pracy na chorobowym i pensjach na zwolnieniach lekarskich. Przedsiębiorcy: Jesteśmy zwolennikami deregulacji i elastyczności, ale też jasnych zasad

Zasiłek chorobowy powinien być wypłacany pracownikowi już od pierwszego dnia absencji – Północna Izba Gospodarcza w Szczecinie popiera projekt przygotowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, apelując jednocześnie o to, by ustawa w tej sprawie była przyjęta możliwie szybko. Przedsiębiorcy jednocześnie oczekują dalszego dialogu z Ministerstwem na temat np. „Zmian w L4”, które w opinii niektórych przedsiębiorców mogą budzić kontrowersje. – Jesteśmy zwolennikami tego, by pracownicy i pracodawcy mogli regulować swoje relacje w możliwie elastyczny sposób. Z jednej strony więc jesteśmy zwolennikami tego, by zwolnienie lekarskie nie blokowało w stu procentach możliwości wykonywania innych zobowiązań jeżeli to jest możliwe, ale z drugiej widzimy przestrzeń, gdzie zwolnienie lekarskie może być wykorzystywane do nadrabiania obowiązków w jednej pracy, przy jednoczesnym spowolnianiu działania w drugiej firmie – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.

REKLAMA

Youtuberzy mogą się cieszyć. Jest pozytywny wyrok NSA w sprawie kosztów podatkowych

Naczelny Sąd Administracyjny potwierdza, że wydatki youtuberów związane z produkcją filmów, takie jak bilety lotnicze, noclegi czy sprzęt filmowy, mogą być uznane za koszty uzyskania przychodu. Wyrok jest istotny dla twórców internetowych, którzy ponoszą wysokie koszty związane z tworzeniem treści na YouTube.

Nowa era regulacji krypto – CASP zastępuje VASP. Co to oznacza dla firm?

W UE wchodzi w życie nowa era regulacji krypto – licencja CASP stanie się obowiązkowa dla wszystkich firm działających w tym sektorze. Dotychczasowi posiadacze licencji VASP mają czas na dostosowanie się do końca czerwca 2025 r., a z odpowiednim wnioskiem – do września. Jakie zmiany czekają rynek i co to oznacza dla przedsiębiorców?

Outsourcing pojedynczych procesów księgowych, czy zatrudnienie dodatkowej osoby w dziale księgowości - co się bardziej opłaca?

W stale zmieniającym się otoczeniu biznesowym przedsiębiorcy coraz częściej stają przed dylematem: czy zatrudnić dodatkową osobę do działu księgowego, czy może zdecydować się na outsourcing wybranych procesów księgowych? Analiza kosztów i korzyści pokazuje, że delegowanie pojedynczych zadań księgowych na zewnątrz może być znacznie bardziej efektywnym rozwiązaniem niż rozbudowa wewnętrznego zespołu.

Kto ma prawo odliczyć ulgę na dziecko? Po rozwodzie rodziców dziecko mieszka z matką a ojciec płaci alimenty i widuje się z dzieckiem

Na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnik ma prawo do odliczenia kwoty ulgi prorodzinnej w zależności od tego z kim jego dziecko mieszka i kto faktycznie sprawuje nad nim opiekę. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 14 stycznia 2025 r. wyjaśnił, kto może odliczyć ulgę na dziecko, gdy rodzice są rozwiedzeni, dziecko mieszka z matką na stałe, a ojciec płaci alimenty i co jakiś czas widuje się z dzieckiem.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządów spółek – co zmienia wyrok TSUE w sprawie Adjak?

W dniu 27 lutego 2025 roku Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) wydał przełomowy wyrok w sprawie C-277/24 (Adjak), w którym zakwestionował przyjęty w Polsce model solidarnej odpowiedzialności członków zarządu za zaległości podatkowe spółki. W opinii TSUE obecne przepisy naruszają prawo unijne, ponieważ uniemożliwiają kwestionowanie decyzji wymiarowych organów podatkowych, zapadłych w sprawie przeciwko spółce w trakcie postępowania przeciwko członkom zarządu – tym samym godząc w podstawowe zasady ochrony praw jednostki. Orzeczenie to może wymusić istotne zmiany w polskim systemie prawnym oraz wpłynąć na dotychczasową praktykę organów administracji skarbowej wobec członków zarządów spółek.

Można już zapłacić podatek PIT kartą płatniczą w e-Urzędzie Skarbowym

Od 20 marca 2025 r. podatnicy mogą opłacać podatek PIT w serwisie e-Urząd Skarbowy (e-US) i usłudze Twój e-PIT za pomocą karty płatniczej. Dotychczas użytkownicy e-Urzędu Skarbowego mogli zapłacić podatek online przelewem bankowym lub BLIK-iem.

REKLAMA