REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elektroniczne faktury VAT bezpieczniejsze z technologią blockchain

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
DoxyChain
We change business reality
Elektroniczne faktury VAT bezpieczniejsze z technologią blockchain
Elektroniczne faktury VAT bezpieczniejsze z technologią blockchain
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy świadkami transformacji cyfrowej, która coraz bardziej dotyczy każdego z Nas zarówno w życiu zawodowym, jak i w prywatnym. W czasach pandemii, kiedy przyzwyczajamy się do pracy zdalnej, zgodność z prawem oraz bezpieczeństwo transakcji wciąż wzbudza ogromne zainteresowanie. Jednak pojawiają się wątpliwości co do uwarunkowań prawnych i technologicznych przesyłania dokumentów online, a w szczególności faktur elektronicznych.

Faktury elektroniczne - wymogi prawne

Zgodnie z artykułem 106b ust. 1 ustawy o VAT podatnik ma obowiązek wystawienia faktury w przypadkach:

REKLAMA

REKLAMA

1) sprzedaż, a także dostawa towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
2) sprzedaż wysyłkowa z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkowa na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
3) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
4) otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z
art. 19a ust. 5 pkt 4.

Ustawodawca w brzmieniu art. 106e ustawy o VAT wyliczył enumeratywnie elementy jakie posiadać powinna faktura, określił również wymogi dla faktur korygujących co jest istotne w perspektywie poprawności danych oraz poprawnego rozliczania się z Urzędem Skarbowym.

W sytuacji pędzącego postępu technologicznego oczywiście wspomnieć trzeba o fakturach elektronicznych, które są traktowane przez ustawodawcę w sposób identyczny jak faktury w formie papierowej. Natomiast, art. 106n ust. 1 ustawy o VAT mówi, że stosowanie faktur elektronicznych możliwe jest tylko wtedy, gdy odbiorca faktury formę elektroniczną zaakceptuje.

Obecnie faktury elektroniczne są głównie przesyłane drogą e-mail w formacie PDF, jednak czy przesyłanie faktur w ten sposób jest bezpieczne?

REKLAMA

Bardzo istotne w kwestii faktur jest autentyczność stwierdzająca jej pochodzenie, jak również integralność. Przytoczyć w tym miejscu należy art. 106m ust. 4 ustawy o VAT: "Autentyczność pochodzenia, integralność treści oraz czytelność faktury można zapewnić za pomocą dowolnych kontroli biznesowych, które ustalają wiarygodną ścieżkę audytu między fakturą a dostawą towarów lub świadczeniem usług.
Bardzo ważne jest, aby podatnik i kontrahent mieli odpowiedni wgląd w cykl życia każdej faktury od momentu wystawienia aż po przechowywanie już zaksięgowanych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Faktury elektroniczne z wykorzystaniem technologii blockchain

Zdecydowanie z pomocą przychodzą nowoczesne systemy oparte na technologii blockchain, który gwarantuje nienaruszalność faktury, a każda nawet najmniejsza zmiana jest publikowana w rejestrze rozproszonym, co daje możliwość weryfikacji cyklu życia każdej faktury. Technologia ta pozwala realnie odnaleźć zastosowanie integralności opisanej w art 106m ust. 3 ustawy o VAT: Przez integralność treści faktury rozumie się, że w fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać faktura.”
Każda zmiana na stworzonym dokumencie jest odnotowywana w rejestrze, co ma zniechęcić osobę wystawiająca do próby ingerencji w oryginał dokumentu.
Dzięki odpowiednim systemom do zarządzania dokumentami, oprócz faktur opatrzonych bezpiecznym podpisem elektronicznym możemy łączyć odpowiednie dokumenty dotyczące danych faktur. Takie systemy są niezwykle pomocne w sytuacji kontroli.

Zagwarantowanie transparentności oraz rozliczalności faktur jest oczywiście znacznie łatwiejsze w kwestii faktur elektronicznych. Ustawa z 9 listopada 2018 r. o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwie publiczno-prywatnym wprowadziła do porządku prawnego odpowiednie regulacje dotyczące fakturowania przy wykorzystaniu ustrukturyzowanej faktury elektronicznej. Artykuł 4 ust. 1 wcześniej przytoczonej ustawy mówi "zamawiający jest obowiązany do odbierania od wykonawcy ustrukturyzowanych faktur elektronicznych przesyłanych za pośrednictwem platformy".

Bezpieczny oraz wiarygodny system zabezpieczony kryptografią może również stać na straży weryfikacji tzw. “pustych faktur”. Odnośniki do odpowiedni dokumentów mogą zagwarantować zmniejszenie w obrocie nielegalnych operacji wyłudzających podatek VAT. Ważne jest dodanie faktu, iż w przypadkach bardzo newralgicznych, gdy odpowiednie faktury są niezbędne do okazania w formie papierowej potrzebny jest wydruk dokumentów wraz z wszelkimi podpisami czy stemplami czasu oraz zmianami.

System oparty na technologii blockchain adresuje powyższe problemy gwarantując odpowiednie wykorzystanie elementów związanych z bezpieczeństwem. Gdy w takim systemie wprowadzone zostaną odpowiednie dane łatwiejsze będzie wykazanie powstania zobowiązania podatkowego co w przyszłości może pomóc podczas kontroli. Ustawodawca nie wyznacza odpowiednich wytycznych w jakiej technologii elektroniczne faktury mają być przechowywane, oczywiście istnieje wiele systemów do wystawiania samych faktur. Jednak system w którym znajdowałyby się odpowiednie ścieżki logiczne wykonywane automatycznie dla poszczególnych dokumentów ułatwiłby pracę nie tylko przedsiębiorcom ale i kontrolującym.

Marcin Lorenc, CLO DoxyChain

Polecamy: VAT 2020. Komentarz

Polecamy: Biuletyn VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

KSeF już za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę – jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

REKLAMA

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

REKLAMA