REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Faktury elektroniczne
Faktury elektroniczne
ING

REKLAMA

REKLAMA

Od 2018 roku na wszystkich podatników VAT nałożono ustawowy obowiązek prowadzenia ewidencji VAT w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Wiąże się to ściśle z obowiązkiem comiesięcznego dostarczania do Ministerstwa Finansów pliku JPK_VAT, który od 2018 roku dotyczy nawet najmniejsze firmy (mikroprzedsiębiorców). Wypełnianie tych obowiązków bez elektronicznego fakturowania jest niemal niemożliwe. Warto więc wiedzieć, że wystawianie i przesyłanie faktur w formie elektronicznej umożliwiają nawet funkcjonalności kont firmowych niektórych banków (np. ING Księgowość).

REKLAMA

Autopromocja

Faktura w VAT

Faktura jest podstawowym dokumentem systemu podatku od towarów i usług (VAT). Każdy podatnik VAT ma obowiązek wystawić fakturę dokumentującą w szczególności sprzedaż (tj. dostawę towarów i świadczenie usług) dokonywaną na rzecz innego podatnika VAT, a nawet na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem. Tylko sprzedaż osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej nie musi być fakturowana (chyba, że osoba fizyczna zgłosi takie żądanie) – ale trzeba im wystawiać paragony z kasy fiskalnej.

Fakturę VAT trzeba też wystawić zawsze przy sprzedaży wysyłkowej.

Innymi zdarzeniami wymagającymi wystawienia faktury są:

  • wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów;
  • otrzymanie zaliczki na poczet przyszłej sprzedaży.

Nie musi być natomiast fakturowana sprzedaż, która została przedmiotowo zwolniona z VAT na mocy art. 43 ust. 1 ustawy o VAT, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 tej ustawy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prawidłowe wystawianie faktur

Przepisy art. 106e i 106f ustawy o VAT określają wszystkie niezbędne elementy prawidłowo wystawionej faktury w różnych przypadkach.

Wspomnijmy tylko, że co do zasady faktura powinna zawierać:

  1. datę wystawienia;
  2. kolejny numer, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
  3. imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
  4. numery, za pomocą którego podatnik (sprzedawca), a także nabywca jest zidentyfikowany na potrzeby VAT (NIP i zagraniczne odpowiedniki tego numeru);
  5. datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zaliczki - o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;
  6. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  7. miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;
  8. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  9. kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;
  10. wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  11. stawkę podatku;
  12. sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
  13. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  14. kwotę należności ogółem.

Przepisy te określają również dodatkowe elementy faktur w różnych przypadkach szczególnych (np. przy stosowaniu metody kasowej, samofakturowaniu, odwrotnym obciążeniu, czy procedurze VAT-marża).

Polecamy: Praktyczny leksykon VAT 2018 Wszystko o zmianach w rozliczeniach VAT

W pewnych, określonych w ustawie o VAT sytuacjach faktura może nie zawierać niektórych z ww. danych.

Warto pamiętać, że kwoty podatku VAT wykazuje się zawsze w złotych. Kwoty podatku wyrażone w walucie obcej wykazuje się w złotych przy zastosowaniu zasad przeliczania na złote przyjętych dla przeliczania kwot stosowanych do określenia podstawy opodatkowania. Kwoty wykazywane w fakturze zaokrągla się do pełnych groszy, przy czym końcówki poniżej 0,5 grosza pomija się, a końcówki od 0,5 grosza zaokrągla się do 1 grosza.

Co do zasady fakturę wystawia się co najmniej w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje nabywca, a drugi zostawia sobie i przechowuje sprzedawca. Jeżeli faktura dotyczy sprzedaży zarejestrowanej na kasie fiskalnej, do egzemplarza faktury pozostającego u sprzedawcy dołącza się paragon dokumentujący tę sprzedaż.

Zasadniczym terminem wystawienia faktury jest 15. dzień miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę (lub w którym otrzymano całość lub część zapłaty, jeżeli zapłata była wcześniejsza niż dostawa towarów lub wykonanie usługi). Wyjątki od tej zasady określa art. 106i ustawy o VAT.

Faktury elektroniczne

REKLAMA

Obecnie już coraz rzadziej wystawia się faktury ręcznie, drukuje i doręcza „papier” nabywcy. Natomiast stałym elementem „krajobrazu” VAT są faktury elektroniczne. Faktury takie tworzy się w programach finansowo-księgowych lub aplikacjach fakturowych, następnie elektronicznie wysyła do nabywcy, archiwizując jednocześnie ją u siebie (oczywiście także najczęściej w formie elektronicznej).

Faktury elektroniczne oszczędzają czas i pieniądze. Nie trzeba ponosić kosztów drukowania i przechowywania papierowych wydruków. E-faktury szybko trafiają do nabywcy i tym samym szybko mogą być skorygowane ewentualne błędy.

Trzeba wiedzieć, że ustawa o VAT stanowi, że stosowanie faktur elektronicznych wymaga akceptacji odbiorcy faktury.

Ponadto zgodnie z art. 106n ustawy o VAT w przypadku przesyłania lub udostępniania temu samemu odbiorcy (nabywcy) jednocześnie więcej niż jednej faktury elektronicznej dane wspólne dla poszczególnych faktur mogą zostać podane tylko raz, o ile dla każdej faktury są dostępne wszystkie te dane.

Wystawianie faktur, nawet w małych firmach najczęściej odbywa się w programie finansowo-księgowym. Ale warto wiedzieć, że dedykowane firmom konta bankowości elektronicznej niektórych banków mają funkcjonalności pozwalające na prowadzenie księgowości małych firm. Pozwalają np. na wystawianie faktur, wysyłanie ich online do kontrahentów, kontrolowanie płatności za nie i archiwizowanie tych dokumentów. Takie możliwości daje np. ING Księgowość. Dzięki niej można też dowolnie sortować i filtrować wystawione faktury. Można oczywiście wystawiać różne rodzaje faktur, w tym faktury zaliczkowe, proforma, czy faktury korygujące. Więcej informacji na temat tego rozwiązania na stronie ING - https://www.ingbank.pl/lp/ksiegowosc-dla-firmy.

Przechowywanie faktur

Podatnik powinien przechowywać faktury, podobnie jak inne dokumenty związane z jego obowiązkami podatkowymi zasadniczo przez 5 lat od końca roku, w którym upłynął termin płatności danego podatku (to podstawowy okres przedawnienia). Jednak w pewnych sytuacjach (np. wszczęcie kontroli podatkowej, czy skarbowej) termin ten może być dłuższy. Dlatego też bezpieczniej przechowywać faktury znacznie dłużej niż ww. 5 lat.

Faktury elektroniczne (papierowe także), zarówno dokumentujące sprzedaż jak i nabycie powinny być przechowywane tak, by były zachowane:

  • autentyczność pochodzenia faktury,
  • integralność jej treści i
  • czytelność faktury.

Ustawa o VAT przez autentyczność pochodzenia faktury rozumie pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury.

Przez integralność treści faktury rozumie się, że w przechowywanej fakturze nie zmieniono danych, które zawierała oryginalna faktura.

Zgodnie z art. 106m ustawy o VAT autentyczność pochodzenia, integralność treści oraz czytelność faktury można zapewnić za pomocą dowolnych kontroli biznesowych, które ustalają wiarygodną ścieżkę audytu między fakturą a dostawą towarów lub świadczeniem usług.

Poza tym autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury elektronicznej są zachowane, w szczególności, w przypadku wykorzystania:

  1. kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub
  2. elektronicznej wymiany danych (EDI) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych, jeżeli zawarta umowa dotycząca tej wymiany przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność jej danych.

ING Księgowość pozwala na generowanie faktur w formacie PDF. Można je też pobrać w formacie CSV, ZIP XLSX. Funkcjonalności ING Księgowość zapewniają autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność faktury zgodnie z ww. przepisem.

W części dla podmiotów prowadzących księgi rachunkowe (np. spółki z o.o.) ING Księgowość oferuje zarówno możliwość stosowania kwalifikowanego podpisu elektronicznego, jak też wykorzystania EDI.

JPK_VAT, JPK_FA

Jak wspomniano na wstępie rok 2018 jest przełomowy jeżeli chodzi o cyfryzację procedur ewidencji VAT i fakturowania. Od 1 stycznia 2018 r. już na wszystkich podatników VAT ciąży obowiązek comiesięcznego przesyłania do Ministerstwa Finansów plików JPK_VAT, czyli elektronicznej postaci ewidencji zakupu i sprzedaży VAT. Ta ewidencja może być od 2018 roku prowadzona wyłącznie w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych.

Od 1 stycznia 2018 r. obowiązkiem przesyłania JPK_VAT objęci zostali mikroprzedsiębiorcy. Prześlą oni swój pierwszy JPK_VAT do 26 lutego. Od 1 stycznia 2017 r. obowiązek ten dotyczy małych i średnich przedsiębiorców, a od 1 lipca 2016 r. duże firmy.

Co więcej od 1 lipca 2018 r. mikroprzedsiębiorcy, mali i średni przedsiębiorcy, którzy prowadzą księgowość w formie elektronicznej, zostaną objęci obowiązkiem przekazywania na żądanie organów podatkowych innych struktur JPK, tj:

  • księgi rachunkowe – JPK_KR
  • wyciąg bankowy – JPK_WB
  • magazyn – JPK_MAG
  • faktury VAT – JPK_FA (faktury dokumentujące sprzedaż)
  • podatkowa księga przychodów i rozchodów – JPK_PKPIR
  • ewidencja przychodów – JPK_EWP.

ING Księgowość dla podmiotów prowadzących księgi rachunkowe (tzw. pełną księgowość) pozwala generować wszystkie wymagane przepisami prawa pliki JPK w tym JPK_VAT i JPK_FA. Taka funkcjonalność zostanie też w niedługim czasie udostępniona przedsiębiorcom prowadzącym indywidualnie działalność gospodarczą, prowadzącym księgi przychodów i rozchodów.

Advertisement

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kiedy można zasiedzieć udział w nieruchomości (np. jako współwłaściciel)? Czy trzeba płacić podatek od takiego zasiedzenia?

Własność udziału w nieruchomości, podobnie jak całą nieruchomość, można nabyć przez zasiedzenie. Przesłankami nabycia własności udziału w tym trybie jest samoistne posiadanie i upływ określonego wymaganego czasu, który w przypadku dobrej wiary posiadacza wynosi lat 20, a w przypadku złej wiary 30 lat. Zasiedzenie udziału może nastąpić zarówno wówczas gdy każdy ze współposiadaczy korzysta z całej rzeczy, lecz również wówczas, gdy każdy ze współposiadaczy uważa się za posiadacza samoistnego posiadanej części, której się nie da fizycznie wydzielić (por. uchwałę SN z 26.01.1978 r., sygn.akt III CZP 96/77). Warto też podkreślić, że zasiedzieć udział w nieruchomości może zarówno osoba trzecia, jak i jej współwłaściciel.
Tym niemniej zasiedzenie udziału we współwłasności nieruchomości nie przebiega identycznie jak zasiedzenie całej nieruchomości czego trzeba mieć świadomość, a w określonych okolicznościach może też być ono w ogóle niemożliwe.

Odprawa lub odszkodowanie dla pracownika przy odejściu z pracy a podatek. NSA: Nie nazwa świadczenia lecz jego charakter decyduje o opodatkowaniu

Restrukturyzacja zatrudnienia u danego pracodawcy polega niejednokrotnie na wdrożeniu programu dobrowolnych odejść, a następnie procedury zwolnień grupowych. Elementem obu tych rozwiązań są wypłacane pracownikom przez pracodawcę świadczenia o charakterze odpraw pracowniczych. Źródłem kontrowersji stało się opodatkowanie tych świadczeń podatkiem dochodowym PIT. W wyroku z 19 listopada 2024 r. Naczelny Sąd Administracyjny, podzielając dotychczasową, ugruntowaną linię orzeczniczą tego Sądu, wyjaśnia, czy tego typu “odszkodowanie” wolne jest od podatku dochodowego.

Emerycie, myślałeś, że z racji wieku masz prawo do ulgi rehabilitacyjnej? Fiskus odpowiada krótko i wprost

Samo bycie emerytem nie wystarczy! Aby skorzystać z ulgi rehabilitacyjnej, musisz mieć status osoby niepełnosprawnej lub utrzymywać taką osobę. Sprawdź, kto według fiskusa faktycznie może liczyć na odliczenie i dlaczego wiek nie daje automatycznych przywilejów.

Podatek od spadków i darowizn w 2025 r. - skale i grupy podatkowe, kwoty wolne od podatku

Jakie skale podatkowe i kwoty wolne od podatku obowiązują w 2025 roku? Okazuje się, że od lipca 2023 r. nie zmieniły się przepisy w tym zakresie.

REKLAMA

Polscy przedsiębiorcy mają dość! W 2025 roku oczekują niższych podatków i pilnych reform

Zawiłe przepisy, rosnące koszty i biurokratyczna udręka – polskie firmy jasno mówią, czego potrzebują od rządu w 2025 roku. Priorytetem są niższe podatki, walka z inflacją i tańsze kredyty. Transport alarmuje o brakach kadrowych, a budownictwo czeka na unijne środki. Czy władze wysłuchają głosu przedsiębiorców?

Terminy płatności składek do ZUS i przekazywania dokumentów rozliczeniowych w 2025 roku

Płatnicy składek mają obowiązek przekazywania do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dokumentów rozliczeniowych i oczywiście płacenia składek. Muszą to robić co miesiąc w określonych terminach.

Pożyczka między firmami bez VAT? Czy może potencjalna bomba zegarowa dla Twoich rozliczeń!

Zwolnienie z VAT przy pożyczkach między firmami brzmi kusząco, ale co jeśli rezygnacja z niego może zrujnować Twoje rozliczenia? Sprawdź, dlaczego ta decyzja to coś więcej niż tylko formalność i jak wpłynie na Twoje podatki!

Kawa z INFORLEX. Fundacja rodzinna w praktyce

Fundacja rodzinna w praktyce – zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu 𝐊𝐚𝐰a 𝐳 𝐈𝐍𝐅𝐎𝐑𝐋𝐄𝐗. Bezpłatne spotkanie online odbędzie się 12.02.25 o g𝐨𝐝𝐳𝐢𝐧ie. 𝐓𝐞𝐦𝐚𝐭em spotkania będą fundacja rodzinna w praktyce.

REKLAMA

Mezoinwestycje w MŚP. Czym jest zdolność finansowa i jak ją wykazać? Jak uniknąć błędów w staraniach o dotacje unijne?

To dość oczywiste że zdolność finansowa przedsiębiorstwa stanowi jeden z kluczowych obszarów, determinujących sukces w procesie aplikowania o środki unijne. W szczególności, kiedy mowa o konkursie Mezoinwestycje w MŚP, w którym minimalna wartość dofinansowania to 2 mln PLN, a poziom dofinansowania wynosi nawet do 60% kosztów netto planowanej inwestycji. Wnioskodawca w procesie aplikacyjnym zobowiązany jest wykazać przed instytucją oceniającą swą zdolność finansową do realizacji planowanego przedsięwzięcia.

Emerycie, skarbowy już na Ciebie czeka! Koniecznie sprawdź swój PIT przed tą datą

Do końca lutego emeryci i renciści otrzymają formularze PIT od ZUS i KRUS. W zależności od tego, jaki dokument dostaniesz – PIT-40A czy PIT-11A – może się okazać, że musisz złożyć zeznanie podatkowe. Sprawdź, co zrobić, by uniknąć problemów i czy 30 kwietnia to dla Ciebie ważny termin!

REKLAMA