REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Outsourcing w dobie kryzysu COVID-19 – co przyniesie przyszłość?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
MDDP Outsourcing
Jedna z największych firm w kraju świadczących usługi outsourcingu księgowości, kadr i płac.
Outsourcing w dobie kryzysu COVID-19 – co przyniesie przyszłość?
Outsourcing w dobie kryzysu COVID-19 – co przyniesie przyszłość?

REKLAMA

REKLAMA

Niemal każda firma (z nielicznymi wyjątkami), odczuwa dziś negatywne skutki epidemii koronawirusa. Jeśli nie bezpośrednio, to przykre konsekwencje dotyczą często partnerów biznesowych czy samych konsumentów oraz odbiorców usług. Nie ma wątpliwości, że skutki tej wyjątkowej sytuacji będą długofalowe, a rozwiązania takie jak outsourcing procesów wsparcia, dotąd uważane za nie do końca potrzebne, staną się teraz pierwszym wyborem przedsiębiorców.

To nie pierwszy taki kryzys

Choć ze zgoła odmiennych powodów, w podobnie niekorzystnej sytuacji przedsiębiorcy w kraju (jak również na całym świecie) znaleźli się w latach 2007-2009. Pomimo, iż Polska w stosunkowo mniejszym stopniu została dotknięta tamtym kryzysem, to jednak sytuacja ekonomiczna części przedsiębiorstw była zagrożona.

REKLAMA

REKLAMA

Ciężko obecnie jednoznacznie określić, czy skutki koronawirusa wpłyną w takim samym stopniu na naszą gospodarkę, ponieważ w dużej mierze zależy to od skuteczności zwalczania samego wirusa oraz opracowania odpowiednich szczepionek i leków. Podobnie jednak jak ponad dekadę temu, teraz również da się zauważyć znaczne wyhamowanie rozwoju i inwestycji w większości branży. Firmy skupiają się obecnie głównie na ratowaniu swojego biznesu, by uniknąć gwałtownych restrukturyzacji, ograniczeń czy masowych zwolnień. Usprawnienia czy ograniczenia kosztów w obszarach tzw. back office zeszły teraz na drugi, albo nawet i trzeci plan.

Polecamy: Przedsiębiorca w kryzysie (PDF)
Promocja: INFORLEX Twój Biznes Jak w praktyce korzystać z tarczy antykryzysowej Zamów już od 98 zł

Było dobrze dopóki… było dobrze

Wielu przedsiębiorców deklaruje obecnie planowane zmiany w polityce prowadzenia obszarów, które nie są centrum skupienia dla danej organizacji. Takie działy jak księgowość, HR, administracja, windykacja, IT, będą teraz często reorganizowane lub wręcz likwidowane i zastępowane outsourcingiem.

REKLAMA

Tak dotkliwy kryzys pokazał przedsiębiorcom największą wadę prowadzenia wewnętrznych działów wsparcia. Ich utrzymanie jest relatywnie nietrudne jedynie w przypadku braku nieplanowanych komplikacji i dobrej koniunktury. Jednak w momencie pojawienia się zawirowań wewnątrz firmy, czy tym bardziej tych zależnych od sytuacji rynkowej,  okazuje się że takie działy są drogie, a ponadto nie zawsze można na nie liczyć tak, jak na zewnętrznego partnera biznesowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W czasach tak licznych komplikacji działania podejmowane by uchronić firmę przed zamknięciem czy upadłością, pochłaniają właściwie cały dostępny czas zarządów oraz właścicieli przedsiębiorstw. Trudno wymagać, by w tej sytuacji włodarze firmy próbowali być na bieżąco ze zmieniającymi się przepisami, uchwalanymi „na gorąco” formami pomocy, nie wspominając już o terminach ustawowych, które tylko w niewielkiej części zostały dostosowane do zaistniałej sytuacji. Doszły do tego również problemy natury logistycznej i administracyjnej: jak przejść na pracę zdalną, co z dokumentami i fakturami od kontrahentów, kto je nada i odbierze?

Nie mniejszym wyzwaniem okazało się dostosowanie wewnętrznych procedur oraz wykorzystywanych systemów do nowo zaistniałej sytuacji. Często to one właśnie rodziły ograniczenia w możliwych do podjęcia działaniach. Pojawiły się jednocześnie problemy natury zupełnie ludzkiej. Zamknięcie szkół i przedszkoli, rodzice często zdani na pracę z domu lub urlopy i opiekę nad dziećmi, problemy z kwarantanną i nagłym oddelegowaniem na zwolnienia lekarskie. Na taką skalę problemów, nawet z wzorcowym przygotowaniem, trudno przygotować się w 100% własnymi siłami. Mimo największych starań wiele firm zwyczajnie nie zdołało sprostać aż tak licznym zadaniom, które miały niewiele wspólnego z obiektem ich specjalizacji.

Outsourcing usług i odpowiedzialności

Choć sektor outsourcingu również odczuł zamieszanie spowodowane epidemią wirusa, to rzetelne przygotowanie na niekorzystne scenariusze umożliwiło relatywnie normalne funkcjonowanie dostawców tego rodzaju usług, nawet w tak wyjątkowych okolicznościach. Zewnętrzni dostawcy od zawsze jako jedną ze swoich mocnych stron przedstawiają możliwość bardziej szczegółowego i przemyślanego działania w reprezentowanej dziedzinie. Zewnętrzna obsługa procesów nie tylko może podnieść bieżącą efektywność w danym obszarze, ale także (a może przede wszystkim) umożliwia zidentyfikowanie potencjalnych ryzyk, zwiększając tym samym stopień przygotowania firmy na nieprzewidziane perturbacje.

Dodatkowo, zlecając prowadzenie wybranych zagadnień firmie zewnętrznej, przedsiębiorcy zyskują czas i skupienie, które mogą przekierować na działania zgodne z ich własną specjalizacją. Choć w czasie niezachwianego rozwoju aspekt ten wydawać się mógł nie przesadnie atrakcyjny, to przy nawet najmniejszych zawirowaniach rynkowych wsparcie w tzw. obszarach pobocznych istotnie zyskuje na znaczeniu.

Wszak choćby przywołane wcześniej zmiany ustawowe czy dostępne pomoce dla firm są dla outourcera usług księgowych (nie tylko w dobie kryzysu) codziennością. Co więcej, w takim modelu współpracy rolą outsourcera jest również przełożenie zawiłych zapisów ustaw na zrozumiały język biznesu. Pozwala to korzystającym zeń firmom na właściwe zrozumienie pozycji w jakiej się znalazły i daje ich właścicielom tak oczekiwany w kryzysowej sytuacji spokój.

Obserwując rynkowe trendy i oceniając deklaracje niektórych przedsiębiorców uważam, że poza innymi czynnikami to właśnie ten spokój będzie w najbliższych miesiącach największą wartością, o którą zaczną pytać kolejne organizacje. Outsourcing  stanie się rozsądnym wyborem, mającym realne przełożenie na kontynuacje rozwoju firmy, nie tylko w okresie finansowej niepewności, czy zmian rynkowych.

Rafał Michniewicz, Partner Zarządzający w MDDP Outsourcing

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA