REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy badanie temperatury pracowników oraz gości hotelowych jest zgodne z RODO?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rödl & Partner
Audyt, BPO, doradztwo podatkowe, doradztwo prawne, consulting
Czy badanie temperatury pracowników oraz gości hotelowych jest zgodne z RODO?
Czy badanie temperatury pracowników oraz gości hotelowych jest zgodne z RODO?

REKLAMA

REKLAMA

5 maja 2020 r. Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych opublikował opinię na temat sprawdzania temperatury ciała pracownikom oraz gościom hotelowym w celu zapobiegania rozprzestrzeniania się COVID-19. W związku z przeprowadzanym aktualnie zmniejszaniem obostrzeń, wielu przedsiębiorców planuje powrót pracowników z pracy zdalnej (home office) lub telepracy do pracy w biurze. Ze względu na to, iż pandemia nadal trwa, powstały wątpliwości czy przed dopuszczeniem pracowników do pracy można badać im temperaturę ciała. Wydane przez PUODO wyjaśnienia rozwiewają jedynie część wątpliwości w tym temacie.

Zgodnie z opinią PUODO, badanie temperatury ciała pracowników zakładu pracy lub gości hotelowych oraz gromadzenie takich danych musi mieć odpowiednią podstawę prawną. 

Dane zdrowotne to szczególnej kategorii dane osobowe, wymagające szczególnego traktowania (Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych; uchylenie dyrektywy 95/46/WE (RODO). Oznacza to znaczne ograniczenie ich przetwarzania, do szczegółowo określonych przypadków. W ocenie PUODO, obecnie obowiązujące prawo nie uniemożliwia jednak przetwarzaniu takich danych. W swojej opinii powołuje się na art. 9 ust. 2 lit. i) RODO, który zezwala na przetwarzanie takich danych w celu ochrony przed poważnymi transgranicznymi zagrożeniami zdrowotnymi.

REKLAMA

Autopromocja

Do przetwarzania danych wrażliwych przez pracodawcę lub właściciela hotelu może dojść w oparciu o obowiązujące przepisy prawa.

Z uwagi na przyznane Głównemu Inspektorowi Sanitarnemu uprawnienia w ustawie z dnia 3 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, inspektor sanitarny może uznać, że niezbędne jest przyjęcie rozwiązania w postaci mierzenia temperatury ciała pracownikom i tzw. gościom wchodzącym na teren zakładu pracy czy też pozyskiwania od pracowników oświadczeń dotyczących ich stanu zdrowia. Wówczas inspektor sanitarny może wydać decyzję nakładającą na dany podmiot taki obowiązek i taka decyzja stanowić będzie podstawę przetwarzania wyżej wymienionych danych.

Polecamy: Przedsiębiorca w kryzysie (PDF)
Polecamy:
Tarcza antykryzysowa – Podatki i prawo gospodarcze. Pakiet 5 ebooków
Promocja: INFORLEX Twój Biznes Jak w praktyce korzystać z tarczy antykryzysowej Zamów już od 98 zł

PUODO wskazał także, że w stosunku pomiędzy pracodawcą a pracownikiem, zgoda osoby, której dane dotyczą (tj. pracownika), nie może zostać uznana za podstawę prawną przetwarzania. Jeżeli pomiędzy administratorem danych (pracodawcą) a osobą, której dane dotyczą (pracownikiem), występuje nierówność, wówczas zgoda jako podstawa prawna przetwarzania nie będzie w pełni dobrowolna.

Według eksperta, Jarosława Kamińskiego (adwokata, Associate Partnera w Rödl & Partner), przedstawione stanowisko budzi istotne zastrzeżenia w kontekście przepisów Kodeksu pracy, postanowień RODO, a także praktyczne w związku z odpowiedzialnością pracodawców za przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w zakładach pracy.

Pomimo stanowiska PUODO, w dobie obecnej sytuacji – stanu epidemii i mając na uwadze przepisy Kodeksu pracy oraz obowiązki pracodawców w zakresie zachowania bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, wydaje się uzasadnione, aby mierzenie temperatury ciała osobom z zewnątrz organizacji (nie będących jej pracownikami) mogłoby odbywać się na podstawie ich zgody (art. 9 ust. 2 lit. a) RODO). Z kolei sprawdzanie temperatury osobom z wewnątrz organizacji (pracownikom i współpracownikom), abstrahując od stanowiska urzędu co do kwestii zgody w relacji pracownik – pracodawca (które zostało przez Urząd dość mocno uproszczone) mogłoby odbywać się bez konieczności utrwalania wyników takiego pomiaru temperatury.

Ponadto, jeśli pomiar temperatury wykazałby gorączkę u danej osoby (np. powyżej 37,5 lub 38 stopni Celsjusza), wówczas należałoby nie dopuścić tej osoby do pracy, odizolować od innych pracowników i podjąć dalsze czynności prewencyjnie, mając na uwadze zdrowie danej osoby i pozostałych pracowników, ponownie bez utrwalania takich informacji. Podstawą prawną takich działań mógłby być przepis art. 9 ust. 2 lit. b) w zw. z art. 207 Kodeksu pracy. Te praktyczne wskazówki dawałyby pracodawcom pewną możliwość zachowania wytycznych urzędu. Zatem wydaje się, że przepisy RODO i Kodeksu cywilnego zawierają stosowne podstawy prawne do tego, aby w obecnej, wyjątkowej sytuacji epidemii w Polsce, pracodawcy, którzy są obowiązani do przestrzegania szeregu wymogów bezpieczeństwa i sanitarnych, mogli także przetwarzać dane osobowe szczególnej kategorii zarówno swoich pracowników, współpracowników, jak i osób z zewnątrz danej firmy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA