Kategorie

Outsourcing księgowy

Niemal każda firma (z nielicznymi wyjątkami), odczuwa dziś negatywne skutki epidemii koronawirusa. Jeśli nie bezpośrednio, to przykre konsekwencje dotyczą często partnerów biznesowych czy samych konsumentów oraz odbiorców usług. Nie ma wątpliwości, że skutki tej wyjątkowej sytuacji będą długofalowe, a rozwiązania takie jak outsourcing procesów wsparcia, dotąd uważane za nie do końca potrzebne, staną się teraz pierwszym wyborem przedsiębiorców.
Przeprowadzone wśród firm badania wskazują, że blisko 65% przedsiębiorstw korzysta z outsourcingu usług księgowych, podatkowych i prawniczych, a blisko co drugie z nich zleca je jednej firmie. Wśród największych zalet współpracy z jednym zespołem księgowo-podatkowo-prawniczym przedsiębiorcy wymieniają poczucie bezpieczeństwa prowadzenia działalności gospodarczej, a także oszczędność czasu i kosztów.
Zastosowanie nowoczesnych technologii i automatyzacja procesów z jednej strony oraz uszczelnianie systemu podatkowego z drugiej – to największe wyzwania strojące obecnie przed działami podatkowymi i księgowymi w firmach. Przedsiębiorcom zależy przede wszystkim na jakości usług księgowych oraz na maksymalnym bezpieczeństwie w przypadku kontroli.
Jest bardzo wiele powodów, dla których firmy wybierają outsourcing usług, zwłaszcza tych bardziej zaawansowanych jak kadry i płace czy księgowość. Jednak gdy ta decyzja już zapadnie, przedsiębiorcy często zaczynają błądzić w ofertach poszczególnych firm. Rynek wiele oferuje, ale co zrobić, aby wybrać outsourcera najlepszego dla swojej firmy? Czy jest na to jakiś sprawdzony sposób?
Z okazji Dnia Księgowego, który przypada na 9 czerwca przedstawiciele najważniejszych instytucji związanych z branżą rachunkową, spotkali się w Centrum Konferencyjnym Stadionu Narodowego w Warszawie na konferencji „Rok po deregulacji. Rynek usług księgowych po uwolnieniu zawodu”, i debatowali na temat przyszłości branży. Wisienkę na torcie dodała Maria Ożga, finalistka II edycji programu MasterChef, najbardziej znana „Księgowa w Kuchni”, która specjalnie dla uczestników zaserwowała uroczysty tort.
Polski rynek usług dla biznesu rozwija się coraz szybciej. Z raportu ABSL* wynika, że w ciągu ostatnich dwóch lat branża outsourcingowa urosła o blisko 50 proc. Już teraz działa u nas ponad 500 centrów outsourcingowych. Jakie usługi zlecamy na zewnątrz? Przede wszystkim IT, logistykę i księgowość. Outsourcing jest dobrym rozwiązaniem dla dużych graczy. A dla małych? Zapytaliśmy Adama Głosa, Prezesa firmy Tax Care, która świadczy usługi księgowe i właśnie poszerzyła je o rozwiązania prawne oraz medyczne.
Ustawa o rachunkowości nakłada na jednostki prowadzące działalność gospodarczą obowiązek sporządzenia zasad (polityki) rachunkowości, w których należy określić sposób prowadzenia i przechowywania ksiąg rachunkowych.
Silna konkurencja zmusza przedsiębiorstwa do poszukiwania sposobów usprawnienia prowadzonej działalności, a zarazem redukcji kosztów. Odpowiedzią na potrzeby rynku jest outsourcing. Ma on na celu przekazanie na zewnątrz realizacji funkcji uzupełniających przez przedsiębiorstwo macierzyste. Dzięki temu firma ma możliwość skupienia się na swych kluczowych zadaniach.
Outsourcing usług księgowych, polegający za zleceniu prowadzenia ksiąg rachunkowych podmiotowi zewnętrznemu, może być procesem efektywnym, lecz powinien być na bieżąco kontrolowany i monitorowany. Kluczowym etapem jest dobór właściwego modelu funkcjonowania outsourcingu usług księgowych. Decyzję powinien ułatwić usługodawca, firma świadcząca usługi księgowe, dostarczając przedsiębiorstwu informacji uzyskanych na bazie swojego doświadczenia.
Firmy coraz chętniej zlecają całość lub część obsługi księgowej do podmiotów zewnętrznych. W takiej sytuacji podatnik jest zobowiązany poinformować urząd skarbowy, czy dokumentacja rachunkowa jest prowadzona we własnym zakresie, czy przez zewnętrzny podmiot. Ale pojawiają się wątpliwości, czy trzeba jeszcze złożyć zgłoszenie aktualizacyjne NIP?
Przepisy nie regulują szczegółowo sposobu numerowania dowodów księgowych ewidencjonowanych w kpir. W praktyce każdy podatnik ustala swój własny system numerowania. Jednak zdaniem fiskusa kolejne pozycje księgi powinny być numerowane po kolei, a numery nie mogą się powtarzać.