REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dobrze wybrać firmę świadczącą usługi outsourcingowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak dobrze wybrać firmę świadczącą usługi outsourcingowe
Jak dobrze wybrać firmę świadczącą usługi outsourcingowe

REKLAMA

REKLAMA

Jest bardzo wiele powodów, dla których firmy wybierają outsourcing usług, zwłaszcza tych bardziej zaawansowanych jak kadry i płace czy księgowość. Jednak gdy ta decyzja już zapadnie, przedsiębiorcy często zaczynają błądzić w ofertach poszczególnych firm. Rynek wiele oferuje, ale co zrobić, aby wybrać outsourcera najlepszego dla swojej firmy? Czy jest na to jakiś sprawdzony sposób?

Outsourcing - marzenia a rzeczywistość

Przedsiębiorcy decydując się na przekazanie części swoich działań zewnętrznemu operatorowi często mają swoje wyobrażenie o tym, jak taka współpraca powinna wyglądać.

REKLAMA

Autopromocja

Klienci mają określone oczekiwania i spodziewają się po outsourcingu osiągnięcia zdefiniowanych przez siebie rezultatów. Bardzo często to wyobrażenie istotnie rozmija się z rzeczywistością.

REKLAMA

Skąd się biorą te różnice? Przede wszystkim z tego, że większość Klientów patrzy na outsourcing jak na projekt, który zaczyna się w momencie rozpoczęcia rozmów z dostawcą i kończy w chwili zakończenia wdrożenia. Tymczasem outsourcing to nie projekt lecz ciągły proces.

- Outsourcing HR czy księgowości, to nie jest to samo, co wynajęcie biura rachunkowego. Oczywiście nie sposób nie dostrzegać dobrodziejstw wynikających z samego faktu wydzielenia pewnego obszaru na zewnątrz – uwolnienie się od problemu absencji pracowników, kosztów szkoleń, utrzymania systemów informatycznych. Jednak w przypadku outsourcingu to tylko wierzchołek „góry” korzyści. Outsourcer księgowości, w przeciwieństwie do niewielkich biur księgowych, dzięki swojemu doświadczeniu, wielkości oraz dostępowi do nowoczesnych rozwiązań informatycznych jest w stanie optymalizować procesy tak, aby podejmowane przez niego działania miały realny wpływ na główny biznes Klienta. – mówi ekspert Impel Business Solutions, Justyna Szulecka.

Mowa tu na przykład o minimalizowaniu ryzyka w przejętych zadaniach, poprawie jakości obsługi pracowników, czy likwidacji nieefektywności na styku przejętych procesów oraz działań znajdujących się nadal po stronie Klienta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Jako przykład mogę podać sytuacje w której Klient korzystając z outsourcingu księgowości otrzymuje również od outsourcera dostęp dla swoich pracowników do e-portalu rozliczeń pracowniczych (rozliczania delegacji czy zaliczek), co wpływa korzystnie nie tylko na obszar księgowy przedsiębiorstwa, ale również podnosi efektywność funkcji HR i komfort pracowników w pozyskiwaniu ważnych dla siebie danych pracowniczych. Innym przykładem może być wdrożenie outsourcingu HR, w ramach którego outsourcer poznaje specyfikę i potrzebę obsługiwanej firmy i w odpowiedzi dostarcza jej rozwiązania w zakresie uszczelnienia systemu ochrony danych osobowych, utajnienia informacji o wynagrodzeniach, czy narzędzia do zarządzania dokumentacją lub workflow, co eliminuje dodatkowe ryzyka biznesowe po stronie Klienta. Kiedy dostawca usług zewnętrznych staje się partnerem, outsourcing nie jest już krótkim projektem lecz dialogiem, w którym outsourcer wspólnie z Klientem modeluje nie tylko wydzielone do obsługi procesy, ale dzięki wiedzy i doświadczeniu może stać się dźwignią dla rozwoju biznesu.- dodaje Justyna Szulecka. Rozczarowanie outsourcerem pojawia się wtedy, kiedy decydujemy się na proste podwykonawstwo u mało doświadczonego dostawcy, a spodziewamy się partnerstwa i korzyści z outsourcingu.- dodaje.

Prosto do celu

Należy mieć na uwadze, że procesy księgowe i kadrowo-płacowe to swoisty krwioobieg firmy, który niestety czasami jest niedoceniany przez przedsiębiorców – mówi Justyna Szulecka.

REKLAMA

Decyzja o przekazaniu części procesów na zewnątrz może być decyzją strategiczną i krokiem milowym w rozwoju przedsiębiorstwa - oddechem dla głównego biznesu firmy. Jednak ostateczny efekt zależy od tego czy firma jest świadoma jakie są jej cele biznesowe związane z outsourcingiem.

Czasem zdarza się sytuacja, że przedsiębiorstwo jest świadome tylko niektórych swoich potrzeb outsourcingowych. Jeżeli tak się zdarzy rolą dobrego outsourcera jest je wskazać oraz zaproponować odpowiednie rozwiązania - mówi ekspert Impel Business Solutions.

I to jest właśnie to, co odróżnia profesjonalną firmę BPO (Business Process Outsourcing) od małego biura rachunkowego. Partner BPO powinien być doradcą i przewodnikiem w dostarczaniu rozwiązań, które będą dźwignią dla biznesu Klienta. Mówimy tu o bardzo szerokim spojrzeniu na narzędzia budowane wokół outsourcingu. Profesjonalny dostawca BPO po dokonaniu analizy sytuacji firmy, może wskazać dodatkowe cele, których osiągnięcie w ramach outsourcingu będzie istotne dla Klienta.

- Na przykład outsourcer księgowy widząc problemy komunikacyjne swojego Klienta z dostawcami i odbiorcami w obszarze udzielania i otrzymywania informacji księgowych, jest w stanie dostarczyć odpowiednie narzędzie, może to być np. uruchomienie teleserwisu, w ramach którego pracownicy outsourcera udzielać będą kontrahentom swojego Klienta informacji na temat statusu płatności ich faktur lub innych podstawowych danych księgowych. Dzięki temu Klient oszczędza czas i poprawia jakoś relacji ze swoimi kontrahentami – dodaje Justyna Szulecka.

Polecamy: Biuletyn VAT

Usługa „suwakowa”

Poszukując outsourcera warto zwrócić uwagę na zakres świadczonych przez niego usług. Ważne jest, aby outsourcer dawał swojemu Klientowi możliwość elastycznego zmniejszania lub zwiększania zakresu usługi w zależności od jego potrzeb. Mówimy tu o swego rodzaju usłudze „suwakowej”.

- Wyobraźmy sobie sytuację, w której firma w danym momencie ma potrzebę wydzielenia na zewnątrz jedynie prostych procesów kadrowo-płacowych. Z czasem przedsiębiorstwo rozrasta się i oczekuje coraz bardziej złożonego kontrolingu personalnego. Następnie zauważa potrzebę w zakresie doradztwa prawnego w obszarze prawa pracy. Może też w związku z ekspansją terytorialną oczekiwać rozwiązań portalowych dla pracowników, narzędzi mobilnych, a w dalszej kolejności (kompatybilnych z systemem w ramach „twardego HR”) informatycznych rozwiązań w zakresie Systemu Ocen Okresowych Pracowników, szkoleń, rekrutacji czy zarządzania przez cele. – dodaje Justyna Szulecka.


Profesjonalny outsourcer jest w stanie zaspokoić wszystkie powyższe oczekiwania Klienta. Dlatego też, aby oszczędzić sobie w przyszłości kłopotów z poszukiwaniem nowych outsourcerów, warto już na początku związać się z dostawcą BPO, który ma potencjał i chęć do modelowania zakresu usługi dla Klienta w zależności od jego potrzeb. Dziś są to rozwiązania dostępne nie tylko dla dużych międzynarodowych firm, ale również dla lokalnych przedsiębiorców.

Nowoczesny outsourcing polega na dzieleniu się doświadczeniem. Partner outsourcingowy powinien zlokalizować potrzebę klienta, znaleźć rozwiązanie i je dostarczyć. Decydując się na outsourcing warto działać zgodnie z mapą, którą jest dla klienta profesjonalny i doświadczony outsourcer.

Źródło: Impel Business Solutions

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kupujesz rzeczy przez internet? Za te towary musisz zapłacić podatek w ciągu 14 dni

Polacy chętnie kupują różne rzeczy przez internet, ale nie wiedzą, że niektóre transakcje rządzą się swoimi prawami. Fiskus ma coraz więcej możliwości, żeby sprawdzić, kto nie zapłacił podatku PCC. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl, wyjaśnia, kiedy zachować szczególną czujność i jak uniknąć ewentualnych problemów ze skarbówką.

Można znaleźć 50 mld zł na podwyżkę kwoty wolnej w PIT do 60 tys. zł. Prof. Modzelewski podpowiada rządowi D. Tuska, gdzie szukać pieniędzy

Można domyślać się, że politycznym „być albo nie być” obecnego rządu jest „dowiezienie” (jak to się mówi) swoich obietnic z 2023 roku. Wśród nich najważniejszą (obiektywnie) jest podwyższenie do 60 tys. kwoty wolnej od podatku dochodowego od osób fizycznych. Jest to dziś nierealne, bo w tym roku w budżecie państwa z tego podatku pojawiła się kwota minus 22 mld złotych (tak, po raz pierwszy w historii mamy ujemne dochody budżetowe), a miało być za cały rok 31 mld zł (czyli o 60 mld zł mniej niż w roku 2024).

Obowiązkowy KSeF - podatnicy zagraniczni z większymi przywilejami niż polscy. Sprostowanie i wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

W wyjaśnieniach przesłanych 9 czerwca 2025 r.do naszej redakcji, Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w decyzji derogacyjnej dot. obowiązkowego modelu KSeF, Polska została upoważniona – w przypadku podatników mających siedzibę na jej terytorium – do akceptowania wyłącznie tych faktur, które zostały wystawione w postaci dokumentów lub not w formie elektronicznej. Ponadto została upoważniona do wprowadzenia przepisów zakładających, że stosowanie faktur elektronicznych wystawianych na terytorium Polski nie jest uzależnione od akceptacji odbiorcy. Jak wskazuje Ministerstwo, Komisja Europejska zastrzegła (co zostało potwierdzone przez Radę UE), że przyznane Polsce upoważnienie dotyczące wprowadzenia obowiązkowego fakturowania elektronicznego nie powinno naruszać prawa klientów do otrzymywania faktur papierowych w przypadku transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Efektywny controlling w biznesie – czyli jaki? Jakie procesy w firmie można zauważalnie usprawnić dzięki wdrożeniu controllingu?

Controlling to znacznie więcej niż tylko kontrola kosztów czy tworzenie raportów. To kompleksowe podejście do zarządzania przedsiębiorstwem, które dostarcza informacji niezbędnych do podejmowania trafnych decyzji. Efektywny controlling staje się dziś jednym z kluczowych elementów przewagi konkurencyjnej, szczególnie w czasach dynamicznych zmian, rosnącej złożoności i presji na efektywność. Ale które obszary działalności firmy najbardziej zyskują na wdrożeniu nowoczesnego controllingu?

REKLAMA

Firmy chcą zatrudniać księgowych, ale… nie mają kogo! Brakuje ekspertów z doświadczeniem

Mimo stabilnej sytuacji kadrowej i rosnących wynagrodzeń, aż 84% księgowych przyznaje: znalezienie doświadczonego specjalisty to dziś prawdziwe wyzwanie. Barometr nastrojów 2025 pokazuje, że firmy częściej planują rekrutację niż redukcje – ale idealny kandydat musi dziś mieć znacznie więcej niż tylko znajomość Excela.

Bez księgowych ani rusz. Przedsiębiorcy doceniają ich nie tylko za rachunki, ale i za wsparcie strategiczne

Aż 75% przedsiębiorców w Polsce darzy swoje księgowe i księgowych dużym zaufaniem, a 71% uważa, że ich wiedza realnie wpływa na sukces firmy – wynika z najnowszego badania. Księgowi stają się dziś nie tylko strażnikami finansów, ale i partnerami w rozwoju biznesu.

Dzień Księgowego 2025

9 czerwca obchodzimy Dzień Księgowego – święto ludzi, bez których żadna firma nie mogłaby działać w spokoju i zgodzie z przepisami.

Czego życzyć księgowym w 2025 r. z okazji Dnia Księgowego?

Dzień 9 czerwca to corocznie obchodzony Dzień Księgowego - święto ustanowione przez Stowarzyszenie Księgowych w Polsce. Z tej okazji warto nie tylko podziękować przedstawicielom branży za trudną i odpowiedzialną pracę, ale też zastanowić się, jakie życzenia byłyby dziś dla tej grupy zawodowej naprawdę ważne. Przez lata zawód ten kojarzył się z biurkiem uginającym się pod ciężarem papierowych dokumentów i ręcznym przeliczaniem kolumn cyfr. Rzeczywistość w 2025 roku jest jednak zupełnie inna.
Współczesny księgowy to wsparcie, partner biznesowy, technologiczny lider i strażnik zmian legislacyjnych. Z jakimi wyzwaniami mierzy się na co dzień i czego możemy mu życzyć, by praca była bardziej satysfakcjonująca?

REKLAMA

Jak przygotować firmę na KSeF? Kompleksowy przewodnik po e-fakturowaniu

Odroczenie obowiązku korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 2026 rok nie oznacza, że jego wdrożenie można odłożyć na później. Przeciwnie – to ostatni moment, by rzeczywiście przygotować firmę na nadchodzące zmiany, unikając późniejszej presji i kosztownych błędów. Wdrożenie nowego systemu e-fakturowania to złożony proces, który wymaga czasu, planu i zaangażowania wielu zespołów. Jak się do niego przygotować i dlaczego nie warto zwlekać?

Najniższa krajowa w 2026 r. MF proponuje 4806 zł, a MRPiPS 5056 zł brutto miesięcznie

W dniu 7 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało swoje oświadczenie w sprawie nieprawdziwych informacji dotyczących kwoty podwyżki płacy minimalnej w 2026 r.

REKLAMA