REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dobrze wybrać firmę świadczącą usługi outsourcingowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak dobrze wybrać firmę świadczącą usługi outsourcingowe
Jak dobrze wybrać firmę świadczącą usługi outsourcingowe

REKLAMA

REKLAMA

Jest bardzo wiele powodów, dla których firmy wybierają outsourcing usług, zwłaszcza tych bardziej zaawansowanych jak kadry i płace czy księgowość. Jednak gdy ta decyzja już zapadnie, przedsiębiorcy często zaczynają błądzić w ofertach poszczególnych firm. Rynek wiele oferuje, ale co zrobić, aby wybrać outsourcera najlepszego dla swojej firmy? Czy jest na to jakiś sprawdzony sposób?

Outsourcing - marzenia a rzeczywistość

Przedsiębiorcy decydując się na przekazanie części swoich działań zewnętrznemu operatorowi często mają swoje wyobrażenie o tym, jak taka współpraca powinna wyglądać.

REKLAMA

Klienci mają określone oczekiwania i spodziewają się po outsourcingu osiągnięcia zdefiniowanych przez siebie rezultatów. Bardzo często to wyobrażenie istotnie rozmija się z rzeczywistością.

Skąd się biorą te różnice? Przede wszystkim z tego, że większość Klientów patrzy na outsourcing jak na projekt, który zaczyna się w momencie rozpoczęcia rozmów z dostawcą i kończy w chwili zakończenia wdrożenia. Tymczasem outsourcing to nie projekt lecz ciągły proces.

- Outsourcing HR czy księgowości, to nie jest to samo, co wynajęcie biura rachunkowego. Oczywiście nie sposób nie dostrzegać dobrodziejstw wynikających z samego faktu wydzielenia pewnego obszaru na zewnątrz – uwolnienie się od problemu absencji pracowników, kosztów szkoleń, utrzymania systemów informatycznych. Jednak w przypadku outsourcingu to tylko wierzchołek „góry” korzyści. Outsourcer księgowości, w przeciwieństwie do niewielkich biur księgowych, dzięki swojemu doświadczeniu, wielkości oraz dostępowi do nowoczesnych rozwiązań informatycznych jest w stanie optymalizować procesy tak, aby podejmowane przez niego działania miały realny wpływ na główny biznes Klienta. – mówi ekspert Impel Business Solutions, Justyna Szulecka.

Mowa tu na przykład o minimalizowaniu ryzyka w przejętych zadaniach, poprawie jakości obsługi pracowników, czy likwidacji nieefektywności na styku przejętych procesów oraz działań znajdujących się nadal po stronie Klienta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Jako przykład mogę podać sytuacje w której Klient korzystając z outsourcingu księgowości otrzymuje również od outsourcera dostęp dla swoich pracowników do e-portalu rozliczeń pracowniczych (rozliczania delegacji czy zaliczek), co wpływa korzystnie nie tylko na obszar księgowy przedsiębiorstwa, ale również podnosi efektywność funkcji HR i komfort pracowników w pozyskiwaniu ważnych dla siebie danych pracowniczych. Innym przykładem może być wdrożenie outsourcingu HR, w ramach którego outsourcer poznaje specyfikę i potrzebę obsługiwanej firmy i w odpowiedzi dostarcza jej rozwiązania w zakresie uszczelnienia systemu ochrony danych osobowych, utajnienia informacji o wynagrodzeniach, czy narzędzia do zarządzania dokumentacją lub workflow, co eliminuje dodatkowe ryzyka biznesowe po stronie Klienta. Kiedy dostawca usług zewnętrznych staje się partnerem, outsourcing nie jest już krótkim projektem lecz dialogiem, w którym outsourcer wspólnie z Klientem modeluje nie tylko wydzielone do obsługi procesy, ale dzięki wiedzy i doświadczeniu może stać się dźwignią dla rozwoju biznesu.- dodaje Justyna Szulecka. Rozczarowanie outsourcerem pojawia się wtedy, kiedy decydujemy się na proste podwykonawstwo u mało doświadczonego dostawcy, a spodziewamy się partnerstwa i korzyści z outsourcingu.- dodaje.

Prosto do celu

Należy mieć na uwadze, że procesy księgowe i kadrowo-płacowe to swoisty krwioobieg firmy, który niestety czasami jest niedoceniany przez przedsiębiorców – mówi Justyna Szulecka.

Decyzja o przekazaniu części procesów na zewnątrz może być decyzją strategiczną i krokiem milowym w rozwoju przedsiębiorstwa - oddechem dla głównego biznesu firmy. Jednak ostateczny efekt zależy od tego czy firma jest świadoma jakie są jej cele biznesowe związane z outsourcingiem.

Czasem zdarza się sytuacja, że przedsiębiorstwo jest świadome tylko niektórych swoich potrzeb outsourcingowych. Jeżeli tak się zdarzy rolą dobrego outsourcera jest je wskazać oraz zaproponować odpowiednie rozwiązania - mówi ekspert Impel Business Solutions.

I to jest właśnie to, co odróżnia profesjonalną firmę BPO (Business Process Outsourcing) od małego biura rachunkowego. Partner BPO powinien być doradcą i przewodnikiem w dostarczaniu rozwiązań, które będą dźwignią dla biznesu Klienta. Mówimy tu o bardzo szerokim spojrzeniu na narzędzia budowane wokół outsourcingu. Profesjonalny dostawca BPO po dokonaniu analizy sytuacji firmy, może wskazać dodatkowe cele, których osiągnięcie w ramach outsourcingu będzie istotne dla Klienta.

- Na przykład outsourcer księgowy widząc problemy komunikacyjne swojego Klienta z dostawcami i odbiorcami w obszarze udzielania i otrzymywania informacji księgowych, jest w stanie dostarczyć odpowiednie narzędzie, może to być np. uruchomienie teleserwisu, w ramach którego pracownicy outsourcera udzielać będą kontrahentom swojego Klienta informacji na temat statusu płatności ich faktur lub innych podstawowych danych księgowych. Dzięki temu Klient oszczędza czas i poprawia jakoś relacji ze swoimi kontrahentami – dodaje Justyna Szulecka.

Polecamy: Biuletyn VAT

Usługa „suwakowa”

Poszukując outsourcera warto zwrócić uwagę na zakres świadczonych przez niego usług. Ważne jest, aby outsourcer dawał swojemu Klientowi możliwość elastycznego zmniejszania lub zwiększania zakresu usługi w zależności od jego potrzeb. Mówimy tu o swego rodzaju usłudze „suwakowej”.

- Wyobraźmy sobie sytuację, w której firma w danym momencie ma potrzebę wydzielenia na zewnątrz jedynie prostych procesów kadrowo-płacowych. Z czasem przedsiębiorstwo rozrasta się i oczekuje coraz bardziej złożonego kontrolingu personalnego. Następnie zauważa potrzebę w zakresie doradztwa prawnego w obszarze prawa pracy. Może też w związku z ekspansją terytorialną oczekiwać rozwiązań portalowych dla pracowników, narzędzi mobilnych, a w dalszej kolejności (kompatybilnych z systemem w ramach „twardego HR”) informatycznych rozwiązań w zakresie Systemu Ocen Okresowych Pracowników, szkoleń, rekrutacji czy zarządzania przez cele. – dodaje Justyna Szulecka.


Profesjonalny outsourcer jest w stanie zaspokoić wszystkie powyższe oczekiwania Klienta. Dlatego też, aby oszczędzić sobie w przyszłości kłopotów z poszukiwaniem nowych outsourcerów, warto już na początku związać się z dostawcą BPO, który ma potencjał i chęć do modelowania zakresu usługi dla Klienta w zależności od jego potrzeb. Dziś są to rozwiązania dostępne nie tylko dla dużych międzynarodowych firm, ale również dla lokalnych przedsiębiorców.

Nowoczesny outsourcing polega na dzieleniu się doświadczeniem. Partner outsourcingowy powinien zlokalizować potrzebę klienta, znaleźć rozwiązanie i je dostarczyć. Decydując się na outsourcing warto działać zgodnie z mapą, którą jest dla klienta profesjonalny i doświadczony outsourcer.

Źródło: Impel Business Solutions

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami. Ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 roku. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Gruszczyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

REKLAMA

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

Rewolucja płacowa w całej UE od 2026 r. Pracodawcy będą musieli ujawniać kwoty wynagrodzenia pracownikom i kandydatom do pracy

Wynagrodzenia przestaną być tematem tabu. Od czerwca 2026 roku pracodawcy będą mieli obowiązek ujawniania informacji o płacach, zarówno kandydatom do pracy, jak i zatrudnionym pracownikom. Czy to koniec nierówności i początek nowego rozdania na rynku pracy?

REKLAMA