REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Zasiłek chorobowy przedsiębiorcy
Zasiłek chorobowy przedsiębiorcy
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Podstawą przyznania zasiłku chorobowego choremu przedsiębiorcy jest dostarczenie do ZUS-u zwolnienia lekarskiego oraz formularza ZUS Z-3b. Ten drugi dokument wypełnia samodzielnie przedsiębiorca – przeoczenia czy błędy mogą wpłynąć na decyzję o wypłacie zasiłku chorobowego.

W razie choroby prowadzącemu własną działalność gospodarczą, o ile dobrowolnie opłaca składki na ubezpieczenie chorobowe, należy się zasiłek chorobowy. W teorii oznacza to odwrotny przepływ gotówki niż na co dzień, czyli z ZUS-u do przedsiębiorcy, więc uzyskując zwolnienie lekarskie przedsiębiorca „oszczędza” na ZUS-ie. W praktyce nierzadko na wypłatę zasiłku czeka się do miesiąca, a ponadto zasiłek może zostać nieprzyznany, jeśli popełnimy błędy w dokumentach składanych do ZUS-u.

REKLAMA

Autopromocja

Wypłata zasiłku chorobowego

Lekarz wręcza choremu przedsiębiorcy druk ZUS ZLA, czyli zwolnienie lekarskie ze wskazaną liczbą dni niezdolności do pracy. Ten druk wraz z zaświadczeniem ZUS Z-3b, będącym niezbędnym załącznikiem, w którym wskazujemy numer naszego konta bankowego, należy dostarczyć do ZUS-u (np. elektronicznie, podpisując na platformie ZUS PUE Profilem Zaufanym czy kwalifikowanym certyfikatem). ZUS ma aż 30 dni od dnia przyjęcia tych dokumentów na wypłatę zasiłku chorobowego. W rzeczywistości zatem często termin opłacenia składek za miesiąc choroby mija wcześniej niż ewentualny termin wypłaty zasiłku. Stąd przedsiębiorca musi opłacić całość składek na dany miesiąc, a po uzyskaniu zasiłku skorygować deklarację ZUS-owską i pomniejszych wpłaty na bieżący okres.

Od 1 stycznia 2016 r. zasadniczo nie obowiązuje już wzór formularza ZUS Z-3b. Dokładnie, chodzi o fakt, że jako konkretny wzór nie stanowi on już załącznika do Rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki społecznej w sprawie zakresu informacji o okolicznościach mających wpływ na prawo do zasiłków z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa lub ich wysokości oraz dokumentów niezbędnych do przyznania i wypłaty zasiłków (Dz.U. z 2015 r, poz. 2253). W zamian za to, załącznik nr 3 ww. rozporządzenia wskazuje kolejno informacje, jakie powinno zawierać zaświadczenia płatnika składek w przypadku ubezpieczonego przedsiębiorcy. W rzeczywistości te informacje pokrywają się z treścią formularza ZUS Z-3b. Aktualny dokument będący „sobowtórem” ZUS Z-3b można pobrać ze strony internetowej ZUS-u.

Najczęściej popełniane błędy wypełniającego ZUS Z-3b

Poprawne wypełnienie wszystkich okienek formularzu ZUS Z-3b ma decydujący wpływ na przyznanie prawa do świadczenia. Na wstępie podaje się dane identyfikacyjne i adresowe płatnika składek ZUS-owskich (w tym składki na ubezpieczenie chorobowe) i zarazem ubezpieczonego – czyli dane przedsiębiorcy. Warto sprawdzić poprawność NIP-u, REGON-u oraz pamiętać, że dane ewidencyjne muszą być takie same, jak wskazane przez przedsiębiorcę m.in. w druku ZUS ZFA.

Drugą kluczową informacją jest informacja dotycząca zwolnienia lekarskiego, jakie wystawił lekarz. Trzeba podać, za jaki okres ubezpieczony przedsiębiorca występuje o zasiłek oraz numer zwolnienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trzecim krokiem jest wskazanie powodu powstania niezdolności przedsiębiorcy do pracy – czy powstała z powodu choroby, wypadku przy pracy lub wypadku w drodze do pracy lub z pracy. Dodatkowo, należy podać nr dokumentu stwierdzającego niezdolność (np. decyzji stwierdzającej chorobę). To ważne punkty, które nie mogą ujść uwadze wypełniającego, ponieważ w przeciwnym wypadku wartość świadczenia może zostać zaniżona.

Na koniec wymagane jest podanie numeru konta bankowego przedsiębiorcy, na które ZUS wypłaci zasiłek chorobowy.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA