REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dotacje dla MŚP na inwestycje polegające na wdrożeniu wyników prac B+R

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dotacje dla MŚP na inwestycje polegające na wdrożeniu wyników prac B+R
Dotacje dla MŚP na inwestycje polegające na wdrożeniu wyników prac B+R
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na drodze od pomysłu, do gotowego produktu lub usługi, etap wdrożenia jest jednym z najbardziej newralgicznych i istotnych. Pokazuje bowiem w jakim stopniu nasze założenia, obliczenia i plany przystają do realiów rynku. Nie powinno zatem dziwić, że dofinansowanie przeznaczone na realizację projektów dotyczących wdrożenia wyników prac badawczo-rozwojowych (B+R), można pozyskać nie z jednego, a z kilku źródeł.

Badania na rynek

Najbardziej znanym, cieszącym się dużą popularnością wśród przedsiębiorców i który jednocześnie dysponuje dużym, bo opiewającym na 1 miliard złotych budżetem, jest konkurs z poddziałania 3.2.1 Badania na rynek, Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Start jego kolejnej edycji zostanie ogłoszony już w kwietniu 2016 r., zaś etap składania wniosków potrwa od 1 czerwca do 31 sierpnia 2016 roku. Wnioski mogą składać mikro, mali i średni przedsiębiorcy, zaś przedmiotem dofinansowania w ramach projektów mogą być wydatki inwestycyjne, usługi doradcze lub eksperymentalne prace rozwojowe. Poziom dofinansowania, zależy od lokalizacji oraz charakteru projektu i wynosi:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Na prace rozwojowe:

Na część inwestycyjną – zgodnie z mapą pomocy regionalnej:

REKLAMA

- dla mikro i małego przedsiębiorstwa - 45%

- dla średniego przedsiębiorstwa - 35%

- dla dużego przedsiębiorstwa - 25%

- dla mikro i małego przedsiębiorstwa 35% - 70%

- dla średniego przedsiębiorstwa 25% - 60%

- dla dużego przedsiębiorcy 15% - 50%

Minimalna wartość kosztów kwalifikowanych projektu wynosi 10 mln zł.

Warto zwrócić szczególną uwagę, że w najbliższym konkursie istotnej zmianie ulega regulamin konkursu 3.2.1 Badania na rynek. Na posiedzeniu w dniu 21 marca 2016 roku Komitet Monitorujący POIR zatwierdził bowiem zmienione zasady wyboru projektów wprowadzając dwa nowe kryteria formalne specyficzne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. W myśl pierwszego z nich Wnioskodawca przynajmniej w jednym zamkniętym roku obrotowym (trwającym przynajmniej 12 miesięcy) w okresie 3 lat poprzedzających rok, w którym złożył wniosek o udzielenie wsparcia, osiągnął przychody ze sprzedaży nie mniejsze niż 1 mln PLN.
  2. Wymogiem drugiego jest, by projekt, będący przedmiotem wniosku, polegał na wdrożeniu wyników prac B+R chronionych patentem lub zgłoszonych do ochrony patentowej lub dotyczących zgłoszonego wzoru użytkowego.

Ulga podatkowa na działalność badawczo-rozwojową (B+R)

W związku z wprowadzeniem drugiego z ww. kryteriów, przedsiębiorcy będą zobowiązani do złożenia wraz z wnioskiem o dofinansowanie kopii sprawozdania o stanie techniki (w przypadku, gdy projekt będzie polegał na wdrożeniu wyników prac B+R zgłoszonych do ochrony patentowej lub dotyczących zgłoszonego wzoru użytkowego). Uzyskanie sprawozdania o stanie techniki to proces, który potrwać może nawet do pół roku, dlatego przedsiębiorców zainteresowanych składaniem wniosków w najbliższym konkursie „Badanie na rynek” zachęcamy do bliższego przyjrzenia się tym wymaganiom już dziś i rozpoczęcia procedury złożenia w Urzędzie Patentowym RP wszystkich niezbędnych dokumentów.

Kredyt na innowacje technologiczne

Kolejną szansą dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw na pozyskanie współfinansowania dla wdrożenia innowacji technologicznych jest poddziałanie 3.2.2 Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój, tzw. „Kredyt na innowacje technologiczne”. Kolejna edycja tego organizowanego przez Bank Gospodarstwa Krajowego konkursu zostanie ogłoszona 1 czerwca i będzie trwała od lipca do września 2016 roku. Wzorem poprzednich edycji, na wsparcie mogą liczyć projekty polegające na wdrożeniu innowacji technologicznych – własnych lub nabytych wyników prac badawczo-rozwojowych.

O dofinansowanie ubiegać się mogą projekty finansowane kredytem na innowacje technologiczne, który przyznawany jest na zasadach komercyjnych przez banki współpracujące z Bankiem Gospodarstwa Krajowego przy udziale własnym kredytobiorcy.

Dofinansowanie w formie premii technologicznej w wysokości do 6 mln zł, otrzymuje się celem spłaty części kredytu technologicznego zaciągniętego w banku komercyjnym. Dofinansowaniu podlegają wydatki kwalifikowalne przeznaczone na inwestycję technologiczną oraz na zrealizowane przez podmioty zewnętrzne ekspertyzy, studia, koncepcje i projekty związane z inwestycją.

Skomplikowane prawo główną przeszkodą w rozwoju małych i średnich firm


Regionalne Programy Operacyjne

Dużą pulą środków na dofinansowanie dysponują również samorządy województw, które coraz dynamiczniej wkraczają w nową perspektywę ogłaszając kolejne konkursy. Wśród zbliżających się konkursów należy wspomnieć o RPO Województwa Mazowieckiego w którym w ramach działania 3.3 Innowacje w MŚP będzie można starać się o dofinansowanie inwestycji zmierzających do wdrożenia innowacji produktowych, procesowych, organizacyjnych i marketingowych w mikro, małych i średnich przedsiębiorstwach. Planowany termin naborów w tym konkursie to III kwartał 2016 roku, zaś maksymalny poziom dofinansowania to dla małych przedsiębiorstw 55%, zaś dla średnich 45%. Trzeba przy tym pamiętać, że w mieście Warszawa i podregionie warszawskim zachodnim jest on niższy i wynosi odpowiednio 35% dla małych 25% dla średnich (Warszawa) oraz 40% dla małych i 30% dla średnich (Warszawski Zachodni).

Także Samorząd Województwa Lubuskiego planuje w najbliższym czasie rozdysponować wśród małych, średnich i dużych przedsiębiorców znaczną pulę środków. W konkursie z działania 1.1 Badania i innowacje, w terminie od 31 marca do 1 lipca 2016, można ubiegać się o dofinasowanie na projekty B+R, a także inwestycje przedsiębiorstw w infrastrukturę B+R. Z kolei w ramach działania 1.5 Rozwój sektora MŚP dofinansować można działania wdrożeniowe w tym: wdrożenia własnych lub nabytych wyników prac B+R oraz zastosowania w przedsiębiorstwie nowych rozwiązań technologicznych.

Poziom dofinansowania w obu konkursach na działania inwestycyjne jest stały i wynosi 35%, 45% i 55%, w zależności od wielkości przedsiębiorstwa.

Małe i średnie firmy nieprzygotowane na niepłacących klientów

Atrakcyjną pomoc na wdrożenia oferuje RPO Województwa Lubelskiego. W konkursie z działania 3.7 Wzrost konkurencyjności MŚP, wsparciem objęte zostaną inwestycje małych i średnich przedsiębiorstw dotyczące m.in.:

  • inwestycji w aktywa trwałe oraz wartości niematerialne i prawne związane ze zwiększeniem zdolności produkcyjnej oraz usługowej,
  • dywersyfikacji działalności przedsiębiorstwa poprzez wprowadzenie nowych produktów/usług,
  • stworzenia lub wyposażenie infrastruktury przedsiębiorstw,
  • działań inwestycyjnych, związanych z rozszerzeniem działalności eksportowej,
  • wdrażania w przedsiębiorstwach wyników badań naukowych i rozwojowych oraz innowacyjnych rozwiązań.

Intensywność pomocy, zgodnie z mapą pomocy regionalnej, to 70% kosztów kwalifikowanych dla małych i 60% kosztów kwalifikowanych dla średnich przedsiębiorców. Konkurs zostanie ogłoszony w maju 2016r., zaś nabór wniosków rozpocznie się w czerwcu 2016r.

W większości pozostałych regionów prace nad uruchomieniem konkursów są w toku i będą sukcesywnie ogłaszane w drugiej połowie 2016r.

Horyzont 2020

Oprócz wymienionych konkursów, w których zarówno budżet, jak i co za tym idzie, konkurencja, są wysokie, warto wspomnieć o flagowych przedsięwzięciach finansowanych bezpośrednio z budżetu Wspólnoty. Wsparcie na projekty badawczo-rozwojowe i wdrożeniowe dla międzynarodowych konsorcjów różnorodnych przedsiębiorstw i instytucji oferuje Program Horyzont 2020. Osobną pulę środków z przeznaczeniem na przetestowanie w praktyce planowanego rozwiązania/produktu/usługi aż do momentu, kiedy będzie ono gotowe do komercjalizacji, program kieruje do MŚP. Przewiduje on współfinansowanie takich działań jak: skalowanie, demonstracja, miniaturyzacja, replikacja oraz powielanie rynkowe, w wysokości 70% ich wartości. Wnioski można składać kilka razy do roku zwiększając tym samym swoją szansę na sukces. Najbliższe terminy na przygotowanie dokumentów upływają 15 czerwca i 13 października 2016 roku.

Autorzy:

Aurelia Pankiewicz – Manager w Dziale Doradztwa Europejskiego Accreo Sp. z o.o.

Michał Hackiewicz – Młodszy Konsultant w Dziale Doradztwa Europejskiego Accreo Sp. z o.o.

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

REKLAMA

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA