REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Zatory płatnicze hamują rozwój małych firm / Fot. Fotolia
Zatory płatnicze hamują rozwój małych firm / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Gospodarki wielu krajów opierają się na zaangażowaniu i dynamice małych i mikrofirm. Jednak najmniejsze przedsiębiorstwa najbardziej są narażone na różnego rodzaju ryzyka w prowadzeniu biznesu. Jednymi z największych niedogodności są opóźnienia w płatnościach, powodujące zatory płatnicze i kłopoty finansowe wielu podmiotów.

W globalnej gospodarce 70-90 proc. miejsc pracy kreują nowo zakładane firmy i małe przedsiębiorstwa. Szacuje się, że światowa gospodarka w ciągu najbliższych 15 lat będzie potrzebowała ok. 600 mln nowych pracowników. Czy kondycja sektora małych firm pozwala na myślenie, że są w stanie w tak krótkim czasie przyjąć do pracy tak ogromną liczbę nowych pracowników?

REKLAMA

REKLAMA

Badania przeprowadzone przez firmę Sage wśród brytyjskich przedsiębiorców wykazały, że przeciętna mała firma w Wielkiej Brytanii posiada wierzytelności na kwotę 12 tys. funtów. Średnio przedsiębiorcy spędzają 336 godzin rocznie na ściąganiu zaległych należności. Niemal dwie trzecie małych firm jest zmuszonych czekać nawet 60 dni na uregulowanie należności przez partnerów biznesowych. Dla małych podmiotów opóźnienia tego rodzaju są niezwykle uciążliwe, generują zatory płatnicze i negatywnie wpływają na płynność finansową małych firm. Tymczasem małe firmy są rdzeniem brytyjskiej gospodarki, zatrudniając 2,2 mln pracowników.

Płynność finansowa w przedsiębiorstwie – jak o nią zadbać?

Raport „Indeks zatorów płatniczych” opublikowany w maju br. przez BIG InfoMonitor wykazały, że polskie średnie i duże firmy oczekują na realizację faktur ok. dwóch miesięcy, małe - ok. trzech, a najdłużej muszą czekać na zapłatę mikroprzedsiębiorstwa – nawet 4 miesiące. Z danych BIG InfoMonitor wynika, że opóźniona jest nawet co dziesiąta złotówka wpływająca na konto firmowe. W sektorze małych i średnich firm opóźnione należności dotyczą ok. 42 proc. wszystkich płatności. Ponad połowa firm tego sektora (54 proc.) przyznaje, że posiada przeterminowane należności przewyższające 50 tys. zł. Średnio na firmę przypada 69,5 tys. nieuregulowanych płatności. To z kolei negatywnie odbija się na rynku pracy. Niska płynność finansowa przedsiębiorstw obniża możliwości zatrudniania nowych pracowników.

REKLAMA

Raport Krajowego Rejestru Długów oraz Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce wykazuje, że skala problemu jest jeszcze większa. W drugim kwartale 2015 r. z problemem zatorów płatniczych zetknęło się 84 proc. firm. Według KPF zadłużenie wobec małych firm wzrosło w ciągu roku o 7 proc.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powyższe przykłady pokazują, że wprowadzone w 2013 przepisy deregulacyjne dotyczące przeciwdziałania zatorom płatniczym, nie do końca zdają egzamin. Ustawa o terminach zapłaty w transakcjach handlowych wprowadziła co prawda generalną zasadę, mówiącą o tym, że termin zapłaty w transakcjach między przedsiębiorcami nie może przekroczyć 60 dni. Jednak jak pokazują dane z tegorocznych raportów, jednostki gospodarcze wciąż borykają się z kwestią przedłużającego się oczekiwania na płatności.

Polecamy produkt: Samochód w firmie 2015 - multipakiet

Problemy małych firm zostały zauważone podczas odbywającego się w dniach 28-30 lipca w Nowym Orleanie Sage Summit. „Światowa gospodarka jest uzależniona od kondycji małych i średnich firm. Niestety większość z nich musi na rynku radzić sobie samodzielnie, bez pomocy z zewnątrz” – mówił w czasie swojego wystąpienia prezes firmy Sage, Stephen Kelly. 

Pewnym usprawnieniem procesów płatniczych może być przyspieszenie wymiany dokumentów między partnerami handlowymi, w szczególności faktur. Dzięki e-fakturom, odpowiedni dokument może dotrzeć do kontrahenta drogą elektroniczną już po chwili od wystawienia. Planując wdrożenie tego typu rozwiązań warto korzystać z uniwersalnego standardu e-faktury będącego plikiem PDF zawierającym metadane. Dzięki temu możliwe jest przekazanie w jednym dokumencie informacji czytelnej zarówno dla osoby odbierającej, jak i dla systemu informatycznego, co umożliwia automatyczne wprowadzanie dokumentu do systemu księgowego (bez konieczności ręcznego wpisywania danych do komputera). Krajowe Forum Elektronicznego Fakturowania (działające pod patronatem Ministerstwa Gospodarki) opracowało wytyczne dotyczące uniwersalnego standardu e-faktury. Zweryfikowany przez KFEF format przygotowany przez firmę Sage można pobrać bezpłatnie ze strony producenta.

***

Z pełnym wystąpieniem Stephena Kelly w czasie Sage Summit można zapoznać się tutaj:

http://na.sage.com/sage-summit/videos-archived/7_28_the-sage-keynote

Źródło: Sage sp. z o.o.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Sage sp. z o.o

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA