REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Płynność finansowa w przedsiębiorstwie – jak o nią zadbać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
SaldeoSMART
SaldeoSMART - zaufany partner w księgowości
Płynność finansowa w przedsiębiorstwie – jak o nią zadbać? /Fotolia
Płynność finansowa w przedsiębiorstwie – jak o nią zadbać? /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Płynność finansowa jest głównym czynnikiem umożliwiającym przedsiębiorstwu jego sprawne funkcjonowanie oraz rozwój. Ponadto wywiązywanie się w terminie ze wszelkich należności umacnia wizerunek firmy na rynku i sprawia, że jest ona stale atrakcyjna dla kontrahentów. Utrzymanie płynności jest dla każdego przedsiębiorstwa rzeczą priorytetową, gdyż jej brak może stać się przyczyną upadku firmy.

REKLAMA

Autopromocja

Czym jest płynność finansowa?

Płynność finansowa to zdolność regulowania bieżących zobowiązań w terminie. Mając ją, możemy elastycznie zarządzać naszymi aktywami, opłacaniem wszystkich kontrahentów w terminie, przedterminowym spłacaniem kredytów, a przede wszystkim pozostajemy wiarygodni dla rynku. Nasze finanse powinny być stale monitorowane, a terminowe spłaty należności nadzorowane, tak aby nie dopuścić do utraty płynności. W dobie niezwykle konkurencyjnego rynku płynność finansowa to jeden z najistotniejszych czynników przesądzający o dalszym funkcjonowaniu danego przedsiębiorstwa. Jej brak jest równoznaczny z utratą reputacji, jak również często zwiastuje początek bankructwa.

Kredyty na nowe technologie i premia technologiczna

Jak nie dopuścić do utraty płynności?

Utrata płynności finansowej oznacza dla firmy poważne kłopoty. Niewywiązywanie się z zobowiązań w terminie jest nie tylko powodem utraty dotychczasowych kontrahentów, ale również powoduje trudności z pozyskaniem nowych. Kiedy nasi dostawcy zaczynają upominać się o zapłatę, a kredytodawcy wypowiadają nam umowę dalszego kredytowania, tracimy wiarygodność i przestajemy być atrakcyjni dla rynku. Aby zachować płynność finansów firmy, należy dużą wagę przywiązać do środowiska, w jakim ona działa. Przede wszystkim dobrze jest obserwować przedsiębiorstwa z nią współpracujące pod kątem zapłaty zobowiązań, również wobec innych firm. Bieżące monitorowanie terminów, w jakich płacą kontrahenci, pozwoli zabezpieczyć się przed ewentualną utratą płynności. Przyczyny jej zaniku nie muszą zależeć jedynie od czynników mikroekonomicznych (wewnętrznych), ale również od makroekonomicznych (wahania kursów walut, brak popytu na określone dobra) oraz branżowych (silna konkurencja, zmiany cen surowców).

Polecamy produkt: Samochód w firmie 2015 - multipakiet

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Narzędziami służącymi do utrzymania płynności finansowej, którymi możemy się wspomóc, są: kredyt, leasing, właściwe zarządzanie zobowiązaniami handlowymi, factoring, ubezpieczenie należności czy emisja krótkoterminowych papierów wartościowych. Możemy również skorzystać z ulgi na złe długi będącej kołem ratunkowym dla podatników VAT-u, którzy nie uzyskali od kontrahentów płatności w terminie. Polega ona na uzyskaniu zwrotu podatku VAT bez konieczności otrzymania wcześniejszej zapłaty za sprzedany towar.


Programy do monitorowania należności

Jeśli chcesz czuć się pewnie i zabezpieczyć się przed utratą płynności finansowej, skorzystaj z aplikacji, która będzie monitorować wszelkie należności i terminy płatności ze strony kontrahentów, jak również Twoich wpłat na ich konto. W tym celu możesz wybrać SaldeoSMART, które umożliwia dodawanie i usuwanie kontrahentów oraz pozwala wysłać do nich wiadomości e-mail z podziękowaniem za płatność, jak również z przypomnieniem lub wezwaniem do zapłaty. Ponadto SaldeoSMART pilnuje za Ciebie terminów płatności oraz pokazuje ostrzeżenia, jeśli taki termin minął. Sumienne monitorowanie i zarządzanie aktywami firmy sprawi, że nie będziesz musiał obawiać się problemów z płynnością finansową.

Dokumentacja VAT  po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Autor: Edyta Piekarska

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Edyta Piekarska - magister ekonomii na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Wiceprezes firmy BrainSHARE IT sp. z o.o. - producenta systemu SaldeoSMART do odczytywania danych z dokumentów. Analityk biznesowy i specjalista z zakresu optymalizacji i automatyzacji pracy wraz z elektronicznym obiegiem dokumentów.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System ICS-2 w transporcie drogowym i kolejowym – na to muszą uważać przewoźnicy. Od kwietnia 2025 r. ostatni etap wdrażania

Import Control System 2 (ICS2) ma służyć do przekazywania informacji o ładunkach między Unią Europejską a krajami trzecimi, a jego zadaniem jest uszczelnienie handlu z państwami spoza UE. Od kwietnia 2025 r. rozpoczął się ostatni etap wdrażania systemu ICS-2 dla sektora transportu drogowego i kolejowego.

Rząd źle oszacował dochody z VAT-u - największego źródła dochodów budżetowych. Eksperci: ogromna pomyłka i wzrost deficytu

Jak wynika ze wstępnych danych Ministerstwa Finansów, w 2024 roku wpływy netto z tytułu podatku VAT wyniosły 287,7 mld zł, zaś brutto – 475,3 mld zł. To więcej niż w 2023 roku. Natomiast zgodnie z założeniami ustawy budżetowej na rok 2024, dochody z tytułu podatku VAT określono w wysokości 316,4 mld zł. Po nowelizacji zostały one obniżone do 293,5 mld zł. Za to o 14,6% spadły rok do roku zwroty z tytułu ww. podatku, tj. do wartości 187,6 mld zł. Eksperci komentujący te dane zauważają, że wyniki resortu rozminęły się z prognozami. Jednocześnie podkreślają, że zmniejszyła się tzw. luka VAT.

Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT nie jest deregulacją gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

REKLAMA

Można przekazać 1,5% podatku rolnego - w 2025 r. pierwszy raz. Są dwie uprawnione organizacje

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

PIT 2025: 15 najczęstszych błędów w rocznym zeznaniu podatkowym. Bądź mądry przed szkodą!

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

7 skutków spadających stóp procentowych NBP. Już w maju 2025 r. RPP rozpocznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych NBP. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy jest na to czas?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

REKLAMA

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA