REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sposób finansowania inwestycji – leasing czy kredyt?

Sposób finansowania inwestycji – leasing czy kredyt?
Sposób finansowania inwestycji – leasing czy kredyt?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku dokonywania wyboru pomiędzy leasingiem a kredytem, jako sposobem finansowania inwestycji, samo porównanie cen leasingu i kredytu nie wystarczy, aby dokonać optymalnego wyboru. Leasing kusi przedsiębiorców korzyściami na gruncie podatków, niższym ryzykiem i nie „ciąży” na nich tak jak kredyt, ale nie zawsze się opłaci.

Co jest lepsze – leasing operacyjny czy kredyt? Zalety leasingu sprowadzają się przede wszystkim do sporych oszczędności w PIT-cie. Poza tym, w przeciwieństwie do kredytu, umowę leasingu reguluje jedynie Kodeks cywilny. Korzystający z leasingu po pierwsze nie musi się martwić, czy spełnia wymagania zawarte w prawie bankowym i czy nie podlega pod ograniczenia którejś z rekomendacji KNF-u, a po drugie, przedsiębiorca, który wybrał leasing zamiast kredytu, nie traci zdolności kredytowej, zachowując tym samym płynność finansową. Leasing nie pozostaje jednak rozwiązaniem bez wad.

REKLAMA

Autopromocja

Oszczędności podatkowe przy umowie leasingu

Wady leasingu

Negatywne aspekty leasingu biorą się stąd, że to firma leasingowa pozostaje właścicielem leasingowanego np. samochodu. Przedsiębiorca nie może sprzedać leasingowanego auta, bez zgody leasingodawcy nie może czegokolwiek w nim zmieniać, oddawać go do używania osobom trzecim (np. komuś z rodziny) czy też ustanawiać na nim zabezpieczenia. Leasingodawca może również narzucać, kiedy i w jakim serwisie należy dokonywać napraw samochodu oraz nałożyć na korzystającego kary za to, że np. opony z zimowych na letnie zmienił u swojego kolegi w warsztacie.

Polecamy produkt: Samochód w firmie 2015 - multipakiet

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tak naprawdę nie ma jednej poprawnej odpowiedzi na pytanie, który sposób zewnętrznego finansowania inwestycji jest bardziej atrakcyjny – przypadek każdego przedsiębiorcy warto rozpatrywać indywidualnie.

Kiedy leasing, kiedy kredyt

Jeśli przedsiębiorca planuje nabyć do firmy droższy samochód osobowy, chce szybciej rozliczyć koszty i używać auta przez kilka lat, powinien wybrać leasing. Będzie mógł bowiem rozliczyć jednorazowo wpłatę wstępną, a co miesiąc „wrzucać” w koszty wartość netto rat leasingowych i odsetki od rat. Jeśli wziąłby auto na kredyt, samochód automatycznie stałby się środkiem trwałym firmy – koszty powiększałyby odpisy amortyzacyjne (i to w ograniczonej wartości) i odsetki od rat kredytu. Amortyzacja nowego samochodu osobowego musi trwać minimum 5 lat, a przy umowie leasingu wydatek można rozliczyć już w 2 lata (tu minimalny okres umowy leasingu operacyjnego wynosi 24 miesiące).

Sprzedaż samochodu wykupionego z leasingu operacyjnego - rozliczenie VAT

Kosztami uzyskania przychodów są odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej samochodu osobowego nieprzekraczającej równowartości 20 000 euro. Jeśli Kowalski weźmie kredyt na samochód firmowy o wartości 160 000 zł, a równowartość 20 000 euro w przeliczeniu na złote według kursu średniego NBP z dnia przyjęcia auta do używania wyniesie 80 000 zł, comiesięcznym kosztem (oprócz płaconych odsetek od kredytu) będą odpisy amortyzacyjne, liczone od ½ wartości pojazdu, a więc od owych 80 000 zł.

Warto sięgać po leasing również wtedy, gdy przedsiębiorca przywiązuje duże znaczenie do nowinek technologicznych i będzie chciał za jakiś czas zmienić nabywany np. samochód. Zapisana w umowie leasingu opcja wykupu daje mu możliwość rezygnacja z nabywania przedmiotu umowy, więc może on wymienić auto na nowe (które także może wziąć w leasing).

W przypadku przedsiębiorców zwolnionych z VAT-u, warto pamiętać, że nie odliczą oni VAT-u naliczonego od rat leasingowych. Wybierając leasing mogą natomiast niejako jeszcze więcej oszczędzić na PIT-cie. Przedsiębiorca zwolniony z VAT-u nie może odliczać VAT-u naliczonego, ale ten nierozliczony podatek od towarów i usług może zaliczyć do kosztów firmy (czyli co miesiąc w koszty „wrzuci” wartość brutto rat leasingowych wraz z odsetkami od rat). Zwolniony z VAT na sfinansowanie inwestycji może równie dobrze wybrać usługę zwolnioną z VAT-u, a taką jest kredyt. Tutaj do kosztów zaliczy odpisy amortyzacyjne (w całości lub w części) i odsetki od rak kredytu.

Wynajem długoterminowy samochodów a leasing

Wybór kredytu zamiast leasingu opłaci się też przedsiębiorcy, który potrzebuje chwilowego finansowego wsparcia z zewnątrz. Umowę leasingu operacyjnego trzeba podpisać na minimum 40-proc. normatywnego okresu amortyzacji (np. 24 miesiące przy samochodzie) lub 5 lat, jeśli w leasing bierzemy budynek czy budowlę. Rozwiązanie umowy przed minimalnym okresem oznacza konieczność wykupu leasingowanego np. auta po rynkowej cenie. Kredyt natomiast można spłacić wcześniej, co oznacza możliwość wcześniejszego zakończenia umowy z bankiem.

Katarzyna Miazek, Dominik Mędrzycki, Tax Care

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA