REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż samochodu wykupionego z leasingu operacyjnego - rozliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Sprzedaż samochodu wykupionego z leasingu operacyjnego - rozliczenie VAT
Sprzedaż samochodu wykupionego z leasingu operacyjnego - rozliczenie VAT
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Użytkujemy samochód osobowy na podstawie umowy leasingu operacyjnego. W czerwcu 2014 r. umowa się skończyła i wykupimy samochód z leasingu. Czy w sytuacji, gdy krótko po wykupie z leasingu zamierzamy sprzedać samochód, możliwe jest odliczenie całej kwoty podatku VAT z faktury wykupu?

Z punktu widzenia VAT wykup samochodu z leasingu operacyjnego nie różni się od „zwykłego” nabycia samochodu. A zatem kwotę podatku z faktury dokumentującej wykup z takiego leasingu samochodu osobowego stanowi, co do zasady, 50% kwoty podatku wynikającej z tej faktury (art. 86a ust. 1 w zw. z art. 86a ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT).

REKLAMA

REKLAMA

Dotyczy to również, co do zasady, wykupu z leasingu operacyjnego samochodu z zamiarem jego sprzedaży (chyba że w okresie między wykupem samochodu z leasingu a sprzedażą podatnik zapewni sposób wykorzystania pojazdu wykluczający jego użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą; wiąże się z tym, między innymi, obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu).

Nawet jeżeli przy wykupie samochodu odliczą Państwo tylko 50% VAT naliczonego, będą Państwo mogli „odzyskać” prawo do odliczenia pozostałych 50% VAT naliczonego w związku ze sprzedażą samochodu. Przepisy art. 90b ustawy o VAT przewidują w tym przypadku możliwość zwiększenia kwoty odliczenia VAT.

Polecamy: Samochód w firmie 2015 – multipakiet

Z przepisów tych wynika, że:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

1) w przypadku gdy w okresie korekty (okres ten trwa 12 lub 60 miesięcy, licząc od miesiąca, w którym odpowiednio nabyto, dokonano importu lub oddano do używania pojazd samochodowy; w przypadku samochodów wykupywanych z leasingu okres korekty trwa najczęściej 12 miesięcy, gdyż wartość początkowa takich samochodów rzadko przekracza 15 000 zł) nastąpi sprzedaż pojazdu samochodowego, uznaje się, że wykorzystanie tego pojazdu zostało zmienione na wykorzystanie wyłącznie do działalności gospodarczej, aż do końca okresu korekty (art. 90b ust. 2 ustawy o VAT),

2) na potrzeby korekty uznaje się, że pojazd samochodowy jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej począwszy od miesiąca, w którym nastąpiła sprzedaż; korekty tej dokonuje się w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, w kwocie proporcjonalnej do pozostałego okresu korekty (art. 90b ust. 4 ustawy o VAT).

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

Zestawienie powyższych przepisów prowadzi do wniosku, że jeżeli sprzedaż pojazdu samochodowego (np. samochodu osobowego) nastąpi w tym samym miesiącu, w którym podatnik wykupił samochód z leasingu – podatnik będzie mógł odliczyć w drodze korekty całą drugą połowę kwoty podatku naliczonego wynikającą z faktury wykupu.

Na początku czerwca 2014 r. podatnik składający miesięczne deklaracje VAT-7 wykupił samochód osobowy z leasingu za kwotę 1400 zł netto + 322 zł VAT. Samochód ten sprzedał 20 czerwca 2014 r. za 24 000 zł netto + 5520 zł VAT. W tej sytuacji podatnik będzie (bez konieczności prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu oraz spełnienia pozostałych warunków dokonywania pełnych odliczeń od wydatków dotyczących samochodów osobowych) uprawniony:
1) do odliczenia 161 zł (50% z 322 zł) – kwotę odliczenia wykaże w poz. 42 deklaracji VAT-7 za czerwiec 2014 r. (czemu powinno towarzyszyć wykazanie kwoty 1400 zł w poz. 41 deklaracji),
2) do odliczenia pozostałej kwoty podatku 161 zł (50% z 322 zł) w drodze korekty – kwotę korekty wykaże w poz. 44 deklaracji VAT-7 za czerwiec 2014 r.

Podobna korekta będzie możliwa również w przypadku późniejszej sprzedaży samochodu, jeśli sprzedaż nastąpi przed zakończeniem okresu korekty. W takich przypadkach kwota korekty będzie jednak mniejsza.

Wróćmy do poprzedniego przykładu i załóżmy, że podatnik sprzeda samochód na początku sierpnia 2014 r., czyli w 10. miesiącu, licząc od końca okresu korekty. W tej sytuacji podatnik będzie uprawniony:
1) do odliczenia 161 zł – kwotę odliczenia podatnik wykaże w poz. 42 deklaracji VAT-7 za czerwiec 2014 r. (czemu powinno towarzyszyć wykazanie kwoty 1400 zł w poz. 41 deklaracji),
2) do odliczenia – w drodze korekty – kwoty 134 zł (161 zł × 10/12 = 134,17 zł, czyli po zaokrągleniu do pełnych złotych 134 zł) – tak obliczoną kwotę korekty podatnik wykaże w poz. 44 deklaracji VAT-7 za sierpień 2014 r.

500 pytań o VAT - odpowiedzi z interpretacjami MF - PDF

PODSTAWA PRAWNA:
- art. 86a i 90b ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Kalkulatory

Aktywne druki i formularze

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA