REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wybrać firmę windykacyjną i rodzaj windykacji?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak wybrać firmę windykacyjną i rodzaj windykacji?
Jak wybrać firmę windykacyjną i rodzaj windykacji?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wybierając firmę windykacyjną warto wziąć pod uwagę kilka kryteriów. Podstawową kwestią jest to czy wynajęta firma będzie realizowała swoje działania wyłącznie zgodnie z obowiązującym prawem. Drugą sprawą, na którą warto zwrócić szczególną uwagę jest zgodność zakresu działalności firmy windykacyjnej z bieżącymi potrzebami zleceniodawcy. Na przykład, firma realizująca tylko windykację polubowną nie będzie pomocna w sprawie, która być może będzie wymagała przeprowadzania egzekucji komorniczej. Kolejnym, niezwykle ważnym kryterium wyboru powinno być zaufanie, jakim firma windykacyjna cieszy się na rynku.

REKLAMA

REKLAMA

Poszukując firmy windykacyjnej należy wybierać przede wszystkim spośród tych, których wiarygodność i skuteczność miała już okazję zostać pozytywnie zweryfikowana na przestrzeni dłuższego okresu przez innych klientów. Potwierdzeniem rzetelności firmy jest też jej przynależność do stowarzyszeń branżowych i rekomendacje przez nie udzielone. Warto zastanowić się również nad tym, jaki sposób rozliczania będzie w danej sytuacji najkorzystniejszy. Większość firm windykacyjnych stosuje jeden z dwóch modeli wynagradzania. Są takie, które pobierają opłatę wstępną i przyjmują do windykacji wszystkie wierzytelności bez ich uprzedniej weryfikacji. W tym wypadku opłata ta jest niższa, ale pobierana bez względu na poziom skuteczności windykacji. Druga forma rozliczenia opiera się na zasadzie success fee.

Nasza spółka proponuje swoim klientom model wynagradzania polegający na naliczaniu prowizji wyłącznie za skuteczne działania. Podpisanie umowy poprzedza bezpłatne badanie kondycji finansowej dłużnika. Na jego podstawie dokonywana jest ocena szans na wyegzekwowanie długu. – wyjaśnia Katarzyna Sokoła, członek zarządu INDOS SA.

Odsetki 2016 – rewolucyjne zmiany

REKLAMA

Jaki rodzaj windykacji wybrać?

Firma windykacyjna powinna dobrać rodzaj windykacji do sytuacji i oczekiwań wierzyciela. Warto jednak wiedzieć zawczasu, czym różnią się poszczególne opcje. Poniżej zaprezentowanych jest kilka możliwości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Windykacja powiernicza

Umowa windykacji powierniczej pozwala na szybkie i elastyczne podjęcie działań zmierzających do odzyskania należności. W ramach tej usługi klient przelewa na firmę windykacyjną prawa do wierzytelności na czas trwania windykacji.

Tym samym firma windykacyjna staje się dla dłużnika wierzycielem, a pierwotny wierzyciel przestaje uczestniczyć w sporze. Nasze doświadczenie wskazuje, że sam fakt zmiany wierzyciela skutecznie mobilizuje dłużnika do szybszej spłaty zobowiązania. – informuje Katarzyna Sokoła, członek zarządu INDOS SA.

Jednocześnie zleceniodawca przez cały czas zachowuje kontrolę nad procesem windykacji. Firma windykacyjna realizuje aktywne i bezpośrednie działania, a po odzyskaniu należności niezwłocznie przekazuje uzyskane kwoty zleceniodawcy. Ponieważ wierzyciel może żądać od dłużnika zwrotu kosztów poniesionych w związku z dochodzeniem należności, to wynagrodzenie firmy windykacyjnej może być także odzyskane od dłużnika.

Schemat działania

Windykacja powiernicza

INDOS SA

IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Windykacja powiernicza z zaliczką

Usługa windykacji z zaliczką skierowana jest do tych firm, które pilnie potrzebują finansowania i jest połączeniem windykacji z pożyczką.  Jej największą zaletą jest to, że klient nie musi czekać na pieniądze do momentu odzyskania należności od dłużnika. Zaliczka w kwocie do 90% kwoty wierzytelności, pozwalająca na zachowanie płynności finansowej, wypłacana jest od razu po podpisaniu umowy. Reszta postępowania toczy się tak, jak w przypadku standardowej windykacji powierniczej.

Schemat działania

Windykacja powiernicza z zaliczką

INDOS SA

Wskaźniki i stawki

Kalkulatory

Windykacja na zlecenie

Jest to usługa przeznaczona dla firm, które z powodu zakazu cesji lub z innych przyczyn nie mogą przelać wierzytelności na firmę windykacyjną. Sposób przeprowadzania działań windykacyjnych jest podobny, jak w przypadku windykacji powierniczej. Różnica leży w rozwiązaniach formalnych, ponieważ w tym przypadku nie dochodzi do przelewu wierzytelności, a klient udziela firmie windykacyjnej pełnomocnictwa  do  działania  w  jego imieniu i na jego rachunek.

Windykacja na zlecenie polubowna

Zaletami polubownej windykacji na zlecenie są niższe, w porównaniu z innymi formami windykacji, koszty skorzystanie z usługi oraz ograniczenie do minimum formalności przy przyjęciu zlecenia. Usługa skierowana jest szczególnie do tych przedsiębiorców, którym zależy na utrzymaniu dobrych relacji handlowych z kontrahentem, który nie uregulował płatności i którzy z różnych względów nie chcą dochodzić należności na drodze postępowania sądowego. W ramach usługi nasi doświadczeni windykatorzy prowadzą negocjacje z dłużnikiem, aby w efekcie skłonić go do dobrowolnej spłaty długu, bez konieczności oddawania sprawy do sądu.


Case study – windykacja z zaliczką

Firma transportowa z Mazowsza zwróciła się do INDOS SA z wnioskiem o udzielenie krótkoterminowej pożyczki w wysokości 100 000 zł. Otrzymane środki miały być przeznaczone na wypłaty dla pracowników. 

Analiza sytuacji finansowej firmy wykazała, że utraciła ona płynność  finansową, ponieważ jeden z jej głównych odbiorców nie zapłacił za duże zamówienie. Wartość niespłaconej wierzytelności wynosiła ponad 150.000 zł. INDOS SA zaproponował Klientowi bardziej korzystne rozwiązanie w postaci windykacji z wypłatą zaliczki.

Ta propozycja była dla Klienta znacznie korzystniejsza niż pożyczka po pierwsze dlatego, że Klient nie zaciągał w tej sposób nowego zobowiązania, a po drugie nie wymagała ustanowienia zabezpieczenia materialnego (na ruchomości lub nieruchomości), co pociągało by za sobą dodatkowe koszty. Zabezpieczeniem w transakcji windykacji z wypłata zaliczki jest tylko cesja wierzytelności oraz weksel. W ramach usługi Klientowi wypłacono 70% windykowanej wierzytelności zaraz po podpisaniu umowy. Pozostałą kwotę Klient otrzymał już po trzech miesiącach, ponieważ windykację udało się zamknąć na etapie polubownym. Koszt skorzystania z usługi wyniósł  7% wartości windykowanej wierzytelności.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
7 form faktur VAT w 2026 r. Czy dokument „udostępniony w sposób uzgodniony” w rozumieniu art. 106gb ust. 4 ustawy o VAT będzie fakturą czy jej kopią?

Podatnicy VAT, którzy tracą nadzieję (nie wszyscy), że ominie ich dopust boży faktur ustrukturyzowanych w 2026 r., zaczynają powoli czytać przepisy dotyczące tych faktur i włosy im stają na głowie, bo ich nie sposób zrozumieć, a przede wszystkim nawet nie będzie wiadomo, co będzie w sensie prawnym „fakturą” w przyszłym roku. W przypadku tradycyjnej postaci tych faktur, czyli papierowej i elektronicznej jest to jasne, a w przypadku nowych potworków – już nie - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Eksport bez odprawy celnej – czy możliwe jest zgłoszenie po wywozie towaru?

W codziennej praktyce handlu zagranicznego przedsiębiorcy przywiązują ogromną wagę do dokumentacji celnej. To ona daje gwarancję bezpieczeństwa podatkowego, prawa do zastosowania stawki 0% VAT i pewność, że transakcja została prawidłowo rozliczona. Zdarzają się jednak sytuacje wyjątkowe, w których samolot z towarem już odleciał, statek odpłynął, a zgłoszenie eksportowe… nie zostało złożone. Czy w takiej sytuacji eksporter ma jeszcze szansę naprawić błąd?

Kto nie musi wystawiać faktur w KSeF?

KSeF ma być docelowo powszechnym systemem e-fakturowania. W 2026 r. rozpocznie się wystawianie faktur w KSeF przez przedsiębiorców. Jednak ustawodawca przewidział katalog wyłączeń. Warto wiedzieć, kto w praktyce nie będzie musiał korzystać z KSeF.

Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

REKLAMA

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

REKLAMA

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

REKLAMA