REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Jak wybrać firmę windykacyjną i rodzaj windykacji?
Jak wybrać firmę windykacyjną i rodzaj windykacji?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wybierając firmę windykacyjną warto wziąć pod uwagę kilka kryteriów. Podstawową kwestią jest to czy wynajęta firma będzie realizowała swoje działania wyłącznie zgodnie z obowiązującym prawem. Drugą sprawą, na którą warto zwrócić szczególną uwagę jest zgodność zakresu działalności firmy windykacyjnej z bieżącymi potrzebami zleceniodawcy. Na przykład, firma realizująca tylko windykację polubowną nie będzie pomocna w sprawie, która być może będzie wymagała przeprowadzania egzekucji komorniczej. Kolejnym, niezwykle ważnym kryterium wyboru powinno być zaufanie, jakim firma windykacyjna cieszy się na rynku.

REKLAMA

REKLAMA

Poszukując firmy windykacyjnej należy wybierać przede wszystkim spośród tych, których wiarygodność i skuteczność miała już okazję zostać pozytywnie zweryfikowana na przestrzeni dłuższego okresu przez innych klientów. Potwierdzeniem rzetelności firmy jest też jej przynależność do stowarzyszeń branżowych i rekomendacje przez nie udzielone. Warto zastanowić się również nad tym, jaki sposób rozliczania będzie w danej sytuacji najkorzystniejszy. Większość firm windykacyjnych stosuje jeden z dwóch modeli wynagradzania. Są takie, które pobierają opłatę wstępną i przyjmują do windykacji wszystkie wierzytelności bez ich uprzedniej weryfikacji. W tym wypadku opłata ta jest niższa, ale pobierana bez względu na poziom skuteczności windykacji. Druga forma rozliczenia opiera się na zasadzie success fee.

Nasza spółka proponuje swoim klientom model wynagradzania polegający na naliczaniu prowizji wyłącznie za skuteczne działania. Podpisanie umowy poprzedza bezpłatne badanie kondycji finansowej dłużnika. Na jego podstawie dokonywana jest ocena szans na wyegzekwowanie długu. – wyjaśnia Katarzyna Sokoła, członek zarządu INDOS SA.

Odsetki 2016 – rewolucyjne zmiany

REKLAMA

Jaki rodzaj windykacji wybrać?

Firma windykacyjna powinna dobrać rodzaj windykacji do sytuacji i oczekiwań wierzyciela. Warto jednak wiedzieć zawczasu, czym różnią się poszczególne opcje. Poniżej zaprezentowanych jest kilka możliwości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Windykacja powiernicza

Umowa windykacji powierniczej pozwala na szybkie i elastyczne podjęcie działań zmierzających do odzyskania należności. W ramach tej usługi klient przelewa na firmę windykacyjną prawa do wierzytelności na czas trwania windykacji.

Tym samym firma windykacyjna staje się dla dłużnika wierzycielem, a pierwotny wierzyciel przestaje uczestniczyć w sporze. Nasze doświadczenie wskazuje, że sam fakt zmiany wierzyciela skutecznie mobilizuje dłużnika do szybszej spłaty zobowiązania. – informuje Katarzyna Sokoła, członek zarządu INDOS SA.

Jednocześnie zleceniodawca przez cały czas zachowuje kontrolę nad procesem windykacji. Firma windykacyjna realizuje aktywne i bezpośrednie działania, a po odzyskaniu należności niezwłocznie przekazuje uzyskane kwoty zleceniodawcy. Ponieważ wierzyciel może żądać od dłużnika zwrotu kosztów poniesionych w związku z dochodzeniem należności, to wynagrodzenie firmy windykacyjnej może być także odzyskane od dłużnika.

Schemat działania

Windykacja powiernicza

INDOS SA

IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Windykacja powiernicza z zaliczką

Usługa windykacji z zaliczką skierowana jest do tych firm, które pilnie potrzebują finansowania i jest połączeniem windykacji z pożyczką.  Jej największą zaletą jest to, że klient nie musi czekać na pieniądze do momentu odzyskania należności od dłużnika. Zaliczka w kwocie do 90% kwoty wierzytelności, pozwalająca na zachowanie płynności finansowej, wypłacana jest od razu po podpisaniu umowy. Reszta postępowania toczy się tak, jak w przypadku standardowej windykacji powierniczej.

Schemat działania

Windykacja powiernicza z zaliczką

INDOS SA

Wskaźniki i stawki

Kalkulatory

Windykacja na zlecenie

Jest to usługa przeznaczona dla firm, które z powodu zakazu cesji lub z innych przyczyn nie mogą przelać wierzytelności na firmę windykacyjną. Sposób przeprowadzania działań windykacyjnych jest podobny, jak w przypadku windykacji powierniczej. Różnica leży w rozwiązaniach formalnych, ponieważ w tym przypadku nie dochodzi do przelewu wierzytelności, a klient udziela firmie windykacyjnej pełnomocnictwa  do  działania  w  jego imieniu i na jego rachunek.

Windykacja na zlecenie polubowna

Zaletami polubownej windykacji na zlecenie są niższe, w porównaniu z innymi formami windykacji, koszty skorzystanie z usługi oraz ograniczenie do minimum formalności przy przyjęciu zlecenia. Usługa skierowana jest szczególnie do tych przedsiębiorców, którym zależy na utrzymaniu dobrych relacji handlowych z kontrahentem, który nie uregulował płatności i którzy z różnych względów nie chcą dochodzić należności na drodze postępowania sądowego. W ramach usługi nasi doświadczeni windykatorzy prowadzą negocjacje z dłużnikiem, aby w efekcie skłonić go do dobrowolnej spłaty długu, bez konieczności oddawania sprawy do sądu.


Case study – windykacja z zaliczką

Firma transportowa z Mazowsza zwróciła się do INDOS SA z wnioskiem o udzielenie krótkoterminowej pożyczki w wysokości 100 000 zł. Otrzymane środki miały być przeznaczone na wypłaty dla pracowników. 

Analiza sytuacji finansowej firmy wykazała, że utraciła ona płynność  finansową, ponieważ jeden z jej głównych odbiorców nie zapłacił za duże zamówienie. Wartość niespłaconej wierzytelności wynosiła ponad 150.000 zł. INDOS SA zaproponował Klientowi bardziej korzystne rozwiązanie w postaci windykacji z wypłatą zaliczki.

Ta propozycja była dla Klienta znacznie korzystniejsza niż pożyczka po pierwsze dlatego, że Klient nie zaciągał w tej sposób nowego zobowiązania, a po drugie nie wymagała ustanowienia zabezpieczenia materialnego (na ruchomości lub nieruchomości), co pociągało by za sobą dodatkowe koszty. Zabezpieczeniem w transakcji windykacji z wypłata zaliczki jest tylko cesja wierzytelności oraz weksel. W ramach usługi Klientowi wypłacono 70% windykowanej wierzytelności zaraz po podpisaniu umowy. Pozostałą kwotę Klient otrzymał już po trzech miesiącach, ponieważ windykację udało się zamknąć na etapie polubownym. Koszt skorzystania z usługi wyniósł  7% wartości windykowanej wierzytelności.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: faktury z załącznikami już od stycznia 2026 roku

KSeF wchodzi w kolejny etap rozwoju. Już 1 stycznia 2026 roku w e-Urzędzie Skarbowym (eUS) ruszy moduł zgłoszeń umożliwiający przedsiębiorcom deklarowanie chęci wystawiania faktur z załącznikami. To ważna nowość dla firm, które pracują na rozbudowanych danych i potrzebują uzupełniać e-faktury o dodatkowe informacje.

Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młody influencer nie zawsze skorzysta z preferencji podatkowych. Trzeba o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

REKLAMA

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA