REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wybrać firmę windykacyjną i rodzaj windykacji?

Jak wybrać firmę windykacyjną i rodzaj windykacji?
Jak wybrać firmę windykacyjną i rodzaj windykacji?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wybierając firmę windykacyjną warto wziąć pod uwagę kilka kryteriów. Podstawową kwestią jest to czy wynajęta firma będzie realizowała swoje działania wyłącznie zgodnie z obowiązującym prawem. Drugą sprawą, na którą warto zwrócić szczególną uwagę jest zgodność zakresu działalności firmy windykacyjnej z bieżącymi potrzebami zleceniodawcy. Na przykład, firma realizująca tylko windykację polubowną nie będzie pomocna w sprawie, która być może będzie wymagała przeprowadzania egzekucji komorniczej. Kolejnym, niezwykle ważnym kryterium wyboru powinno być zaufanie, jakim firma windykacyjna cieszy się na rynku.

REKLAMA

Autopromocja

Poszukując firmy windykacyjnej należy wybierać przede wszystkim spośród tych, których wiarygodność i skuteczność miała już okazję zostać pozytywnie zweryfikowana na przestrzeni dłuższego okresu przez innych klientów. Potwierdzeniem rzetelności firmy jest też jej przynależność do stowarzyszeń branżowych i rekomendacje przez nie udzielone. Warto zastanowić się również nad tym, jaki sposób rozliczania będzie w danej sytuacji najkorzystniejszy. Większość firm windykacyjnych stosuje jeden z dwóch modeli wynagradzania. Są takie, które pobierają opłatę wstępną i przyjmują do windykacji wszystkie wierzytelności bez ich uprzedniej weryfikacji. W tym wypadku opłata ta jest niższa, ale pobierana bez względu na poziom skuteczności windykacji. Druga forma rozliczenia opiera się na zasadzie success fee.

Nasza spółka proponuje swoim klientom model wynagradzania polegający na naliczaniu prowizji wyłącznie za skuteczne działania. Podpisanie umowy poprzedza bezpłatne badanie kondycji finansowej dłużnika. Na jego podstawie dokonywana jest ocena szans na wyegzekwowanie długu. – wyjaśnia Katarzyna Sokoła, członek zarządu INDOS SA.

Odsetki 2016 – rewolucyjne zmiany

Jaki rodzaj windykacji wybrać?

Firma windykacyjna powinna dobrać rodzaj windykacji do sytuacji i oczekiwań wierzyciela. Warto jednak wiedzieć zawczasu, czym różnią się poszczególne opcje. Poniżej zaprezentowanych jest kilka możliwości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Windykacja powiernicza

Umowa windykacji powierniczej pozwala na szybkie i elastyczne podjęcie działań zmierzających do odzyskania należności. W ramach tej usługi klient przelewa na firmę windykacyjną prawa do wierzytelności na czas trwania windykacji.

Tym samym firma windykacyjna staje się dla dłużnika wierzycielem, a pierwotny wierzyciel przestaje uczestniczyć w sporze. Nasze doświadczenie wskazuje, że sam fakt zmiany wierzyciela skutecznie mobilizuje dłużnika do szybszej spłaty zobowiązania. – informuje Katarzyna Sokoła, członek zarządu INDOS SA.

Jednocześnie zleceniodawca przez cały czas zachowuje kontrolę nad procesem windykacji. Firma windykacyjna realizuje aktywne i bezpośrednie działania, a po odzyskaniu należności niezwłocznie przekazuje uzyskane kwoty zleceniodawcy. Ponieważ wierzyciel może żądać od dłużnika zwrotu kosztów poniesionych w związku z dochodzeniem należności, to wynagrodzenie firmy windykacyjnej może być także odzyskane od dłużnika.

Schemat działania

Windykacja powiernicza

Windykacja powiernicza

INDOS SA

IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Windykacja powiernicza z zaliczką

Usługa windykacji z zaliczką skierowana jest do tych firm, które pilnie potrzebują finansowania i jest połączeniem windykacji z pożyczką.  Jej największą zaletą jest to, że klient nie musi czekać na pieniądze do momentu odzyskania należności od dłużnika. Zaliczka w kwocie do 90% kwoty wierzytelności, pozwalająca na zachowanie płynności finansowej, wypłacana jest od razu po podpisaniu umowy. Reszta postępowania toczy się tak, jak w przypadku standardowej windykacji powierniczej.

Schemat działania

Windykacja powiernicza z zaliczką

Windykacja powiernicza z zaliczką

INDOS SA

Wskaźniki i stawki

Kalkulatory

Windykacja na zlecenie

Jest to usługa przeznaczona dla firm, które z powodu zakazu cesji lub z innych przyczyn nie mogą przelać wierzytelności na firmę windykacyjną. Sposób przeprowadzania działań windykacyjnych jest podobny, jak w przypadku windykacji powierniczej. Różnica leży w rozwiązaniach formalnych, ponieważ w tym przypadku nie dochodzi do przelewu wierzytelności, a klient udziela firmie windykacyjnej pełnomocnictwa  do  działania  w  jego imieniu i na jego rachunek.

Windykacja na zlecenie polubowna

Zaletami polubownej windykacji na zlecenie są niższe, w porównaniu z innymi formami windykacji, koszty skorzystanie z usługi oraz ograniczenie do minimum formalności przy przyjęciu zlecenia. Usługa skierowana jest szczególnie do tych przedsiębiorców, którym zależy na utrzymaniu dobrych relacji handlowych z kontrahentem, który nie uregulował płatności i którzy z różnych względów nie chcą dochodzić należności na drodze postępowania sądowego. W ramach usługi nasi doświadczeni windykatorzy prowadzą negocjacje z dłużnikiem, aby w efekcie skłonić go do dobrowolnej spłaty długu, bez konieczności oddawania sprawy do sądu.


Case study – windykacja z zaliczką

Firma transportowa z Mazowsza zwróciła się do INDOS SA z wnioskiem o udzielenie krótkoterminowej pożyczki w wysokości 100 000 zł. Otrzymane środki miały być przeznaczone na wypłaty dla pracowników. 

REKLAMA

Analiza sytuacji finansowej firmy wykazała, że utraciła ona płynność  finansową, ponieważ jeden z jej głównych odbiorców nie zapłacił za duże zamówienie. Wartość niespłaconej wierzytelności wynosiła ponad 150.000 zł. INDOS SA zaproponował Klientowi bardziej korzystne rozwiązanie w postaci windykacji z wypłatą zaliczki.

Ta propozycja była dla Klienta znacznie korzystniejsza niż pożyczka po pierwsze dlatego, że Klient nie zaciągał w tej sposób nowego zobowiązania, a po drugie nie wymagała ustanowienia zabezpieczenia materialnego (na ruchomości lub nieruchomości), co pociągało by za sobą dodatkowe koszty. Zabezpieczeniem w transakcji windykacji z wypłata zaliczki jest tylko cesja wierzytelności oraz weksel. W ramach usługi Klientowi wypłacono 70% windykowanej wierzytelności zaraz po podpisaniu umowy. Pozostałą kwotę Klient otrzymał już po trzech miesiącach, ponieważ windykację udało się zamknąć na etapie polubownym. Koszt skorzystania z usługi wyniósł  7% wartości windykowanej wierzytelności.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA