REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odsetki 2016 – rewolucyjne zmiany

Mariański Group
Profesjonalizm & Pasja
Artur Tim
LL.M. Eur. (LMU), Tłumacz przysięgły języka niemieckiego, doradca podatkowy, doradca restrukturyzacyjny, Tax Data Scientist, Doktorant z zakresu technologii podatkowej Uni. St.Gallen (Szwajcaria).
Odsetki 2016 – rewolucyjne zmiany
Odsetki 2016 – rewolucyjne zmiany
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 1 stycznia 2016 roku wchodzą w życie rewolucyjne zmiany dotyczące naliczania odsetek - zarówno tych obowiązujących w relacjach prywatnoprawnych (odsetek ustawowych), jak i odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych. Od 1 stycznia 2016 r. wysokość odsetek ustawowych wynosi 5%, odsetek ustawowych za opóźnienie - 7%, odsetek ustawowych za opóźnienie w transakcjach handlowych - 9,50%, a odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych 8%. Wszystkie stawki procentowe są ustalone oczywiście w stosunku rocznym.

Zmiana dotyczy m.in. sposobu obliczania wysokości odsetek ustawowych, za opóźnienie oraz wysokości odsetek maksymalnych. Do obrotu profesjonalnego zostanie wprowadzona nowa kategoria „odsetek ustawowych za opóźnienie w transakcjach handlowych”, a na gruncie ordynacji podatkowej zmienią się zasady naliczania odsetek za zwłokę od zobowiązań podatkowych. Niniejsza publikacja pomoże przejść bezpiecznie przez labirynt nowelizacji i odnaleźć właściwą kategorię w zmienionej, tylko z pozoru skomplikowanej rzeczywistości prawnej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Odsetki kapitałowe

Odsetki kapitałowe stanowią przede wszystkim wynagrodzenie za korzystanie z cudzego kapitału, a także waloryzują jego wartość. Warto zaznaczyć, że odsetki kapitałowe należą się tylko wtedy, gdy wynika to z czynności prawnej, ustawy, orzeczenia sądu albo decyzji organu. Jeżeli wysokość odsetek kapitałowych nie zostanie w inny sposób określona, należą się odsetki ustawowe.

W umowie pożyczki sumy pieniężnej zastrzeżono, że za korzystanie z kapitału wierzycielowi należą się odsetki. Nie zastrzeżono jednak ich wysokości. Dłużnik powinien zapłacić odsetki kapitałowe w wysokości odsetek ustawowych.

Dotychczasowa regulacja przyznawała Radzie Ministrów kompetencję do ustalenia wysokości odsetek ustawowych w drodze rozporządzenia. Do końca 2015 roku obowiązują więc odsetki ustawowe określone przez Radę Ministrów w wysokości 8% w stosunku rocznym.

REKLAMA

Od dnia 1 stycznia 2016 roku wysokość odsetek ustawowych będzie stanowiła równowartość stopy referencyjnej Narodowego Banku Polskiego, powiększonej o 3,5 punkty procentowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stopa referencyjna NBP w grudniu 2015 roku wynosi 1,5%. Wysokość odsetek ustawowych (zakładając brak zmian w wysokości stopy referencyjnej od 1 stycznia 2016 r.) wyniesie zatem 5%.

Zmiany obejmą także maksymalną wysokość odsetek kapitałowych wynikających z czynności prawnej, która w stanie prawnym do końca 2015 roku wynosi czterokrotność stopy kredytu lombardowego Narodowego Banku Polskiego, czyli 10%. Od 1 stycznia 2016 roku maksymalna wysokość odsetek kapitałowych wynikających z czynności prawnej będzie wynosiła dwukrotność wysokości odsetek ustawowych.

W przypadku gdy zastrzeżono odsetki umowne w wysokości wyższej niż maksymalna wysokość odsetek kapitałowych wynikających z czynności prawnej, czynność prawna pozostaje ważna, a zastrzeżone odsetki umowne ulegają automatycznemu zredukowaniu do wysokości odsetek maksymalnych. Zakładając brak zmian w wysokości stopy referencyjnej NBP, maksymalna wysokość odsetek kapitałowych, wynikających z czynności prawnej, od dnia 1 stycznia 2016 roku będzie wynosiła 10%.

Aktualna wysokość odsetek ustawowych będzie ogłaszana w Monitorze Polskim przez Ministra Sprawiedliwości.

Obwieszczeniem Ministra Sprawiedliwości z dnia 7 stycznia 2016 r. w sprawie wysokości odsetek ustawowych za opóźnienie (M. P. z 2016 r., poz. 46), na podstawie art. 359 § 4 ustawy Kodeks cywilny ogłoszono, że poczynając od dnia 1 stycznia 2016 r. wysokość odsetek ustawowych wynosi 5% w stosunku rocznym.

PIT-Y 2015 (książka + CD)

Odsetki za opóźnienie

Odsetki za opóźnienie mają charakter sankcyjny. Zawsze wynikają bowiem z opóźnienia w spełnieniu świadczenia pieniężnego. Ze względu na ten szczególny charakter, wierzyciel może skutecznie żądać ich zapłaty nawet w przypadku, gdy nie poniesie żadnej szkody oraz nawet wtedy, gdy opóźnienie było następstwem okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi.

Jeśli wysokości odsetek za opóźnienie nie oznaczono, w stanie prawnym obowiązującym do końca 2015 roku, wierzycielowi należą się odsetki w wysokości odsetek ustawowych. Jeśli wierzytelność była oprocentowana według wyższej stopy, należą się odsetki w tej wyższej wysokości.

Termin płatności faktury został ustalony na 14 dni od jej doręczenia. Wysokość odsetek za opóźnienie nie była przewidziana w umowie. Ponieważ dłużnik nie spełnił świadczenia we wskazanym terminie, wierzycielowi należą się odsetki za opóźnienie w wysokości odsetek ustawowych (w stanie prawnym do końca 2015 roku).

Od 1 stycznia 2016 r., w przypadku nieoznaczenia wysokości odsetek za opóźnienie, ich wysokość będzie wyższa od odsetek ustawowych i będzie wynosić równowartość stopy referencyjnej NBP oraz 5,5 punktów procentowych (odsetki ustawowe za opóźnienie). Utrzymana zostanie zasada, że jeśli wierzytelność była oprocentowana według wyższej stopy, należą się odsetki w tej wyższej wysokości.

Stopa referencyjna NBP w grudniu 2015 roku wynosi 1,5%. Wysokość odsetek ustawowych za opóźnienie (zakładając brak zmian w wysokości stopy referencyjnej od 1 stycznia 2016 r.) wyniesie zatem 7%.

Zmianie ulegnie także wysokość maksymalnych odsetek za opóźnienie. Z dniem 1 stycznia 2016 roku zostanie wyraźnie zaznaczone, że maksymalna wysokość odsetek za opóźnienie nie może przekraczać w stosunku rocznym dwukrotności wysokości odsetek ustawowych za opóźnienie. Należy zatem zwrócić uwagę, że maksymalna wysokość odsetek za opóźnienie będzie wyższa aniżeli maksymalna wysokość odsetek ustawowych (kapitałowych).

W przypadku gdy zastrzeżono odsetki za opóźnienie w wysokości wyższej niż maksymalna, czynność prawna pozostaje ważna, a zastrzeżone odsetki ulegają automatycznemu zredukowaniu do wysokości odsetek maksymalnych za opóźnienie. Zakładając brak zmian w wysokości stopy referencyjnej NBP, maksymalna wysokość odsetek ustawowych za opóźnienie od dnia 1 stycznia 2016 roku będzie wynosiła 14%.

Aktualna wysokość odsetek ustawowych za opóźnienie będzie ogłaszana w Monitorze Polskim przez Ministra Sprawiedliwości.

Obwieszczeniem Ministra Sprawiedliwości z dnia 7 stycznia 2016 r. w sprawie wysokości odsetek ustawowych za opóźnienie (M. P. z 2016 r., poz. 47), na podstawie art. 481 § 24 ustawy Kodeks cywilny ogłoszono, że poczynając od dnia 1 stycznia 2016 r. wysokość odsetek ustawowych za opóźnienie wynosi 7% w stosunku rocznym.

Biuletyn VAT

Monitor Księgowego – prenumerata


Odsetki ustawowe za opóźnienie w transakcjach handlowych

Szczególny reżim dotyczący odsetek został ustanowiony na gruncie ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych, mającej zastosowanie co do zasady do odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług pomiędzy szeroko rozumianymi przedsiębiorcami. Aby nie zaciemniać istoty zmian, problematyka nowelizacji zostanie zaprezentowana w kontekście dotychczasowego, zarysowanego na dużym poziomie ogólności stanu prawnego.

Na gruncie ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych należy przede wszystkim wyróżnić dwie sytuacje: gdy w umowie określono termin zapłaty oraz gdy takiego terminu nie ustalono.

Jeśli termin zapłaty nie został określony w umowie, a wierzyciel spełnił swoje świadczenie oraz nie otrzymał zapłaty, wierzycielowi bez wezwania przysługują odsetki ustawowe po upływie 30 dni od dnia spełnienia swojego świadczenia do dnia wymagalności (dnia określonego w wezwaniu bądź na fakturze).

Jeśli termin zapłaty został określony, a wierzyciel spełnił swoje świadczenie oraz nie otrzymał zapłaty w terminie wymagalności (przeważnie termin zapłaty określony na fakturze), wierzycielowi przysługują bez wezwania odsetki w wysokości odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych, chyba że strony uzgodniły wyższe odsetki. Odsetki te są naliczane także w wypadku gdy termin zapłaty został co prawda dochowany, ale w sposób nieuzasadniony wynosił więcej niż 60 dni. Analogiczne regulacje obowiązują w odniesieniu do stanów faktycznych, w których dłużnikiem jest podmiot publiczny, z tym zastrzeżeniem, że termin zapłaty określony w umowie nie może przekraczać co do zasady 30 dni od dnia doręczenia faktury lub rachunku.

Od 1 stycznia 2016 roku ustawa o terminach zapłaty nie będzie odwoływała się do ordynacji podatkowej. We wszystkich wskazanych wyżej przypadkach wierzycielowi będą należały się „odsetki ustawowe za opóźnienie w transakcjach handlowych”.

Wysokość „odsetek ustawowych za opóźnienie w transakcjach handlowych” została zdefiniowana autonomicznie i będzie wynosiła równowartość stopy referencyjnej NBP powiększonej o osiem punktów procentowych. Co stanowi szczególe novum, wysokość omawianych odsetek będzie obliczana dwa razy do roku:

  1. na podstawie stopy referencyjnej NBP obowiązującej w dniu 1 stycznia – do odsetek należnych za okres od dnia 1 stycznia do dnia 30 czerwca,
  2. na podstawie stopy referencyjnej NBP obowiązującej w dniu 1 lipca – do odsetek należnych za okres od dnia 1 lipca do dnia 31 grudnia.

Stopa referencyjna NBP w grudniu 2015 roku wynosi 1,5%. Wysokość odsetek ustawowych za opóźnienie w transakcjach handlowych (zakładając brak zmian w wysokości stopy referencyjnej na dzień 1 stycznia 2016 roku) wyniesie zatem 9,5%.

Obwieszczeniem Ministra Rozwoju z dnia 7 stycznia 2016 r. w sprawie wysokości odsetek ustawowych za opóźnienie w transakcjach handlowych (M. P. z 2016 r., poz. 43) ogłoszona została wysokość odsetek ustawowych za opóźnienie w transakcjach handlowych, od dnia 1 stycznia 2016 r. do dnia 30 czerwca 2016 r. - wynosi 9,50% w stosunku rocznym.

Warto podkreślić, że regulacja dotycząca roszczenia wierzyciela o rekompensatę za koszty odzyskiwania należności w wysokości 40 euro bądź wyższej nie ulega zmianom. Wskazane roszczenie będzie nadal przysługiwało wierzycielowi w przypadku nabycia uprawnień do odsetek ustawowych za opóźnienie w transakcjach handlowych, z tym zastrzeżeniem, że uprawnienie to nie powstanie w przypadku spełnienia świadczenia pieniężnego przez dłużnika przed dniem jego wymagalności (przeważnie zatem nie później niż w terminie określonym na fakturze – co do zasady nie dłuższym niż 30/60 dni od spełnienia świadczenia przez wierzyciela).

Polecamy: 500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

Polecamy: Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)


Odsetki od zaległości podatkowych 2016

Wysokość odsetek za zwłokę na gruncie ordynacji podatkowej nie ulegnie zmianie i nadal będzie wynosiła równowartość dwukrotności podstawowej stopy oprocentowania kredytu lombardowego NBP oraz dwóch punktów procentowych, nie mniej jednak niż 8%.

Dotychczasowa regulacja przewidywała możliwość zastosowania stawki odsetek za zwłokę w wysokości 75% stawki podstawowej, w przypadku łącznego spełnienia następujących warunków:

  • złożenia prawnie skutecznej korekty deklaracji wraz z uzasadnieniem przyczyn korekty,
  • zapłaty zaległości podatkowej w całości, w ciągu 7 dni od dnia złożenia korekty,
  • korekta nie została złożona po doręczeniu zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej bądź zakończeniu kontroli podatkowej (jeśli zawiadomienie nie jest doręczane)
  • korekta nie została dokonana w wyniku czynności sprawdzających.

Od 1 stycznia 2016 roku obniżona stawka będzie wynosiła 50% stawki podstawowej. Skorzystanie ze stawki preferencyjnej będzie jednak możliwe wyłącznie jeśli:

  • prawnie skuteczna korekta deklaracji zostanie złożona nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia upływu terminu do złożenia deklaracji,
  • zaległość podatkowa zostanie zapłacona w ciągu 7 dni od dnia złożenia korekty,
  • korekta nie została złożona po doręczeniu zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej, a w przypadkach gdy nie stosuje się zawiadomienia – po zakończeniu kontroli podatkowej,
  • korekta nie została dokonana w wyniku czynności sprawdzających.

Przepisy o stawce obniżonej będzie stosowało się nie tylko w przypadku wygaśnięcia zaległości podatkowej przez zapłatę, ale także w razie zaliczenia nadpłaty lub zwrotu podatku, potrącenia oraz przeniesienia własności rzeczy lub praw majątkowych w trybie określonym w art. 66 o.p., jeśli tylko wniosek zostanie złożony w terminie 7 dni od dnia złożenia korekty deklaracji.

Od 1 stycznia 2016 roku nastąpi wprowadzenie nowej kategorii do ordynacji podatkowej –podwyższonej stawki odsetek za zwłokę w wysokości 150% stawki podstawowej. Stawkę tę będzie stosowało się jedynie do zaległości w podatku od towarów i usług oraz w podatku akcyzowym w przypadku:

  • zaniżenia zobowiązania podatkowego, zawyżenia kwoty nadpłaty lub zwrotu podatku ujawnionych przez organ podatkowy w toku kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego,
  • ujawnienia przez organ podatkowy w toku czynności sprawdzających, kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego niezłożenia deklaracji, mimo ciążącego obowiązku oraz braku zapłaty podatku,
  • korekty deklaracji
    • złożonej po doręczeniu zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej, a w przypadkach gdy nie stosuje się zawiadomienia – po zakończeniu kontroli podatkowej,
    • dokonanej w wyniku czynności sprawdzających

W tym ostatnim przypadku stawkę podwyższoną będzie stosowało się jedynie jeżeli:

  • kwota zaniżenia zobowiązania podatkowego, zawyżenia kwoty nadpłaty lub zwrotu podatku przekroczy 25% kwoty należnej oraz
  • będzie wyższa niż pięciokrotna wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w dniu następującym po dniu upływu terminu płatności zobowiązania lub terminu zwrotu.

Wysokość odsetek za zwłokę będzie nadal ogłaszana w Monitorze Polskim przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

Obwieszczeniem Ministra Finansów z 4 stycznia 2016 r. w sprawie stawki odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych, obniżonej stawki odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych oraz podwyższonej stawki odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych (M.P. z 2016 r., poz. 20), na podstawie art. 56d ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn.zm.) ogłoszono:

1. stawkę odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych – wynosi ona 8% kwoty zaległości w stosunku rocznym;
2. obniżoną stawkę odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych – wynosi ona:
- 4% kwoty zaległości w stosunku rocznym,
- 6% kwoty zaległości w stosunku rocznym, w przypadku, o którym mowa w art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 10 września 2015 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1649, 2183 i 2184);
3. podwyższoną stawkę odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych - wynosi ona 12% kwoty zaległości w stosunku rocznym.

Wskaźniki i stawki

Kalkulatory

Odsetki 2016 - tabela poglądowa

Kategoria

Sposób obliczania

Przewidywana wysokość w 2016 roku

Odsetki ustawowe

Stopa referencyjna NBP + 3,5 pkt. Proc.

5%

Maksymalne odsetki kapitałowe wynikające z czynności prawnej

2 x odsetki ustawowe

10%

Odsetki ustawowe za opóźnienie

Stopa referencyjna NBP + 5,5 pkt. Proc.

7%

Maksymalne odsetki za opóźnienie

2 x odsetki ustawowe za opóźnienie

14%

Odsetki ustawowe za opóźnienie w transakcjach handlowych

Stopa referencyjna NBP + 8 pkt. Proc.

9,5%

Odsetki za zwłokę od zaległości podatkowych

200% podstawowej stopy oprocentowania kredytu lombardowego + 2 punkty procentowe;

Nie mniej niż 8%

8%

Wartość podwyższona odsetek od zaległości podatkowych

150% stawki odsetek za zwłokę

12%

Wartość obniżona odsetek od zaległości podatkowych = stawka opłaty prolongacyjnej

50% stawki odsetek za zwłokę

4 %

Artur Tim – Prawnik w Departamencie Doradztwa Podatkowego i Prawnego Mariański Group

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA