Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odsetki 2016 – rewolucyjne zmiany

Mariański Group
Profesjonalizm & Pasja
Artur Tim
Doradca podatkowy, doradca restrukturyzacyjny (licencja syndyka), agent celny, prawnik
Odsetki 2016 – rewolucyjne zmiany
Odsetki 2016 – rewolucyjne zmiany
fot. Fotolia
W dniu 1 stycznia 2016 roku wchodzą w życie rewolucyjne zmiany dotyczące naliczania odsetek - zarówno tych obowiązujących w relacjach prywatnoprawnych (odsetek ustawowych), jak i odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych. Od 1 stycznia 2016 r. wysokość odsetek ustawowych wynosi 5%, odsetek ustawowych za opóźnienie - 7%, odsetek ustawowych za opóźnienie w transakcjach handlowych - 9,50%, a odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych 8%. Wszystkie stawki procentowe są ustalone oczywiście w stosunku rocznym.

Zmiana dotyczy m.in. sposobu obliczania wysokości odsetek ustawowych, za opóźnienie oraz wysokości odsetek maksymalnych. Do obrotu profesjonalnego zostanie wprowadzona nowa kategoria „odsetek ustawowych za opóźnienie w transakcjach handlowych”, a na gruncie ordynacji podatkowej zmienią się zasady naliczania odsetek za zwłokę od zobowiązań podatkowych. Niniejsza publikacja pomoże przejść bezpiecznie przez labirynt nowelizacji i odnaleźć właściwą kategorię w zmienionej, tylko z pozoru skomplikowanej rzeczywistości prawnej.

Odsetki kapitałowe

Odsetki kapitałowe stanowią przede wszystkim wynagrodzenie za korzystanie z cudzego kapitału, a także waloryzują jego wartość. Warto zaznaczyć, że odsetki kapitałowe należą się tylko wtedy, gdy wynika to z czynności prawnej, ustawy, orzeczenia sądu albo decyzji organu. Jeżeli wysokość odsetek kapitałowych nie zostanie w inny sposób określona, należą się odsetki ustawowe.

W umowie pożyczki sumy pieniężnej zastrzeżono, że za korzystanie z kapitału wierzycielowi należą się odsetki. Nie zastrzeżono jednak ich wysokości. Dłużnik powinien zapłacić odsetki kapitałowe w wysokości odsetek ustawowych.

Dotychczasowa regulacja przyznawała Radzie Ministrów kompetencję do ustalenia wysokości odsetek ustawowych w drodze rozporządzenia. Do końca 2015 roku obowiązują więc odsetki ustawowe określone przez Radę Ministrów w wysokości 8% w stosunku rocznym.

Od dnia 1 stycznia 2016 roku wysokość odsetek ustawowych będzie stanowiła równowartość stopy referencyjnej Narodowego Banku Polskiego, powiększonej o 3,5 punkty procentowe.

Stopa referencyjna NBP w grudniu 2015 roku wynosi 1,5%. Wysokość odsetek ustawowych (zakładając brak zmian w wysokości stopy referencyjnej od 1 stycznia 2016 r.) wyniesie zatem 5%.

Zmiany obejmą także maksymalną wysokość odsetek kapitałowych wynikających z czynności prawnej, która w stanie prawnym do końca 2015 roku wynosi czterokrotność stopy kredytu lombardowego Narodowego Banku Polskiego, czyli 10%. Od 1 stycznia 2016 roku maksymalna wysokość odsetek kapitałowych wynikających z czynności prawnej będzie wynosiła dwukrotność wysokości odsetek ustawowych.

W przypadku gdy zastrzeżono odsetki umowne w wysokości wyższej niż maksymalna wysokość odsetek kapitałowych wynikających z czynności prawnej, czynność prawna pozostaje ważna, a zastrzeżone odsetki umowne ulegają automatycznemu zredukowaniu do wysokości odsetek maksymalnych. Zakładając brak zmian w wysokości stopy referencyjnej NBP, maksymalna wysokość odsetek kapitałowych, wynikających z czynności prawnej, od dnia 1 stycznia 2016 roku będzie wynosiła 10%.

Aktualna wysokość odsetek ustawowych będzie ogłaszana w Monitorze Polskim przez Ministra Sprawiedliwości.

Obwieszczeniem Ministra Sprawiedliwości z dnia 7 stycznia 2016 r. w sprawie wysokości odsetek ustawowych za opóźnienie (M. P. z 2016 r., poz. 46), na podstawie art. 359 § 4 ustawy Kodeks cywilny ogłoszono, że poczynając od dnia 1 stycznia 2016 r. wysokość odsetek ustawowych wynosi 5% w stosunku rocznym.

PIT-Y 2015 (książka + CD)

Odsetki za opóźnienie

Odsetki za opóźnienie mają charakter sankcyjny. Zawsze wynikają bowiem z opóźnienia w spełnieniu świadczenia pieniężnego. Ze względu na ten szczególny charakter, wierzyciel może skutecznie żądać ich zapłaty nawet w przypadku, gdy nie poniesie żadnej szkody oraz nawet wtedy, gdy opóźnienie było następstwem okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi.

Jeśli wysokości odsetek za opóźnienie nie oznaczono, w stanie prawnym obowiązującym do końca 2015 roku, wierzycielowi należą się odsetki w wysokości odsetek ustawowych. Jeśli wierzytelność była oprocentowana według wyższej stopy, należą się odsetki w tej wyższej wysokości.

Termin płatności faktury został ustalony na 14 dni od jej doręczenia. Wysokość odsetek za opóźnienie nie była przewidziana w umowie. Ponieważ dłużnik nie spełnił świadczenia we wskazanym terminie, wierzycielowi należą się odsetki za opóźnienie w wysokości odsetek ustawowych (w stanie prawnym do końca 2015 roku).

Od 1 stycznia 2016 r., w przypadku nieoznaczenia wysokości odsetek za opóźnienie, ich wysokość będzie wyższa od odsetek ustawowych i będzie wynosić równowartość stopy referencyjnej NBP oraz 5,5 punktów procentowych (odsetki ustawowe za opóźnienie). Utrzymana zostanie zasada, że jeśli wierzytelność była oprocentowana według wyższej stopy, należą się odsetki w tej wyższej wysokości.

Stopa referencyjna NBP w grudniu 2015 roku wynosi 1,5%. Wysokość odsetek ustawowych za opóźnienie (zakładając brak zmian w wysokości stopy referencyjnej od 1 stycznia 2016 r.) wyniesie zatem 7%.

Zmianie ulegnie także wysokość maksymalnych odsetek za opóźnienie. Z dniem 1 stycznia 2016 roku zostanie wyraźnie zaznaczone, że maksymalna wysokość odsetek za opóźnienie nie może przekraczać w stosunku rocznym dwukrotności wysokości odsetek ustawowych za opóźnienie. Należy zatem zwrócić uwagę, że maksymalna wysokość odsetek za opóźnienie będzie wyższa aniżeli maksymalna wysokość odsetek ustawowych (kapitałowych).

W przypadku gdy zastrzeżono odsetki za opóźnienie w wysokości wyższej niż maksymalna, czynność prawna pozostaje ważna, a zastrzeżone odsetki ulegają automatycznemu zredukowaniu do wysokości odsetek maksymalnych za opóźnienie. Zakładając brak zmian w wysokości stopy referencyjnej NBP, maksymalna wysokość odsetek ustawowych za opóźnienie od dnia 1 stycznia 2016 roku będzie wynosiła 14%.

Aktualna wysokość odsetek ustawowych za opóźnienie będzie ogłaszana w Monitorze Polskim przez Ministra Sprawiedliwości.

Obwieszczeniem Ministra Sprawiedliwości z dnia 7 stycznia 2016 r. w sprawie wysokości odsetek ustawowych za opóźnienie (M. P. z 2016 r., poz. 47), na podstawie art. 481 § 24 ustawy Kodeks cywilny ogłoszono, że poczynając od dnia 1 stycznia 2016 r. wysokość odsetek ustawowych za opóźnienie wynosi 7% w stosunku rocznym.

Biuletyn VAT

Monitor Księgowego – prenumerata


Odsetki ustawowe za opóźnienie w transakcjach handlowych

Szczególny reżim dotyczący odsetek został ustanowiony na gruncie ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych, mającej zastosowanie co do zasady do odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług pomiędzy szeroko rozumianymi przedsiębiorcami. Aby nie zaciemniać istoty zmian, problematyka nowelizacji zostanie zaprezentowana w kontekście dotychczasowego, zarysowanego na dużym poziomie ogólności stanu prawnego.

Na gruncie ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych należy przede wszystkim wyróżnić dwie sytuacje: gdy w umowie określono termin zapłaty oraz gdy takiego terminu nie ustalono.

Jeśli termin zapłaty nie został określony w umowie, a wierzyciel spełnił swoje świadczenie oraz nie otrzymał zapłaty, wierzycielowi bez wezwania przysługują odsetki ustawowe po upływie 30 dni od dnia spełnienia swojego świadczenia do dnia wymagalności (dnia określonego w wezwaniu bądź na fakturze).

Jeśli termin zapłaty został określony, a wierzyciel spełnił swoje świadczenie oraz nie otrzymał zapłaty w terminie wymagalności (przeważnie termin zapłaty określony na fakturze), wierzycielowi przysługują bez wezwania odsetki w wysokości odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych, chyba że strony uzgodniły wyższe odsetki. Odsetki te są naliczane także w wypadku gdy termin zapłaty został co prawda dochowany, ale w sposób nieuzasadniony wynosił więcej niż 60 dni. Analogiczne regulacje obowiązują w odniesieniu do stanów faktycznych, w których dłużnikiem jest podmiot publiczny, z tym zastrzeżeniem, że termin zapłaty określony w umowie nie może przekraczać co do zasady 30 dni od dnia doręczenia faktury lub rachunku.

Od 1 stycznia 2016 roku ustawa o terminach zapłaty nie będzie odwoływała się do ordynacji podatkowej. We wszystkich wskazanych wyżej przypadkach wierzycielowi będą należały się „odsetki ustawowe za opóźnienie w transakcjach handlowych”.

Wysokość „odsetek ustawowych za opóźnienie w transakcjach handlowych” została zdefiniowana autonomicznie i będzie wynosiła równowartość stopy referencyjnej NBP powiększonej o osiem punktów procentowych. Co stanowi szczególe novum, wysokość omawianych odsetek będzie obliczana dwa razy do roku:

  1. na podstawie stopy referencyjnej NBP obowiązującej w dniu 1 stycznia – do odsetek należnych za okres od dnia 1 stycznia do dnia 30 czerwca,
  2. na podstawie stopy referencyjnej NBP obowiązującej w dniu 1 lipca – do odsetek należnych za okres od dnia 1 lipca do dnia 31 grudnia.

Stopa referencyjna NBP w grudniu 2015 roku wynosi 1,5%. Wysokość odsetek ustawowych za opóźnienie w transakcjach handlowych (zakładając brak zmian w wysokości stopy referencyjnej na dzień 1 stycznia 2016 roku) wyniesie zatem 9,5%.

Obwieszczeniem Ministra Rozwoju z dnia 7 stycznia 2016 r. w sprawie wysokości odsetek ustawowych za opóźnienie w transakcjach handlowych (M. P. z 2016 r., poz. 43) ogłoszona została wysokość odsetek ustawowych za opóźnienie w transakcjach handlowych, od dnia 1 stycznia 2016 r. do dnia 30 czerwca 2016 r. - wynosi 9,50% w stosunku rocznym.

Warto podkreślić, że regulacja dotycząca roszczenia wierzyciela o rekompensatę za koszty odzyskiwania należności w wysokości 40 euro bądź wyższej nie ulega zmianom. Wskazane roszczenie będzie nadal przysługiwało wierzycielowi w przypadku nabycia uprawnień do odsetek ustawowych za opóźnienie w transakcjach handlowych, z tym zastrzeżeniem, że uprawnienie to nie powstanie w przypadku spełnienia świadczenia pieniężnego przez dłużnika przed dniem jego wymagalności (przeważnie zatem nie później niż w terminie określonym na fakturze – co do zasady nie dłuższym niż 30/60 dni od spełnienia świadczenia przez wierzyciela).

Polecamy: 500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

Polecamy: Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)


Odsetki od zaległości podatkowych 2016

Wysokość odsetek za zwłokę na gruncie ordynacji podatkowej nie ulegnie zmianie i nadal będzie wynosiła równowartość dwukrotności podstawowej stopy oprocentowania kredytu lombardowego NBP oraz dwóch punktów procentowych, nie mniej jednak niż 8%.

Dotychczasowa regulacja przewidywała możliwość zastosowania stawki odsetek za zwłokę w wysokości 75% stawki podstawowej, w przypadku łącznego spełnienia następujących warunków:

  • złożenia prawnie skutecznej korekty deklaracji wraz z uzasadnieniem przyczyn korekty,
  • zapłaty zaległości podatkowej w całości, w ciągu 7 dni od dnia złożenia korekty,
  • korekta nie została złożona po doręczeniu zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej bądź zakończeniu kontroli podatkowej (jeśli zawiadomienie nie jest doręczane)
  • korekta nie została dokonana w wyniku czynności sprawdzających.

Od 1 stycznia 2016 roku obniżona stawka będzie wynosiła 50% stawki podstawowej. Skorzystanie ze stawki preferencyjnej będzie jednak możliwe wyłącznie jeśli:

  • prawnie skuteczna korekta deklaracji zostanie złożona nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia upływu terminu do złożenia deklaracji,
  • zaległość podatkowa zostanie zapłacona w ciągu 7 dni od dnia złożenia korekty,
  • korekta nie została złożona po doręczeniu zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej, a w przypadkach gdy nie stosuje się zawiadomienia – po zakończeniu kontroli podatkowej,
  • korekta nie została dokonana w wyniku czynności sprawdzających.

Przepisy o stawce obniżonej będzie stosowało się nie tylko w przypadku wygaśnięcia zaległości podatkowej przez zapłatę, ale także w razie zaliczenia nadpłaty lub zwrotu podatku, potrącenia oraz przeniesienia własności rzeczy lub praw majątkowych w trybie określonym w art. 66 o.p., jeśli tylko wniosek zostanie złożony w terminie 7 dni od dnia złożenia korekty deklaracji.

Od 1 stycznia 2016 roku nastąpi wprowadzenie nowej kategorii do ordynacji podatkowej –podwyższonej stawki odsetek za zwłokę w wysokości 150% stawki podstawowej. Stawkę tę będzie stosowało się jedynie do zaległości w podatku od towarów i usług oraz w podatku akcyzowym w przypadku:

  • zaniżenia zobowiązania podatkowego, zawyżenia kwoty nadpłaty lub zwrotu podatku ujawnionych przez organ podatkowy w toku kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego,
  • ujawnienia przez organ podatkowy w toku czynności sprawdzających, kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego niezłożenia deklaracji, mimo ciążącego obowiązku oraz braku zapłaty podatku,
  • korekty deklaracji
    • złożonej po doręczeniu zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej, a w przypadkach gdy nie stosuje się zawiadomienia – po zakończeniu kontroli podatkowej,
    • dokonanej w wyniku czynności sprawdzających

W tym ostatnim przypadku stawkę podwyższoną będzie stosowało się jedynie jeżeli:

  • kwota zaniżenia zobowiązania podatkowego, zawyżenia kwoty nadpłaty lub zwrotu podatku przekroczy 25% kwoty należnej oraz
  • będzie wyższa niż pięciokrotna wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w dniu następującym po dniu upływu terminu płatności zobowiązania lub terminu zwrotu.

Wysokość odsetek za zwłokę będzie nadal ogłaszana w Monitorze Polskim przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

Obwieszczeniem Ministra Finansów z 4 stycznia 2016 r. w sprawie stawki odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych, obniżonej stawki odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych oraz podwyższonej stawki odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych (M.P. z 2016 r., poz. 20), na podstawie art. 56d ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn.zm.) ogłoszono:

1. stawkę odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych – wynosi ona 8% kwoty zaległości w stosunku rocznym;
2. obniżoną stawkę odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych – wynosi ona:
- 4% kwoty zaległości w stosunku rocznym,
- 6% kwoty zaległości w stosunku rocznym, w przypadku, o którym mowa w art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 10 września 2015 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1649, 2183 i 2184);
3. podwyższoną stawkę odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych - wynosi ona 12% kwoty zaległości w stosunku rocznym.

Wskaźniki i stawki

Kalkulatory

Odsetki 2016 - tabela poglądowa

Kategoria

Sposób obliczania

Przewidywana wysokość w 2016 roku

Odsetki ustawowe

Stopa referencyjna NBP + 3,5 pkt. Proc.

5%

Maksymalne odsetki kapitałowe wynikające z czynności prawnej

2 x odsetki ustawowe

10%

Odsetki ustawowe za opóźnienie

Stopa referencyjna NBP + 5,5 pkt. Proc.

7%

Maksymalne odsetki za opóźnienie

2 x odsetki ustawowe za opóźnienie

14%

Odsetki ustawowe za opóźnienie w transakcjach handlowych

Stopa referencyjna NBP + 8 pkt. Proc.

9,5%

Odsetki za zwłokę od zaległości podatkowych

200% podstawowej stopy oprocentowania kredytu lombardowego + 2 punkty procentowe;

Nie mniej niż 8%

8%

Wartość podwyższona odsetek od zaległości podatkowych

150% stawki odsetek za zwłokę

12%

Wartość obniżona odsetek od zaległości podatkowych = stawka opłaty prolongacyjnej

50% stawki odsetek za zwłokę

4 %

Artur Tim – Prawnik w Departamencie Doradztwa Podatkowego i Prawnego Mariański Group

Przygotuj się do stosowania nowych przepisów!
Przygotuj się do stosowania nowych przepisów!

Poradnik prezentuje praktyczne wskazówki, w jaki sposób dostosować się do zmian w podatkach i wynagrodzeniach wprowadzanych nowelizacją Polskiego Ładu.

Tyko teraz książka + ebook w PREZENCIE
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Ordynacja podatkowa - część 1
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Niedające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego rozstrzyga się na korzyść:
    płatnika
    podatnika
    urzędu skarbowego
    budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Praca obywateli Ukrainy w Polsce a opodatkowanie PIT. Co trzeba wiedzieć po pół roku pobytu w Polsce
    Po rosyjskiej inwazji na Ukrainę miliony (dosłownie) obywateli Ukrainy mniej lub bardziej tymczasowo przeniosło się do Polski, aby szukać schronienia przed wojną. W rezultacie albo rozpoczęli pracę zdalną w Polsce dla swojego pracodawcy z siedzibą na Ukrainie albo po prostu podjęli pracę w Polsce. Wykonują oni swoją pracę z polskiego adresu zamieszkania i to wkrótce zrodzi problem dotyczący opodatkowania dochodów z tej pracy omówiony poniżej.
    Slim VAT 3 - znaczące zmiany w VAT
    Slim VAT 3 trafił do konsultacji publicznych. Jest to kolejny pakiet uproszczeń w rozliczeniach VAT dla przedsiębiorców. Na czym będą polegać proponowane zmiany?
    Remanent likwidacyjny dla celów VAT - jak ustalić wartość towarów
    Podatnik będzie sporządzał spis z natury dla celów VAT przy likwidacji działalności gospodarczej. Na fakturach ze składnikami majątku obecne są również koszty przesyłki. Czy poniesiony koszt przesyłki/transportu należy doliczyć do wartości składnika majątku i rozliczyć od tej kwoty VAT?
    Wypłata czternastej emerytury - jaki termin?
    Pierwsze wypłaty czternastej emerytury rozpoczną się już 25 sierpnia; Nie jest konieczne składanie żadnego wniosku w tym zakresie - poinformowało w czwartek na stronach rządowych Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej.
    Dodatki do ogrzewania i taryfy z rekompensatą - opublikowano założenia ustawy
    W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowano 11 sierpnia 2022 r. założenia projektu ustawy "o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw". Ustawa ta ma wprowadzić m.in. jednorazowe dodatki finansowe dla ogrzewających swoje domy paliwem innym niż węgiel. Ustawa ta ma także ograniczyć podwyżki cen ciepła poprzez wprowadzenie taryf z rekompensatą.
    Sprzedaż napojów w restauracji - jakie stawki VAT
    Czy jest możliwość zastosowania stawki 0% VAT do napojów w restauracji? Sprzedaż dotyczy np. soku pomarańczowego, który kupowany jest w hurtowni ze stawką 0%. A co z herbatą z suszu owocowego, smoothie, shake'ami?
    Jak zostać biegłym rewidentem? Czy warto?
    Biegły rewident to osoba będąca ekspertem w dziedzinie finansów, w szczególności w zakresie rachunkowości i audytu finansowego. Z uwagi na zdobyte kompetencje i doświadczenie, a także wszechstronną wiedzę umiejętności biegłego rewidenta są niezwykle pożądane w biznesie. Wysoki prestiż zawodu wiąże się jednak z dużą odpowiedzialnością, a proces zdobywania uprawnień wymaga czasu i poświecenia. Czy rekompensują to zarobki?
    Nadpłata kredytu hipotecznego - czy to się opłaca
    W pierwszym półroczu 2022 roku Polacy nadpłacili prawie 25 miliardów złotych na złotowe kredyty mieszkaniowe. To najpewniej najwyższy wynik w historii. Dzięki nadpłacie kredytu kredytobiorca będzie musiał oddać bankowi mniej odsetek. Ale odpowiedź na pytanie, czy warto nadpłacać kredyt nie jest łatwa. Trzeba porównać oprocentowanie lokat i kredytów w perspektywie kilku, kilkunastu, czy nawet kilkudziesięciu lat - czyli w takim okresie w którym będziemy jeszcze (po nadpłacie) spłacać kredyt hipoteczny. Zatem dopiero po latach można dokładnie obliczyć, czy warto było nadpłacać kredyt.
    Sprzedaż miejsc pod reklamę (udostępnianie powierzchni reklamowych) - kod GTU
    Wydawnictwo sprzedaje miejsce pod reklamę zarówno w czasopismach papierowych, jak i w ich wersjach internetowych. Dodatkowo udostępniamy miejsce na reklamę na naszych budynkach. Czy sprzedaż takich miejsc pod reklamę należy oznaczać kodem GTU_12 jak usługi reklamowe?
    Wielu podatników płaci za wysoki podatek od nieruchomości, choć nie musi
    Podatek od nieruchomości jest nagminne zawyżany. Wynika to z rozbieżności interpretacyjnych co do kwalifikacji danego obiektu jako gruntu, budynku czy budowli, a w przypadku przedsiębiorców istotne jest też, czy nieruchomość służy prowadzeniu działalności gospodarczej. Należne podatnikom nadpłaty sięgają niekiedy nawet kilkuset tysięcy złotych, można je jednak odzyskać.
    Aplikacja e-Paragony Ministerstwa Finansów - do czego służy. Donosy na sprzedawców i planowanie domowego budżetu
    Podatnicy mogą już pobrać na telefon aplikację e-Paragony przygotowaną przez Ministerstwo Finansów. Ale – jak mówią eksperci – to program bardziej do planowania domowego budżetu i zgłaszania nieprawidłowości paragonowych fiskusowi. Podobnie zresztą reklamuje ją sam resort finansów. „To bezpłatna aplikacja, dzięki której możesz zarządzać wydatkami, sprawdzać paragony z kodem QR, a także zgłaszać nieprawidłowości” - czytamy na stronie podatki.gov.pl.
    Waloryzacja umów w zamówieniach publicznych w czasie dużej inflacji - korzyści dla firm i państwa
    Firmy, które przed miesiącami czy latami wygrały przetargi, dziś muszą dokładać do interesu, bo wielu zamawiających nie chce podwyższyć im wynagrodzenia. To efekt chociażby rosnącej inflacji (w lipcu wyniosła 15,5 proc.) czy cen materiałów budowlanych. Teraz przedsiębiorcy dostali w końcu silny argument do ręki. Prokuratoria Generalna RP w opublikowanych właśnie wytycznych przekonuje, że waloryzacja tych kontraktów jest nie tylko dopuszczalna, ale często wręcz niezbędna. Także z perspektywy samych zamawiających czy też – szerzej – interesu publicznego. Prokuratoria Generalna RP zachęca do zmian w kontraktach o zamówienia publiczne, przekonując, że ostateczne koszty upadłości przedsiębiorców może ponieść sama administracja publiczna.
    Finansowanie społecznościowe (crowdfunding) - nowe przepisy od 29 lipca 2022 r.
    Co zmienia w polskim finansowaniu społecznościowym (crowdfundingu) wejście w życie ustawy o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych (...)? Co to jest crowdfunding udziałowy? Wyjaśniają eksperci CRIDO.
    VAT 2023: Faktura w walucie obcej - kurs przeliczeniowy dla faktury korygującej
    Od stycznia 2023 roku w ustawie o VAT zostaną uregulowane zasady stosowania kursu przeliczeniowego dla faktur korygujących, w przypadkach gdy pierwotna faktura została wystawiona w walucie obcej. Dotąd kwestia ta nie była objęta regulacją ustawy o VAT, co powodowało wątpliwości podatników przy korektach zmniejszających i zwiększających wartość transakcji. Przyjęte w projekcie nowelizacji ustawy o VAT (pakiet SLIM VAT 3) rozwiązanie stanowić ma uproszczenie dotychczasowej praktyki przyjmowanej w zakresie kursu przeliczenia waluty obcej w fakturach korygujących.
    Mały podatnik VAT 2023 - nowy limit 2 mln euro
    Od 1 stycznia 2023 r. zwiększy się (z 1,2 mln euro do 2 mln euro) limit rocznego obrotu, uprawniającego do posiadania statusu małego podatnika VAT. Zmiana taka wynika z projektu nowelizacji ustawy o VAT zwanej potocznie (SLIM VAT 3), która ma wejść w życie od początku 2023 roku. Projekt ten aktualnie jest poddawany konsultacjom publicznym i uzgodnieniom międzyresortowym. Kim jest mały podatnik VAT? Jakie korzyści daje status małego podatnika VAT? Co to jest metoda kasowa w VAT?
    Odliczenie VAT z faktur sprzed rejestracji
    Podatnik można odliczyć VAT z faktur sprzed rejestracji działalności. Jakie warunki należy spełnić, by odzyskać VAT?
    SLIM VAT 3 od 2023 roku - najważniejsze zmiany
    Co do zasady (z pewnymi wyjątkami) od 1 stycznia 2023 r. wejdzie w życie pakiet zmian w ustawie o VAT określany przez Ministerstwo Finansów "SLIM VAT 3" (Simple Local And Modern VAT). Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o VAT i kilku innych ustaw wprowadzającej te zmiany. Projekt ten jest aktualnie w fazie konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych. Jakie zmiany w VAT przewiduje ten projekt?
    Podatek od składki zdrowotnej - wyjaśnienia Ministra Finansów
    Podatnicy opodatkowani podatkiem dochodowym od osób fizycznych (PIT) wg skali podatkowej nie mają od 1 stycznia 2022 r. prawa do odliczenia zapłaconych składek na ubezpieczenie zdrowotne - w przeciwieństwie do składek na ubezpieczenia społeczne. Czy oznacza to podwójne opodatkowanie tego samego dochodu i "podatek od podatku"? Minister Finansów odpowiedział 4 sierpnia 2022 r. Rzecznikowi Praw Obywatelskich na te wątpliwości.
    Outsourcing kadrowo-płacowy – korzyści dla pracodawców, pracowników i działów HR
    Ostatnie miesiące ubiegłego roku oraz początek 2022 r. stanowiły ogromne wyzwanie m.in. dla księgowych oraz działów kadrowo-płacowych. Zmiany i niejasność wprowadzanych aktów prawnych wprowadziły chaos, który bezpośrednio dotknął też pracowników w postaci nieprawidłowo naliczonych wynagrodzeń czy opóźnienia w ich wypłacie. Brak dostępności na rynku specjalistów od kadr i płac zmusił przedsiębiorców do poszukiwania rozwiązań usprawniających obsługę tych procesów.
    Digitalizacja w firmie - jakie korzyści. E-kancelaria
    Digitalizacja w przedsiębiorstwach nie jest procesem nowym. Transformacja cyfrowa w firmach dotyczy coraz większej ilości dokumentów i obejmuje obszary związane z bieżącą pracą. Trend ten uwypuklił się szczególnie w ostatnich dwóch latach, a wpływ na ten stan miała m.in. pandemia. Czy dziś digitalizacja jest nadal na topie? Czy przedsiębiorcy doceniają korzyści płynące z tej zmiany ? Czy są gotowi inicjować kolejne etapy transformacji cyfrowej, by jeszcze mocniej usprawniać pracę swoich firm?
    Rozliczenie używania prywatnych samochodów do celów służbowych - auta elektryczne, hybrydowe i napędzane wodorem
    Wprowadzenie możliwości zwrotu pracownikom kosztów używania do celów służbowych samochodów prywatnych z napędem elektrycznym, hybrydowym i wodorowym, przewiduje projekt ustawy, który został opublikowany 8 sierpnia 2022 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów. Nowe przepisy mają być przyjęte przez rząd w trzecim kwartale 2022 roku.
    Dochody i wydatki budżetowe 2022/2023. Czy rządowi wystarczy pieniędzy na dodatki drożyźniane?
    Dodatki drożyźniane, które otrzymają obywatele w związku ze wzrostem cen ogrzewania (sam dodatek węglowy – a to dopiero początek – kosztować będzie prawie 12 mld zł.), wymagają radykalnego zwiększenia dochodów budżetu państwa. Rosnące niezadowolenie a przede wszystkim strach przed brakiem ogrzewania i najzwyklejszą biedą wraz z perspektywą podwójnych wyborów (Sejm i Senat oraz samorządu terytorialnego) uzasadniać będzie wypłatę obywatelom dodatkowych świadczeń, których jedynym źródłem jest kasa państwowa. Trzeba ją dodatkowo zasilić, bo inflacyjna premia fiskalna na pewno nie wystarczy – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.
    Spółka rodzinna – problemy związane z przekształceniem
    Przekształcenie jako jedna z transakcji restrukturyzacji spółki, zasadniczo nie wpływa na jej funkcjonowanie, zmieniając jedynie formę prawną prowadzonej działalności. Praktyka pokazuje jednak, że cała procedura może być zdecydowanie bardziej skomplikowana i znacząco wykraczać poza przygotowanie umowy przyszłej spółki, a sam plan przekształcenia uwzględniać szereg innych czynności, nie tylko z zakresu prawa. Dobrze widać to na przykładzie przekształcenia spółki rodzinnej, gdzie dodatkowym wyzwaniem może być udział małoletnich dzieci. Jakie wyzwania stoją przed prawnikami?
    PIT-36, PIT-36L, PIT-39 (i załączniki) za 2022 rok - nowe wzory formularzy podatkowych
    Ministerstwo Finansów przygotowało nowe wzory formularzy rocznego zeznania podatkowego PIT-36 (wersja 30), PIT-36S (wersja 30), PIT-36L (wersja 19), PIT-36LS (wersja 19), PIT-39 (wersja 12) i załączników PIT/B (wersja 20), PIT/BR (wersja 6), PIT/IP (wersja 4), PIT/M (wersja 9), PIT/O (wersja 27) oraz PIT/Z (wersja11), które mają dotyczyć rozliczenia dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2022 r. oraz do odliczeń od dochodu (przychodu) i od podatku dokonanych w zeznaniu składanym za 2022 r. Konsultacje podatkowe tych wzorów rozpoczęły się 4 sierpnia 2022 r. i potrwają do 16 sierpnia 2022 r. Po zakończeniu tych konsultacji podatkowych, wzory formularzy, zostaną udostępnione do stosowania (opublikowane) w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie Ministerstwa Finansów, zgodnie z art. 45b ustawy o PIT, w brzmieniu obwiązującym od 1 stycznia 2022 r. Formularze te nie będą ogłoszone w drodze rozporządzenia Ministra Finansów publikowanego w Dzienniku Ustaw.
    Dodatek na ogrzewanie - wniosek do 30 listopada 2022 roku
    Rząd przyjął założenia do ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw. Ustawa ta ma m.in. zapewnić wsparcie finansowe w postaci jednorazowego dodatku pieniężnego dla posiadaczy niektórych indywidualnych źródeł ciepła wspomoże te gospodarstwa domowe, dla których główne źródło ciepła zasilane jest: pelletem drzewnym, drewnem kawałkowym lub innym rodzajem biomasy albo skroplonym gazem LPG względnie olejem opałowym.