REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Windykacja krok po kroku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Windykacja krok po kroku
Windykacja krok po kroku

REKLAMA

REKLAMA

„Nie zapłacę, bo nie mam - też mi nie zapłacili” – takie słowa windykatorzy specjalizujący się w odzyskiwaniu należności wynikających z obrotu gospodarczego słyszą codziennie. Zatory płatnicze to inaczej kumulujące się zadłużenie pomiędzy kontrahentami. Zjawisko to jest szczególnie groźne dla małych i średnich przedsiębiorstw, dla których brak zapłaty w terminie może oznaczać utratę płynności finansowej i w konsekwencji bankructwo.

Zator nastąpił, co robić?

W przypadku wystąpienia opóźnienia w płatności należy działać szybko i konsekwentnie. Opóźnienie rzędu 14 dni powinno być wystarczającym sygnałem do rozpoczęcia czynności windykacyjnych. Jeżeli należność nie spłynęła po wysłaniu wezwania do zapłaty i monitach telefonicznych, a zapewnienia dłużnika na temat spłaty okazują się tylko celową grą na czas, warto niezwłocznie rozważyć wszczęcie postępowania sądowego lub rozpoczęcie współpracy z profesjonalną firmą zajmującą się odzyskiwaniem należności, która pomoże w odzyskaniu długu lub kupi kłopotliwą wierzytelność.

REKLAMA

Autopromocja

Windykacja polubowna

Firma windykacyjna rozpoczyna swoje działania od windykacji polubownej – jest to pierwszy krok do odzyskania należności. Już sama obecność trzeciego podmiotu – firmy windykacyjnej – w stosunkach między kontrahentami zwiększa dyscyplinę w regulowaniu płatności. Windykatorzy prowadzą negocjacje z  dłużnikiem, aby w efekcie skłonić go do dobrowolnej spłaty długu.  Dłużnikowi przedstawiane są indywidualnie dobrane rozwiązania m.in. kompensata należności i  zobowiązań, zawarcie ugody z rozłożeniem długu na raty. „Efektem działań polubownych jest uzyskanie spłaty zadłużenia lub pozyskanie informacji i dokumentów potrzebnych do skutecznego wyegzekwowania należności w  postępowaniu sądowym.” – informuje Katarzyna Sokoła, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu, członek zarządu Indos SA.

Odsetki 2016 – rewolucyjne zmiany

Postępowanie sądowe

W przypadku braku możliwości polubownego odzyskania należności, firma windykacyjna kieruje sprawę na drogę postępowania sądowego. „Nasz klient ma zapewnioną pełną obsługę prawną: począwszy od przygotowania i złożenia w sądzie odpowiednich dokumentów, aż po reprezentowanie go przed sądem. Indos SA kredytuje całość lub część kosztów związanych z postępowaniem sądowym.” rekomenduje Katarzyna Sokoła. Celem postępowania sądowego jest uzyskanie wyroku lub nakazu zapłaty, będącego podstawą postępowania zabezpieczającego, a później egzekucyjnego. To niezmiernie ważne, żeby rozpoznać wcześniej majątek dłużnika po to, aby skutecznie i szybko zabezpieczyć sądzoną wierzytelność. W firmach windykacyjnych w trudnych sprawach do tego celu angażowany jest detektyw. Rozpoznanie majątku pozwala na uzyskanie sądowego zabezpieczenia, które uniemożliwia dłużnikowi ukrycie lub sprzedaż majątku, z którego można zaspokoić windykowane należności.

Mieć wyrok to nie to samo, co odzyskać swoje pieniądze!

Skuteczność kolejnego etapu windykacji - egzekucji komorniczej -  zależy od wiedzy na temat tego, co dłużnik posiada i skąd czerpie dochody, a więc co może być źródłem spłaty jego zobowiązania. Ważna jest też dobra współpraca z komornikiem. „Indos od wielu lat aktywnie współpracuje z najskuteczniejszymi kancelariami komorniczymi na terenie całego kraju. Nasza firma sprawuje kontrolę nad przebiegiem procesu egzekucji, począwszy od ustalenia najkorzystniejszego terminu czynności komorniczych, po osobiste w nich uczestnictwo. Indos SA kredytuje koszty wszelkich zaliczek występujących w toku egzekucji”  – zapewnia Katarzyna Sokoła.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm

Ile kosztuje windykacja?

Większość firm windykacyjnych stosuje jeden z dwóch modeli wynagradzania. Część firm pobiera opłatę wstępną i przyjmuje do windykacji wszystkie wierzytelności bez ich weryfikacji. Druga forma rozliczenia, jaką stosuje również Indos SA, to prowizja od odzyskanych od dłużnika kwot. W tym przypadku wynagrodzenie jest naliczone wyłącznie za skuteczne działania, a firma windykacyjna rozpoczyna współpracę od bezpłatnego badania kondycji finansowej dłużnika , na podstawie którego decyduje czy przyjmie sprawę. Ustalana jest między innymi aktualna sytuacja prawna dłużnika, składniki jego majątku i źródła przychodów. W ten sposób oceniane są szanse na wyegzekwowanie należności i określana wysokość prowizji. 

REKLAMA

Obliczenia wysokości prowizji dokonuje się w oparciu o wiele kryteriów, do których oprócz kondycji finansowej dłużnika, należą m.in.: termin wymagalności i nominał wierzytelności. Czynniki te decydują o nakładach pracy i kosztach, jakie trzeba ponieść, aby odzyskać należność. Warto jednak pamiętać, że zgodnie z  Ustawą z dnia 8 marca 2013 r. o terminach zapłaty w transakcjach handlowych, wierzyciele mogą żądać rekompensaty od dłużnika za wszelkie koszty odzyskiwania należności, poniesione z powodu opóźnień w płatnościach, w tym także te związane ze skorzystaniem z usług firmy windykacyjnej. Oznacza to, że wynagrodzenie jakie firma windykacyjna pobiera za zrealizowane działania może być również odzyskane od dłużnika.

Polecamy: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)
Autorzy: prof. dr hab. Irena Olchowicz, dr Agnieszka Tłaczała, dr Wanda Wojas, Ewa Sobińska, Katarzyna Kędziora, Justyna Beata Zakrzewska, dr Gyöngyvér Takáts


Case study – windykacja

Warszawska firma posiadająca kilka popularnych serwisów społecznościowych borykała się z rosnącą liczbą niezapłaconych należności za przeprowadzone kampanie promocyjne dla działających na terenie całej Polski firm z różnych branż. Problem stanowiły zarówno wierzytelności o dużych nominałach jak i niewielkie kwoty.

REKLAMA

Firma nie chciała tworzyć własnej komórki windykacyjnej. Zdecydowała się na outsourcing usług i podjęła współpracę z wyspecjalizowaną w windykacji spółką Indos SA. Spółka przyjęła do windykacji wszystkie niezapłacone w terminie należności bez względu na ich nominał. Indos podjął się również obsługi dłużników, którzy zaprzestali prowadzenia działalności gospodarczej.

Firma wykazała się siedemdziesięcioprocentową skutecznością działań windykacyjnych. Jednym z czynników składających się na tak dobry wynik było skrócenie czasu postępowań sądowych np. poprzez zmianę właściwości miejscowej sądu z warszawskiej na bytomską i katowicką. Dzięki temu w wielu sprawach udało się uzyskać nakaz zapłaty już w ciągu dwóch tygodni. Zminimalizowane zostały także  koszty postępowań sądowych np. poprzez korzystanie z e-sądu. Indos skredytował całość lub część kosztów związanych z postępowaniami sądowymi. Na wysoką efektywność działań firmy windykacyjnej złożyło się również szybkie i skuteczne ustalenie składników majątku dłużników oraz ich zabezpieczenie (jeśli jest to potrzebne), a także staranne dopilnowanie wszystkich spraw związanych z  czynnościami komorniczymi. Zaletą dla wierzyciela było także to, że w przypadku bezskuteczności egzekucji nie ponosił on pełnych, ustawowych opłat za czynności adwokackie, ale płacił znacznie niższe stawki wynegocjowane przy zawieraniu umowy z firmą windykacyjną. Ten aspekt współpracy z firmą windykacyjną jest szczególnie korzystny od stycznia br., kiedy minimalne stawki adwokackie zostały znacznie podwyższone.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA