REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Windykacja krok po kroku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Windykacja krok po kroku
Windykacja krok po kroku

REKLAMA

REKLAMA

„Nie zapłacę, bo nie mam - też mi nie zapłacili” – takie słowa windykatorzy specjalizujący się w odzyskiwaniu należności wynikających z obrotu gospodarczego słyszą codziennie. Zatory płatnicze to inaczej kumulujące się zadłużenie pomiędzy kontrahentami. Zjawisko to jest szczególnie groźne dla małych i średnich przedsiębiorstw, dla których brak zapłaty w terminie może oznaczać utratę płynności finansowej i w konsekwencji bankructwo.

Zator nastąpił, co robić?

W przypadku wystąpienia opóźnienia w płatności należy działać szybko i konsekwentnie. Opóźnienie rzędu 14 dni powinno być wystarczającym sygnałem do rozpoczęcia czynności windykacyjnych. Jeżeli należność nie spłynęła po wysłaniu wezwania do zapłaty i monitach telefonicznych, a zapewnienia dłużnika na temat spłaty okazują się tylko celową grą na czas, warto niezwłocznie rozważyć wszczęcie postępowania sądowego lub rozpoczęcie współpracy z profesjonalną firmą zajmującą się odzyskiwaniem należności, która pomoże w odzyskaniu długu lub kupi kłopotliwą wierzytelność.

REKLAMA

Windykacja polubowna

Firma windykacyjna rozpoczyna swoje działania od windykacji polubownej – jest to pierwszy krok do odzyskania należności. Już sama obecność trzeciego podmiotu – firmy windykacyjnej – w stosunkach między kontrahentami zwiększa dyscyplinę w regulowaniu płatności. Windykatorzy prowadzą negocjacje z  dłużnikiem, aby w efekcie skłonić go do dobrowolnej spłaty długu.  Dłużnikowi przedstawiane są indywidualnie dobrane rozwiązania m.in. kompensata należności i  zobowiązań, zawarcie ugody z rozłożeniem długu na raty. „Efektem działań polubownych jest uzyskanie spłaty zadłużenia lub pozyskanie informacji i dokumentów potrzebnych do skutecznego wyegzekwowania należności w  postępowaniu sądowym.” – informuje Katarzyna Sokoła, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu, członek zarządu Indos SA.

Odsetki 2016 – rewolucyjne zmiany

Postępowanie sądowe

W przypadku braku możliwości polubownego odzyskania należności, firma windykacyjna kieruje sprawę na drogę postępowania sądowego. „Nasz klient ma zapewnioną pełną obsługę prawną: począwszy od przygotowania i złożenia w sądzie odpowiednich dokumentów, aż po reprezentowanie go przed sądem. Indos SA kredytuje całość lub część kosztów związanych z postępowaniem sądowym.” rekomenduje Katarzyna Sokoła. Celem postępowania sądowego jest uzyskanie wyroku lub nakazu zapłaty, będącego podstawą postępowania zabezpieczającego, a później egzekucyjnego. To niezmiernie ważne, żeby rozpoznać wcześniej majątek dłużnika po to, aby skutecznie i szybko zabezpieczyć sądzoną wierzytelność. W firmach windykacyjnych w trudnych sprawach do tego celu angażowany jest detektyw. Rozpoznanie majątku pozwala na uzyskanie sądowego zabezpieczenia, które uniemożliwia dłużnikowi ukrycie lub sprzedaż majątku, z którego można zaspokoić windykowane należności.

Mieć wyrok to nie to samo, co odzyskać swoje pieniądze!

Skuteczność kolejnego etapu windykacji - egzekucji komorniczej -  zależy od wiedzy na temat tego, co dłużnik posiada i skąd czerpie dochody, a więc co może być źródłem spłaty jego zobowiązania. Ważna jest też dobra współpraca z komornikiem. „Indos od wielu lat aktywnie współpracuje z najskuteczniejszymi kancelariami komorniczymi na terenie całego kraju. Nasza firma sprawuje kontrolę nad przebiegiem procesu egzekucji, począwszy od ustalenia najkorzystniejszego terminu czynności komorniczych, po osobiste w nich uczestnictwo. Indos SA kredytuje koszty wszelkich zaliczek występujących w toku egzekucji”  – zapewnia Katarzyna Sokoła.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm

Ile kosztuje windykacja?

REKLAMA

Większość firm windykacyjnych stosuje jeden z dwóch modeli wynagradzania. Część firm pobiera opłatę wstępną i przyjmuje do windykacji wszystkie wierzytelności bez ich weryfikacji. Druga forma rozliczenia, jaką stosuje również Indos SA, to prowizja od odzyskanych od dłużnika kwot. W tym przypadku wynagrodzenie jest naliczone wyłącznie za skuteczne działania, a firma windykacyjna rozpoczyna współpracę od bezpłatnego badania kondycji finansowej dłużnika , na podstawie którego decyduje czy przyjmie sprawę. Ustalana jest między innymi aktualna sytuacja prawna dłużnika, składniki jego majątku i źródła przychodów. W ten sposób oceniane są szanse na wyegzekwowanie należności i określana wysokość prowizji. 

Obliczenia wysokości prowizji dokonuje się w oparciu o wiele kryteriów, do których oprócz kondycji finansowej dłużnika, należą m.in.: termin wymagalności i nominał wierzytelności. Czynniki te decydują o nakładach pracy i kosztach, jakie trzeba ponieść, aby odzyskać należność. Warto jednak pamiętać, że zgodnie z  Ustawą z dnia 8 marca 2013 r. o terminach zapłaty w transakcjach handlowych, wierzyciele mogą żądać rekompensaty od dłużnika za wszelkie koszty odzyskiwania należności, poniesione z powodu opóźnień w płatnościach, w tym także te związane ze skorzystaniem z usług firmy windykacyjnej. Oznacza to, że wynagrodzenie jakie firma windykacyjna pobiera za zrealizowane działania może być również odzyskane od dłużnika.

Polecamy: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)
Autorzy: prof. dr hab. Irena Olchowicz, dr Agnieszka Tłaczała, dr Wanda Wojas, Ewa Sobińska, Katarzyna Kędziora, Justyna Beata Zakrzewska, dr Gyöngyvér Takáts


Case study – windykacja

REKLAMA

Warszawska firma posiadająca kilka popularnych serwisów społecznościowych borykała się z rosnącą liczbą niezapłaconych należności za przeprowadzone kampanie promocyjne dla działających na terenie całej Polski firm z różnych branż. Problem stanowiły zarówno wierzytelności o dużych nominałach jak i niewielkie kwoty.

Firma nie chciała tworzyć własnej komórki windykacyjnej. Zdecydowała się na outsourcing usług i podjęła współpracę z wyspecjalizowaną w windykacji spółką Indos SA. Spółka przyjęła do windykacji wszystkie niezapłacone w terminie należności bez względu na ich nominał. Indos podjął się również obsługi dłużników, którzy zaprzestali prowadzenia działalności gospodarczej.

Firma wykazała się siedemdziesięcioprocentową skutecznością działań windykacyjnych. Jednym z czynników składających się na tak dobry wynik było skrócenie czasu postępowań sądowych np. poprzez zmianę właściwości miejscowej sądu z warszawskiej na bytomską i katowicką. Dzięki temu w wielu sprawach udało się uzyskać nakaz zapłaty już w ciągu dwóch tygodni. Zminimalizowane zostały także  koszty postępowań sądowych np. poprzez korzystanie z e-sądu. Indos skredytował całość lub część kosztów związanych z postępowaniami sądowymi. Na wysoką efektywność działań firmy windykacyjnej złożyło się również szybkie i skuteczne ustalenie składników majątku dłużników oraz ich zabezpieczenie (jeśli jest to potrzebne), a także staranne dopilnowanie wszystkich spraw związanych z  czynnościami komorniczymi. Zaletą dla wierzyciela było także to, że w przypadku bezskuteczności egzekucji nie ponosił on pełnych, ustawowych opłat za czynności adwokackie, ale płacił znacznie niższe stawki wynegocjowane przy zawieraniu umowy z firmą windykacyjną. Ten aspekt współpracy z firmą windykacyjną jest szczególnie korzystny od stycznia br., kiedy minimalne stawki adwokackie zostały znacznie podwyższone.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

REKLAMA

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA