REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Windykacja krok po kroku
Windykacja krok po kroku

REKLAMA

REKLAMA

„Nie zapłacę, bo nie mam - też mi nie zapłacili” – takie słowa windykatorzy specjalizujący się w odzyskiwaniu należności wynikających z obrotu gospodarczego słyszą codziennie. Zatory płatnicze to inaczej kumulujące się zadłużenie pomiędzy kontrahentami. Zjawisko to jest szczególnie groźne dla małych i średnich przedsiębiorstw, dla których brak zapłaty w terminie może oznaczać utratę płynności finansowej i w konsekwencji bankructwo.

Zator nastąpił, co robić?

W przypadku wystąpienia opóźnienia w płatności należy działać szybko i konsekwentnie. Opóźnienie rzędu 14 dni powinno być wystarczającym sygnałem do rozpoczęcia czynności windykacyjnych. Jeżeli należność nie spłynęła po wysłaniu wezwania do zapłaty i monitach telefonicznych, a zapewnienia dłużnika na temat spłaty okazują się tylko celową grą na czas, warto niezwłocznie rozważyć wszczęcie postępowania sądowego lub rozpoczęcie współpracy z profesjonalną firmą zajmującą się odzyskiwaniem należności, która pomoże w odzyskaniu długu lub kupi kłopotliwą wierzytelność.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Windykacja polubowna

Firma windykacyjna rozpoczyna swoje działania od windykacji polubownej – jest to pierwszy krok do odzyskania należności. Już sama obecność trzeciego podmiotu – firmy windykacyjnej – w stosunkach między kontrahentami zwiększa dyscyplinę w regulowaniu płatności. Windykatorzy prowadzą negocjacje z  dłużnikiem, aby w efekcie skłonić go do dobrowolnej spłaty długu.  Dłużnikowi przedstawiane są indywidualnie dobrane rozwiązania m.in. kompensata należności i  zobowiązań, zawarcie ugody z rozłożeniem długu na raty. „Efektem działań polubownych jest uzyskanie spłaty zadłużenia lub pozyskanie informacji i dokumentów potrzebnych do skutecznego wyegzekwowania należności w  postępowaniu sądowym.” – informuje Katarzyna Sokoła, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu, członek zarządu Indos SA.

Odsetki 2016 – rewolucyjne zmiany

Postępowanie sądowe

W przypadku braku możliwości polubownego odzyskania należności, firma windykacyjna kieruje sprawę na drogę postępowania sądowego. „Nasz klient ma zapewnioną pełną obsługę prawną: począwszy od przygotowania i złożenia w sądzie odpowiednich dokumentów, aż po reprezentowanie go przed sądem. Indos SA kredytuje całość lub część kosztów związanych z postępowaniem sądowym.” rekomenduje Katarzyna Sokoła. Celem postępowania sądowego jest uzyskanie wyroku lub nakazu zapłaty, będącego podstawą postępowania zabezpieczającego, a później egzekucyjnego. To niezmiernie ważne, żeby rozpoznać wcześniej majątek dłużnika po to, aby skutecznie i szybko zabezpieczyć sądzoną wierzytelność. W firmach windykacyjnych w trudnych sprawach do tego celu angażowany jest detektyw. Rozpoznanie majątku pozwala na uzyskanie sądowego zabezpieczenia, które uniemożliwia dłużnikowi ukrycie lub sprzedaż majątku, z którego można zaspokoić windykowane należności.

REKLAMA

Mieć wyrok to nie to samo, co odzyskać swoje pieniądze!

Skuteczność kolejnego etapu windykacji - egzekucji komorniczej -  zależy od wiedzy na temat tego, co dłużnik posiada i skąd czerpie dochody, a więc co może być źródłem spłaty jego zobowiązania. Ważna jest też dobra współpraca z komornikiem. „Indos od wielu lat aktywnie współpracuje z najskuteczniejszymi kancelariami komorniczymi na terenie całego kraju. Nasza firma sprawuje kontrolę nad przebiegiem procesu egzekucji, począwszy od ustalenia najkorzystniejszego terminu czynności komorniczych, po osobiste w nich uczestnictwo. Indos SA kredytuje koszty wszelkich zaliczek występujących w toku egzekucji”  – zapewnia Katarzyna Sokoła.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm

Ile kosztuje windykacja?

Większość firm windykacyjnych stosuje jeden z dwóch modeli wynagradzania. Część firm pobiera opłatę wstępną i przyjmuje do windykacji wszystkie wierzytelności bez ich weryfikacji. Druga forma rozliczenia, jaką stosuje również Indos SA, to prowizja od odzyskanych od dłużnika kwot. W tym przypadku wynagrodzenie jest naliczone wyłącznie za skuteczne działania, a firma windykacyjna rozpoczyna współpracę od bezpłatnego badania kondycji finansowej dłużnika , na podstawie którego decyduje czy przyjmie sprawę. Ustalana jest między innymi aktualna sytuacja prawna dłużnika, składniki jego majątku i źródła przychodów. W ten sposób oceniane są szanse na wyegzekwowanie należności i określana wysokość prowizji. 

Obliczenia wysokości prowizji dokonuje się w oparciu o wiele kryteriów, do których oprócz kondycji finansowej dłużnika, należą m.in.: termin wymagalności i nominał wierzytelności. Czynniki te decydują o nakładach pracy i kosztach, jakie trzeba ponieść, aby odzyskać należność. Warto jednak pamiętać, że zgodnie z  Ustawą z dnia 8 marca 2013 r. o terminach zapłaty w transakcjach handlowych, wierzyciele mogą żądać rekompensaty od dłużnika za wszelkie koszty odzyskiwania należności, poniesione z powodu opóźnień w płatnościach, w tym także te związane ze skorzystaniem z usług firmy windykacyjnej. Oznacza to, że wynagrodzenie jakie firma windykacyjna pobiera za zrealizowane działania może być również odzyskane od dłużnika.

Polecamy: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)
Autorzy: prof. dr hab. Irena Olchowicz, dr Agnieszka Tłaczała, dr Wanda Wojas, Ewa Sobińska, Katarzyna Kędziora, Justyna Beata Zakrzewska, dr Gyöngyvér Takáts


Case study – windykacja

Warszawska firma posiadająca kilka popularnych serwisów społecznościowych borykała się z rosnącą liczbą niezapłaconych należności za przeprowadzone kampanie promocyjne dla działających na terenie całej Polski firm z różnych branż. Problem stanowiły zarówno wierzytelności o dużych nominałach jak i niewielkie kwoty.

Firma nie chciała tworzyć własnej komórki windykacyjnej. Zdecydowała się na outsourcing usług i podjęła współpracę z wyspecjalizowaną w windykacji spółką Indos SA. Spółka przyjęła do windykacji wszystkie niezapłacone w terminie należności bez względu na ich nominał. Indos podjął się również obsługi dłużników, którzy zaprzestali prowadzenia działalności gospodarczej.

Firma wykazała się siedemdziesięcioprocentową skutecznością działań windykacyjnych. Jednym z czynników składających się na tak dobry wynik było skrócenie czasu postępowań sądowych np. poprzez zmianę właściwości miejscowej sądu z warszawskiej na bytomską i katowicką. Dzięki temu w wielu sprawach udało się uzyskać nakaz zapłaty już w ciągu dwóch tygodni. Zminimalizowane zostały także  koszty postępowań sądowych np. poprzez korzystanie z e-sądu. Indos skredytował całość lub część kosztów związanych z postępowaniami sądowymi. Na wysoką efektywność działań firmy windykacyjnej złożyło się również szybkie i skuteczne ustalenie składników majątku dłużników oraz ich zabezpieczenie (jeśli jest to potrzebne), a także staranne dopilnowanie wszystkich spraw związanych z  czynnościami komorniczymi. Zaletą dla wierzyciela było także to, że w przypadku bezskuteczności egzekucji nie ponosił on pełnych, ustawowych opłat za czynności adwokackie, ale płacił znacznie niższe stawki wynegocjowane przy zawieraniu umowy z firmą windykacyjną. Ten aspekt współpracy z firmą windykacyjną jest szczególnie korzystny od stycznia br., kiedy minimalne stawki adwokackie zostały znacznie podwyższone.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy można skorzystać z ulgi na dziecko, gdy pełnoletni syn otrzymuje żołd? Roczne rozliczenie podatkowe może być skomplikowane

Czy fakt, że syn pobrał żołd, sprawia, że jego rodzice nie mogą skorzystać w rocznym rozliczeniu podatkowym z ulgi prorodzinnej, tzw. ulgi na dziecko? W takiej sprawie wydał interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Warto znać to rozstrzygnięcie przed złożeniem zeznania podatkowego.

KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS objaśnia jak liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Oni nie skorzystają z ulgi na dziecko. Nie pomoże orzeczenie sądu, a zakres sprawowanej opieki nie ma znaczenia

Ulga na dziecko to preferencja, z której korzysta największa liczba podatników. Ich choć prawo do niej przysługuje nie tylko rodzicom, ale i opiekunom prawnym dzieci, to jest taka grupa opiekunów, która nie może z niej skorzystać. Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA