REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie dane firmy można zaktualizować przez Internet?

Jakie dane firmy można zaktualizować przez Internet?
Jakie dane firmy można zaktualizować przez Internet?

REKLAMA

REKLAMA

Wiadomo, że rejestracja działalności gospodarczej i ewentualna późniejsza zmiana danych swojej firmy może się odbyć on-line w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Jednak nie wszystkie dane można zaktualizować przy pomocy CEIDG.

Po dokonaniu wpisu do ewidencji działalności gospodarczej za pomocą elektronicznego formularza CEIDG-1 większość formalności związanych z zakładaniem firmy będziemy mieli za sobą. Organ ewidencyjny sporządzi za nas formularz zgłoszeniowy do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych – ZUS ZFA (zgłoszenie/zmiana danych płatnika składek – osoby fizycznej), zgłosi nas do GUS-u oraz Urzędu Skarbowego.

REKLAMA

REKLAMA

Ponadto, jeżeli wypełnimy dodatkowe części wniosku CEIDG-1 dotyczące firmowych rachunków bankowych oraz dodatkowych adresów prowadzenia działalności gospodarczej, to organ ewidencyjny (gmina) sporządzi również za nas dokumenty zusowskie: ZUS ZBA – informację o rachunkach bankowych oraz ZUS-ZAA – informację o adresach prowadzenia działalności gospodarczej.

Zarejestrowanie działalności przy pomocy CEIDG-1 nie zwalnia nas niestety z obowiązku zgłoszenia siebie do ubezpieczenia społecznego, zdrowotnego oraz - ewentualnie - do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego. Zgłoszenia tego dokonujemy na formularzu ZUS ZUA – w przypadkach gdy będziemy podlegać ubezpieczeniu społecznemu i zdrowotnemu lub na formularzu ZUS ZZA – gdy będziemy podlegać jedynie pod ubezpieczenie zdrowotne (w przypadkach posiadania innego tytułu do ubezpieczeń). Na zarejestrowanie siebie w ZUS mamy 7 dni od dnia założenia firmy. Na szczęście zgłoszenia tego możemy dokonać przez Internet przy pomocy Platformy Usług Elektronicznych ZUS dostępnej pod adresem pue.zus.pl.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm

REKLAMA

Zmiany danych przy pomocy CEIDG-1 bez pośrednictwa ZUS

Korekty i zmiany danych naszego przedsiębiorstwa zgłaszany przy pomocy druku CEIDG-1, który składamy w organie ewidencyjnym (urzędzie miasta lub gminy) lub za pośrednictwem Internetu. Aby móc skorzystać z elektronicznej wysyłki formularza, musimy posiadać bezpieczny podpis elektroniczny z certyfikatem (płatny) lub profil zaufany na platformie ePUAP (bezpłatny). Rejestracji profilu dokonujemy pod adresem epuap.gov.pl. Następnie będziemy zobowiązani do potwierdzenia naszej tożsamości w wybranym przez nas punkcie potwierdzającym (urzędzie skarbowym, urzędzie gminy, oddziale ZUS etc.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na zgłoszenie zmian w danych mamy 7 dni, od dnia w którym nastąpiły. Zmiany danych nie musimy oddzielnie zgłaszać w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Na podstawie CEIDG-1 zostaną sporządzone i przekazane do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych odpowiednie dokumenty zmieniające lub korygujące dane naszej firmy.

Dane, które podlegają wpisowi do ewidencji prowadzenia działalności gospodarczej i które możemy zmienić to między innymi: oznaczenie przedsiębiorcy, numer ewidencyjny PESEL, numer NIP, miejsce zamieszkania i adres przedsiębiorcy, miejsce wykonywania działalności gospodarczej, określenie przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej zgodnie z PKD, data rozpoczęcia działalności gospodarczej, informacja o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej oraz o wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej.

Informację o numerach kont i biurze rachunkowym również można zmienić przy pomocy CEIDG

O ile zmiany adresu czy nazwiska dokonuje się stosunkowo rzadko, o tyle zmian firmowego rachunku bankowego czy biura rachunkowego prowadzącego nasze rozliczenia dokonujemy częściej. Warto pamiętać, że tego typu zmiany również mamy obowiązek zgłosić  różnym organom.

I tutaj z pomocą przychodzi nam CEIDG, ponieważ złożenie tam wniosku aktualizującego dane naszej firmy spowoduje zawiadomienie o tych zmianach również urzędu skarbowego, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Głównego Urzędu Statystycznego. Dzięki temu oszczędzimy czas wcześniej przeznaczany na zgłaszanie tych samych zmian w kilku instytucjach. Zmian oczywiście możemy dokonać przez Internet, do podpisu korzystając z certyfikatu kwalifikowanego lub potwierdzonego profilu zaufanego ePUAP.

Marta Felczak, Idea Bank/Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA