REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie dane firmy można zaktualizować przez Internet?

Jakie dane firmy można zaktualizować przez Internet?
Jakie dane firmy można zaktualizować przez Internet?

REKLAMA

REKLAMA

Wiadomo, że rejestracja działalności gospodarczej i ewentualna późniejsza zmiana danych swojej firmy może się odbyć on-line w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Jednak nie wszystkie dane można zaktualizować przy pomocy CEIDG.

Po dokonaniu wpisu do ewidencji działalności gospodarczej za pomocą elektronicznego formularza CEIDG-1 większość formalności związanych z zakładaniem firmy będziemy mieli za sobą. Organ ewidencyjny sporządzi za nas formularz zgłoszeniowy do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych – ZUS ZFA (zgłoszenie/zmiana danych płatnika składek – osoby fizycznej), zgłosi nas do GUS-u oraz Urzędu Skarbowego.

REKLAMA

Autopromocja

Ponadto, jeżeli wypełnimy dodatkowe części wniosku CEIDG-1 dotyczące firmowych rachunków bankowych oraz dodatkowych adresów prowadzenia działalności gospodarczej, to organ ewidencyjny (gmina) sporządzi również za nas dokumenty zusowskie: ZUS ZBA – informację o rachunkach bankowych oraz ZUS-ZAA – informację o adresach prowadzenia działalności gospodarczej.

Zarejestrowanie działalności przy pomocy CEIDG-1 nie zwalnia nas niestety z obowiązku zgłoszenia siebie do ubezpieczenia społecznego, zdrowotnego oraz - ewentualnie - do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego. Zgłoszenia tego dokonujemy na formularzu ZUS ZUA – w przypadkach gdy będziemy podlegać ubezpieczeniu społecznemu i zdrowotnemu lub na formularzu ZUS ZZA – gdy będziemy podlegać jedynie pod ubezpieczenie zdrowotne (w przypadkach posiadania innego tytułu do ubezpieczeń). Na zarejestrowanie siebie w ZUS mamy 7 dni od dnia założenia firmy. Na szczęście zgłoszenia tego możemy dokonać przez Internet przy pomocy Platformy Usług Elektronicznych ZUS dostępnej pod adresem pue.zus.pl.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm

Zmiany danych przy pomocy CEIDG-1 bez pośrednictwa ZUS

REKLAMA

Korekty i zmiany danych naszego przedsiębiorstwa zgłaszany przy pomocy druku CEIDG-1, który składamy w organie ewidencyjnym (urzędzie miasta lub gminy) lub za pośrednictwem Internetu. Aby móc skorzystać z elektronicznej wysyłki formularza, musimy posiadać bezpieczny podpis elektroniczny z certyfikatem (płatny) lub profil zaufany na platformie ePUAP (bezpłatny). Rejestracji profilu dokonujemy pod adresem epuap.gov.pl. Następnie będziemy zobowiązani do potwierdzenia naszej tożsamości w wybranym przez nas punkcie potwierdzającym (urzędzie skarbowym, urzędzie gminy, oddziale ZUS etc.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na zgłoszenie zmian w danych mamy 7 dni, od dnia w którym nastąpiły. Zmiany danych nie musimy oddzielnie zgłaszać w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Na podstawie CEIDG-1 zostaną sporządzone i przekazane do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych odpowiednie dokumenty zmieniające lub korygujące dane naszej firmy.

Dane, które podlegają wpisowi do ewidencji prowadzenia działalności gospodarczej i które możemy zmienić to między innymi: oznaczenie przedsiębiorcy, numer ewidencyjny PESEL, numer NIP, miejsce zamieszkania i adres przedsiębiorcy, miejsce wykonywania działalności gospodarczej, określenie przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej zgodnie z PKD, data rozpoczęcia działalności gospodarczej, informacja o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej oraz o wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej.

Informację o numerach kont i biurze rachunkowym również można zmienić przy pomocy CEIDG

O ile zmiany adresu czy nazwiska dokonuje się stosunkowo rzadko, o tyle zmian firmowego rachunku bankowego czy biura rachunkowego prowadzącego nasze rozliczenia dokonujemy częściej. Warto pamiętać, że tego typu zmiany również mamy obowiązek zgłosić  różnym organom.

I tutaj z pomocą przychodzi nam CEIDG, ponieważ złożenie tam wniosku aktualizującego dane naszej firmy spowoduje zawiadomienie o tych zmianach również urzędu skarbowego, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Głównego Urzędu Statystycznego. Dzięki temu oszczędzimy czas wcześniej przeznaczany na zgłaszanie tych samych zmian w kilku instytucjach. Zmian oczywiście możemy dokonać przez Internet, do podpisu korzystając z certyfikatu kwalifikowanego lub potwierdzonego profilu zaufanego ePUAP.

Marta Felczak, Idea Bank/Tax Care

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA