REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wstępnie wypełniona przez Ministerstwo Finansów deklaracja PIT - PFR 2016

 e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Wstępnie wypełniona przez Ministerstwo Finansów deklaracja PIT - PFR 2016
Wstępnie wypełniona przez Ministerstwo Finansów deklaracja PIT - PFR 2016

REKLAMA

REKLAMA

Dostępna jest już możliwość pobierania i wysyłki wstępnie wypełnionej deklaracji PIT-PFR (Pre filled tax return), sporządzanej za podatnika na podstawie danych przesyłanych przez pracodawców i innych płatników do urzędów skarbowych.

Rozliczając podatek PIT za 2015 r. można korzystać albo ze standardowej formy rozliczenia, w przypadku której podatnik sam wypełnia wszystkie pozycje deklaracji PIT, albo z deklaracji wstępnie wypełnionej za podatnika w ramach usługi PIT-PFR.  

REKLAMA

Autopromocja

Podstawową zaletą korzystania z PIT-PFR jest automatyczne przeniesienie wszystkich koniecznych danych z informacji przesyłanych przez płatników bezpośrednio do deklaracji PIT podatnika. Nie musi on zatem tracić czasu na sumowanie poszczególnych informacji oraz wypełnianie deklaracji podatkowej. Korzystając z usługi PIT-PFR można zatem kontrolować lub uzupełniać dane wczytane i zsumowane bezpośrednio w deklaracji PIT podatnika.

Obecnie z usługi PIT-PFR korzystać można w ramach portalu Ministerstwa Finansów, jak również za pośrednictwem programu do rozliczeń rocznych e-pity (www.e-pity.pl). W trakcie wypełniania deklaracji podatkowej w programie e-pity, aplikacja automatycznie zaproponuje użytkownikowi wczytanie danych ze wstępnie wypełnionej deklaracji PIT-PFR.

Ulga na dziecko 2015 / 2016

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kto skorzysta z udogodnień PIT-PFR?

PIT-PFR za 2015 rok sporządzić można w związku z:

  • rozliczeniem przychodów z pracy i innych, dla których podatnik nie musi samodzielnie obliczać i wpłacać podatku lub zaliczki na podatek – PIT-37,
  • rozliczeniem przychodów z kapitałów pieniężnych (m.in. przychodów giełdowych, inwestycji kapitałowych) – PIT-38.

PIT-37 wstępnie przygotowany w funkcjonalności PFR, sporządzany jest na podstawie informacji z PIT-11, PIT-8C i PIT-R, PIT-40A/11A za 2015 r., a PIT-38 na podstawie informacji PIT-8C. Dane z tych informacji są sumowane i wprowadzane do odpowiednich pozycji w deklaracjach podatkowych PIT-37 i PIT-38.  Podatnik jednak musi samodzielnie sprawdzić prawidłowość:

  • danych przesłanych przez pracodawców (np. czy wykazał on w PIT-11, PIT-8C etc. właściwe informacje, nie pomylił kwot przychodów, kosztów, zaliczek),
  • rocznych limitów kosztów uzyskania przychodów.

Wniosek o 500 zł na dziecko – wypełniamy i składamy

Polecamy: Rodzina 500+ (PDF)

Korzystaj z wstępnie wypełnionych PIT-ów za 2015 r. innych niż PIT-37 i PIT-38

REKLAMA

O ile w systemie Ministerstwa Finansów nie można sporządzić i wysłać wstępnie przygotowanej deklaracji innej niż PIT-37 i PIT-38, to w programie do rozliczania deklaracji rocznych e-pity możliwe jest wczytanie danych z PIT-PRF i wykorzystanie ich do wypełnienia wszystkich innych deklaracji podatkowych. Przygotowując zeznanie w programie e-pity można najpierw skorzystać z funkcji programu wczytania danych z PIT-PFR, a następnie rozliczyć z użyciem tych danych również PIT-36 czy PIT-39.

Poszerzenie możliwości usługi PIT-PFR o inne deklaracje jest funkcjonalnością szczególnie przydatną dla osób, które poza przychodami z umów o pracę, zlecenie i innych rozliczanych przez płatników, posiadają również przychody rozliczane samodzielnie, które muszą wykazać w PIT-36. 

Dane niezbędne do wysyłki PIT-PFR

Do wysyłki PIT-PFR podatnik musi posłużyć się następującymi danymi:

  • Identyfikatorem podatkowym – PESEL/NIP,
  • Imieniem i nazwiskiem,
  • Datą urodzenia,
  • Kwotą przychodu za 2015 r. niezbędną do pobrania PFR:
    • dla [PFR] PIT-37 - sumą przychodów z posiadanych informacji PIT-11, PIT-8C, PIT-R, PIT-40A/11A,
    • dla [PFR] PIT-38 - sumą przychodów z posiadanych informacji PIT-8C.
  • Kwotą przychodu za 2014 r. – niezbędną do podpisania zeznania.
  • Adresem e-mail – potrzebnym dla przesłania kodu, celem późniejszego odszukania zeznania w systemie i pobrania UPO.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA