REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?
Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Czym jest ulga B+R

Ulga badawczo-rozwojowa to preferencja dostępna dla podatników PIT i CIT, którzy realizują działania badawczo-rozwojowe. Chodzi o wprowadzanie nowych lub udoskonalanie istniejących produktów, usług czy procesów.
Ulga badawczo-rozwojowa przysługuje przedsiębiorcom niezależnie od wielkości i branży, w której działają. Mogą z niej korzystać zarówno firmy dopiero rozpoczynające prace B+R, jak i te, które stale prowadzą taką działalność. Nie jest wymagane zakończenie projektu sukcesem ani wdrożenie efektów na rynek. Dodatkowo poziom innowacyjności jest oceniany w skali danego przedsiębiorstwa, a nie kraju czy świata, co wyróżnia ulgę na tle dużo trudniej dostępnych dotacji. To czyni ulgę B+R jednym z najłatwiejszych i najbardziej demokratycznych instrumentów proinnowacyjnych dostępnych dla przedsiębiorstw w Polsce.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Kiedy przysługuje ulga B+R

Aby móc rozliczyć ulgę badawczo-rozwojową, kluczowe pozostaje spełnienie trzech podstawowych warunków. Po pierwsze, niezbędne jest faktyczne prowadzenie działalności badawczo-rozwojowej rozumianej jako działalność twórcza obejmująca prace badawcze lub prace rozwojowe, podejmowane w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobu wiedzy oraz wykorzystania tej wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Po drugie, należy ponosić koszty kwalifikowane związane z tą działalnością i właściwie je identyfikować, np. wynagrodzenia, materiały i surowce, ekspertyzy, odpisy amortyzacyjne od środków trwałych.

Po trzecie zaś, przedsiębiorca powinien wyodrębnić te koszty w ewidencji rachunkowej w sposób umożliwiający jednoznaczne przypisanie ich do prac B+R. Bez spełnienia tych kryteriów nawet najbardziej innowacyjne projekty mogą nie kwalifikować się do preferencyjnego rozliczenia.

Nieobecności pracowników realizujących projekty B+R a ewidencja czasu pracy

Największą część kosztów kwalifikowanych w praktyce stanowią wynagrodzenia pracowników zatrudnionych do realizacji projektów B+R na umowę o pracę, umowę zlecenie lub umowę o dzieło. Jednocześnie jednym z największych praktycznych wyzwań przy rozliczaniu ulgi jest ewidencjonowanie czasu pracy pracowników. Pracodawca musi przypisać do ulgi wyłącznie tę część wynagrodzenia, która dotyczy faktycznej pracy przy zadaniach B+R.

Tu pojawia się kwestia urlopów wypoczynkowych, zwolnień lekarskich, szkoleń ogólnych czy innych absencji. Zgodnie z aktualną interpretacją Ministerstwa Finansów z 2024 r., wynagrodzenia za te okresy mogą być uwzględniane w kosztach kwalifikowanych ulgi B+R proporcjonalnie do zaangażowania pracownika w działalność B+R w danym okresie. Oznacza to, że czas, w którym pracownik nie świadczy pracy, np. podczas urlopu lub choroby, ma być wliczany do kalkulacji zaangażowania w działalność B+R w pozycji ogólnego czasu pracy. Innymi słowy, przy określaniu poziomu zaangażowania wykorzystujemy nominalny czas pracy, a nie faktyczny czas pracy.

Co więcej Minister Finansów potwierdził, że faktyczny czas pracy pracownika ma znaczenie dopiero przy obliczaniu proporcji czasu przeznaczonego na działalność badawczo-rozwojową w ogólnym czasie pracy. Zaznaczyć jednak należy, iż interpretacja nie eliminuje wszystkich potencjalnych wątpliwości związanych z ujmowaniem składników wynagrodzeń w kosztach kwalifikowanych. Przykładowo, nadal pewne kontrowersje może budzić uwzględnianie usprawiedliwionych nieobecności w rozliczeniu ulgi na innowacyjnych pracowników, która jest instrumentem bliźniaczym dla ulgi B+R, czy też ujmowania w kalkulacji B+R ekwiwalentu za niewykorzystany urlop.

Poznaj praktyczne aspekty rozliczania ulgi B+R

Już 23 września 2025 r. odbędzie się spotkanie, na którym eksperci CRIDO omówią najważniejsze zasady poprawnego ewidencjonowania czasu pracy podczas nieobecności i urlopów pracowników zaangażowanych w prace B+R. Wskażą, jakie błędy najczęściej skutkują zakwestionowaniem kosztów osobowych przez organy podatkowe. Prowadzący odpowiedzą też na pytania uczestników i przedstawią praktyczne przykłady dokumentowania czasu pracy.

Aby wziąć udział w wydarzeniu, należy zarejestrować się pod linkiem: https://crido.pl/events/webinar-ulgi-od-kuchni-urlopy-w-twoim-zespole-a-ulga-br/. Cykl spotkań poświęcony ulgom podatkowym oraz kwestiom związanym z AI jest skierowany do właścicieli firm i członków zarządów, dyrektorów finansowych, kontrolerów i menedżerów finansowych, głównych księgowych oraz osób kierujących projektami B+R.

Autor: Konrad Dura, manager w CRIDO

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Jak rozliczyć upominki świąteczne dla pracowników w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Encyklopedia KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

REKLAMA

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

REKLAMA

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA