REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?
Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Czym jest ulga B+R

Ulga badawczo-rozwojowa to preferencja dostępna dla podatników PIT i CIT, którzy realizują działania badawczo-rozwojowe. Chodzi o wprowadzanie nowych lub udoskonalanie istniejących produktów, usług czy procesów.
Ulga badawczo-rozwojowa przysługuje przedsiębiorcom niezależnie od wielkości i branży, w której działają. Mogą z niej korzystać zarówno firmy dopiero rozpoczynające prace B+R, jak i te, które stale prowadzą taką działalność. Nie jest wymagane zakończenie projektu sukcesem ani wdrożenie efektów na rynek. Dodatkowo poziom innowacyjności jest oceniany w skali danego przedsiębiorstwa, a nie kraju czy świata, co wyróżnia ulgę na tle dużo trudniej dostępnych dotacji. To czyni ulgę B+R jednym z najłatwiejszych i najbardziej demokratycznych instrumentów proinnowacyjnych dostępnych dla przedsiębiorstw w Polsce.

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy przysługuje ulga B+R

Aby móc rozliczyć ulgę badawczo-rozwojową, kluczowe pozostaje spełnienie trzech podstawowych warunków. Po pierwsze, niezbędne jest faktyczne prowadzenie działalności badawczo-rozwojowej rozumianej jako działalność twórcza obejmująca prace badawcze lub prace rozwojowe, podejmowane w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobu wiedzy oraz wykorzystania tej wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Po drugie, należy ponosić koszty kwalifikowane związane z tą działalnością i właściwie je identyfikować, np. wynagrodzenia, materiały i surowce, ekspertyzy, odpisy amortyzacyjne od środków trwałych.

Po trzecie zaś, przedsiębiorca powinien wyodrębnić te koszty w ewidencji rachunkowej w sposób umożliwiający jednoznaczne przypisanie ich do prac B+R. Bez spełnienia tych kryteriów nawet najbardziej innowacyjne projekty mogą nie kwalifikować się do preferencyjnego rozliczenia.

Nieobecności pracowników realizujących projekty B+R a ewidencja czasu pracy

Największą część kosztów kwalifikowanych w praktyce stanowią wynagrodzenia pracowników zatrudnionych do realizacji projektów B+R na umowę o pracę, umowę zlecenie lub umowę o dzieło. Jednocześnie jednym z największych praktycznych wyzwań przy rozliczaniu ulgi jest ewidencjonowanie czasu pracy pracowników. Pracodawca musi przypisać do ulgi wyłącznie tę część wynagrodzenia, która dotyczy faktycznej pracy przy zadaniach B+R.

Tu pojawia się kwestia urlopów wypoczynkowych, zwolnień lekarskich, szkoleń ogólnych czy innych absencji. Zgodnie z aktualną interpretacją Ministerstwa Finansów z 2024 r., wynagrodzenia za te okresy mogą być uwzględniane w kosztach kwalifikowanych ulgi B+R proporcjonalnie do zaangażowania pracownika w działalność B+R w danym okresie. Oznacza to, że czas, w którym pracownik nie świadczy pracy, np. podczas urlopu lub choroby, ma być wliczany do kalkulacji zaangażowania w działalność B+R w pozycji ogólnego czasu pracy. Innymi słowy, przy określaniu poziomu zaangażowania wykorzystujemy nominalny czas pracy, a nie faktyczny czas pracy.

Co więcej Minister Finansów potwierdził, że faktyczny czas pracy pracownika ma znaczenie dopiero przy obliczaniu proporcji czasu przeznaczonego na działalność badawczo-rozwojową w ogólnym czasie pracy. Zaznaczyć jednak należy, iż interpretacja nie eliminuje wszystkich potencjalnych wątpliwości związanych z ujmowaniem składników wynagrodzeń w kosztach kwalifikowanych. Przykładowo, nadal pewne kontrowersje może budzić uwzględnianie usprawiedliwionych nieobecności w rozliczeniu ulgi na innowacyjnych pracowników, która jest instrumentem bliźniaczym dla ulgi B+R, czy też ujmowania w kalkulacji B+R ekwiwalentu za niewykorzystany urlop.

Poznaj praktyczne aspekty rozliczania ulgi B+R

Już 23 września 2025 r. odbędzie się spotkanie, na którym eksperci CRIDO omówią najważniejsze zasady poprawnego ewidencjonowania czasu pracy podczas nieobecności i urlopów pracowników zaangażowanych w prace B+R. Wskażą, jakie błędy najczęściej skutkują zakwestionowaniem kosztów osobowych przez organy podatkowe. Prowadzący odpowiedzą też na pytania uczestników i przedstawią praktyczne przykłady dokumentowania czasu pracy.

Aby wziąć udział w wydarzeniu, należy zarejestrować się pod linkiem: https://crido.pl/events/webinar-ulgi-od-kuchni-urlopy-w-twoim-zespole-a-ulga-br/. Cykl spotkań poświęcony ulgom podatkowym oraz kwestiom związanym z AI jest skierowany do właścicieli firm i członków zarządów, dyrektorów finansowych, kontrolerów i menedżerów finansowych, głównych księgowych oraz osób kierujących projektami B+R.

Autor: Konrad Dura, manager w CRIDO

REKLAMA

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA