REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

ksef 2026 co to od kiedy system faktury
KSEF 2026: co to, od kiedy, system, faktury, dla kogo
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

rozwiń >

KSeF - co trzeba wiedzieć?

Musimy sobie uświadomić, że to koniec tradycyjnego modelu księgowości, w którym przedsiębiorcy przekazują sobie faktury w formie papierowej lub PDF. Wszystkie faktury będą wystawiane i odbierane cyfrowo – w Krajowym Systemie e-Faktur. I wcale nie będzie to takie proste.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Testowy KSeF 2.0 - kiedy?

Już część firm została zaskoczona od strony, nazwijmy to, technicznej. Firmy mogły dotychczas testować KSeF w wersji1.0, ale system został wyłączony z dnia na dzień. Ministerstwo Finansów wydało oficjalny komunikat w dniu 29 sierpnia, a już 1 września testy przestały działać. Kolejne testy będą możliwe od 30 września 2025 r., kiedy to Ministerstwo Finansów ma uruchomić testowy KSeF 2.0. Oznacza to, że ponownie będzie trzeba skonfigurować dostęp, zamknąć otwarte dokumenty, wygenerować nowe faktury w środowisku testowym.

KSeF - główne wyzwania

Główne wyzwania związane z KSeF to konieczność dostosowania systemów informatycznych, zmiana procesów biznesowych dotyczących obiegu dokumentów, zapewnienie bezpieczeństwa i wydajności systemu, a także przygotowanie personelu do obsługi nowych procedur. Dodatkowo, firmy muszą zmierzyć się z potrzebą integracji z istniejącymi systemami (ERP, CRM), a także potencjalnymi problemami w przypadku awarii systemu, ale awaria może zdarzyć się we wszystkich systemach, nie tylko przy KSeF.

Polecamy: Konferencja: Kongres KSeF. Cyfrowa rewolucja w fakturowaniu

REKLAMA

System KSeF 2026 - dla kogo?

KSeF dotyczy wystawiania faktur sprzedaży w formie ustrukturyzowanej (XML) narzuconej przez ustawodawcę. Największe podmioty (których obrót brutto ze sprzedaży w roku 2024 przekroczył 200 mln zł) wejdą w obowiązek e-fakturowania już od 1 lutego 2026 roku. Pozostałe podmioty, wejdą w ten obowiązek od 1 kwietnia 2026 roku. Wcześniej będą mogły dobrowolnie wystawiać e-faktury lub pozostać przy dotychczasowej formie fakturowania papierowo lub elektronicznie (np. PDF).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niezależnie jednak od odsunięcia w czasie wejścia w obowiązek e-fakturowania gotowi na KSeF musimy być już na luty 2026 r. Przeciwnie nie będziemy w stanie odebrać faktur zakupowych. Pamiętajcie o tym, że wasz kontrahent (b2b) nie ma obowiązku przekazywania Ci faktury poza systemem KSeF. Sam fakt, że faktura zostanie tam przesłana przez waszego kontrahenta stanowi, że została ona już przez was odebrana! Nie zostaniecie powiadomieni o tym, że faktura została wystawiona w KSeF, ani nie będziecie mieć wpływu na jej odbiór. Nie wymaga ona jakiejkolwiek akceptacji z waszej strony.

Kolejna kwestia - KSeF dotyczy wyłącznie faktur. Nie znajdziecie ani nie prześlecie tam innych dokumentów niż faktura. A więc poza systemem KSeF pozostaną: * wszelkie załączniki (protokoły, zestawienia, specyfikacje, kalkulacje, CRM itd.); * rachunki, * paragony fiskalne, * noty księgowe, * faktury pro-forma, * dokumenty wewnętrzne, w tym tzw. faktury wewnętrzne, * faktury od pomiotów zagranicznych, * Wyjątkowo: faktury na rzecz konsumenta (osoby fizycznej nieprowadzącej działalności).

Dlatego napisałam wam, że będziecie musieli przygotować personel do obsługi nowych procedur związanych np. z zarządzaniem wysyłką załączników i wizualizacją faktur poza platformą KSeF.

KSeF - okres przejściowy

Zgodnie z zapowiedziami, do końca 2026 roku będzie obowiązywał okres przejściowy. Jednak wraz z nadejściem roku 2027 za nieprzestrzeganie zasad korzystania z KSeF mogą zostać nałożone dotkliwe kary finansowe. W przypadku faktur, które nie zostaną przesłane do systemu lub będą zawierać błędy, sankcje mogą wynieść nawet 100% wartości wykazanego podatku. Oznacza to, że nawet drobny błąd może skutkować poważnymi stratami finansowymi dla przedsiębiorcy.

Dobre strony KSeF

Ale żeby nie było, że tylko was straszę to muszę również wspomnieć o dobrych stronach KSeF – bo takie oczywiście są. Zgodzicie się zapewne ze mną iż postępująca cyfryzacja umożliwia uproszczenie wielu dotychczas ręcznie wykonywanych procesów, automatyzacja wystawiania faktur nie tylko redukuje konieczność ręcznego wprowadzania danych, ale także znacząco minimalizuje ryzyko popełnienia błędów. KSeF można łatwo zintegrować z istniejącymi systemami ERP oraz księgowymi co pozwoli na automatyczne przesyłanie faktur do systemu, a także ich odbiór i archiwizację. W efekcie obieg dokumentów w KSeF przyspiesza przepływ faktur, a to z kolei przekłada się na oszczędność czasu i obniżenie kosztów administracyjnych.

Nie możemy zapominać również o tak ważnej kwestii jak zwiększenie bezpieczeństwa i transparentności. System KSeF wprowadza bowiem dodatkowe mechanizmy kontrolne, które umożliwiają administracji skarbowej szybsze wykrywanie błędów, nadużyć i prób oszustw podatkowych. Dla przedsiębiorcy oznacza to większą pewność, że faktury są poprawnie wystawiane, a dane są chronione przed nieautoryzowanym dostępem.

Kolejna ważna kwestia – szczególnie dla firm, które często ubiegają się o zwrot VAT- dzięki centralizacji faktur w systemie, administracja skarbowa może szybciej przeprowadzać kontrolę i weryfikację transakcji. To z kolei pozwala na szybsze rozliczenie VAT i przyspiesza proces zwrotu podatku.

Na podkreślenie zasługuje także fakt, że korzystanie z KSeF zmniejsza ryzyko popełnienia błędów przy fakturowaniu, ponieważ system automatycznie weryfikuje dane, a faktury są przesyłane w standardowej, ustrukturyzowanej formie. Co więcej, pełna digitalizacja faktur ułatwia zarówno przedsiębiorcom, jak i organom skarbowym szybki i wygodny dostęp do historii transakcji. Będzie to wpływać na audyty i kontrole, będą one bardziej przejrzyste i mniej czasochłonne, a to pozwali wam i waszym firmom lepiej spełniać wymogi podatkowe. Możemy przyjąć że początkowe etapy wdrożenia KSeF będą wiązać się z pewnymi wyzwaniami, to jednak w dłuższej perspektywie czasu. korzyści będą odczuwalne coraz bardziej.

KSeF - podsumowanie

Żadna organizacja nie może sobie pozwolić na utratę możliwości wystawiania faktur, dlatego warto już teraz przygotować się na KSeF – bo czasu zostało nam naprawdę niewiele. Przedsiębiorcy, którzy przystąpią do KSeF już teraz będą lepiej przygotowani na przyszłe zmiany legislacyjne i technologiczne. To szczególnie istotne, ponieważ zgodnie z przepisami unijnymi, do 2030 roku e-fakturowanie ma zostać wprowadzone na poziomie całej Unii Europejskiej.

oprac. Emilia Panufnik
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Czy można skorzystać z ulgi na dziecko, gdy pełnoletni syn otrzymuje żołd? Roczne rozliczenie podatkowe może być skomplikowane

Czy fakt, że syn pobrał żołd, sprawia, że jego rodzice nie mogą skorzystać w rocznym rozliczeniu podatkowym z ulgi prorodzinnej, tzw. ulgi na dziecko? W takiej sprawie wydał interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Warto znać to rozstrzygnięcie przed złożeniem zeznania podatkowego.

KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS objaśnia jak liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Oni nie skorzystają z ulgi na dziecko. Nie pomoże orzeczenie sądu, a zakres sprawowanej opieki nie ma znaczenia

Ulga na dziecko to preferencja, z której korzysta największa liczba podatników. Ich choć prawo do niej przysługuje nie tylko rodzicom, ale i opiekunom prawnym dzieci, to jest taka grupa opiekunów, która nie może z niej skorzystać. Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA