REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak chronić dane firmowe w internecie?

SaldeoSMART
SaldeoSMART - zaufany partner w księgowości
Jak chronić dane firmowe w internecie /fot. Fotolia
Jak chronić dane firmowe w internecie /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W świecie nowoczesnych technologii najdroższym towarem stała się informacja, a wraz z nią wszelkie dane – w tym dane firmowe. Podpowiadamy, jak uchronić przedsiębiorstwo przed zagrożeniami płynącymi z sieci i w jaki sposób zapewnić firmowym dokumentom bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni.

Po pierwsze – dane

Ochrona firmowych danych to w dzisiejszych czasach rzecz nadrzędna. Wszelka dokumentacja powinna być chroniona nie tylko przed bezpowrotnym utraceniem, ale także atakami hakerskimi czy przeciekiem. Należy pamiętać, że danymi firmowymi nie są wyłącznie dane finansowe przedsiębiorstwa, ale także wszelkie dane „miękkie”, jak pomysły, know-how, patenty itp. Ich utracenie bądź pozyskanie przez inną osobę może nas narazić na olbrzymie straty. Nawykiem w każdej firmie powinno być tworzenie kopii bezpieczeństwa wszelkich danych na wypadek ich utracenia. Możemy to zrobić, zgrywając je na pamięć przenośnią USB, zewnętrzny dysk, a także archiwizując w chmurze.

REKLAMA

Autopromocja

Compliance w firmie - ochrona danych osobowych

Niezwykle istotną kwestią jest zapewnienie cyberbezpieczeństwa firmowych dokumentów przez odpowiednią ochronę sieci LAN oraz zabezpieczenie systemów IT i serwerów. Aby nie dopuścić do dostania się poufnych danych w niepowołane ręce, należy zadbać o to, by nie były w żaden sposób transportowane przez pracowników poza teren firmy (np. na nośnikach danych, takich jak pendrive czy płyty CD).

Bezpiecznie w chmurze

Chmura obliczeniowa jest usługą świadczoną przez dostawcę, któremu kupujący powierza zarządzanie swoimi danymi składowanymi w cyberprzestrzeni. Rozwiązanie to daje dużo możliwości. Przechowując dane w chmurze, oszczędzamy nie tylko miejsce na dysku komputera, ale także pieniądze. Co więcej, za pośrednictwem internetu do firmowych dokumentów możemy mieć dostęp, kiedy tylko chcemy. Jednakże, zanim wybierzemy dostawcę usług cloud computingu, warto rozważyć kilka istotnych kwestii.

Po pierwsze, należy sprawdzić, w jaki sposób dane przysyłane są do chmury i czy połączenie to jest szyfrowane, a także jak zabezpieczane są one w miejscu ich składowania. Po drugie, warto zwrócić uwagę na to, kto ma do nich dostęp i czy Twoja prywatność jest chroniona. Kolejną kwestią są kopie zapasowe. Bardzo ważne, aby dostawca chmury robił kopie zapasowe danych Twojej firmy oraz odpowiednio je zabezpieczał, tak aby na wypadek utracenia dokumentów można było je odzyskać. Dla tych, którzy obawiają się przeniesienia danych do chmury, a chcą jednocześnie zmniejszyć koszty ich przechowywania, świetną alternatywą może okazać się lokalny serwer umożliwiający elektroniczną archiwizację dokumentów. Jest on w pełni kompatybilny z firmowym programem księgowym, zapewnia pełne bezpieczeństwo danych oraz daje do nich bezpieczny dostęp, kiedy tylko chcemy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Książka kontroli przedsiębiorcy


Jak uchronić się przed cyberatakiem?

Właściwie nie ma metody na zagwarantowanie 100-procentowego bezpieczeństwa informatycznego. Istnieją jednak pewne sposoby pomagające zredukować ryzyko wystąpienia cyberataku na przedsiębiorstwo. Po pierwsze, wszystkie hasła i loginy powinny być trudne do odgadnięcia i tworzone poprzez łączenie losowych słów. Warto również co jakiś czas zmieniać hasła, tak aby uniemożliwić byłym pracownikom dostęp do danych przedsiębiorstwa. Po drugie, należy aktualizować system informatyczny tak często, jak to tylko możliwe. Nieuaktualniony program ma wiele „dziur”, przez które ktoś niepowołany może się dostać do poufnych danych. „Łamałem ludzi, nie hasła” – pisał jeden z najniebezpieczniejszych hakerów na świecie. Okazuje się, że największym zagrożeniem dla wycieku firmowych danych wcale nie są słabe zabezpieczenia systemowe, lecz pracownicy.

Ochrona danych przechowywanych w chmurze - przepisy i umowy

Dlatego też niezwykle istotne jest edukowanie ich w zakresie zarządzania bezpieczeństwem informatycznym przedsiębiorstwa i odpowiedzialności za służbowe informacje. Ponadto należy ograniczyć podwładnym możliwość korzystania z firmowej infrastruktury w celach prywatnych. Każdy pracownik po skończonej pracy powinien wylogować się ze wszystkich systemów, a na urządzenia przenośne zgrywać wyłącznie niezbędne informacje. W ostatnim czasie coraz większym zagrożeniem dla firm staje się nielegalny handel danymi. W związku z tym w każdej firmie powinna być stosowana zasada minimalnych uprawnień, ograniczania dostępu i monitoringu bezpieczeństwa infrastruktury informatycznej, jak również wprowadzone wewnętrzne procedury regulujące zasady odpowiedzialności pracowników za poufne dane.

Autor: SaldeoSMART

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA