REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak chronić dane firmowe w internecie?

SaldeoSMART
SaldeoSMART - zaufany partner w księgowości
Jak chronić dane firmowe w internecie /fot. Fotolia
Jak chronić dane firmowe w internecie /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W świecie nowoczesnych technologii najdroższym towarem stała się informacja, a wraz z nią wszelkie dane – w tym dane firmowe. Podpowiadamy, jak uchronić przedsiębiorstwo przed zagrożeniami płynącymi z sieci i w jaki sposób zapewnić firmowym dokumentom bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni.

Po pierwsze – dane

Ochrona firmowych danych to w dzisiejszych czasach rzecz nadrzędna. Wszelka dokumentacja powinna być chroniona nie tylko przed bezpowrotnym utraceniem, ale także atakami hakerskimi czy przeciekiem. Należy pamiętać, że danymi firmowymi nie są wyłącznie dane finansowe przedsiębiorstwa, ale także wszelkie dane „miękkie”, jak pomysły, know-how, patenty itp. Ich utracenie bądź pozyskanie przez inną osobę może nas narazić na olbrzymie straty. Nawykiem w każdej firmie powinno być tworzenie kopii bezpieczeństwa wszelkich danych na wypadek ich utracenia. Możemy to zrobić, zgrywając je na pamięć przenośnią USB, zewnętrzny dysk, a także archiwizując w chmurze.

REKLAMA

REKLAMA

Compliance w firmie - ochrona danych osobowych

Niezwykle istotną kwestią jest zapewnienie cyberbezpieczeństwa firmowych dokumentów przez odpowiednią ochronę sieci LAN oraz zabezpieczenie systemów IT i serwerów. Aby nie dopuścić do dostania się poufnych danych w niepowołane ręce, należy zadbać o to, by nie były w żaden sposób transportowane przez pracowników poza teren firmy (np. na nośnikach danych, takich jak pendrive czy płyty CD).

Bezpiecznie w chmurze

Chmura obliczeniowa jest usługą świadczoną przez dostawcę, któremu kupujący powierza zarządzanie swoimi danymi składowanymi w cyberprzestrzeni. Rozwiązanie to daje dużo możliwości. Przechowując dane w chmurze, oszczędzamy nie tylko miejsce na dysku komputera, ale także pieniądze. Co więcej, za pośrednictwem internetu do firmowych dokumentów możemy mieć dostęp, kiedy tylko chcemy. Jednakże, zanim wybierzemy dostawcę usług cloud computingu, warto rozważyć kilka istotnych kwestii.

REKLAMA

Po pierwsze, należy sprawdzić, w jaki sposób dane przysyłane są do chmury i czy połączenie to jest szyfrowane, a także jak zabezpieczane są one w miejscu ich składowania. Po drugie, warto zwrócić uwagę na to, kto ma do nich dostęp i czy Twoja prywatność jest chroniona. Kolejną kwestią są kopie zapasowe. Bardzo ważne, aby dostawca chmury robił kopie zapasowe danych Twojej firmy oraz odpowiednio je zabezpieczał, tak aby na wypadek utracenia dokumentów można było je odzyskać. Dla tych, którzy obawiają się przeniesienia danych do chmury, a chcą jednocześnie zmniejszyć koszty ich przechowywania, świetną alternatywą może okazać się lokalny serwer umożliwiający elektroniczną archiwizację dokumentów. Jest on w pełni kompatybilny z firmowym programem księgowym, zapewnia pełne bezpieczeństwo danych oraz daje do nich bezpieczny dostęp, kiedy tylko chcemy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Książka kontroli przedsiębiorcy


Jak uchronić się przed cyberatakiem?

Właściwie nie ma metody na zagwarantowanie 100-procentowego bezpieczeństwa informatycznego. Istnieją jednak pewne sposoby pomagające zredukować ryzyko wystąpienia cyberataku na przedsiębiorstwo. Po pierwsze, wszystkie hasła i loginy powinny być trudne do odgadnięcia i tworzone poprzez łączenie losowych słów. Warto również co jakiś czas zmieniać hasła, tak aby uniemożliwić byłym pracownikom dostęp do danych przedsiębiorstwa. Po drugie, należy aktualizować system informatyczny tak często, jak to tylko możliwe. Nieuaktualniony program ma wiele „dziur”, przez które ktoś niepowołany może się dostać do poufnych danych. „Łamałem ludzi, nie hasła” – pisał jeden z najniebezpieczniejszych hakerów na świecie. Okazuje się, że największym zagrożeniem dla wycieku firmowych danych wcale nie są słabe zabezpieczenia systemowe, lecz pracownicy.

Ochrona danych przechowywanych w chmurze - przepisy i umowy

Dlatego też niezwykle istotne jest edukowanie ich w zakresie zarządzania bezpieczeństwem informatycznym przedsiębiorstwa i odpowiedzialności za służbowe informacje. Ponadto należy ograniczyć podwładnym możliwość korzystania z firmowej infrastruktury w celach prywatnych. Każdy pracownik po skończonej pracy powinien wylogować się ze wszystkich systemów, a na urządzenia przenośne zgrywać wyłącznie niezbędne informacje. W ostatnim czasie coraz większym zagrożeniem dla firm staje się nielegalny handel danymi. W związku z tym w każdej firmie powinna być stosowana zasada minimalnych uprawnień, ograniczania dostępu i monitoringu bezpieczeństwa infrastruktury informatycznej, jak również wprowadzone wewnętrzne procedury regulujące zasady odpowiedzialności pracowników za poufne dane.

Autor: SaldeoSMART

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA