REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak chronić dane firmowe w internecie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
SaldeoSMART
SaldeoSMART - zaufany partner w księgowości
Jak chronić dane firmowe w internecie /fot. Fotolia
Jak chronić dane firmowe w internecie /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W świecie nowoczesnych technologii najdroższym towarem stała się informacja, a wraz z nią wszelkie dane – w tym dane firmowe. Podpowiadamy, jak uchronić przedsiębiorstwo przed zagrożeniami płynącymi z sieci i w jaki sposób zapewnić firmowym dokumentom bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni.

Po pierwsze – dane

Ochrona firmowych danych to w dzisiejszych czasach rzecz nadrzędna. Wszelka dokumentacja powinna być chroniona nie tylko przed bezpowrotnym utraceniem, ale także atakami hakerskimi czy przeciekiem. Należy pamiętać, że danymi firmowymi nie są wyłącznie dane finansowe przedsiębiorstwa, ale także wszelkie dane „miękkie”, jak pomysły, know-how, patenty itp. Ich utracenie bądź pozyskanie przez inną osobę może nas narazić na olbrzymie straty. Nawykiem w każdej firmie powinno być tworzenie kopii bezpieczeństwa wszelkich danych na wypadek ich utracenia. Możemy to zrobić, zgrywając je na pamięć przenośnią USB, zewnętrzny dysk, a także archiwizując w chmurze.

REKLAMA

Compliance w firmie - ochrona danych osobowych

Niezwykle istotną kwestią jest zapewnienie cyberbezpieczeństwa firmowych dokumentów przez odpowiednią ochronę sieci LAN oraz zabezpieczenie systemów IT i serwerów. Aby nie dopuścić do dostania się poufnych danych w niepowołane ręce, należy zadbać o to, by nie były w żaden sposób transportowane przez pracowników poza teren firmy (np. na nośnikach danych, takich jak pendrive czy płyty CD).

Bezpiecznie w chmurze

REKLAMA

Chmura obliczeniowa jest usługą świadczoną przez dostawcę, któremu kupujący powierza zarządzanie swoimi danymi składowanymi w cyberprzestrzeni. Rozwiązanie to daje dużo możliwości. Przechowując dane w chmurze, oszczędzamy nie tylko miejsce na dysku komputera, ale także pieniądze. Co więcej, za pośrednictwem internetu do firmowych dokumentów możemy mieć dostęp, kiedy tylko chcemy. Jednakże, zanim wybierzemy dostawcę usług cloud computingu, warto rozważyć kilka istotnych kwestii.

Po pierwsze, należy sprawdzić, w jaki sposób dane przysyłane są do chmury i czy połączenie to jest szyfrowane, a także jak zabezpieczane są one w miejscu ich składowania. Po drugie, warto zwrócić uwagę na to, kto ma do nich dostęp i czy Twoja prywatność jest chroniona. Kolejną kwestią są kopie zapasowe. Bardzo ważne, aby dostawca chmury robił kopie zapasowe danych Twojej firmy oraz odpowiednio je zabezpieczał, tak aby na wypadek utracenia dokumentów można było je odzyskać. Dla tych, którzy obawiają się przeniesienia danych do chmury, a chcą jednocześnie zmniejszyć koszty ich przechowywania, świetną alternatywą może okazać się lokalny serwer umożliwiający elektroniczną archiwizację dokumentów. Jest on w pełni kompatybilny z firmowym programem księgowym, zapewnia pełne bezpieczeństwo danych oraz daje do nich bezpieczny dostęp, kiedy tylko chcemy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Książka kontroli przedsiębiorcy


Jak uchronić się przed cyberatakiem?

Właściwie nie ma metody na zagwarantowanie 100-procentowego bezpieczeństwa informatycznego. Istnieją jednak pewne sposoby pomagające zredukować ryzyko wystąpienia cyberataku na przedsiębiorstwo. Po pierwsze, wszystkie hasła i loginy powinny być trudne do odgadnięcia i tworzone poprzez łączenie losowych słów. Warto również co jakiś czas zmieniać hasła, tak aby uniemożliwić byłym pracownikom dostęp do danych przedsiębiorstwa. Po drugie, należy aktualizować system informatyczny tak często, jak to tylko możliwe. Nieuaktualniony program ma wiele „dziur”, przez które ktoś niepowołany może się dostać do poufnych danych. „Łamałem ludzi, nie hasła” – pisał jeden z najniebezpieczniejszych hakerów na świecie. Okazuje się, że największym zagrożeniem dla wycieku firmowych danych wcale nie są słabe zabezpieczenia systemowe, lecz pracownicy.

Ochrona danych przechowywanych w chmurze - przepisy i umowy

Dlatego też niezwykle istotne jest edukowanie ich w zakresie zarządzania bezpieczeństwem informatycznym przedsiębiorstwa i odpowiedzialności za służbowe informacje. Ponadto należy ograniczyć podwładnym możliwość korzystania z firmowej infrastruktury w celach prywatnych. Każdy pracownik po skończonej pracy powinien wylogować się ze wszystkich systemów, a na urządzenia przenośne zgrywać wyłącznie niezbędne informacje. W ostatnim czasie coraz większym zagrożeniem dla firm staje się nielegalny handel danymi. W związku z tym w każdej firmie powinna być stosowana zasada minimalnych uprawnień, ograniczania dostępu i monitoringu bezpieczeństwa infrastruktury informatycznej, jak również wprowadzone wewnętrzne procedury regulujące zasady odpowiedzialności pracowników za poufne dane.

Autor: SaldeoSMART

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

REKLAMA

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

REKLAMA

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

REKLAMA