REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rewolucja w opłacie cukrowej w Polsce! Nowe prawo wprowadza radykalne zmiany

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rewolucja w opłacie cukrowej w Polsce! Nowe prawo wprowadza radykalne zmiany
Rewolucja w opłacie cukrowej w Polsce! Nowe prawo wprowadza radykalne zmiany
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jest projekt ustawy o zmianie ustawy o zdrowiu publicznym oraz niektórych innych ustaw, który zakłada kompleksową nowelizację przepisów dotyczących tzw. opłaty cukrowej oraz uproszczenie systemu jej poboru. Celem zmian jest zwiększenie skuteczności działań prozdrowotnych oraz eliminacja dotychczasowych problemów interpretacyjnych i ograniczeń prawnych.

Kompleksowa reforma opłaty cukrowej w Polsce – co zmieni się w prawie?

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) przedstawił projekt ustawy o zmianie ustawy o zdrowiu publicznym oraz niektórych innych ustaw, oznaczony numerem UD290. Dokument ten, stanowiący projekt ustawowy typu D – pozostałe projekty, ma na celu kompleksową nowelizację przepisów dotyczących opłaty od środków spożywczych, popularnie określanej jako „opłata cukrowa”. Projekt zakłada m.in. zmianę zasad ustalania płatnika, doprecyzowanie podstawy naliczania opłaty, włączenie do opodatkowania nowych kategorii produktów oraz podniesienie wysokości opłat stałych i zmiennych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Planowane zmiany mają wejść w życie po przyjęciu przez Radę Ministrów w III/IV kwartale 2025 roku. Projekt został opracowany przez Jarosława Nenemana, Podsekretarza Stanu, a organem odpowiedzialnym za jego przedłożenie jest Minister Finansów i Gospodarki.

I. Cele projektu i przyczyny nowelizacji

Celem projektu jest przede wszystkim zwiększenie skuteczności opłaty cukrowej i stworzenie spójnych, przejrzystych regulacji prawnych, które umożliwią efektywne egzekwowanie obowiązku. Dotychczasowe przepisy ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1670, z późn. zm.) wykazały szereg ograniczeń i wątpliwości interpretacyjnych, które w praktyce utrudniają realizację polityki prozdrowotnej.

Zidentyfikowane problemy w obowiązującym stanie prawnym

  1. Trudności w ustaleniu podmiotu obowiązanego do zapłaty opłaty – Wymagało to analizy całego łańcucha dostaw w celu ustalenia, który podmiot jako pierwszy dokonuje sprzedaży do punktu detalicznego.
  2. Nieobjęcie opłatą części napojów:
    • napoje sprzedawane przez Internet, które nie mieszczą się w definicji „sprzedaży detalicznej”,
    • napoje sprzedawane do gastronomii,
    • napoje przekazywane innym podmiotom, które nie prowadzą sprzedaży detalicznej,
    • napoje udostępniane w formie darowizny lub w ramach innych czynności niż sprzedaż.
  3. Nieprecyzyjne przepisy dotyczące cukrów naturalnych – Brak jednoznacznych wskazań, kiedy naturalne cukry (np. w soku) są wyłączone z podstawy opłaty, prowadzący do rozbieżnych interpretacji organów podatkowych i sądów administracyjnych.
  4. Niepełne objęcie koncentratów napojów – Obowiązujące przepisy przewidują opłatę jedynie od koncentratów w postaci syropu, przy czym maksymalna stawka 1,20 zł/litr jest niewspółmierna do rzeczywistej zawartości cukru w produkcie.
  5. Unikanie opłaty przez suplementy diety w formie napoju – Syropy wysoko słodzone, wprowadzane do obrotu jako suplementy diety, nie były dotychczas obciążone opłatą, mimo niekorzystnego profilu żywieniowego.
  6. Manipulacje przy zawartości cukru w napojach z dodatkiem soku – Producenci zmieniali receptury, dodając soki lub słodziki, aby uniknąć opłaty, co powoduje, że produkty te nie są obciążone podatkiem pomimo zawartości substancji słodzących objętych ustawą.
  7. Niejednoznaczne regulacje dotyczące mieszanin wody i soku – Obecne przepisy powodują wątpliwości interpretacyjne co do tego, czy sok w mieszaninie powinien być uwzględniany przy naliczaniu opłaty.
  8. Nieadekwatne obciążenie nektarów owocowych – Nektary bogate w polifenole, witaminy i składniki mineralne są objęte opłatą powyżej 5 g cukrów, mimo ich wartości odżywczej.
  9. Obowiązek podpisu kwalifikowanego w formularzu CUK-1 – Brak alternatywy w praktyce utrudnia stosowanie dokumentów elektronicznych.
  10. Brak możliwości zwrotu opłaty przy eksporcie i wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów (WDT) – Utrudnia konkurencyjność napojów na rynkach zagranicznych.
  11. Niska wysokość opłaty w stosunku do cen rynkowych – Obecne stawki są zbyt niskie, aby skutecznie wpływać na zachowania konsumentów.

II. Istota rozwiązań planowanych w projekcie dotyczącym opłaty cukrowej

1. Przeniesienie obowiązku zapłaty opłaty cukrowej na producentów i importerów

Projekt przewiduje, że obowiązek zapłaty opłaty zostanie przeniesiony z punktów detalicznych na początek łańcucha dostaw. Obejmuje to producentów, importerów oraz podmioty nabywające napoje wewnątrzwspólnotowo.

REKLAMA

2. Nowa definicja „pierwszej sprzedaży”

Dotychczasowe pojęcia „wprowadzenie na rynek” i „sprzedaż detaliczna” zostaną zastąpione pojęciem „pierwsza sprzedaż”, które obejmuje:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • sprzedaż,
  • darowiznę,
  • użycie w prowadzonej działalności gospodarczej,
  • wydanie, przekazanie lub wykorzystanie napojów w celach reprezentacyjnych, reklamowych lub osobistych.

3. Uwzględnienie wszystkich cukrów w podstawie opłaty

Opłata będzie naliczana od łącznej ilości cukrów w napoju, zarówno dodanych, jak i naturalnych, zgodnie z informacją o wartości odżywczej na opakowaniu jednostkowym.

4. Ujednolicenie opodatkowania koncentratów

Wszystkie koncentraty, niezależnie od formy, będą objęte opłatą. Proponuje się odrębną wysokość opłaty za litr lub kilogram koncentratu, adekwatną do zawartości cukru.

5. Objęcie opłatą suplementów diety w postaci napoju

Do opodatkowania zostaną włączone suplementy diety w postaci napoju powyżej 200 ml, z wyłączeniem małych opakowań aptecznych stosowanych w leczeniu farmakologicznym, np. syropy prawoślazowe czy z rutyną.

6. Rozszerzenie zakresu opodatkowania napojów

Opłatą będą objęte napoje zawierające co najmniej 20% soku i do 5 g cukrów, które jednocześnie zawierają:

  • kofeinę,
  • taurynę,
  • substancje słodzące określone w rozporządzeniu nr 1333/2008.

7. Wyłączenia spod opłaty

  • mieszaniny wody i soku owocowego, warzywno-owocowego, owocowo-warzywnego lub warzywnego, bez dodatku cukrów, substancji słodzących, kofeiny lub tauryny,
  • nektary z pigwy, rokitnika, aronii, czarnej porzeczki, agrestu lub wiśni z zawartością cukrów ≤13 g/100 ml, bez dodatku kofeiny, tauryny lub słodzików.

8. Ułatwienia administracyjne

  • możliwość stosowania podpisów innych niż kwalifikowany w formularzu CUK-1,
  • możliwość zwrotu opłaty w przypadku eksportu lub WDT dla podmiotów, które faktycznie opłatę zapłaciły.

9. Aktualizacja wysokości opłat

  • Opłata stała: z 0,50 zł → 0,70 zł za napoje z cukrami ≤5 g/100 ml lub zawierające słodziki,
  • Opłata zmienna: z 0,05 zł → 0,10 zł za każdy gram cukrów >5 g/100 ml,
  • Opłata za kofeinę/taurynę: z 0,10 zł → 1,00 zł,
  • Maksymalna opłata: z 1,20 zł → 1,80 zł za litr napoju.

Polecamy: Komplet podatki 2025

III. Zmiany w innych ustawach

  1. Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych – Zakłady pracy chronionej i zakłady aktywności zawodowej będą objęte obowiązkiem uiszczania opłaty cukrowej.
  2. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe – Umożliwienie opłacania odsetek od zaległych opłat i dodatkowych opłat z rachunku VAT, co usprawnia regulowanie zobowiązań podatkowych.

IV. Znaczenie projektu dla systemu opłaty cukrowej i polityki zdrowotnej

Projekt UD290 przewiduje zarówno uszczelnienie systemu opłaty cukrowej, jak i zwiększenie jej skuteczności w kształtowaniu wyborów konsumentów. Podniesienie stawek, rozszerzenie zakresu produktów objętych opłatą oraz wprowadzenie jednolitej podstawy naliczania cukrów pozwoli osiągnąć cele zdrowotne przy jednoczesnym uproszczeniu rozliczeń dla przedsiębiorców.

Wprowadzenie opłat na początek łańcucha dostaw i możliwość zwrotu przy eksporcie zwiększa konkurencyjność polskich producentów, jednocześnie utrudniając obchodzenie przepisów poprzez manipulacje recepturą. Regulacje te wpisują się w trend projektowania podatków behawioralnych, które skutecznie zmieniają zachowania konsumentów poprzez ekonomiczne bodźce.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA