REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawę urzędową można załatwić online przez ePUAP

Subskrybuj nas na Youtube
Sprawę urzędową można załatwić online przez ePUAP
Sprawę urzędową można załatwić online przez ePUAP

REKLAMA

REKLAMA

Platforma ePUAP pozwala firmom znaleźć niezbędne informacje dotyczące wielu różnych urzędowych pism czy wniosków. Jeśli jako jej użytkownik posiada też Profil Zaufany lub płatny e-podpis, może takie e-dokumenty podpisać i wysyłać.

Platforma ePUAP oferuje swoim użytkownikom tzw. elektroniczną skrzynkę podawczą (ESP). Można powiedzieć, że ESP jest niejako jedną skrzykną pocztową całej e-administracji. Dzięki niej, użytkownicy ePUAP mogą wysyłać różne pisma lub wnioski do różnych adresatów, oczywiście podpisując je wcześniej bezpłatnym Profilem Zaufanym czy płatnym podpisem elektronicznym z ważnym certyfikatem kwalifikowanym. Jak dokładnie wygląda kontakt z e-administracją przez ESP?

REKLAMA

Sprawdź dostępność, zanim wybierzesz e-dokument

REKLAMA

W tym miejscu należy wskazać jeden mankament e-administracji, który trzeba mieć na uwadze, kiedy zamierzamy wysłać urzędowe pismo bądź wniosek bez wychodzenia z domu. Jeśli chodzi o e-dokumenty, które mają jednego, ogólnopolskiego adresata, można śmiało powiedzieć, że e-administracja działa bez zarzutu. Zatem bez problemu każdy użytkownik ePUAP-u wyśle np. Pismo ogólne do Rzecznika Praw Obywatelskich, wpis przedstawicielstwa przedsiębiorcy zagranicznego adresowany do ministra właściwego ds. gospodarki czy wniosek o udzielenie pożyczki w ramach Funduszu Pożyczkowego Wspierania Innowacji do prezesa PARP-u.

Niestety w przypadku pism, których adresatami są urzędy właściwe ze względu na miejsce zamieszkania czy siedziby firmy, może się okazać, że ePUAP i ESP pozwolą załatwić sprawę tylko niektórym użytkownikom. Przykładowo w Warszawie na kilkanaście urzędów skarbowych, jedynie dwa oferują usługę przesłania elektronicznego wniosku o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu z podatkami, opłatami i mandatami.

Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm

E-wniosek na przykładzie

REKLAMA

Załóżmy, że jako przedsiębiorca z Białegostoku chcemy uzyskać zezwolenie na prowadzenia apteki. Logujemy się na stronie epuap.gov.pl, przechodzimy do „Katalogu spraw” i wybieramy interesujący nas dział, czyli w naszym przykładzie „Przedsiębiorczość”. Tutaj można stracić trochę czasu na szukanie interesującego nas pisma, bowiem wniosek o zezwolenie na prowadzenie apteki znajdziemy nie w „Zezwolenia i koncesje”, a w „Prowadzenie i zakładanie działalności”. Po kliknięciu tej drugiej opcji zapoznajemy się z opisem wniosku i górnym okienku wybieramy Wojewódzki Inspektorat Farmaceutyczny w Białymstoku. Klikamy „Załatw sprawę”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niektóre pisma sporządzimy i podpiszemy, nie wychodząc poza platformę ePUAP. W przypadku innych dojdzie do przekierowania. W naszym przykładzie zostajemy przekierowani z ePUAP-u do strony cyfrowego urzędu w województwie podlaskim. Aby wypełnić formularz wniosku o zezwolenie, musimy po raz kolejny się zalogować oraz zaakceptować regulamin tej strony. Przekierowanie może trwa trochę dłużej, natomiast jest automatyczne i tak naprawdę użytkownikowi pozostaje jedynie zatwierdzanie kolejnych kroków oraz wypełnienie gotowego formularzu wniosku.

Odsetki 2016 – rewolucyjne zmiany

ePUAP jak dobra nawigacja po świecie e-administracji

W przypadku użytkowników, którzy nie znaleźli na platformie swoich adresatów, platforma nie musi być całkowicie bezużyteczna. Można ją traktować jako obszerną i mimo wszystko czytelną bazę dokumentów urzędowych. Po kliknięciu na jakikolwiek z nich, zawsze wyświetli się, do kogo powinnyśmy się z nim udać, etapy i czas jego realizacji, dodatkowe wymagane dokumenty, czy wreszcie, ile złożenie konkretnego pisma kosztuje.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

REKLAMA

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Zmiany w podatku Belki już przygotowane! Czekają na zielone światło od rządu

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA