REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawę urzędową można załatwić online przez ePUAP

Sprawę urzędową można załatwić online przez ePUAP
Sprawę urzędową można załatwić online przez ePUAP

REKLAMA

REKLAMA

Platforma ePUAP pozwala firmom znaleźć niezbędne informacje dotyczące wielu różnych urzędowych pism czy wniosków. Jeśli jako jej użytkownik posiada też Profil Zaufany lub płatny e-podpis, może takie e-dokumenty podpisać i wysyłać.

Platforma ePUAP oferuje swoim użytkownikom tzw. elektroniczną skrzynkę podawczą (ESP). Można powiedzieć, że ESP jest niejako jedną skrzykną pocztową całej e-administracji. Dzięki niej, użytkownicy ePUAP mogą wysyłać różne pisma lub wnioski do różnych adresatów, oczywiście podpisując je wcześniej bezpłatnym Profilem Zaufanym czy płatnym podpisem elektronicznym z ważnym certyfikatem kwalifikowanym. Jak dokładnie wygląda kontakt z e-administracją przez ESP?

REKLAMA

REKLAMA

Sprawdź dostępność, zanim wybierzesz e-dokument

W tym miejscu należy wskazać jeden mankament e-administracji, który trzeba mieć na uwadze, kiedy zamierzamy wysłać urzędowe pismo bądź wniosek bez wychodzenia z domu. Jeśli chodzi o e-dokumenty, które mają jednego, ogólnopolskiego adresata, można śmiało powiedzieć, że e-administracja działa bez zarzutu. Zatem bez problemu każdy użytkownik ePUAP-u wyśle np. Pismo ogólne do Rzecznika Praw Obywatelskich, wpis przedstawicielstwa przedsiębiorcy zagranicznego adresowany do ministra właściwego ds. gospodarki czy wniosek o udzielenie pożyczki w ramach Funduszu Pożyczkowego Wspierania Innowacji do prezesa PARP-u.

Niestety w przypadku pism, których adresatami są urzędy właściwe ze względu na miejsce zamieszkania czy siedziby firmy, może się okazać, że ePUAP i ESP pozwolą załatwić sprawę tylko niektórym użytkownikom. Przykładowo w Warszawie na kilkanaście urzędów skarbowych, jedynie dwa oferują usługę przesłania elektronicznego wniosku o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu z podatkami, opłatami i mandatami.

Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm

REKLAMA

E-wniosek na przykładzie

Załóżmy, że jako przedsiębiorca z Białegostoku chcemy uzyskać zezwolenie na prowadzenia apteki. Logujemy się na stronie epuap.gov.pl, przechodzimy do „Katalogu spraw” i wybieramy interesujący nas dział, czyli w naszym przykładzie „Przedsiębiorczość”. Tutaj można stracić trochę czasu na szukanie interesującego nas pisma, bowiem wniosek o zezwolenie na prowadzenie apteki znajdziemy nie w „Zezwolenia i koncesje”, a w „Prowadzenie i zakładanie działalności”. Po kliknięciu tej drugiej opcji zapoznajemy się z opisem wniosku i górnym okienku wybieramy Wojewódzki Inspektorat Farmaceutyczny w Białymstoku. Klikamy „Załatw sprawę”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niektóre pisma sporządzimy i podpiszemy, nie wychodząc poza platformę ePUAP. W przypadku innych dojdzie do przekierowania. W naszym przykładzie zostajemy przekierowani z ePUAP-u do strony cyfrowego urzędu w województwie podlaskim. Aby wypełnić formularz wniosku o zezwolenie, musimy po raz kolejny się zalogować oraz zaakceptować regulamin tej strony. Przekierowanie może trwa trochę dłużej, natomiast jest automatyczne i tak naprawdę użytkownikowi pozostaje jedynie zatwierdzanie kolejnych kroków oraz wypełnienie gotowego formularzu wniosku.

Odsetki 2016 – rewolucyjne zmiany

ePUAP jak dobra nawigacja po świecie e-administracji

W przypadku użytkowników, którzy nie znaleźli na platformie swoich adresatów, platforma nie musi być całkowicie bezużyteczna. Można ją traktować jako obszerną i mimo wszystko czytelną bazę dokumentów urzędowych. Po kliknięciu na jakikolwiek z nich, zawsze wyświetli się, do kogo powinnyśmy się z nim udać, etapy i czas jego realizacji, dodatkowe wymagane dokumenty, czy wreszcie, ile złożenie konkretnego pisma kosztuje.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2.0 sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

REKLAMA

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

REKLAMA

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA