REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Unijny Kodeks Celny - procedura wpisu do rejestru zgłaszającego

Aleksandra Tychmańska
Unijny Kodeks Celny - procedura wpisu do rejestru zgłaszającego /Fot. Fotolia
Unijny Kodeks Celny - procedura wpisu do rejestru zgłaszającego /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Postanowienia Unijnego Kodeksu Celnego będą miały zastosowanie od 1 maja 2016 r., gdy odnoszące się do niego akty delegowane i wykonawcze zostaną przyjęte i wejdą w życie. Kodeks wprowadza wiele istotnych zmian dla przedsiębiorstw, m.in. w procedurze wpisu do rejestru zgłaszającego.

Wpis do rejestru zgłaszającego

Zgodnie z art. 182 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) organy celne mogą zezwolić osobie, na jej wniosek, na złożenie zgłoszenia celnego, w tym zgłoszenia uproszczonego, w formie wpisu do rejestru zgłaszającego, jeżeli dane tego zgłoszenia są do dyspozycji organów celnych w systemie  elektronicznym zgłaszającego w momencie złożenia zgłoszenia celnego w formie wpisu do rejestru zgłaszającego.

REKLAMA

REKLAMA

Pozwolenia na stosowanie procedury uproszczonej w miejscu wydane na podstawie Wspólnotowego Kodeksu Celnego (WKC), pozostają ważne i procedura jest realizowana zgodnie z trybem określonym w ww. pozwoleniach, aż do czasu dokonania przez organ celny ponownej oceny tych pozwoleń.

Duże zmiany w cłach od 1 maja 2016 r. - Unijny Kodeks Celny

Pozwolenia na stosowanie procedury uproszczonej poprzez wpis do rejestru zgłaszającego wydawane będą od dnia 1 maja 2016 r. na podstawie regulacji UKC oraz na podstawie rozporządzeń wykonawczych i delegowanych do UKC.

REKLAMA

Pozwolenia udziela się jeżeli wnioskodawca spełnia warunki określone w art. 39 lit. a), b) oraz lit. d) UKC.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiany w procedurze wpisu

Najważniejsze zmiany, jakie będą obowiązywały od 1 maja 2016 r. w procedurze wpisu do rejestru zgłaszającego:

  • wzór wniosku o wydanie pozwolenia stanowi załącznik nr 12 do TDA;
  • zmiana nazwy ułatwienia – przepisy definiują przedmiotowe ułatwienie jako wpis do rejestru zgłaszającego, nie posługują się terminologią stosowaną w RWKC - „procedura w miejscu”;
  • posiadaczem pozwolenia na „wpis do rejestru zgłaszającego” może być tylko zgłaszający. Przedstawiciel bezpośredni, który nie jest zgłaszającym - nie może być posiadaczem przedmiotowego pozwolenia. Pozwolenie może zostać udzielone wyłącznie osobie, która będzie dokonywała zgłoszeń celnych w swoim imieniu i na swoją rzecz lub jako przedstawiciel pośredni;
  • posiadacz pozwolenia na wpis do rejestru zgłaszającego musi być posiadaczem pozwolenie na procedurę, o której mowa w art. 211 UKC. W innym przypadku nie ma możliwości objęcia towaru specjalną procedurą celną z zastosowaniem wpisu do rejestru zgłaszającego ;
  • przepisy unijnego kodeksu celnego nie przewidują możliwości  wydania pozwolenia zintegrowanego, tj. pozwolenia na wpis do rejestru zgłaszającego oraz zgłoszenia uproszczonego;
  • zmiana warunków, od spełnienia których jest uzależnione wydanie pozwolenia:
    • dodano nowe kryterium – „spełnianie standardów kompetencji lub kwalifikacji zawodowych”,
    • zmianie uległo kryterium „przestrzegania przepisów prawa” – swoim zakresem obejmuje obecnie przepisy prawa podatkowego oraz o przesłankę braku skazania za poważne przestępstwo karne związane z działalnością gospodarczą wnioskodawcy,
    • wydanie pozwolenia na stosowanie procedury uproszczonej poprzez wpis do rejestru zgłaszającego nie wymaga badania wypłacalności finansowej;
  • brak możliwości realizacji pozwolenia na wpis do rejestru zgłaszającego dla procedury „42” i „63”.

Wspólna Taryfa Celna i klasyfikacja towarów

Podstawy prawne:

- art. 182 UKC

- art. 146, 150 rozporządzenia delegowanego

- art. 233-236 rozporządzenia wykonawczego

- art. 21, zał. nr 12 przejściowego rozporządzenia delegowanego

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA