REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Unijny Kodeks Celny - procedura wpisu do rejestru zgłaszającego

Aleksandra Tychmańska
Unijny Kodeks Celny - procedura wpisu do rejestru zgłaszającego /Fot. Fotolia
Unijny Kodeks Celny - procedura wpisu do rejestru zgłaszającego /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Postanowienia Unijnego Kodeksu Celnego będą miały zastosowanie od 1 maja 2016 r., gdy odnoszące się do niego akty delegowane i wykonawcze zostaną przyjęte i wejdą w życie. Kodeks wprowadza wiele istotnych zmian dla przedsiębiorstw, m.in. w procedurze wpisu do rejestru zgłaszającego.

Wpis do rejestru zgłaszającego

Zgodnie z art. 182 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) organy celne mogą zezwolić osobie, na jej wniosek, na złożenie zgłoszenia celnego, w tym zgłoszenia uproszczonego, w formie wpisu do rejestru zgłaszającego, jeżeli dane tego zgłoszenia są do dyspozycji organów celnych w systemie  elektronicznym zgłaszającego w momencie złożenia zgłoszenia celnego w formie wpisu do rejestru zgłaszającego.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Pozwolenia na stosowanie procedury uproszczonej w miejscu wydane na podstawie Wspólnotowego Kodeksu Celnego (WKC), pozostają ważne i procedura jest realizowana zgodnie z trybem określonym w ww. pozwoleniach, aż do czasu dokonania przez organ celny ponownej oceny tych pozwoleń.

Duże zmiany w cłach od 1 maja 2016 r. - Unijny Kodeks Celny

Pozwolenia na stosowanie procedury uproszczonej poprzez wpis do rejestru zgłaszającego wydawane będą od dnia 1 maja 2016 r. na podstawie regulacji UKC oraz na podstawie rozporządzeń wykonawczych i delegowanych do UKC.

REKLAMA

Pozwolenia udziela się jeżeli wnioskodawca spełnia warunki określone w art. 39 lit. a), b) oraz lit. d) UKC.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiany w procedurze wpisu

Najważniejsze zmiany, jakie będą obowiązywały od 1 maja 2016 r. w procedurze wpisu do rejestru zgłaszającego:

  • wzór wniosku o wydanie pozwolenia stanowi załącznik nr 12 do TDA;
  • zmiana nazwy ułatwienia – przepisy definiują przedmiotowe ułatwienie jako wpis do rejestru zgłaszającego, nie posługują się terminologią stosowaną w RWKC - „procedura w miejscu”;
  • posiadaczem pozwolenia na „wpis do rejestru zgłaszającego” może być tylko zgłaszający. Przedstawiciel bezpośredni, który nie jest zgłaszającym - nie może być posiadaczem przedmiotowego pozwolenia. Pozwolenie może zostać udzielone wyłącznie osobie, która będzie dokonywała zgłoszeń celnych w swoim imieniu i na swoją rzecz lub jako przedstawiciel pośredni;
  • posiadacz pozwolenia na wpis do rejestru zgłaszającego musi być posiadaczem pozwolenie na procedurę, o której mowa w art. 211 UKC. W innym przypadku nie ma możliwości objęcia towaru specjalną procedurą celną z zastosowaniem wpisu do rejestru zgłaszającego ;
  • przepisy unijnego kodeksu celnego nie przewidują możliwości  wydania pozwolenia zintegrowanego, tj. pozwolenia na wpis do rejestru zgłaszającego oraz zgłoszenia uproszczonego;
  • zmiana warunków, od spełnienia których jest uzależnione wydanie pozwolenia:
    • dodano nowe kryterium – „spełnianie standardów kompetencji lub kwalifikacji zawodowych”,
    • zmianie uległo kryterium „przestrzegania przepisów prawa” – swoim zakresem obejmuje obecnie przepisy prawa podatkowego oraz o przesłankę braku skazania za poważne przestępstwo karne związane z działalnością gospodarczą wnioskodawcy,
    • wydanie pozwolenia na stosowanie procedury uproszczonej poprzez wpis do rejestru zgłaszającego nie wymaga badania wypłacalności finansowej;
  • brak możliwości realizacji pozwolenia na wpis do rejestru zgłaszającego dla procedury „42” i „63”.

Wspólna Taryfa Celna i klasyfikacja towarów

Podstawy prawne:

- art. 182 UKC

- art. 146, 150 rozporządzenia delegowanego

- art. 233-236 rozporządzenia wykonawczego

- art. 21, zał. nr 12 przejściowego rozporządzenia delegowanego

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA