REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady przyznawania statusu upoważnionego przedsiębiorcy (AEO) po 1 maja 2016 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Prawo i Logistyka
PrawoiLogistyka.pl to serwis tematyczny zajmujący się prawnymi aspektami działalności transportowej.
Zasady przyznawania statusu AEO po 1 maja 2016 r. /Fot. Fotolia
Zasady przyznawania statusu AEO po 1 maja 2016 r. /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na początku maja bieżącego roku, wraz z wejściem w życie nowego Unijnego Kodeksu Celnego, zmianie ulegną zasady dotyczące przyznawania statusu AEO. Nowe regulacje wprowadzają zmiany w zakresie warunków przyznawania certyfikatu upoważnionego przedsiębiorcy, jego charakter, jak również zakres przyznania.

Charakter i rodzaje AEO

REKLAMA

Według nowym przepisów celnych wchodzących w życie od 1 maja 2016 r. AEO przestaje być certyfikatem, lecz przybiera formę pozwolenia. Nowa forma daje przede wszystkim możliwość odwołania się przedsiębiorcy od decyzji organu celnego dotyczącej przyznania bądź odmówienia mu przyznania statusu AEO.

Zgodnie z art. 38 Unijnego Kodeksu Celnego przedsiębiorca mający siedzibę na obszarze celnym Unii i spełniający kryteria określone prawem może złożyć wniosek o przyznanie statusu upoważnionego przedsiębiorcy. Status ten przyznawany jest przez organy celne – w stosownych przypadkach po przeprowadzeniu konsultacji z innymi właściwymi organami – i podlega monitorowaniu.

Uszczelnienie systemu celnego w UE – zmiany dla eksporterów i importerów od 1 maja 2016 r.

Zgodnie z nowymi regulacjami zmniejszono liczbę rodzajów AEO i od 1 maja przedsiębiorca będzie mógł aplikować o przyznanie mu AEO w zakresie:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • uproszczeń celnych, tzw. AEO(C);
  • lub bezpieczeństwa i ochrony, tzw. AEO(S).

Ważnym jest, że przedsiębiorca może posiadać jednocześnie dwa rodzaje upoważnienia.

Kryteria AEO

Aby uzyskać pozwolenie AEO ustawodawca określił w art. 39 Unijnego Kodeksu Celnego następujące kryteria i warunki, jakie przedsiębiorca powinien spełnić:

  1. przestrzeganie przepisów prawa, tj. brak poważnego naruszenia lub powtarzających się naruszeń przepisów prawa celnego i przepisów podatkowych, w tym brak skazania za poważne przestępstwo karne związane z działalnością gospodarczą wnioskodawcy;
  2. odpowiedni system zarządzania ewidencjami, tj. wykazanie przez wnioskodawcę, iż posiada wysoki poziom kontroli swoich operacji i przepływu towarów zapewniony poprzez system zarządzania ewidencją handlową oraz w stosownych przypadkach transportową co umożliwia przeprowadzanie właściwych kontroli celnych;
  3. wypłacalność finansową, tj. wypłacalność, którą uznaje się za udowodnioną, gdy wnioskodawca ma dobrą sytuację finansową pozwalającą mu na wypełnianie zobowiązań, stosownie do rodzaju prowadzonej przez niego działalności gospodarczej;
  4. standardy kompetencji lub kwalifikacji zawodowych tylko w odniesieniu do AEO(C), tj. spełnienie praktycznych standardów w zakresie kompetencji lub kwalifikacji zawodowych bezpośrednio związanych z prowadzoną działalnością;
  5. standardy bezpieczeństwa i ochrony tylko w odniesieniu do AEO(S), tj. odpowiednie standardy bezpieczeństwa i ochrony, które uznaje się za spełnione, gdy wnioskodawca wykaże, że utrzymuje odpowiednie środki mające na celu zagwarantowanie bezpieczeństwa i ochrony międzynarodowego łańcucha dostaw, w tym w obszarze odnoszącym się do integralności fizycznej i kontroli dostępu, procesów logistycznych, procesów związanych z postępowaniem z określonymi rodzajami towarów, w obszarze odnoszącym się do personelu oraz w obszarze identyfikacji partnerów handlowych.

Duże zmiany w cłach od 1 maja 2016 r. - Unijny Kodeks Celny


Nowe kryterium kompetencji lub kwalifikacji zawodowych w odniesieniu do AEO(C)

Art. 27 Rozporządzenia wykonawczego nr 2015/2447 uszczegóławia jak należy rozumieć nowe kryterium kompetencji lub kwalifikacji zawodowych w przypadku aplikowania przez przedsiębiorcę o pozwolenie AEO(C). Zgodnie z jego treścią kryterium to uznaje się za spełnione w przypadku spełnienia jednego z następujących warunków:

a) spełnienia jednego z następujących standardów w zakresie kompetencji przez wnioskodawcę lub osobę odpowiedzialną za sprawy celne wnioskodawcy:

  • posiadanie udokumentowanego, co najmniej trzyletniego doświadczenia praktycznego w sprawach celnych;
  • spełnienie celnej normy jakości przyjętej przez europejski organ normalizacyjny;

b) pomyślnego ukończenia przez wnioskodawcę lub osobę odpowiedzialną za sprawy celne wnioskodawcy szkolenia z zakresu przepisów prawa celnego istotnych w kontekście podejmowanych działań z obszaru problematyki celnej przeprowadzonego przez dowolny z następujących podmiotów:

  • organ celny państwa członkowskiego;
  • placówkę oświatową uznawaną przez organy celne lub organy odpowiedzialne za organizowanie szkoleń zawodowych w państwie członkowskim za właściwą do nadawania tego rodzaju kwalifikacji;
  • stowarzyszenie zawodowe lub branżowe uznawane przez organy celne państwa członkowskiego lub akredytowane w Unii jako uprawnione do nadawania takich kwalifikacji.

Procedura celna w formie zgłoszenia uproszczonego od 1 maja 2016 r.

Nowe korzyści z posiadania AEO od 1 maja 2016 r.

Podstawowe korzyści z bycia upoważnionym przedsiębiorcą wynikają wprost z przepisów unijnych, jakie zaczną obowiązywać od 1 maja 2016 r. Mianowicie posiadanie pozwolenia AEO umożliwia przedsiębiorcy, że:

  • Będzie podlegać on mniejszej liczbie kontroli dokumentów i kontroli fizycznej (art. 38 ust. 6 UKC);
  • Jego przesyłki będą traktowane priorytetowo w przypadku, gdy zostaną wytypowane do kontroli (art. 24 ust. 4 akapit 1 rozporządzenia delegowanego);
  • Będzie miał prawo wyboru miejsca przeprowadzenia kontroli celnej (artt. 24 ust. 4 akapit 2 rozporządzenia delegowanego);
  • Zostanie on poinformowany wcześniej o wybraniu jego przesyłki do kontroli (art. 24 ust. 2, 3 i 5 rozporządzenia delegowanego)
  • Będzie mógł skorzystać z ułatwień dotyczących deklaracji poprzedzających wyprowadzenie (art. 23 rozporządzenia delegowanego);
  • Będzie miał szybszy i łatwiejszy dostęp do uproszczeń celnych (art. 38 ust. 5 UKC);
  • Będzie posiadać wyłączność na stosowanie niektórych uproszczeń celnych;
  • Status AEO będzie uznawany prze inne kraje z którymi kontraktuje przedsiębiorca, a z którymi Unia Europejska posiada stosowne uzgodnienia (art. 38 ust. 7 UKC);
  • Będzie korzystać z ułatwień w procesie ubiegania się o status zarejestrowanego agenta, znanego i uznanego nadawcy.

Ponowna kontrola

Wartym przypomnienia jest fakt, że zgodnie z art. 250 rozporządzenia delegowanego wszystkie certyfikaty AEO wydane przed 1 maja 2016 zostaną objęte ponowną kontrolą ze strony urzędu celnego. Weryfikacja ta ma potrwać do 1 maja 2019 r. Zatem przedsiębiorca posiadający certyfikat AEO powinien przeanalizować swoje procesy w ten sposób, aby sprawdzić, czy spełniają one nowe wymagania narzucone przez regulacje Unijnego Kodeksu Celnego.

Podstawa prawna:

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny

REKLAMA

Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/2446 z dnia 28 lipca 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 w odniesieniu do szczegółowych zasad dotyczących niektórych przepisów unijnego kodeksu celnego

Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/2447 z dnia 24 listopada 2015 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny

Autor: Anna Zakrzewska

Źródło: Prawo i Logistyka

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

REKLAMA

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

REKLAMA