REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady przyznawania statusu upoważnionego przedsiębiorcy (AEO) po 1 maja 2016 r.

 Prawo i Logistyka
PrawoiLogistyka.pl to serwis tematyczny zajmujący się prawnymi aspektami działalności transportowej.
Zasady przyznawania statusu AEO po 1 maja 2016 r. /Fot. Fotolia
Zasady przyznawania statusu AEO po 1 maja 2016 r. /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na początku maja bieżącego roku, wraz z wejściem w życie nowego Unijnego Kodeksu Celnego, zmianie ulegną zasady dotyczące przyznawania statusu AEO. Nowe regulacje wprowadzają zmiany w zakresie warunków przyznawania certyfikatu upoważnionego przedsiębiorcy, jego charakter, jak również zakres przyznania.

Charakter i rodzaje AEO

REKLAMA

Autopromocja

Według nowym przepisów celnych wchodzących w życie od 1 maja 2016 r. AEO przestaje być certyfikatem, lecz przybiera formę pozwolenia. Nowa forma daje przede wszystkim możliwość odwołania się przedsiębiorcy od decyzji organu celnego dotyczącej przyznania bądź odmówienia mu przyznania statusu AEO.

Zgodnie z art. 38 Unijnego Kodeksu Celnego przedsiębiorca mający siedzibę na obszarze celnym Unii i spełniający kryteria określone prawem może złożyć wniosek o przyznanie statusu upoważnionego przedsiębiorcy. Status ten przyznawany jest przez organy celne – w stosownych przypadkach po przeprowadzeniu konsultacji z innymi właściwymi organami – i podlega monitorowaniu.

Uszczelnienie systemu celnego w UE – zmiany dla eksporterów i importerów od 1 maja 2016 r.

Zgodnie z nowymi regulacjami zmniejszono liczbę rodzajów AEO i od 1 maja przedsiębiorca będzie mógł aplikować o przyznanie mu AEO w zakresie:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • uproszczeń celnych, tzw. AEO(C);
  • lub bezpieczeństwa i ochrony, tzw. AEO(S).

Ważnym jest, że przedsiębiorca może posiadać jednocześnie dwa rodzaje upoważnienia.

Kryteria AEO

Aby uzyskać pozwolenie AEO ustawodawca określił w art. 39 Unijnego Kodeksu Celnego następujące kryteria i warunki, jakie przedsiębiorca powinien spełnić:

  1. przestrzeganie przepisów prawa, tj. brak poważnego naruszenia lub powtarzających się naruszeń przepisów prawa celnego i przepisów podatkowych, w tym brak skazania za poważne przestępstwo karne związane z działalnością gospodarczą wnioskodawcy;
  2. odpowiedni system zarządzania ewidencjami, tj. wykazanie przez wnioskodawcę, iż posiada wysoki poziom kontroli swoich operacji i przepływu towarów zapewniony poprzez system zarządzania ewidencją handlową oraz w stosownych przypadkach transportową co umożliwia przeprowadzanie właściwych kontroli celnych;
  3. wypłacalność finansową, tj. wypłacalność, którą uznaje się za udowodnioną, gdy wnioskodawca ma dobrą sytuację finansową pozwalającą mu na wypełnianie zobowiązań, stosownie do rodzaju prowadzonej przez niego działalności gospodarczej;
  4. standardy kompetencji lub kwalifikacji zawodowych tylko w odniesieniu do AEO(C), tj. spełnienie praktycznych standardów w zakresie kompetencji lub kwalifikacji zawodowych bezpośrednio związanych z prowadzoną działalnością;
  5. standardy bezpieczeństwa i ochrony tylko w odniesieniu do AEO(S), tj. odpowiednie standardy bezpieczeństwa i ochrony, które uznaje się za spełnione, gdy wnioskodawca wykaże, że utrzymuje odpowiednie środki mające na celu zagwarantowanie bezpieczeństwa i ochrony międzynarodowego łańcucha dostaw, w tym w obszarze odnoszącym się do integralności fizycznej i kontroli dostępu, procesów logistycznych, procesów związanych z postępowaniem z określonymi rodzajami towarów, w obszarze odnoszącym się do personelu oraz w obszarze identyfikacji partnerów handlowych.

Duże zmiany w cłach od 1 maja 2016 r. - Unijny Kodeks Celny


Nowe kryterium kompetencji lub kwalifikacji zawodowych w odniesieniu do AEO(C)

Art. 27 Rozporządzenia wykonawczego nr 2015/2447 uszczegóławia jak należy rozumieć nowe kryterium kompetencji lub kwalifikacji zawodowych w przypadku aplikowania przez przedsiębiorcę o pozwolenie AEO(C). Zgodnie z jego treścią kryterium to uznaje się za spełnione w przypadku spełnienia jednego z następujących warunków:

a) spełnienia jednego z następujących standardów w zakresie kompetencji przez wnioskodawcę lub osobę odpowiedzialną za sprawy celne wnioskodawcy:

  • posiadanie udokumentowanego, co najmniej trzyletniego doświadczenia praktycznego w sprawach celnych;
  • spełnienie celnej normy jakości przyjętej przez europejski organ normalizacyjny;

b) pomyślnego ukończenia przez wnioskodawcę lub osobę odpowiedzialną za sprawy celne wnioskodawcy szkolenia z zakresu przepisów prawa celnego istotnych w kontekście podejmowanych działań z obszaru problematyki celnej przeprowadzonego przez dowolny z następujących podmiotów:

  • organ celny państwa członkowskiego;
  • placówkę oświatową uznawaną przez organy celne lub organy odpowiedzialne za organizowanie szkoleń zawodowych w państwie członkowskim za właściwą do nadawania tego rodzaju kwalifikacji;
  • stowarzyszenie zawodowe lub branżowe uznawane przez organy celne państwa członkowskiego lub akredytowane w Unii jako uprawnione do nadawania takich kwalifikacji.

Procedura celna w formie zgłoszenia uproszczonego od 1 maja 2016 r.

Nowe korzyści z posiadania AEO od 1 maja 2016 r.

Podstawowe korzyści z bycia upoważnionym przedsiębiorcą wynikają wprost z przepisów unijnych, jakie zaczną obowiązywać od 1 maja 2016 r. Mianowicie posiadanie pozwolenia AEO umożliwia przedsiębiorcy, że:

  • Będzie podlegać on mniejszej liczbie kontroli dokumentów i kontroli fizycznej (art. 38 ust. 6 UKC);
  • Jego przesyłki będą traktowane priorytetowo w przypadku, gdy zostaną wytypowane do kontroli (art. 24 ust. 4 akapit 1 rozporządzenia delegowanego);
  • Będzie miał prawo wyboru miejsca przeprowadzenia kontroli celnej (artt. 24 ust. 4 akapit 2 rozporządzenia delegowanego);
  • Zostanie on poinformowany wcześniej o wybraniu jego przesyłki do kontroli (art. 24 ust. 2, 3 i 5 rozporządzenia delegowanego)
  • Będzie mógł skorzystać z ułatwień dotyczących deklaracji poprzedzających wyprowadzenie (art. 23 rozporządzenia delegowanego);
  • Będzie miał szybszy i łatwiejszy dostęp do uproszczeń celnych (art. 38 ust. 5 UKC);
  • Będzie posiadać wyłączność na stosowanie niektórych uproszczeń celnych;
  • Status AEO będzie uznawany prze inne kraje z którymi kontraktuje przedsiębiorca, a z którymi Unia Europejska posiada stosowne uzgodnienia (art. 38 ust. 7 UKC);
  • Będzie korzystać z ułatwień w procesie ubiegania się o status zarejestrowanego agenta, znanego i uznanego nadawcy.

Ponowna kontrola

Wartym przypomnienia jest fakt, że zgodnie z art. 250 rozporządzenia delegowanego wszystkie certyfikaty AEO wydane przed 1 maja 2016 zostaną objęte ponowną kontrolą ze strony urzędu celnego. Weryfikacja ta ma potrwać do 1 maja 2019 r. Zatem przedsiębiorca posiadający certyfikat AEO powinien przeanalizować swoje procesy w ten sposób, aby sprawdzić, czy spełniają one nowe wymagania narzucone przez regulacje Unijnego Kodeksu Celnego.

Podstawa prawna:

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny

Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/2446 z dnia 28 lipca 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 w odniesieniu do szczegółowych zasad dotyczących niektórych przepisów unijnego kodeksu celnego

Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/2447 z dnia 24 listopada 2015 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny

Autor: Anna Zakrzewska

Źródło: Prawo i Logistyka

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA