REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Potwierdzenie unijnego statusu celnego towarów – zmiany od 1 maja 2016 r.

Potwierdzenie unijnego statusu celnego towarów – zmiany od 1 maja 2016 r. /Fot. Fotolia
Potwierdzenie unijnego statusu celnego towarów – zmiany od 1 maja 2016 r. /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Potwierdzenie unijnego statusu celnego towarów jest środkiem udowodnienia wobec organu celnego, że towary nie podlegają dozorowi celnemu, gdyż znajdują się w swobodnym obrocie na obszarze celnym Unii Europejskiej. Jakie zmiany w zakresie potwierdzenia unijnego statusu celnego towarów będą obowiązywały od 1 maja 2016 r.?

Potwierdzenie unijnego statusu celnego towarów stosuję się wyłącznie w sytuacjach, kiedy ciąży na towarach domniemanie, że nie mają statusu unijnego, bądź domniemanie, że taki status utraciły.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Najczęstszą sytuacją wymagającą potwierdzenia statusu celnego jest przewóz towarów o statusie unijnym z jednego miejsca w UE do drugiego miejsca w UE przez terytorium kraju trzeciego, np. przewóz towarów z Polski do Grecji przez Czarnogórę - ponieważ towary fizycznie opuściły UE w Chorwacji ciąży na nich domniemanie towarów o statusie nieunijnym i aby towary mogły ponownie wjechać do UE bez dozoru celnego przy wjeździe do Grecji potrzebny będzie dla nich dowód unijnego statusu celnego.

Duże zmiany w cłach od 1 maja 2016 r. - Unijny Kodeks Celny

REKLAMA

Domniemanie utraty unijnego statusu celnego towarów dotyczy również sytuacji przewozu towarów pomiędzy portami w UE drogą morską lub powietrzną, gdyż morze lub powietrze również traktowane są jak terytorium kraju trzeciego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Potwierdzenia unijnego statusu celnego towarów dokonać można również retrospektywnie.

Najważniejsze zmiany od 1 maja 2016 r.:

1. Okres ważności potwierdzenia unijnego statusu celnego towarów:

90 dni – na wniosek zainteresowanej osoby oraz z uzasadnionych przyczyn organ celny może wyznaczyć dłuższy termin ważności potwierdzenia. 

2. Potwierdzenie unijnego statusu celnego towarów poprzez przedstawienie faktury lub dokumentu przewozowego:

Możliwe, jeżeli wartość towarów nie przekracza 15 tys. EUR (do 1 maja 2016 r. jest 10 tys. EUR).

Unijny Kodeks Celny – magazyn czasowego składowania od 1 maja 2016 r.

3. Potwierdzenie unijnego statusu celnego towarów przez upoważnionego wystawcę (uproszczenie):

Zmiana nomenklatury - zamiast „upoważniony nadawca” stosowane będzie „upoważniony wystawca”. 

4. Potwierdzenie statusu celnego produktów rybołówstwa morskiego i towarów uzyskiwanych z takich produktów:

Stosowane będą: dziennik połowowy, deklaracja wyładunkowa, deklaracja przeładunkowa i dane z systemu monitorowania statków, zależnie od przypadku, wymagane zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 1224/2009.

5. Potwierdzenie unijnego statusu celnego towarów na manifeście przedsiębiorstwa żeglugowego:

Możliwe do czasu wdrożenia unijnego systemu PoUS (Proof of Union Status) w 2019 r.


6. Potwierdzenie unijnego statusu celnego towarów na manifeście „dzień po”:

Możliwe do czasu wdrożenia unijnego systemu PoUS w 2019 r.

7. Regularna linia żeglugowa:

Po 1 maja 2016 r. bez zmian.

Przedstawicielstwo celne – zmiany od maja 2016 r.

Dodatkowe informacje: 

1. W 2016 r. w Polsce wprowadzone będzie składanie deklaracji T2L/T2LF w formie elektronicznej systemu do AES:

  • nie będą przyjmowane już zgłoszenia na karcie 4 SAD,
  • przedsiębiorcy otrzymają z systemu AES wydruki potwierdzenia statusu unijnego towarów z numerem MRN,
  • system obsługiwać będzie również uproszczenia, tj. upoważnionego wystawcę. Dotychczasowe pozwolenie na upoważnionego nadawcę będą musiały być przystosowane do obsługi deklaracji T2L/T2LF w systemie AES.

2. W 2019 r. w UE wdrożony będzie system PoUS:

  • system AES w Polsce dostosowany będzie do wymagań systemu PoUS,

system obsługiwać będzie manifest celny towarów, tzw. e-Manifest (tylko w transporcie morskim).

Podstawa prawna:

- Art. 153 - 157 UKC

- Art. 119 – 133 rozporządzenia delegowanego

- Art. 199 - 215 rozporządzenia wykonawczego

- Art. 12 i 13 przejściowego rozporządzenia delegowanego

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA