REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Potwierdzenie unijnego statusu celnego towarów – zmiany od 1 maja 2016 r.

Potwierdzenie unijnego statusu celnego towarów – zmiany od 1 maja 2016 r. /Fot. Fotolia
Potwierdzenie unijnego statusu celnego towarów – zmiany od 1 maja 2016 r. /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Potwierdzenie unijnego statusu celnego towarów jest środkiem udowodnienia wobec organu celnego, że towary nie podlegają dozorowi celnemu, gdyż znajdują się w swobodnym obrocie na obszarze celnym Unii Europejskiej. Jakie zmiany w zakresie potwierdzenia unijnego statusu celnego towarów będą obowiązywały od 1 maja 2016 r.?

Potwierdzenie unijnego statusu celnego towarów stosuję się wyłącznie w sytuacjach, kiedy ciąży na towarach domniemanie, że nie mają statusu unijnego, bądź domniemanie, że taki status utraciły.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Najczęstszą sytuacją wymagającą potwierdzenia statusu celnego jest przewóz towarów o statusie unijnym z jednego miejsca w UE do drugiego miejsca w UE przez terytorium kraju trzeciego, np. przewóz towarów z Polski do Grecji przez Czarnogórę - ponieważ towary fizycznie opuściły UE w Chorwacji ciąży na nich domniemanie towarów o statusie nieunijnym i aby towary mogły ponownie wjechać do UE bez dozoru celnego przy wjeździe do Grecji potrzebny będzie dla nich dowód unijnego statusu celnego.

Duże zmiany w cłach od 1 maja 2016 r. - Unijny Kodeks Celny

REKLAMA

Domniemanie utraty unijnego statusu celnego towarów dotyczy również sytuacji przewozu towarów pomiędzy portami w UE drogą morską lub powietrzną, gdyż morze lub powietrze również traktowane są jak terytorium kraju trzeciego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Potwierdzenia unijnego statusu celnego towarów dokonać można również retrospektywnie.

Najważniejsze zmiany od 1 maja 2016 r.:

1. Okres ważności potwierdzenia unijnego statusu celnego towarów:

90 dni – na wniosek zainteresowanej osoby oraz z uzasadnionych przyczyn organ celny może wyznaczyć dłuższy termin ważności potwierdzenia. 

2. Potwierdzenie unijnego statusu celnego towarów poprzez przedstawienie faktury lub dokumentu przewozowego:

Możliwe, jeżeli wartość towarów nie przekracza 15 tys. EUR (do 1 maja 2016 r. jest 10 tys. EUR).

Unijny Kodeks Celny – magazyn czasowego składowania od 1 maja 2016 r.

3. Potwierdzenie unijnego statusu celnego towarów przez upoważnionego wystawcę (uproszczenie):

Zmiana nomenklatury - zamiast „upoważniony nadawca” stosowane będzie „upoważniony wystawca”. 

4. Potwierdzenie statusu celnego produktów rybołówstwa morskiego i towarów uzyskiwanych z takich produktów:

Stosowane będą: dziennik połowowy, deklaracja wyładunkowa, deklaracja przeładunkowa i dane z systemu monitorowania statków, zależnie od przypadku, wymagane zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 1224/2009.

5. Potwierdzenie unijnego statusu celnego towarów na manifeście przedsiębiorstwa żeglugowego:

Możliwe do czasu wdrożenia unijnego systemu PoUS (Proof of Union Status) w 2019 r.


6. Potwierdzenie unijnego statusu celnego towarów na manifeście „dzień po”:

Możliwe do czasu wdrożenia unijnego systemu PoUS w 2019 r.

7. Regularna linia żeglugowa:

Po 1 maja 2016 r. bez zmian.

Przedstawicielstwo celne – zmiany od maja 2016 r.

Dodatkowe informacje: 

1. W 2016 r. w Polsce wprowadzone będzie składanie deklaracji T2L/T2LF w formie elektronicznej systemu do AES:

  • nie będą przyjmowane już zgłoszenia na karcie 4 SAD,
  • przedsiębiorcy otrzymają z systemu AES wydruki potwierdzenia statusu unijnego towarów z numerem MRN,
  • system obsługiwać będzie również uproszczenia, tj. upoważnionego wystawcę. Dotychczasowe pozwolenie na upoważnionego nadawcę będą musiały być przystosowane do obsługi deklaracji T2L/T2LF w systemie AES.

2. W 2019 r. w UE wdrożony będzie system PoUS:

  • system AES w Polsce dostosowany będzie do wymagań systemu PoUS,

system obsługiwać będzie manifest celny towarów, tzw. e-Manifest (tylko w transporcie morskim).

Podstawa prawna:

- Art. 153 - 157 UKC

- Art. 119 – 133 rozporządzenia delegowanego

- Art. 199 - 215 rozporządzenia wykonawczego

- Art. 12 i 13 przejściowego rozporządzenia delegowanego

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowelizacja ksh w 2026 r. Przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji, koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela oraz i inne zmiany

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

REKLAMA

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

REKLAMA

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA