REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-zakupy - jak nie dać się oszukać

Lubasz i Wspólnicy
Kancelaria Radców Prawnych
Maciej Godyń
Radca prawny
Witold Chomiczewski
Radca prawny, wspólnik w Lubasz i Wspólnicy - Kancelaria Radców Prawnych sp.k. Specjalizuje się w prawie IT i nowych technologii, ma bogate doświadczenie w obsłudze prawnej przedsiębiorców związanych z e-commerce, doradza m.in. spółkom zajmującym się marketingiem internetowym, przygotowuje umowy dotyczące SEO/SEM, reklamy RTB, prawa autorskiego w Internecie. Wspiera przedsiębiorców internetowych, a zwłaszcza portale w sprawach związanych z odpowiedzialnością za cudze treści. Ma wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu postępowań sądowych dotyczących problematyki prawa autorskiego, Internetu oraz prawa gospodarczego. Brał udział w projekcie na zlecenie Komisji Europejskiej, Study on Liability of Internet Intermediaries, który dotyczył dyrektywy o handlu elektronicznym. Pełnomocnik ds. Legislacji Izby Gospodarki Elektronicznej.
E-zakupy - jak nie dać się oszukać
E-zakupy - jak nie dać się oszukać

REKLAMA

REKLAMA

Jak bezpiecznie kupować w sieci, jakie obowiązki ma sklep internetowy, jakie uprawnienia przysługują kupującym - radzą eksperci, prawnicy z Kancelarii Radców Prawnych Lubasz i Wspólnicy.

Zamawiając w sieci upominek albo sylwestrowy wyjazd możemy paść ofiarą oszustów internetowych – stracić dobry humor, czas i pieniądze. Czasem przyczyną jest nasza własna niewiedza. W prezencie od nas – świąteczny poradnik zakupów w Internecie.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Warto sprawdzić sprzedawcę. Jak to zrobić?

Zakupy online są już tak popularne, że robią je nawet nasi dziadkowie. Coraz więcej pojawia się sprzedawców, którzy nie zawsze działają etycznie. Aby zwiększyć szanse, że transakcja przebiegnie pomyślnie warto poszukać informacji na temat przyszłego kontrahenta.

Najlepiej korzystać się z renomowanych sieci sprzedaży, które cieszą się dużym zaufaniem. Warto sprawdzić czy w Internecie są komentarze dotyczące danego sprzedawcy.

Podczas zakupów za pośrednictwem serwisów aukcyjnych warto sprawdzić czy sprzedawca jest przedsiębiorcą. Kupujący podlega ochronie prawnej przewidzianej dla konsumentów tylko w przypadku gdy zawiera umowę z przedsiębiorcą. Możemy to zrobić wpisując NIP albo nazwę i adres sprzedawcy na stronach:

REKLAMA

https://prod.ceidg.gov.pl/CEIDG/CEIDG.Public.UI/Se...

Dalszy ciąg materiału pod wideo

https://ems.ms.gov.pl/krs/wyszukiwaniepodmiotu

Jeżeli w żadnej z tych baz nie znajdziemy sprzedającego - lepiej zrezygnujmy z zakupów.

Warto sprawdzić czy właściciel sklepu ma regulamin. Powinno być w nim opisane m.in. z kim zawieramy umowę (dane sprzedawcy), procedura i sposób składania reklamacji.

Druki PIT 2016

PIT-Y 2015 (książka + CD)

Okazja, czy podstęp?

Okres świąteczno-sylwestrowy to idealny czas dla oszustów internetowych - jesteśmy mniej ostrożni niż na co dzień. Niektórzy sprzedawcy oferują towary i usługi w znacznie niższych cenach niż rynkowe.

I wiele osób się na to łapie. Niejednokrotnie okazuje się, że zapłaciliśmy, a towaru jak nie było tak nie ma. Kontaktu ze sprzedawcą również. Oczywiście można zgłosić to na policję, jednak najlepiej po prostu mądrze kupować.

Ostrożność zachować powinniśmy przeglądając oferty wyjazdów sylwestrowych. W ostatnich latach coraz częściej pojawiają się fałszywe propozycje noclegów. Rezerwujemy miejsce, wpłacamy pieniądze, niejednokrotnie nawet dostajemy potwierdzenie rezerwacji i adres noclegu. Jak się jednak później okazuje pod wskazanym adresem jest… szczere pole.

Dlatego warto sprawdzić dostępne informacje oraz opinie na temat miejsca, w którym planujemy świętować nadejście nowego roku.

Jeśli już padniemy ofiarą nieuczciwego sprzedawcy to pamiętajmy, że możemy zgłosić to do Rzecznika Praw Konsumenta lub organizacji konsumenckich. Możemy też powiadomić o sprawie UOKiK .

Odsetki 2016 – rewolucyjne zmiany

O czym sprzedawca internetowy musi poinformować?

Sprzedawca powinien przekazać nam garść informacji zarówno dotyczących jego samego jak i towaru, który chcemy kupić: jego cechy, cenę wraz z kosztami dostawy, sposób i termin zapłaty oraz dostarczenia towaru.

Sprzedawca powinien także poinformować nas o przysługującym prawie odstąpienia od umowy jak również o kosztach zwrotu rzeczy w przypadku odstąpienia od umowy, które ponosi kupujący.

Sprzedawca będący przedsiębiorcą ma również obowiązek podać dane go identyfikujące: firmę i jej adres, e-mail i numery telefonu lub faksu, pod którymi kupujący może szybko i efektywnie kontaktować się ze sprzedawcą oraz adres, pod który można składać reklamacje.

Po zakupie towaru sprzedawca zobowiązany jest przesłać nam potwierdzenie transakcji oraz regulamin sklepu internetowego.

Często przeczytanie tych informacji zajmuje trochę czasu. Będzie to jednak dobra inwestycja, gdyż znając swoje prawa, wiedząc co i od kogo kupujemy możemy uniknąć długotrwałego sporu, który swój finał może znaleźć za kilkanaście miesięcy w sądzie.

Nie kupuj w ostatniej chwili

Warto kupować prezenty z odpowiednim wyprzedzeniem, tak aby dotarły przed świętami. Co do zasady sprzedawca powinien wydać kupującemu rzecz niezwłocznie, nie później niż 30 dni od zawarcia umowy.

W zdecydowanej większości sklepów internetowych wysyłka następuje dużo wcześniej, niejednokrotnie już następnego dnia. Jednak może zdarzyć się, że mimo starań sprzedającego, utknie ona w firmie kurierskiej i nie dotrze na czas.

Jeżeli kupiony prezent dotarł do nas zbyt późno i już nie jest nam potrzebny pamiętajmy, że od dnia jego odbioru mamy 14 dni na odstąpienie od umowy. Po poinformowaniu sprzedawcy o odstąpieniu od umowy np. e-mailem, mamy 14 dni na zwrot towaru (na nasz koszt). Sprzedawca ma tyle samo czasu na oddanie nam pieniędzy.

Smartfon nie jest taki jak myślałeś? Nic straconego!

Przepisy dotyczące ochrony konsumentów przyznają nam prawo odstąpienia od umowy zawartej w Internecie. Możemy to zrobić poprzez złożenie odpowiedniego oświadczenia w ciągu 14 dni od dostarczenia rzeczy. Sprzedawcy na swoich stronach często udostępniają specjalny formularz odstąpienia od umowy. W oświadczeniu nie trzeba podawać powodów.

Skutki? Przede wszystkim umowa uważana jest za niezawartą. Sprzedawca ma obowiązek niezwłocznie, nie później niż w ciągu 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy, zwrócić wszystkie przelane pieniądze, w tym koszty dostarczenia rzeczy. Kupujący z kolei ma obowiązek zwrócić towar niezwłocznie, jednak nie później niż 14 dni od dnia, w którym odstąpił od umowy.

Nawet jeśli zaczniemy używać kupioną rzecz nadal możemy odstąpić od umowy. Mamy na to 14 dni. Jeśli jednak używaliśmy przykładowo smartfona lub go uszkodziliśmy - przez co zmniejszyła się jego wartość – jesteśmy za to odpowiedzialni. Nie oznacza to jednak, że rzeczy w ogóle nie można zwrócić. Trzeba o tym pamiętać, ponieważ niejednokrotnie sprzedawcy odmawiają przyjęcia używanego towaru i zwrotu pieniędzy. Muszą jednak przyjąć zwrot - mogą natomiast oddać nam mniej pieniędzy niż zapłaciliśmy za towar.

Jeśli prezent okaże się nieudany też możemy go oddać. Wtedy w ciągu 14 dni składamy oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Składa je tylko kupujący.

Kupuj od przedsiębiorców

Te zasady obowiązują tylko wtedy jeśli kupujemy w sieci od przedsiębiorcy. Kupując rzecz od osoby nieprowadzącej działalności gospodarczej, nie jesteśmy konsumentem, więc nie przysługują nam te uprawnienia. Podobnie w przypadku zakupów w sklepach – kupując prezenty w galeriach handlowych lepiej zastanowić się kilka razy. Sklep nie ma obowiązku przyjąć od nas rzeczy, którą chcielibyśmy oddać. Zakupy w sieci rządzą się innymi prawami niż te „w realu".

Kilka słów o bezpieczeństwie

Sprzedawcy internetowi często idą nam na rękę. Umożliwiają zakładanie kont, robienie płatności za pomocą przelewów ekspresowych, kart płatniczych czy innych systemów transakcyjnych.

Nie traćmy jednak czujności. Nie podawajmy numerów kont i kart kredytowych na niezaufanych stronach. Ani haseł do internetowych serwisów bankowych. Ujawnienie takich danych na niewłaściwej stronie internetowej może dać dostęp do naszego konta innym osobom.


Gdy zakładamy konto czy robimy przelew zwróćmy uwagę na to czy połączenie jest bezpieczne (tzw. połączenie szyfrowane charakteryzujące się rozszerzeniem witryny https//) Korzystanie z bezpiecznych łącz zminimalizuje ryzyko wycieku naszych danych.

Nie powinniśmy też udzielać informacji dotyczących naszych kont i haseł do nich innym osobom. Zapamiętywanie haseł przez wyszukiwarkę ułatwi zadanie hakerom.

Informacje o tym jakie dane sprzedawca będzie przetwarzał i udostępniał innym podmiotom (np. kurierom) znajdziemy w polityce prywatności. Powinna znajdować się na stronie internetowej sklepu internetowego.

Maciej Godyń, Witold Chomiczewski

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: Od 1 lutego 2026 r. będziemy otrzymywać faktury VAT aż w 18 różnych formach. Konieczna nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

REKLAMA

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA