REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-zakupy - jak nie dać się oszukać

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Lubasz i Wspólnicy
Kancelaria Radców Prawnych
Maciej Godyń
Radca prawny
Witold Chomiczewski
Radca prawny, wspólnik w Lubasz i Wspólnicy - Kancelaria Radców Prawnych sp.k. Specjalizuje się w prawie IT i nowych technologii, ma bogate doświadczenie w obsłudze prawnej przedsiębiorców związanych z e-commerce, doradza m.in. spółkom zajmującym się marketingiem internetowym, przygotowuje umowy dotyczące SEO/SEM, reklamy RTB, prawa autorskiego w Internecie. Wspiera przedsiębiorców internetowych, a zwłaszcza portale w sprawach związanych z odpowiedzialnością za cudze treści. Ma wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu postępowań sądowych dotyczących problematyki prawa autorskiego, Internetu oraz prawa gospodarczego. Brał udział w projekcie na zlecenie Komisji Europejskiej, Study on Liability of Internet Intermediaries, który dotyczył dyrektywy o handlu elektronicznym. Pełnomocnik ds. Legislacji Izby Gospodarki Elektronicznej.
E-zakupy - jak nie dać się oszukać
E-zakupy - jak nie dać się oszukać

REKLAMA

REKLAMA

Jak bezpiecznie kupować w sieci, jakie obowiązki ma sklep internetowy, jakie uprawnienia przysługują kupującym - radzą eksperci, prawnicy z Kancelarii Radców Prawnych Lubasz i Wspólnicy.

Zamawiając w sieci upominek albo sylwestrowy wyjazd możemy paść ofiarą oszustów internetowych – stracić dobry humor, czas i pieniądze. Czasem przyczyną jest nasza własna niewiedza. W prezencie od nas – świąteczny poradnik zakupów w Internecie.

REKLAMA

REKLAMA

Warto sprawdzić sprzedawcę. Jak to zrobić?

Zakupy online są już tak popularne, że robią je nawet nasi dziadkowie. Coraz więcej pojawia się sprzedawców, którzy nie zawsze działają etycznie. Aby zwiększyć szanse, że transakcja przebiegnie pomyślnie warto poszukać informacji na temat przyszłego kontrahenta.

Najlepiej korzystać się z renomowanych sieci sprzedaży, które cieszą się dużym zaufaniem. Warto sprawdzić czy w Internecie są komentarze dotyczące danego sprzedawcy.

Podczas zakupów za pośrednictwem serwisów aukcyjnych warto sprawdzić czy sprzedawca jest przedsiębiorcą. Kupujący podlega ochronie prawnej przewidzianej dla konsumentów tylko w przypadku gdy zawiera umowę z przedsiębiorcą. Możemy to zrobić wpisując NIP albo nazwę i adres sprzedawcy na stronach:

REKLAMA

https://prod.ceidg.gov.pl/CEIDG/CEIDG.Public.UI/Se...

Dalszy ciąg materiału pod wideo

https://ems.ms.gov.pl/krs/wyszukiwaniepodmiotu

Jeżeli w żadnej z tych baz nie znajdziemy sprzedającego - lepiej zrezygnujmy z zakupów.

Warto sprawdzić czy właściciel sklepu ma regulamin. Powinno być w nim opisane m.in. z kim zawieramy umowę (dane sprzedawcy), procedura i sposób składania reklamacji.

Druki PIT 2016

PIT-Y 2015 (książka + CD)

Okazja, czy podstęp?

Okres świąteczno-sylwestrowy to idealny czas dla oszustów internetowych - jesteśmy mniej ostrożni niż na co dzień. Niektórzy sprzedawcy oferują towary i usługi w znacznie niższych cenach niż rynkowe.

I wiele osób się na to łapie. Niejednokrotnie okazuje się, że zapłaciliśmy, a towaru jak nie było tak nie ma. Kontaktu ze sprzedawcą również. Oczywiście można zgłosić to na policję, jednak najlepiej po prostu mądrze kupować.

Ostrożność zachować powinniśmy przeglądając oferty wyjazdów sylwestrowych. W ostatnich latach coraz częściej pojawiają się fałszywe propozycje noclegów. Rezerwujemy miejsce, wpłacamy pieniądze, niejednokrotnie nawet dostajemy potwierdzenie rezerwacji i adres noclegu. Jak się jednak później okazuje pod wskazanym adresem jest… szczere pole.

Dlatego warto sprawdzić dostępne informacje oraz opinie na temat miejsca, w którym planujemy świętować nadejście nowego roku.

Jeśli już padniemy ofiarą nieuczciwego sprzedawcy to pamiętajmy, że możemy zgłosić to do Rzecznika Praw Konsumenta lub organizacji konsumenckich. Możemy też powiadomić o sprawie UOKiK .

Odsetki 2016 – rewolucyjne zmiany

O czym sprzedawca internetowy musi poinformować?

Sprzedawca powinien przekazać nam garść informacji zarówno dotyczących jego samego jak i towaru, który chcemy kupić: jego cechy, cenę wraz z kosztami dostawy, sposób i termin zapłaty oraz dostarczenia towaru.

Sprzedawca powinien także poinformować nas o przysługującym prawie odstąpienia od umowy jak również o kosztach zwrotu rzeczy w przypadku odstąpienia od umowy, które ponosi kupujący.

Sprzedawca będący przedsiębiorcą ma również obowiązek podać dane go identyfikujące: firmę i jej adres, e-mail i numery telefonu lub faksu, pod którymi kupujący może szybko i efektywnie kontaktować się ze sprzedawcą oraz adres, pod który można składać reklamacje.

Po zakupie towaru sprzedawca zobowiązany jest przesłać nam potwierdzenie transakcji oraz regulamin sklepu internetowego.

Często przeczytanie tych informacji zajmuje trochę czasu. Będzie to jednak dobra inwestycja, gdyż znając swoje prawa, wiedząc co i od kogo kupujemy możemy uniknąć długotrwałego sporu, który swój finał może znaleźć za kilkanaście miesięcy w sądzie.

Nie kupuj w ostatniej chwili

Warto kupować prezenty z odpowiednim wyprzedzeniem, tak aby dotarły przed świętami. Co do zasady sprzedawca powinien wydać kupującemu rzecz niezwłocznie, nie później niż 30 dni od zawarcia umowy.

W zdecydowanej większości sklepów internetowych wysyłka następuje dużo wcześniej, niejednokrotnie już następnego dnia. Jednak może zdarzyć się, że mimo starań sprzedającego, utknie ona w firmie kurierskiej i nie dotrze na czas.

Jeżeli kupiony prezent dotarł do nas zbyt późno i już nie jest nam potrzebny pamiętajmy, że od dnia jego odbioru mamy 14 dni na odstąpienie od umowy. Po poinformowaniu sprzedawcy o odstąpieniu od umowy np. e-mailem, mamy 14 dni na zwrot towaru (na nasz koszt). Sprzedawca ma tyle samo czasu na oddanie nam pieniędzy.

Smartfon nie jest taki jak myślałeś? Nic straconego!

Przepisy dotyczące ochrony konsumentów przyznają nam prawo odstąpienia od umowy zawartej w Internecie. Możemy to zrobić poprzez złożenie odpowiedniego oświadczenia w ciągu 14 dni od dostarczenia rzeczy. Sprzedawcy na swoich stronach często udostępniają specjalny formularz odstąpienia od umowy. W oświadczeniu nie trzeba podawać powodów.

Skutki? Przede wszystkim umowa uważana jest za niezawartą. Sprzedawca ma obowiązek niezwłocznie, nie później niż w ciągu 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy, zwrócić wszystkie przelane pieniądze, w tym koszty dostarczenia rzeczy. Kupujący z kolei ma obowiązek zwrócić towar niezwłocznie, jednak nie później niż 14 dni od dnia, w którym odstąpił od umowy.

Nawet jeśli zaczniemy używać kupioną rzecz nadal możemy odstąpić od umowy. Mamy na to 14 dni. Jeśli jednak używaliśmy przykładowo smartfona lub go uszkodziliśmy - przez co zmniejszyła się jego wartość – jesteśmy za to odpowiedzialni. Nie oznacza to jednak, że rzeczy w ogóle nie można zwrócić. Trzeba o tym pamiętać, ponieważ niejednokrotnie sprzedawcy odmawiają przyjęcia używanego towaru i zwrotu pieniędzy. Muszą jednak przyjąć zwrot - mogą natomiast oddać nam mniej pieniędzy niż zapłaciliśmy za towar.

Jeśli prezent okaże się nieudany też możemy go oddać. Wtedy w ciągu 14 dni składamy oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Składa je tylko kupujący.

Kupuj od przedsiębiorców

Te zasady obowiązują tylko wtedy jeśli kupujemy w sieci od przedsiębiorcy. Kupując rzecz od osoby nieprowadzącej działalności gospodarczej, nie jesteśmy konsumentem, więc nie przysługują nam te uprawnienia. Podobnie w przypadku zakupów w sklepach – kupując prezenty w galeriach handlowych lepiej zastanowić się kilka razy. Sklep nie ma obowiązku przyjąć od nas rzeczy, którą chcielibyśmy oddać. Zakupy w sieci rządzą się innymi prawami niż te „w realu".

Kilka słów o bezpieczeństwie

Sprzedawcy internetowi często idą nam na rękę. Umożliwiają zakładanie kont, robienie płatności za pomocą przelewów ekspresowych, kart płatniczych czy innych systemów transakcyjnych.

Nie traćmy jednak czujności. Nie podawajmy numerów kont i kart kredytowych na niezaufanych stronach. Ani haseł do internetowych serwisów bankowych. Ujawnienie takich danych na niewłaściwej stronie internetowej może dać dostęp do naszego konta innym osobom.


Gdy zakładamy konto czy robimy przelew zwróćmy uwagę na to czy połączenie jest bezpieczne (tzw. połączenie szyfrowane charakteryzujące się rozszerzeniem witryny https//) Korzystanie z bezpiecznych łącz zminimalizuje ryzyko wycieku naszych danych.

Nie powinniśmy też udzielać informacji dotyczących naszych kont i haseł do nich innym osobom. Zapamiętywanie haseł przez wyszukiwarkę ułatwi zadanie hakerom.

Informacje o tym jakie dane sprzedawca będzie przetwarzał i udostępniał innym podmiotom (np. kurierom) znajdziemy w polityce prywatności. Powinna znajdować się na stronie internetowej sklepu internetowego.

Maciej Godyń, Witold Chomiczewski

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA