REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-zakupy - jak nie dać się oszukać

Lubasz i Wspólnicy
Kancelaria Radców Prawnych
Maciej Godyń
Radca prawny
Witold Chomiczewski
Radca prawny, wspólnik w Lubasz i Wspólnicy - Kancelaria Radców Prawnych sp.k. Specjalizuje się w prawie IT i nowych technologii, ma bogate doświadczenie w obsłudze prawnej przedsiębiorców związanych z e-commerce, doradza m.in. spółkom zajmującym się marketingiem internetowym, przygotowuje umowy dotyczące SEO/SEM, reklamy RTB, prawa autorskiego w Internecie. Wspiera przedsiębiorców internetowych, a zwłaszcza portale w sprawach związanych z odpowiedzialnością za cudze treści. Ma wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu postępowań sądowych dotyczących problematyki prawa autorskiego, Internetu oraz prawa gospodarczego. Brał udział w projekcie na zlecenie Komisji Europejskiej, Study on Liability of Internet Intermediaries, który dotyczył dyrektywy o handlu elektronicznym. Pełnomocnik ds. Legislacji Izby Gospodarki Elektronicznej.
E-zakupy - jak nie dać się oszukać
E-zakupy - jak nie dać się oszukać

REKLAMA

REKLAMA

Jak bezpiecznie kupować w sieci, jakie obowiązki ma sklep internetowy, jakie uprawnienia przysługują kupującym - radzą eksperci, prawnicy z Kancelarii Radców Prawnych Lubasz i Wspólnicy.

Zamawiając w sieci upominek albo sylwestrowy wyjazd możemy paść ofiarą oszustów internetowych – stracić dobry humor, czas i pieniądze. Czasem przyczyną jest nasza własna niewiedza. W prezencie od nas – świąteczny poradnik zakupów w Internecie.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Warto sprawdzić sprzedawcę. Jak to zrobić?

Zakupy online są już tak popularne, że robią je nawet nasi dziadkowie. Coraz więcej pojawia się sprzedawców, którzy nie zawsze działają etycznie. Aby zwiększyć szanse, że transakcja przebiegnie pomyślnie warto poszukać informacji na temat przyszłego kontrahenta.

Najlepiej korzystać się z renomowanych sieci sprzedaży, które cieszą się dużym zaufaniem. Warto sprawdzić czy w Internecie są komentarze dotyczące danego sprzedawcy.

Podczas zakupów za pośrednictwem serwisów aukcyjnych warto sprawdzić czy sprzedawca jest przedsiębiorcą. Kupujący podlega ochronie prawnej przewidzianej dla konsumentów tylko w przypadku gdy zawiera umowę z przedsiębiorcą. Możemy to zrobić wpisując NIP albo nazwę i adres sprzedawcy na stronach:

REKLAMA

https://prod.ceidg.gov.pl/CEIDG/CEIDG.Public.UI/Se...

Dalszy ciąg materiału pod wideo

https://ems.ms.gov.pl/krs/wyszukiwaniepodmiotu

Jeżeli w żadnej z tych baz nie znajdziemy sprzedającego - lepiej zrezygnujmy z zakupów.

Warto sprawdzić czy właściciel sklepu ma regulamin. Powinno być w nim opisane m.in. z kim zawieramy umowę (dane sprzedawcy), procedura i sposób składania reklamacji.

Druki PIT 2016

PIT-Y 2015 (książka + CD)

Okazja, czy podstęp?

Okres świąteczno-sylwestrowy to idealny czas dla oszustów internetowych - jesteśmy mniej ostrożni niż na co dzień. Niektórzy sprzedawcy oferują towary i usługi w znacznie niższych cenach niż rynkowe.

I wiele osób się na to łapie. Niejednokrotnie okazuje się, że zapłaciliśmy, a towaru jak nie było tak nie ma. Kontaktu ze sprzedawcą również. Oczywiście można zgłosić to na policję, jednak najlepiej po prostu mądrze kupować.

Ostrożność zachować powinniśmy przeglądając oferty wyjazdów sylwestrowych. W ostatnich latach coraz częściej pojawiają się fałszywe propozycje noclegów. Rezerwujemy miejsce, wpłacamy pieniądze, niejednokrotnie nawet dostajemy potwierdzenie rezerwacji i adres noclegu. Jak się jednak później okazuje pod wskazanym adresem jest… szczere pole.

Dlatego warto sprawdzić dostępne informacje oraz opinie na temat miejsca, w którym planujemy świętować nadejście nowego roku.

Jeśli już padniemy ofiarą nieuczciwego sprzedawcy to pamiętajmy, że możemy zgłosić to do Rzecznika Praw Konsumenta lub organizacji konsumenckich. Możemy też powiadomić o sprawie UOKiK .

Odsetki 2016 – rewolucyjne zmiany

O czym sprzedawca internetowy musi poinformować?

Sprzedawca powinien przekazać nam garść informacji zarówno dotyczących jego samego jak i towaru, który chcemy kupić: jego cechy, cenę wraz z kosztami dostawy, sposób i termin zapłaty oraz dostarczenia towaru.

Sprzedawca powinien także poinformować nas o przysługującym prawie odstąpienia od umowy jak również o kosztach zwrotu rzeczy w przypadku odstąpienia od umowy, które ponosi kupujący.

Sprzedawca będący przedsiębiorcą ma również obowiązek podać dane go identyfikujące: firmę i jej adres, e-mail i numery telefonu lub faksu, pod którymi kupujący może szybko i efektywnie kontaktować się ze sprzedawcą oraz adres, pod który można składać reklamacje.

Po zakupie towaru sprzedawca zobowiązany jest przesłać nam potwierdzenie transakcji oraz regulamin sklepu internetowego.

Często przeczytanie tych informacji zajmuje trochę czasu. Będzie to jednak dobra inwestycja, gdyż znając swoje prawa, wiedząc co i od kogo kupujemy możemy uniknąć długotrwałego sporu, który swój finał może znaleźć za kilkanaście miesięcy w sądzie.

Nie kupuj w ostatniej chwili

Warto kupować prezenty z odpowiednim wyprzedzeniem, tak aby dotarły przed świętami. Co do zasady sprzedawca powinien wydać kupującemu rzecz niezwłocznie, nie później niż 30 dni od zawarcia umowy.

W zdecydowanej większości sklepów internetowych wysyłka następuje dużo wcześniej, niejednokrotnie już następnego dnia. Jednak może zdarzyć się, że mimo starań sprzedającego, utknie ona w firmie kurierskiej i nie dotrze na czas.

Jeżeli kupiony prezent dotarł do nas zbyt późno i już nie jest nam potrzebny pamiętajmy, że od dnia jego odbioru mamy 14 dni na odstąpienie od umowy. Po poinformowaniu sprzedawcy o odstąpieniu od umowy np. e-mailem, mamy 14 dni na zwrot towaru (na nasz koszt). Sprzedawca ma tyle samo czasu na oddanie nam pieniędzy.

Smartfon nie jest taki jak myślałeś? Nic straconego!

Przepisy dotyczące ochrony konsumentów przyznają nam prawo odstąpienia od umowy zawartej w Internecie. Możemy to zrobić poprzez złożenie odpowiedniego oświadczenia w ciągu 14 dni od dostarczenia rzeczy. Sprzedawcy na swoich stronach często udostępniają specjalny formularz odstąpienia od umowy. W oświadczeniu nie trzeba podawać powodów.

Skutki? Przede wszystkim umowa uważana jest za niezawartą. Sprzedawca ma obowiązek niezwłocznie, nie później niż w ciągu 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy, zwrócić wszystkie przelane pieniądze, w tym koszty dostarczenia rzeczy. Kupujący z kolei ma obowiązek zwrócić towar niezwłocznie, jednak nie później niż 14 dni od dnia, w którym odstąpił od umowy.

Nawet jeśli zaczniemy używać kupioną rzecz nadal możemy odstąpić od umowy. Mamy na to 14 dni. Jeśli jednak używaliśmy przykładowo smartfona lub go uszkodziliśmy - przez co zmniejszyła się jego wartość – jesteśmy za to odpowiedzialni. Nie oznacza to jednak, że rzeczy w ogóle nie można zwrócić. Trzeba o tym pamiętać, ponieważ niejednokrotnie sprzedawcy odmawiają przyjęcia używanego towaru i zwrotu pieniędzy. Muszą jednak przyjąć zwrot - mogą natomiast oddać nam mniej pieniędzy niż zapłaciliśmy za towar.

Jeśli prezent okaże się nieudany też możemy go oddać. Wtedy w ciągu 14 dni składamy oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Składa je tylko kupujący.

Kupuj od przedsiębiorców

Te zasady obowiązują tylko wtedy jeśli kupujemy w sieci od przedsiębiorcy. Kupując rzecz od osoby nieprowadzącej działalności gospodarczej, nie jesteśmy konsumentem, więc nie przysługują nam te uprawnienia. Podobnie w przypadku zakupów w sklepach – kupując prezenty w galeriach handlowych lepiej zastanowić się kilka razy. Sklep nie ma obowiązku przyjąć od nas rzeczy, którą chcielibyśmy oddać. Zakupy w sieci rządzą się innymi prawami niż te „w realu".

Kilka słów o bezpieczeństwie

Sprzedawcy internetowi często idą nam na rękę. Umożliwiają zakładanie kont, robienie płatności za pomocą przelewów ekspresowych, kart płatniczych czy innych systemów transakcyjnych.

Nie traćmy jednak czujności. Nie podawajmy numerów kont i kart kredytowych na niezaufanych stronach. Ani haseł do internetowych serwisów bankowych. Ujawnienie takich danych na niewłaściwej stronie internetowej może dać dostęp do naszego konta innym osobom.


Gdy zakładamy konto czy robimy przelew zwróćmy uwagę na to czy połączenie jest bezpieczne (tzw. połączenie szyfrowane charakteryzujące się rozszerzeniem witryny https//) Korzystanie z bezpiecznych łącz zminimalizuje ryzyko wycieku naszych danych.

Nie powinniśmy też udzielać informacji dotyczących naszych kont i haseł do nich innym osobom. Zapamiętywanie haseł przez wyszukiwarkę ułatwi zadanie hakerom.

Informacje o tym jakie dane sprzedawca będzie przetwarzał i udostępniał innym podmiotom (np. kurierom) znajdziemy w polityce prywatności. Powinna znajdować się na stronie internetowej sklepu internetowego.

Maciej Godyń, Witold Chomiczewski

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak rozliczyć upominki świąteczne dla pracowników w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Encyklopedia KSeF - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Niezbędnik dla księgowych i przedsiębiorców (podatników VAT)

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

REKLAMA

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

REKLAMA

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA