REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-zakupy - jak nie dać się oszukać

Lubasz i Wspólnicy
Kancelaria Radców Prawnych
Maciej Godyń
Radca prawny
Witold Chomiczewski
Radca prawny, wspólnik w Lubasz i Wspólnicy - Kancelaria Radców Prawnych sp.k. Specjalizuje się w prawie IT i nowych technologii, ma bogate doświadczenie w obsłudze prawnej przedsiębiorców związanych z e-commerce, doradza m.in. spółkom zajmującym się marketingiem internetowym, przygotowuje umowy dotyczące SEO/SEM, reklamy RTB, prawa autorskiego w Internecie. Wspiera przedsiębiorców internetowych, a zwłaszcza portale w sprawach związanych z odpowiedzialnością za cudze treści. Ma wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu postępowań sądowych dotyczących problematyki prawa autorskiego, Internetu oraz prawa gospodarczego. Brał udział w projekcie na zlecenie Komisji Europejskiej, Study on Liability of Internet Intermediaries, który dotyczył dyrektywy o handlu elektronicznym. Pełnomocnik ds. Legislacji Izby Gospodarki Elektronicznej.
E-zakupy - jak nie dać się oszukać
E-zakupy - jak nie dać się oszukać

REKLAMA

REKLAMA

Jak bezpiecznie kupować w sieci, jakie obowiązki ma sklep internetowy, jakie uprawnienia przysługują kupującym - radzą eksperci, prawnicy z Kancelarii Radców Prawnych Lubasz i Wspólnicy.

Zamawiając w sieci upominek albo sylwestrowy wyjazd możemy paść ofiarą oszustów internetowych – stracić dobry humor, czas i pieniądze. Czasem przyczyną jest nasza własna niewiedza. W prezencie od nas – świąteczny poradnik zakupów w Internecie.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Warto sprawdzić sprzedawcę. Jak to zrobić?

Zakupy online są już tak popularne, że robią je nawet nasi dziadkowie. Coraz więcej pojawia się sprzedawców, którzy nie zawsze działają etycznie. Aby zwiększyć szanse, że transakcja przebiegnie pomyślnie warto poszukać informacji na temat przyszłego kontrahenta.

Najlepiej korzystać się z renomowanych sieci sprzedaży, które cieszą się dużym zaufaniem. Warto sprawdzić czy w Internecie są komentarze dotyczące danego sprzedawcy.

Podczas zakupów za pośrednictwem serwisów aukcyjnych warto sprawdzić czy sprzedawca jest przedsiębiorcą. Kupujący podlega ochronie prawnej przewidzianej dla konsumentów tylko w przypadku gdy zawiera umowę z przedsiębiorcą. Możemy to zrobić wpisując NIP albo nazwę i adres sprzedawcy na stronach:

REKLAMA

https://prod.ceidg.gov.pl/CEIDG/CEIDG.Public.UI/Se...

Dalszy ciąg materiału pod wideo

https://ems.ms.gov.pl/krs/wyszukiwaniepodmiotu

Jeżeli w żadnej z tych baz nie znajdziemy sprzedającego - lepiej zrezygnujmy z zakupów.

Warto sprawdzić czy właściciel sklepu ma regulamin. Powinno być w nim opisane m.in. z kim zawieramy umowę (dane sprzedawcy), procedura i sposób składania reklamacji.

Druki PIT 2016

PIT-Y 2015 (książka + CD)

Okazja, czy podstęp?

Okres świąteczno-sylwestrowy to idealny czas dla oszustów internetowych - jesteśmy mniej ostrożni niż na co dzień. Niektórzy sprzedawcy oferują towary i usługi w znacznie niższych cenach niż rynkowe.

I wiele osób się na to łapie. Niejednokrotnie okazuje się, że zapłaciliśmy, a towaru jak nie było tak nie ma. Kontaktu ze sprzedawcą również. Oczywiście można zgłosić to na policję, jednak najlepiej po prostu mądrze kupować.

Ostrożność zachować powinniśmy przeglądając oferty wyjazdów sylwestrowych. W ostatnich latach coraz częściej pojawiają się fałszywe propozycje noclegów. Rezerwujemy miejsce, wpłacamy pieniądze, niejednokrotnie nawet dostajemy potwierdzenie rezerwacji i adres noclegu. Jak się jednak później okazuje pod wskazanym adresem jest… szczere pole.

Dlatego warto sprawdzić dostępne informacje oraz opinie na temat miejsca, w którym planujemy świętować nadejście nowego roku.

Jeśli już padniemy ofiarą nieuczciwego sprzedawcy to pamiętajmy, że możemy zgłosić to do Rzecznika Praw Konsumenta lub organizacji konsumenckich. Możemy też powiadomić o sprawie UOKiK .

Odsetki 2016 – rewolucyjne zmiany

O czym sprzedawca internetowy musi poinformować?

Sprzedawca powinien przekazać nam garść informacji zarówno dotyczących jego samego jak i towaru, który chcemy kupić: jego cechy, cenę wraz z kosztami dostawy, sposób i termin zapłaty oraz dostarczenia towaru.

Sprzedawca powinien także poinformować nas o przysługującym prawie odstąpienia od umowy jak również o kosztach zwrotu rzeczy w przypadku odstąpienia od umowy, które ponosi kupujący.

Sprzedawca będący przedsiębiorcą ma również obowiązek podać dane go identyfikujące: firmę i jej adres, e-mail i numery telefonu lub faksu, pod którymi kupujący może szybko i efektywnie kontaktować się ze sprzedawcą oraz adres, pod który można składać reklamacje.

Po zakupie towaru sprzedawca zobowiązany jest przesłać nam potwierdzenie transakcji oraz regulamin sklepu internetowego.

Często przeczytanie tych informacji zajmuje trochę czasu. Będzie to jednak dobra inwestycja, gdyż znając swoje prawa, wiedząc co i od kogo kupujemy możemy uniknąć długotrwałego sporu, który swój finał może znaleźć za kilkanaście miesięcy w sądzie.

Nie kupuj w ostatniej chwili

Warto kupować prezenty z odpowiednim wyprzedzeniem, tak aby dotarły przed świętami. Co do zasady sprzedawca powinien wydać kupującemu rzecz niezwłocznie, nie później niż 30 dni od zawarcia umowy.

W zdecydowanej większości sklepów internetowych wysyłka następuje dużo wcześniej, niejednokrotnie już następnego dnia. Jednak może zdarzyć się, że mimo starań sprzedającego, utknie ona w firmie kurierskiej i nie dotrze na czas.

Jeżeli kupiony prezent dotarł do nas zbyt późno i już nie jest nam potrzebny pamiętajmy, że od dnia jego odbioru mamy 14 dni na odstąpienie od umowy. Po poinformowaniu sprzedawcy o odstąpieniu od umowy np. e-mailem, mamy 14 dni na zwrot towaru (na nasz koszt). Sprzedawca ma tyle samo czasu na oddanie nam pieniędzy.

Smartfon nie jest taki jak myślałeś? Nic straconego!

Przepisy dotyczące ochrony konsumentów przyznają nam prawo odstąpienia od umowy zawartej w Internecie. Możemy to zrobić poprzez złożenie odpowiedniego oświadczenia w ciągu 14 dni od dostarczenia rzeczy. Sprzedawcy na swoich stronach często udostępniają specjalny formularz odstąpienia od umowy. W oświadczeniu nie trzeba podawać powodów.

Skutki? Przede wszystkim umowa uważana jest za niezawartą. Sprzedawca ma obowiązek niezwłocznie, nie później niż w ciągu 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy, zwrócić wszystkie przelane pieniądze, w tym koszty dostarczenia rzeczy. Kupujący z kolei ma obowiązek zwrócić towar niezwłocznie, jednak nie później niż 14 dni od dnia, w którym odstąpił od umowy.

Nawet jeśli zaczniemy używać kupioną rzecz nadal możemy odstąpić od umowy. Mamy na to 14 dni. Jeśli jednak używaliśmy przykładowo smartfona lub go uszkodziliśmy - przez co zmniejszyła się jego wartość – jesteśmy za to odpowiedzialni. Nie oznacza to jednak, że rzeczy w ogóle nie można zwrócić. Trzeba o tym pamiętać, ponieważ niejednokrotnie sprzedawcy odmawiają przyjęcia używanego towaru i zwrotu pieniędzy. Muszą jednak przyjąć zwrot - mogą natomiast oddać nam mniej pieniędzy niż zapłaciliśmy za towar.

Jeśli prezent okaże się nieudany też możemy go oddać. Wtedy w ciągu 14 dni składamy oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Składa je tylko kupujący.

Kupuj od przedsiębiorców

Te zasady obowiązują tylko wtedy jeśli kupujemy w sieci od przedsiębiorcy. Kupując rzecz od osoby nieprowadzącej działalności gospodarczej, nie jesteśmy konsumentem, więc nie przysługują nam te uprawnienia. Podobnie w przypadku zakupów w sklepach – kupując prezenty w galeriach handlowych lepiej zastanowić się kilka razy. Sklep nie ma obowiązku przyjąć od nas rzeczy, którą chcielibyśmy oddać. Zakupy w sieci rządzą się innymi prawami niż te „w realu".

Kilka słów o bezpieczeństwie

Sprzedawcy internetowi często idą nam na rękę. Umożliwiają zakładanie kont, robienie płatności za pomocą przelewów ekspresowych, kart płatniczych czy innych systemów transakcyjnych.

Nie traćmy jednak czujności. Nie podawajmy numerów kont i kart kredytowych na niezaufanych stronach. Ani haseł do internetowych serwisów bankowych. Ujawnienie takich danych na niewłaściwej stronie internetowej może dać dostęp do naszego konta innym osobom.


Gdy zakładamy konto czy robimy przelew zwróćmy uwagę na to czy połączenie jest bezpieczne (tzw. połączenie szyfrowane charakteryzujące się rozszerzeniem witryny https//) Korzystanie z bezpiecznych łącz zminimalizuje ryzyko wycieku naszych danych.

Nie powinniśmy też udzielać informacji dotyczących naszych kont i haseł do nich innym osobom. Zapamiętywanie haseł przez wyszukiwarkę ułatwi zadanie hakerom.

Informacje o tym jakie dane sprzedawca będzie przetwarzał i udostępniał innym podmiotom (np. kurierom) znajdziemy w polityce prywatności. Powinna znajdować się na stronie internetowej sklepu internetowego.

Maciej Godyń, Witold Chomiczewski

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowelizacja ksh w 2026 r. Przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji, koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela oraz i inne zmiany

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

REKLAMA

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

REKLAMA

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA