Kategorie

Sprzedaż wysyłkowa

Od 2021 roku nastąpiły zmiany w zakresie opodatkowania VAT sprzedaży wysyłkowej towarów z Polski do Wielkiej Brytanii. Jak było do końca 2020 roku? Jakie są zasady opodatkowania VAT sprzedaży wysyłkowej do konsumentów w Wielkiej Brytanii od 2021 roku?
Podatnik prowadzi sklep internetowy i sprzedaje niekiedy towary za granicę dla osób prywatnych. Towary są wysyłane do takich nabywców pocztą. Czy wykazując faktury dokumentujące taką sprzedaż w nowym pliku JPK_VAT, podatnik powinien stosować symbol SW? Kiedy trzeba stosować kod SW? Czy podatnik prowadzący sklep internetowy musi stosować kod SW w nowym JPK_VAT przy sprzedaży na rzecz prywatnych nabywców z Polski i innych krajów UE? A co w przypadku sprzedaży wysyłkowej z Polski nabywcom prywatnym poza UE?
Rozliczamy sklep internetowy. W styczniu wystawiliśmy fakturę za towar (przesyłka pobraniowa) i rozliczyliśmy ją w deklaracji. Paczka wraz z fakturą nie dotarła do klienta. Na początku kwietnia dostaliśmy pismo z poczty o uwzględnieniu naszej reklamacji. Paczka rzeczywiście zaginęła. Z pisma wynika, że dostaniemy zwrot 80% wartości netto. Nabywca zrezygnował z zamówienia. Jak skorygować to rozliczenie? Czy otrzymany zwrot należności trzeba rozliczyć w VAT?
Do celów rozliczania VAT w przypadku sprzedaży wysyłkowej istotne jest określenie miejsca dostaw towarów. Zasadą jest, że sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju uznaje się za dokonaną na terytorium państwa przeznaczenia, czyli na terytorium Polski. Od tej ogólnej zasady możliwe są jednak wyjątki.
Sprzedaż wysyłkowa do Niemiec (podobnie jak do innych państw UE) może być opodatkowana podatkiem VAT w Polsce (a nie w kraju docelowym) – w określonych limitach.
Sprzedawcy zajmujący się handlem elektronicznym, tzw. e-commerce, którzy sprzedają towary przez Internet drogą wysyłkową, mogą pod pewnymi warunkami skorzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej. A mówiąc wprost, mogą nie używać kas fiskalnych.
Zmiany w sposobie rozliczania VAT transgranicznych transakcji wewnątrzwspólnotowych, które mają obowiązywać od 1 stycznia 2020 roku omawia Mirosław Siwiński, doradca podatkowy i radca prawny w Advicero Tax Nexia.
Przedsiębiorca prowadzący sklep internetowy, który przyjmuje płatność za dostawę bezpośrednio przelewem na swój rachunek bankowy, ale także kartą kredytową, za pobraniem oraz nawet za pośrednictwem systemów płatności takich jak np. PayU, jest zwolniony z rejestrowania dostawy w kasie rejestrującej.
Obowiązki dokumentacyjne w VAT przy „sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju” i „sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju” wyjaśnia Piotr Wyrwa, doradca podatkowy z RSM Poland.
Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż wysyłkową zwykle przerzucają koszty wysyłki na klienta. Zasadą jest, że koszty te powinny być wliczone do podstawy opodatkowania sprzedawanych towarów. Ustawodawca przewidział też inny, bardziej korzystny sposób rozliczeń.
E-papierosów nie będzie można używać w miejscach, w których obowiązuje zakaz palenia, np. na przystankach i w szkołach. Zakazane będzie udostępnianie i sprzedaż papierosów elektronicznych i pojemników z płynem osobom poniżej 18 lat. Nie będzie też można kupić e-papierosów i pojemników zapasowych w automatach.
Moment powstania obowiązku podatkowego VAT przy sprzedaży wysyłkowej uległ zmianie na początku 2014 r. W poprzednim stanie prawnym dostawa wysyłkowa dokonywana za zaliczeniem pocztowym była objęta zasadą szczególną powstawania obowiązku podatkowego VAT, obecnie natomiast należy odnieść się do zasad ogólnych powstawania obowiązku podatkowego.
Zastosowanie internetu znacznie ułatwiło sprzedaż wysyłkową za granicę do krajów Unii Europejskiej. Obecnie nie ma więc przeszkód, by nawet bez własnej strony internetowej sprzedawać za pośrednictwem internetu swoje produkty do krajów unijnych, dzięki takim portalom jak Ebay, Amazon, Dawanda czy Aukro. Jak rozliczać VAT w przypadku dokonywania takiej sprzedaży?
Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w podatku VAT z tytułu sprzedaży towarów wysyłanych (transportowanych) do nabywcy, jeżeli płatność za towary następuje za pobraniem już po ich dostarczeniu do nabywcy? Czy w przypadku sprzedaży towarów za pobraniem dopuszczalne jest zaewidencjonowanie na kasie fiskalnej przyszłej dostawy? Czy koszty transportu, które obciążają nabywcę, zwiększają podstawę opodatkowania dostawy towarów?
Jak bezpiecznie kupować w sieci, jakie obowiązki ma sklep internetowy, jakie uprawnienia przysługują kupującym - radzą eksperci, prawnicy z Kancelarii Radców Prawnych Lubasz i Wspólnicy.
Jeśli polski podatnik VAT dokonuje dostawy towarów, które są wysyłane z Polski na terytorium innego państwa UE na rzecz podmiotu, który nie rozlicza z tego tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, wówczas co do zasady dochodzi do sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju.
Spółka dokonuje sprzedaży nasion na terenie kraju. Sprzedaż jest opodatkowana stawką 5%. Z uwagi na fakt, iż nasiona znajdują się w magazynie centralnym w Warszawie, a zamówienia klientów dotyczą całego kraju, praktycznie całość zamówień jest wysyłana do klientów firmą kurierską. Firma kurierska obciąża nas kosztami przesyłek opodatkowanych stawką 23%, natomiast my do kosztów transportu stosujemy stawkę 5%, ale wykazujemy tę pozycję odrębnie na fakturze. Czy postępujemy prawidłowo?
Francuski klient ma zamiar kupić ode mnie towar. Chce, żebym mu go wysłał pocztą, a on zapłaci za niego przy odbiorze. Jaką fakturę mam mu wystawić? Jak mam przeliczyć euro na złote?
Firmy działające w branży sprzedaży wysyłkowej, niejednokrotnie obciążają nabywcę kosztami transportu. To na nich spoczywa obowiązek odprowadzenia podatku i wystawienia dokumentu, który dokumentuje sprzedaż oraz koszty wysyłki. Jednak ujęcie na fakturze kosztów wysyłki sprzedanego towaru nie jest oczywistą kwestią.
Jeden z klientów biura rachunkowego prowadzi sklep internetowy. Biuro ma wątpliwości, jak w takim przypadku zaewidencjonować koszty przesyłki, za które płaci klient. Jak prawidłowo ująć koszty wysyłki w księgach rachunkowych sprzedającego?
Paragon fiskalny nie jest jedynym dokumentem przesądzającym o stanie faktycznym, który znajduje odzwierciedlenie w rzeczywistości. Dowodzenie zwrotu towaru, będącego podstawą dokonania korekty, na podstawie innych dokumentów aniżeli paragon fiskalny, nie stoi w sprzeczności z obowiązującymi w tym zakresie przepisami. W tym przypadku, ciężar dowodu znajduje się po stronie sprzedawcy, który w prowadzonej przez siebie dokumentacji powinien posiadać dowody potwierdzające stan rzeczywisty i w sposób niebudzący wątpliwości wykazać fakt, że zwracany towar został zakupiony właśnie u niego.
Czy w przypadku sprzedaży na odległość dla osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, która opłaca swoje zamówienie za pośrednictwem np. banku (nie gotówką), obowiązkiem firmy jest przekazanie kupującemu wystawionego paragonu fiskalnego, jeśli towar jest wysyłany bezpośrednio z hurtowni?